مجله خبری 22 شرقی
مقالات فنی

جوش آوردن خودرو و راه های رفع آن

جوش آوردن خودرو و راه های رفع آن هنگام جوش آوردن ماشین | چکار کنیم ماشین جوش نیاورد | علت جوش آوردن ماشین | جلوگیری از جوش آوردن خودرو

جوش آوردن خودرو و راه های رفع آن

جوش آوردن خودرو تا به حال گریبان خیلی از رانندگان را گرفته است. رانندگان باید در زمان جوش آوردن ماشین از دانش کافی برخوردار باشند تا بتوانند این مشکل را رفع کنند. در درجه اول رانندگان باید بتوانند علت جوش آوردن ماشین را شناسایی کنند. جلوگیری از جوش آوردن خودرو بستگی به عوامل متعددی دارد که ما در طول این مطلب به آنها اشاره می کنیم. اما چکار کنیم ماشین جوش نیاورد که با این مشکل روبه رو نشویم و یا در هنگام جوش آوردن ماشین باید دست به چه اقداماتی بزنیم تا هیچ کس آسیب نبیند. چون همانطور که می دانید جوش آوردن ماشین می تواند خطرناک باشد و هم به راننده ای که قصد تعمیر دارد و همچنین به سیستم داخلی ماشین آسیب های جدی وارد کند.

جوش آوردن ماشین یکی از مشکلات رایجی است که بیشتر در تابستان اتفاق می افتد و علت جوش آوردن ماشین این مسئله است که حرارت موتور زیاد می شود و آمپر بالا می آید. معمولی است که در یک رانندگی طولانی و در هوای گرم، موتور خودرو جوش می آورد و اکثر رانندگان در هنگام جوش آوردن ماشین دستپاچه می شوند و نمی دانند که چه کاری باید انجام دهند. بهتر است بدانید کارهایی که نباید در این شرایط انجام دهید اهمیت بیشتری دارند تا کارهایی که باید انجام دهید.

مهمترین اقدامات در هنگام جوش آوردن ماشین

رانندگانی که تجربه بیشتری دارند می دانند که باید به نشانگرها توجه ویژه ای داشته باشند و با این مسئله می تواند جلوگیری از جوش آوردن خودرو را به طور اصولی و بدون آسیب وارد کردن به سیستم داخلی به وجود آورد. زمانی که در هوای گرم و در طول مدت زمان زیاد در حال رانندگی هستید باید توجه کنید که درجه آمپر خودرو خیلی بالا نباشد و به نقطه جوش نرسد. اگر مدت زمان قابل توجهی از داغ شدن موتور گذشته باشد خواهید دید که از زیر کاپوت شما بخار غلیظی بیرون می آید و شما در نهایت باید هزینه های زیادی را برای این مسئله پرداخت کنید تا خودرو دوباره به شرایط مطلوب برگردد. بیشتر بدانید: عوامل کاهش دهنده قدرت موتور خودرو کدام موارد هستند؟

بیشتر شما به این مسئله بر خورده اید که در روز‌های گرم تابستان راننده ای خودروی خود را پارک کرده و کاپوت آن بالا زده تا بتواند بخار غلیظی را که از خودرو بیرون می آید را کنترل کند. در درجه اول به ذهن هر شخصی که می خواهد خودرو را تعمیر کند و دانش کافی را در این زمینه ندارد می رسد که چند لیتر آب خنک را روی موتور خودرو داغ بریزد ولی بهتر است بدانید که با این کار شما دارید با دستان خودتان هزینه های سنگین تری را به وجود می آورید تا مجبور یه پرداخت آنها شوید. ما در ادامه مطلب به این مسئله می پردازیم که چه اقدامی در این شرایط مناسب است.

مطالعه بیشتر  قطعات مهم آفرود | اسنورکل (Snorkel) یا لوله تنفس در آفرود

خاموش نکردن خودرو

اگر در زمان رانندگی مشاهده کردید که نشانگر آمپر آب در درجه بالایی است حتما بلافاصله سرعت خودرو را کاهش دهید در مکان مناسبی در حاشیه جاده توقف کنید. توجه داشته باشید که دنده را خلاص کنید و ترمز دستی را بکشید اما به هیچ وجه موتور را خاموش نکنید. دلیل تاکید ما بر خاموش نشدن خودرو این مسئله است که حرکت پروانه و آب داخلی رادیاتور منجر می شود که خودرو خنک شود و به مرور دما کاهش یابد. اما اگر خودرو را خاموش کنید حرارت بالای موتور قفل خواهد شد و به احتمال زیاد قطعات دیگر خودرو هم آسیب می بینند و حتی شاید واشر سرسیلندر نیز بسوزد و بلوک پیشرانه هم دچار ترک شود که تعمیر آنها هزینه و زمان زیادی را به خود اختصاص می دهد. پس به خاطر داشته باشید که اگر خارج شدن بخار مایع رادیاتور را ار زیر کاپوت مشاهده کردین به هیچ عنوان خودرو را خاموش نکنید، اما اگر دیدید که مایع خنک کننده از زیر موتور در حال خارج شدن است یا به حالت بخار از زیر کاپوت بیرون می زند حتما موتور را خاموش کنید. ولی سوییچ را در حالت On قرار دهید تا فن بتواند سیستم خودرو را خنک کند.

باز نکردن درب رادیاتور

مسائلی را که در این مطلب به آن اشاره می کنیم را به شدت جدی بگیرید زیرا در صورت انجام ندادن آنها شما دچار خسارات مالی و جانی سنگینی خواهید شد. زمانی که خودرو جوش می آورد در واقع به این معنا است که آب داغ در فشار و دمای زیادی قرار دارد و اگر شما درب رادیاتور را باز کنید خواهید دید که قطرات آب با شدت زیادی به بیرون پرتاب می‌شوند و این مسئله تا کنون توانسته است که آسیب هایی زیادی مثل سوختگی را برای رانندگان به وجود آورد. پس هنگام جوش آوردن ماشین یادتان باشد که درب سیستم خنک کننده را باز نکنید. حتما بخوانید: علت نشت واشر کارتل روغن چیست!

روی موتور آب نریزید

آب ریختن روی موتور اشتباهی اساسی است. دلیل این امر این نکته است که اگر درجه حرارت موتور بالا باشد بین پوسته بیرونی و داخلی، اختلاف دمایی به وجود می آید که به لحاظ فیزیکی احتمال ترک خوردگی را افزایش می دهد. دقت داشته باشید که شما با انجام دادن این اشتباه به خودرو خود صدمات اساسی وارد می کنید.

باز کردن درب کاپوت

شما با باز کزدن درب کاپوت این شرایط را ایجاد می کنید که هوای بیشتری در محفظه موتور جریان داشته باشد. البته ممکن است که این مسئله کمی زمان بر باشد ولی انجام ادنش می تواند تاثیر خوبی روی جوش آوردن خودرو داشته باشد. البته حتما در زمان باز کردن درب کاپوت دقت کنید. زیرا در زیر این درب حجم زیادی از بخار و حرارت جمع شده است و با باز شدن آن، بخارها خارج می‌شوند و امکان دارد در صورت رعایت نکردن نکات ایمنی توسط شخص صورت یا دست شما آسیب ببیند. دلایلی که اگزوز خودرو در موتورهای دیزلی دود سیاه خارج می کند چیست!

رادیاتور را خیس کنید

این مسئله هیچ ربطی به آب ریختن روی موتور ندارد. تلاش کنید در این وضعیت بطری پیدا کنید و آن را از آب پر کنید و روی دیواره‌های رادیاتور بریزید تا رادیات خنک شود. کارشناسان می گویند: بعد از اینکه آب را روی رادیاتور ریختید این امکان برای شما به وجود می آید که مسافتی را با ماشین بتوانید طی کنید، زیرا با برخورد این آب با رادیات این سیستم را خنک می شود.

تسمه پروانه وشیلنگ ها

حتما تسمه پروانه را چک کنید تا شل یا پاره نشده باشد، همچنین دقت داشته باشید که در مسیر‌های طولانی باید آب رادیاتور نیز مورد بررسی قرار گیرد شود که دچار هیچگونه نشتی نباشد و همچنین این فرآیند بررسی را روی شیلنگ‌های زیر خودرو هم انجام دهید. زمانی که این عمل را انجام می دهید دقت داشته باشید که اگر در زمان روشن خودرو انجام شود باید مراقب باشید تا دست یا لباستان به تسمه پروانه برخورد نکند. اگر دیدید که تسمه شل یا پاره شده بود یا نشتی آب داشت خودرو را خاموش کنید.

مطالعه بیشتر  ضریب درگ خودرو و اهمیت آن در شیوه عملکرد رانندگان

اگر این موارد را بررسی کردین و مطمئن شدین که پروانه سالم است موتور با دور ۱۵۰۰ در حالت خلاص قرار دهید تا کار کند دلیل این امر خنک شدن سریع پیشرانه است. البته در مواردی هم پیش می آید که جوش آوردن موتور نتیجه مسدود شدن شیلنگ‌ها باشد. این مسدود شدن شدن به این گونه است که ذرات ریز گردوغبار شیلنگ‌ها را مسدود می کنند و در این شرایط گردش مایع خنک کننده با مانع مواجه می‌شود. پس بهتر است تمیز کردن سیستم خنک کننده و پر کردن دوباره مخزن از مایع خنک کننده را حتما در سریعترین زمان ممکن انجام دهید. این مسئله می تواند در جلوگیری از جوش آوردن خودرو  کمک مناسبی برای شما باشد.

خاموش کردن کولر ماشین و جوش آوردن خودرو

اگر در زمان جوش آوردن خودرو کولر روشن باشد موجب می شود که فشار زیادی به موتور وارد شود و این امر در نهایت باعث بالا رفتن حرارت موتور نیز خواهد شد که مشکل اصلی در هنگام جوش آوردن ماشین است. اما در سیستم بعضی خودرو‌ها روشن بودن کولر باعث کار کردن فن هم می شود، اما تاثیر میزان سرمایشی که به وجود می آورد خیلی کمتر از میزان گرمایی است که در حالت روشن بودن کولر تولید می شود. خودرو‌های مدرن دارای فن ثانویه هستند که به صورت اتوماتیک همزمان با جوش آوردن موتور روشن می‌شوند و هیچ نیازی نیست که کولر حتما روشن باشد تا دمای موتور افزایش پیدا نکند. شما با مطالعه این موارد می توانید به راحتی این سوال را پاسخ دهید که چکار کنیم تا ماشین جوش نیاورد؟ یا در زمان جوش آوردن آن چه اقداماتی را باید انجام داد؟

اولین امتیاز را شما ثبت کنید !

مطالب مرتبط

نکات جالب خودرو | از مکمل سوخت خودرو استفاده کنم یا نه؟

mortazavi

دانستنی های مفید خودرو و اشتباهات رایج رانندگی!

mortazavi

مقالات فنی خودروها | سیستم های امنیتی OnStar در ماشین

mortazavi

نظر دهید.