مجله خبری 22 شرقی
مقالات فنی

تیک آف خودرو چیست؟

تیک آف خودرو چیست؟ تیک آف ماشین یکی از مواردی است که طرفداران بسیار زیادی دارد. تیکاف ماشین خارجی و یا تیکاف ماشین ایرانی به طور کلی تفاوت چندانی با هم

تیک آف خودرو چیست؟

تیک آف خودرو یکی از مواردی است که طرفداران بسیار زیادی دارد. تیکاف ماشین خارجی و یا تیکاف ماشین ایرانی به طور کلی تفاوت چندانی با هم ندارند. علت تیکاف نکشیدن ماشین یکی از سوال هایی است که بیشتر علاقه مندان به این کار دارند. ما پیشنهاد می کنیم قبل از اقدام حتما آموزش تیکاف با ماشین دنده ای و یا غیر دنده ای را ببینید تا در نهایت سیستم فنی خودروتان دچار مشکلی نشود. پیشنهاد می کنیم که اگر علاقه مند به این حوزه هستید در درجه اول با تعریف صحیح و اصولی تیکاف آشنا شوید. ما در ادامه مطلب به تعریف این مسئله می پردازیم.

تیکاف چیست؟

تیک آف به عنوان یک اصطلاح بسیار رایج در زبان فارسی است که بیشتر علاقه مندان به سرعت آن را به کار می برند. این عبارت (Take Off) در زبان انگلیسی در واقع برای زمانی به کار می رود که هواپیما قصد بلند شدن از سطح زمین را دارد.
تیک آف خودرو در بسیاری از موارد برای جلب توجه کاربرد دارد و به طور معمول ایجاد هیجان، تولید دود، تولید صدا و در مهارت راننده را در پی  دارد. دقت داشته باشید که هر چقدر زمان تیک آف طولانی تر باشد نشان دهنده این موضوع است که مهارت راننده بسیار بالا می باشد و همچنین سیستم فنی خودرو نیز در شرایط مناسبی است. این موضوع در مورد تیکاف ماشین خارجی و یا تیکاف کاشین ایرانی به طور کلی مطرح است.

چگونه تیک آف خودرو اتفاق می افتد؟

خودروها  میزان تیکاف شان وابسته به مسائل فنی خاصی است که عبارتند از:

  • عرض لاستیک
  • وزن روی چرخ
  • جنس آسفالت
  • و …

قدرت هر کدام از این قطعات در خودرو تاثیر بسیار زیادی در افزایش و یا کاهش مقدار تیک آف ماشین دارد.

در صورتی که قدرت موتور در همان لحظه به چرخ ها انتقال پیدا کند برای چند لحظه شاهد این موضوع هستیم که تیک آف پیش می آید. دلیل اصلی این موضوع زیاد بودن قدرت گشتاور می باشد که به چرخ ها منتقل می شود و در نهایت با سطح زمین اصطکاک به وجود می آورد. هنگامی که سرعت حرکت به سرعت چرخ نزدیک می شود، میزان چسبندگی افزایش پیدا می کند و تیک آف تبدیل به حرکت می شود که به عنوان تیک آف خودرو آن را می شناسند.

تیک آف خودرو چیست؟ تیک آف ماشین یکی از مواردی است که طرفداران بسیار زیادی دارد. تیکاف ماشین خارجی و یا تیکاف ماشین ایرانی به طور کلی تفاوت چندانی با هم

علت تیکاف نکشیدن ماشین در بعضی از موارد درست کار نکردن یکی از این فرایندها است. ما پیشنهاد می کنیم جدا از اینکه آموزش تیکاف با ماشین دنده ای و یا اتومات را بینید با فرایندها و قطعاتی که در این عملکرد مهم هستند نیز آشنا شوید.

ماساژور صندلی خودرو

ویژگی ماشین هایی که می توان تیکاف کرد

به طور تقریبی می توانید با همه خودروها فرایند تیکاف را طی کنید. اما در این میان نسبت به این مسئله توجه داشته باشید که هر خودرو موارد مربوط به خود را برای تیک آف دارد که بهتر است با آنها آشنا باشید.

مطالعه بیشتر  آینه الکترومیک خودرو را به همراه تمام ویژگی های آن

مواردی که در هر خودرو برای تیکاف ممکن است تغییراتی را به وجود آورد عبارتند از:

  • نوع گیربکس
  • محور انتقال نیرو
  •  سیستم های کنترل پایداری
  • هرزگردی

این موارد ذکر شده را قبل از اینکه عمل تیکاف را با هر خودرویی که در آن قرار دارید چک کنید. بهترین خودرو ها برای تیکاف، ماشین های اسپرت و قدرتمند با سیستم های پیشرانه جلو و دیفرانسیل عقب می باشند. خودرو های اسپرت دیفرانسیل جلو با ترمز دستی روی چرخ های عقب نیز بسیار عالی می باشند که باید نسبت به آنها هم توجه داشته باشید. این موضوعات را حتما در هنگام تیکاف ماشین خارجی و یا تیکاف ماشین ایرانی باید در نظر بگیرید. دقت داشته باشید که هر کدام از این قطعات خراب باشند می توان آن را به عنوان علت تیکاف نکشیدن ماشین به حساب آورد.

تاریخ تیک آف خودرو

اطلاع داشتن شما از آموزش تیکاف با ماشین دنده ای و یا اتومات دارای اهمیت خاصی است اما در این میان بهتر است که از تاریخچه این مسئله نیز با خبر باشید. بهتر است بدانید که اولین تیک آف های طولانی به وسیله ماشین های مسابقات درگ انجام می شد زیرا خودروهای های عادی و یا قدیمی میزان قدرت فنی لازم را برای این کار نداشتند.

خودروهای درگ به وسیله ترمز جلو ماشین را نگه می دارند و لاستیک های عقب را برای چند لحظه بسیار کوتاه به حالت تیک آف می برند که باعث گرم شدن آن و همچنین آغاز دوباره حرکت لاستیک با سرعت بیشتری می شود.

اما این موضوع با قوی شدن خودروها از حدود ۶۰ سال پیش دیگر برای همه ماشین ها یک مسئله عادی بشمار می آید. اما اگر قصد دارید که تیکاف را به طور اصولی تجربه کنید پیشنهاد می کنیم در درجه اول آموزش تیکاف با ماشین دنده ای و یا اتومات را پشت سر بگذارید و بعد به سراغ این کار بروید زیرا در غیر این صورت ممکن است به خودتان و یا سیستم فنی خودرو آسیب های اساسی وارد کنید.

چطور تیکاف کنیم؟

در ماشین های دنده ای کار شما عزیزان که قصد تیکاف کردن دارید بسیار آسان است. شما می توانید فقط با گرفتن کلاچ  تا انتها، خودرو را در دنده قرار دهید و سپس پدال گاز را بفشارید که به بعد به صورت ناگهانی کلاچ را رها کنید و میزان گاز را افزایش دهید.

مطالعه بیشتر  لیسه گیری خودرو چیست؟ و چه کاربردی دارد؟

اما در شرایطی که ماشین دارای سیستم های کنترلی مثل DSC ، TC و ESP باشد باید قبل از اقدام برای تیکاف خودرو آن را  خاموش کنید تا اختلالی در سیستم ماشین به وجود نیاید. این موضوع در بسیاری از موارد علت تیکاف نکشیدن ماشین بشمار می آید.

در خودروهای اتوماتیک باید ماشین را در حالت N قرار دهید و پدال گاز  را فشار دهید و در مرحله بعد به صورت ناگهانی دنده را در حالت D بگذارید تا در نهایت این اتفاق پیش برود.

بعضی خودروهای اتوماتیک در شرایط بالا بودن دور موتور به هیچ عنوان در دنده قرار نمی گیرند و به طور خودکار برای این کار دور موتور را کاهش می دهند.

بخاری ماشین 

در ماشین های بسیار قوی تخت گاز کردن برای انجام تیک آف لازم است و بدون آن نمی توان تیکاف را به دست آورد. در ماشین های خیلی ضعیف هم می توان با دنده عقب حرکت کرد و بعد ماشین را به طور یکدفه ای در دنده یک گذاشته و پدال گاز را انتها فشار داد که فرایند تیکاف ایجاد شود. این موضوع در تیکاف ماشین ایرانی و یا خارجی که دارای این سیستم باشند یکسان است.

چرا در زمان تیکاف از لاستیک دود بلند می شود؟

دلیل این موضوع در این نکته نهفته است که سطح لاستیک و آسفالت با سرعت بالا روی هم دیگر کشیده می شوند و گرمای شدیدی تولید می کنند که نتیجه آن دود می شود. این دمای بالا منجر می شود لاستیک و بدنه آن بسوزد و دود به وجود آید.

دقت داشته باشید که در حرکت های نمایشی دود تولید شده خیلی زیاد می باشد زیرا برای این کار مایع مخصوصی روی چرخ ریخته می شود که با داغ شدن لاستیک بخار این مایع بخار می شود و باعث می شود حجم دودبسیار زیاد شود.

شما عزیزان زمانی که با خودروهای بسیار قدرتمند این کار را انجام دهید شاهد خواهید بود که سطح آسفالت به دمای بالایی می رسد که قیر موجود در آن ذوب شده و به طور کلی می سوزد. بهتر البته این کار را به انجام ندهید زیرا فشار زیادی به سیستم فنی خودرو وارد می شود و در نهایت آسیب نیز می بیند.

اولین امتیاز را شما ثبت کنید !

مطالب مرتبط

۳ نشانه گرفتگی هسته بخاری و دلایل رایج آن در سری مطالب فنی خودرویی 

mortazavi

فناوری کاربردی راهنمای تعویض دنده ماشین GSI

mortazavi

چگونه رنگ خودروی تان مثل روز اول بدرخشد؟

Sajjad Amanian

نظر دهید.