مجله خبری 22 شرقی
مقالات فنی

حالت Limp Mode یا چراغ چک چیست؟ (علائم، علل و نحوه رفع آن)

حالت Limp Mode چیست؟ (علائم، علل و نحوه رفع آن) حالت Limp home چیست | رفع حالت لیمپ خودرو | برطرف کردن ایراد Limp Mode در خودرو | نکات و مقالات فنی خودرو | علت روشن شدن چراغ چک خودرو 

حالت Limp Mode یا چراغ چک چیست؟ (علائم، علل و نحوه رفع آن) حالت Limp home یا چراغ چک چیست | رفع حالت لیمپ خودرو | برطرف کردن ایراد Limp Mode یا چراغ چک در خودرو | نکات و مقالات فنی خودرو | علت روشن شدن چراغ چک خودرو

اگر در برخی مواقع با وضعیتی روبه رو شدید که چراغ چک انجین شما بر روی نمایشگر اطلاعات روشن شده است و همزمان با آن، ماشین دیگر توان حرکت نرمال را از دست داده و دور موتور دیگر بالا نمی رود، قطعا یک عکس العمل ایمنی ECU خودرو برای جلوگیری از خسارت بیشتر است و اصطلاحا به آن Limo Mode یا چراغ چک گفته می شود. به عنوان مثال، اگر ECU تشخیص دهد که فشار بوست توربو بیشتر یا کمتر از حد مجاز است سریعا حالت لیمپ فعال شده تا از آسیب دیدن توربو جلوگیری کند. به طور کلی حالت Limp mode یا چراغ چک کمک می کند تا ماشین کمترین خسارت را به قطعات داخلی در حین حرکت آهسته وارد شود تا خودرو بتواند به نزدیک ترین تعمیرگاه برسد.

زمانی که Limp mode یا چراغ چک فعال می شود، چنین اتفاقاتی که در ادامه ذکر می شوند، رخ می دهند:

  • چراغ چک انجین روشن شده یا چشمک می زند.
  • قدرت و توان موتور بسیار کاهش می یابد.
  • دور موتور را نمی شود از ۲۵۰۰ تا ۳۰۰۰ افزایش داد.
  • گیربکس اتوماتیک به ۳ دنده اول محدود می شود.

در ادامه به بررسی دقیق تر حالت لیمپ در خودرو می پردازیم…

Limp mode یا چراغ چک در خودرو به چه معناست؟

همانطور که در ابتدای متن نیز گفته شد؛ حالت Limp یک ویژگی به شمار می رود که به اصطلاح سلامت خودرو را با تلاش زیادی حفظ می کند که در اکثر وسایل نقلیه برنامه ریزی شده است. خودروی شما زمانی این ویژگی را فعال می کند که واکنش های غیرعادی از سنسورها یا عملکرد نامناسب قطعات مکانیکی را تشخیص دهد. Limp mode برای محافظت از موتور و گیربکس شما در برابر خرابی فاجعه بار طراحی شده است. انواع مقالات فنی خودرویی ۲۲ شرقی | رایج ترین مشکلات خودروها در زمستان را حتما مطالعه کنید.

۳ حالت نشان دهنده لیمپ یا (Limp Mode)

زمانی که با این وضعیت روبه رو می شود معمولا علائمی هستند که سریعا نشان دهنده حالت لیمپ خودرو می باشند و بهتر است هر چه سریعتر به رفع عیب آنها اقدام شود.

شماره ۱: سرعت و دور در دقیقه محدود

وقتی این حالت فعال است، ماشین شما ممکن است علائم مختلفی را نشان دهد. حالت Limp مقدار قدرت موتور و گیربکس شما را محدود می کند. دور در دقیقه ممکن است محدود باشد (معمولاً کمتر از ۳۰۰۰)، و سرعت رانندگی شما اغلب به حدود ۳۵ تا ۴۵ مایل در ساعت محدود می شود، که باعث می شود رانندگی در سرعت های بزرگراه غیرممکن شود و ممکن است نتوانید دنده ۳ را تغییر دهید. آیا می توانیم در شروع حرکت با دنده ۲ اقدام کنیم؟ + ترفندهای دنده کشی در خودرو

شماره ۲: عملکرد ضعیف

شتاب گیری کند خواهد بود و ممکن است احساس کنید موتور دارای لرزش است و یا اینکه در روشن شدن مشکلاتی به همراه دارد. حتی ممکن است متوجه شوید که گیربکس شما به طور خودکار دنده را پایین می‌آورد و نمی‌توانید دنده ۳ را تغییر دهید یا حتی ممکن است اصلاً نتوانید دنده ها را تغییر دهید. چطور از یخ زدگی ماشین در زمستان جلوگیری کنیم؟

مطالعه بیشتر  سیستم چهار چرخ محرک چیست؟
حالت Limp Mode چیست؟ (علائم، علل و نحوه رفع آن) حالت Limp home چیست | رفع حالت لیمپ خودرو | برطرف کردن ایراد Limp Mode در خودرو | نکات و مقالات فنی خودرو | علت روشن شدن چراغ چک خودرو
حالت Limp Mode یا چراغ چک چیست؟ (علائم، علل و نحوه رفع آن) حالت Limp home یا چراغ چک چیست | رفع حالت لیمپ خودرو | برطرف کردن ایراد Limp Mode یا چراغ چک در خودرو | نکات و مقالات فنی خودرو | علت روشن شدن چراغ چک خودرو

شماره ۳: چراغ موتور را بررسی کنید

چراغ چک موتور روشن یا چشمک می زند و بسته به خرابی ممکن است متوجه داغ شدن بیش از حد خودرو خود شوید. اگر گرمای بیش از حد رخ داد، باید فوراً از جاده خارج شوید و به ماشین خود زمان دهید تا خنک شود تا از آسیب بیشتر به موتور و گیربکس جلوگیری کنید و سپس به رانندگی ادامه دهید.

در حالی که حالت لیمپ می تواند به دلیل مشکلات مختلف ایجاد شود، چند دلیل رایج وجود دارد که به راحتی قابل شناسایی هستند.

۱) سطح مایعات پایین آمده

حجم مایع کم، به ویژه روغن یا روغن گیربکس، می تواند باعث شود خودرو وارد حالت لیمپ شود. این امر به ویژه در مورد مایع گیربکس صادق است، زیرا روغن کم می تواند باعث فشار کم شود که اجازه نمی دهد گیربکس به درستی کار کند. اگر با سطح مایع خنک کننده کم رانندگی کنید چه اتفاقی می افتد؟!

۲) نقص سنسور

سنسورهای زیادی وجود دارند که موتور و گیربکس را کنترل می کنند. اگر یکی از سنسورها، مانند MAF، MAP، TPS یا سنسورهای سرعت سیگنال‌های نامناسبی را به رایانه ارسال کند، حالت Limp می‌تواند فعال شود. انژکتورهای احتراق ناقص، مشکلات در کویل ها و شمع های فرسوده نیز می توانند باعث آن شوند.

۳) سیم کشی آسیب دیده

سیم کشی آسیب دیده یا قطع شده نیز می تواند یک علت بالقوه باشد. سیم ها ممکن است در اثر گرما، برخورد قطعات دیگر به آنها یا حتی نشت اسید باتری روی آنها آسیب ببینند. سیم آسیب‌دیده نمی‌تواند سیگنال الکتریکی مناسبی ارسال کند و این باعث می‌شود کامپیوتر خودرو فکر کند که یک قطعه از کار افتاده است.

۴) خرابی کلاچ یا گیربکس

خرابی کلاچ نیز می تواند باعث شود خودرو وارد حالت لیمپ شود. اتصال نادرست تنظیم شده و شیر برقی خراب در گیربکس حالت لیمپ هوم را فعال می کند تا از آسیب بیشتر به گیربکس جلوگیری شود.

نحوه دور زدن حالت لیمپ (۳ روش)

اگر حالت لیمپ رخ داد، اولین کاری که باید انجام دهید این است که یک نقطه امن برای پارک خودرو پیدا کنید. پس از آن، چند کار وجود دارد که می توانید انجام دهید تا کامپیوتر وسیله نقلیه خود را بازنشانی کنید.

۱: مایعات خودرو مانند روغن موتور یا روغن گیربکس را چک کنید

اولین چیز این است که مایعات خود را بررسی کنید. وقتی خودرو در پارک است و موتور روشن است، ابتدا مایع گیربکس خود را بررسی کنید. اگر کم باشد، به احتمال زیاد این اولین موردی است که باعث حالت لیمپ در خودروی شما شده است. مایع با مشخصات مناسب تنظیم کنید و به رنگ و بوی آن توجه کنید. مایع کثیف یا سوخته نیز می تواند مشکلاتی ایجاد کند.

مطالعه بیشتر  آموزش های فنی در خودرو | 5 نشانه باتری معیوب ماشین

۲: موتور را خاموش کرده و مجدداً راه اندازی کنید

راه حل بعدی که می توانید امتحان کنید این است که موتور را خاموش کنید و بگذارید حداقل ۵ دقیقه بماند. در این مدت می توانید سطح روغن موتور و همچنین سطح تمام مایعات دیگر زیر کاپوت را بررسی کنید. گاهی اوقات، این استراحت کوتاه به ECU اجازه می‌دهد تا خود را بازنشانی کند و آن را از حالت لیمپ خارج کند.

۳: چراغ چک موتور را پاک کنید

گزینه سوم این است که کابل های باتری را جدا کنید. بهتر است هر دو کابل را از باتری جدا کنید و آنها را به مدت ۱۵ تا ۳۰ ثانیه کنار هم نگه دارید. این کار باعث می شود تا برق باقیمانده از کامیپوتر خودرو تخلیه شود و باعث می شود که هر کدی که ممکن است ذخیره شود را فراموش کند. پاک کردن کدها با اسکنر OBD2 به نتایج مشابهی دست می یابد و سریعتر و ایمن تر است.

حالت Limp Mode چیست؟ (علائم، علل و نحوه رفع آن) حالت Limp home یا چراغ چک چیست | رفع حالت لیمپ خودرو | برطرف کردن ایراد Limp Mode یا چراغ چک در خودرو | نکات و مقالات فنی خودرو | علت روشن شدن چراغ چک خودرو 
حالت Limp Mode چیست؟ (علائم، علل و نحوه رفع آن) حالت Limp home چیست | رفع حالت لیمپ خودرو | برطرف کردن ایراد Limp Mode در خودرو | نکات و مقالات فنی خودرو | علت روشن شدن چراغ چک خودرو 

نحوه تعمیر حالت لیمپ در خودرو

با توجه به پیچیدگی حالت لیمپ، بهترین راه برای رفع آن، استفاده از اسکنر برای خواندن کدهای ذخیره شده در رایانه خودرو است. اگر همه مایعات تمیز باشند و در سطح مناسب باشند، این بهترین راه برای شناسایی قطعات خراب است. یک اسکنر OBD / OBD2 کدها را می‌خواند، سپس می‌تواند به شما نشان دهد که کدام حسگرها یا قطعات نیاز به تعویض دارند. کد خطای خودرو P0133 را بهتر شناسایی کنید.

با این حال، مهم است که به خاطر داشته باشید، فقط به این دلیل که یک قطعه، سنسور یا اتصال وجود دارد که کد آن توسط کامپیوتر بد خوانده می شود، لزوماً به این معنی نیست که آن قسمت دجار ایراد است. سیم قطع شده یا آسیب دیده می تواند باعث شود که قطعه سیگنال مناسبی ارسال نکند.

اگر سنسور یا قطعه ای بد خوانده می شود، حتما سیم های خارج شده از آن قسمت را به صورت چشمی بررسی کرده و رسانایی را با یک مولتی متر بررسی کنید. اگر الکتریسیته به نقطه خاصی از سیم برسد، اما نه تا سرحد سنسور، آن سیم باید تعویض شود.

نتیجه گیری

ردیابی علت حالت لیمپ می‌تواند آزاردهنده و زمان‌بر باشد و نادیده گرفتن آن یا بازنشانی مداوم رایانه برای جلوگیری از آن می‌تواند منجر به تعمیرات پرهزینه‌تر یا نقص ایمنی شدید شود. اگر هیچ یک از راه حل های بالا کمکی نکرده است، بهتر است در تعمیرگاه های معتبر، خودروی خود را برای بررسی دقیق تر تحویل دهید.

هر زمانی که یک وسیله نقلیه وارد حالت Limp می شود، باید به عنوان یک مشکل جدی در نظر گرفته شود و بلافاصله به آن رسیدگی شود. اگر متوجه شدید که نمی‌توانید مشکل را در جاده برطرف کنید، از امداد های جاده ای کمک بگیرید و یا اینکه نزدیکترین تعمیرگاه را پیدا کنید. نکات و مقالات فنی خودرو 

5/5 - (2 امتیاز)

مطالب مرتبط

نکات جالب خودرو | از مکمل سوخت خودرو استفاده کنم یا نه؟

mortazavi

تاریخچه رولز رویس بهترین در تولید ماشین های لوکس

mortazavi

ضبط کننده اطلاعات حوادث یا جعبه سیاه اتومبیل !!

Sajjad Amanian

نظر دهید.