مجله خبری 22 شرقی
مطلب ویژه مقالات فنی

آشنایی به جعبه دنده دستی بدون کلاچ هیوندا با نام “IMT”

آشنایی به جعبه دنده دستی بدون کلاچ هیوندا با نام "IMT"|  گیربکس دستی بدون کلاچ | جعبه دنده دستی IMT | عملکرد جعبه دنده دستی بدون کلاچ | جعبه دنده دستی هیوندا 

آشنایی به جعبه دنده دستی بدون کلاچ هیوندا با نام “IMT” گیربکس دستی بدون کلاچ | جعبه دنده دستی IMT | عملکرد جعبه دنده دستی بدون کلاچ | جعبه دنده دستی هیوندا 

هیوندای یک گیربکس دستی توسعه داده است که به راننده اجازه می دهد تا از طریق اهرم دنده بدون درگیر کردن پدال کلاچ تعویض کند. گیربکس دستی هوشمند (iMT) که در اوایل ماه جاری توسط هیوندای اعلام شد و اولین بار توسط Autocar India گزارش شد، با موتور ۱٫۰ لیتری توربو ۳ بنزینی در محل هیوندای در بازار هند عرضه خواهد شد. بازار ایالات متحده Venue یک گیربکس ۶ سرعته دستی معمولی یا یک گیربکس اتوماتیک متغیر پیوسته دارد که هر دو با یک ۱٫۶ لیتری خطی ۴ جفت می شوند. این سیستم مانند گیربکس دستی دارای یک اهرم دنده دستی الگوی H سنتی خواهد بود. با این حال، پدال کلاچ نخواهد داشت، اگرچه دارای پدال های گاز ترمز است. این سیستم به طور کامل پدال کلاچ را حذف می کند. گیربکس دستی بدون کلاچ از سنسورهای مختلفی برای نظارت بر سرعت موتور و همچنین موقعیت روی دسته دنده استفاده می کند و در صورت نیاز به طور خودکار کلاچ را درگیر می کند. به گفته کیا موتورز، این سیستم Clutch less است که به معنای بدون پدال کلاچ است. با این حال، لزوماً بدون مکانیسم کلاچ نیست. فقط پدال کلاچ در جای پای راننده وجود ندارد. یک کلاچ مکانیکی در پیشرانه هنوز در داخل وجود دارد. با این حال، به جای دستی، به صورت الکترونیکی کار می کند.

جعبه دنده دستی بدون کلاچ هیوندا

دو پدال از یک سنسور متصل به اهرم تعویض دنده استفاده می کند تا مشخص کند راننده چه زمانی می خواهد دنده را عوض کند. سپس یک محرک هیدرولیک به سیلندر slave فشار وارد می کند که کلاچ را درگیر و جدا می کند. همه چیز توسط یک واحد کنترل گیربکس مدیریت می شود، مشابه کامپیوترهایی که سایر سیستم های خودرو را کنترل می کنند. معرفی و نحوه عملکرد گیربکس اتومات را در لینک قرار داده شده بخوانید.

مطالعه بیشتر  آپدیت جدید سامانه یکپارچه خودرو

این اولین بار نیست که یک خودروساز سعی می کند یک کلاچ دستی را به بازار عرضه کند. گیربکس Saab Sensonic دهه ۱۹۹۰ نیز از وسایل الکترونیکی برای کنترل کلاچ استفاده می کرد، اما مورد استقبال قرار نگرفت. همچنین دستورالعمل‌های خودکار تک کلاچ را دیده‌ایم که خود به خود تغییر می‌دهند. بیشتر خودروسازان به سمت توسعه گیربکس‌های اتوماتیک با قابلیت تعویض دستی یا اتوماتیک دو کلاچه که مانند جعبه‌دنده‌های خودکار عمل می‌کنند، حرکت می‌کنند، اما فاقد توقف حواس‌پرتی بین دنده‌ها هستند.

هیوندای به Motor Authority تایید کرد که جعبه دنده دستی بدون کلاچ IMT برای بازارهایی ساخته شده است که گیربکس های دستی هنوز هم فروش خوبی دارند. با این حال، هیوندای از گیربکس دستی در ایالات متحده دست برنداشته است. Veloster N فقط به صورت دستی عرضه شد و بعداً یک گیربکس دوکلاچه را به عنوان یک آپشن دریافت کرد.

گیربکس دستی هیوندای اساساً یک گیربکس دستی شش سرعته معمولی است منهای پدال کلاچ! هیوندای ادعا می کند که همه چیز در نسخه رسمی لینک شده در اینجا بسیار ساده است، که من شک دارم که درست باشد. البته، خودرو هنوز هم کلاچ دارد، زیرا تعویض دنده بدون آن یک دردسر بزرگ خواهد بود، اما روند جدا کردن و درگیر شدن آن در حین حرکت دنده خودکار است. گیربکس اکنون می تواند با استفاده از چیزی که به عنوان سنسور  در اهرم تعویض دنده توصیف می شود، تشخیص دهد که چه زمانی می خواهید دنده دیگری را بگیرید، که به نوبه خود به واحد کنترل گیربکس می گوید که کلاچ را به صورت هیدرولیکی برای شما دستکاری کند. با عملکرد گیربکس AMT بیشتر آشنا شوید.

هنوز جزئیات بیشتری در مورد آن حسگر وجود ندارد و جزئیاتی در رابطه با آن منتشر نشده است، که باید نوعی مکانیزم مبتنی بر فشار یا شتاب‌سنج برای تعیین اینکه چه زمانی با عملکرد داشته باشد و چه زمانی واقعاً می‌خواهید جابجا شوید، داشته باشد.

هنگامی که دنده انتخابی قصد دارید انجام دهید، TCU کلاچ را دوباره درگیر می کند و تعویض را کامل می کند. و البته، اگر باور داشته باشد که شما مرتکب اشتباه خواهید شد، هر کاری را که شما بگویید انجام نمی دهد. اگر راننده تصمیم بگیرد در بزرگراه دنده ششم را به دنده دوم تغییر دهد، گیربکس به لطف اطلاعاتی که از خودرو دریافت می کند مانند سرعت چرخ، دور موتور و غیره، کلاچ را دوباره درگیر نمی کند. اشتباه نیست، اما اگر هیوندای در حال حاضر با گیربکس به تولید انبوه می‌رود، چه مشکلی ممکن است پیش بیاید؟

مطالعه بیشتر  شروع ثبت نام مزایده ای و حراجی ایران خودرو (آبان ماه 1402)

مزایای IMT

گیربکس دستی بدون کلاچ یا گیربکس دستی هوشمند به کاهش فشار روی پای چپ راننده به ویژه در شرایط ترافیکی سنگین کمک می کند. رانندگان پرشور می توانند از رانندگی با گیربکس دستی لذت ببرند و دنده را عوض کنند و در عین حال حس شیفتر دستی را داشته باشند. آنها همچنین می توانند بدون نگرانی برای فشار دادن پدال کلاچ با پای چپ خود رانندگی کنند. علاوه بر این، طبق گفته کیا، این سیستم راندمان سوخت بسیار بالایی را ارائه خواهد کرد.

مشکلات رایج گیربکس دستی و اتوماتیک
  • از آنجایی که پدال کلاچ وجود ندارد، لازم نیست کلاچ را به صورت دستی فشار دهید. سیستم به طور خودکار این کار را انجام می دهد.
    بنابراین، فقط باید از پدال های ترمز و گاز استفاده کنید. عملکرد جعبه دنده دستی بدون کلاچ
  • حتی اگر شما متوقف شوید، سیستم موتور را بدون نیاز به انجام کاری روشن نگه می دارد.
  • با گیربکس دستی بدون کلاچ، عمر کلاچ شما کم و بیش یکسان خواهد بود. با این حال، این بستگی به سبک رانندگی شما (متوسط ​​یا تهاجمی) و شرایط رانندگی (Stop Go Traffic) و غیره دارد.
  • با کمک عملکرد شروع به حرکت در سربالایی، می توانید بدون هیچ مشکلی در شیب شروع کنید.
  • در شرایط رانندگی عادی، شما باید بتوانید مانند گیربکس دستی معمولی به سرعت دنده را تغییر دهید.
5/5 - (1 امتیاز)

مطالب مرتبط

بهترین پیشرانه‌های سال ۲۰۲۰

سجاد ناجی

مافلر یا صدا خفه کن چیست و چه عملکردی در خودرو دارد؟

mortazavi

کاهش قیمت پراید شوک امروز بازار خودرو ۲۷ تیر

mortazavi

نظر دهید.