مجله خبری 22 شرقی
مقالات فنی

تنظیم چراغ های خودرو را اصولی تر یاد بگیریم….

تنظیم چراغ های خودرو | آموزش تنظیم نور چراغ در جهت های عمودی و افقی | نحوه تنظیم نور چراغ جلو | تنظیم چراغ خودرو با دستگاه | فاصله تنظیم چراغ خودرو

تنظیم چراغ های خودرو را اصولی تر یاد بگیریم….

تنظیم چراغ های خودرو در ابتدا کار راحتی به نظر می رسد ولی اگر کمی سهل انگاری در این امر به وجود آید موجب به وجود آمدن بسیاری از خطرات خواهد شد. مثال: نحوه تنظیم نور چراغ جلو مراحل و ضوابط خاصی دارد که با رعایت آن می توانید به یک نور استاندارد برسید در این مسیر شما فقط با رعایت نکردن یک نکته مثل فاصله تنظیم چراغ خودرو استاندارد می توانید آسیب جدی به چراغ وارد کنید. بسیاری از رانندگان می خواهند تنظیم چراغ خودرو با دستگاه را انجام دهند ولی به دلیل نداشتن اطلاعات و شناخت کافی از موضوع این کار را انجام نمی دهند. ما در این مطلب علاوه بر مسائل ذکر شده به آموزش تنظیم نور چراغ در جهت های عمودی و افقی نیز می پردازیم.

رانندگان اگر چراغ خودروشان تنظیمات مناسبی نداشته باشد با مشکلات اساسی روبه رو می شوند. چراغ‌ های ماشین در این شرایط به جای اینکه مسیر پیش رو را روشن کند، کناره‌های جاده و یا پیاده رو را روشن می‌کند به همین دلیل تنظیم چراغ جلو خودرو در رانندگی بسیار مهم است. اگر بخواهیم تعریفی از تنظیم بودن نور چراغ ماشین ارائه دهیم می توان گفت: هنگامی که زاویه تابش نور در جلو خودرو شما باشد و دید شما کاملا واضح باشد، روشنایی استانداردی دارید و چراغ خودرو شما تنظیم است.

چرا تنظیم نور چراغ خودرو مهم است؟

تنظيم چراغ هاى خودرو در درجه اول یک مسئله ايمنى به حساب می آید. طبق آمار، کشته های تصادفات شبانه ۳ برابر تصادفاتی است که در روز اتفاق می افتد. شما به چراغ ها صرفا به عنوان یک ابزار که مسیر را روشن نگه می دارد نگاه نکنید بلکه کاربرد آن براى مشاهده نشانه هاى جاده و حيواناتی كه ممكن است وسط جاده بپرند نیز است.

اگر می خواهید جان خودتان و بقیه سرنشینان را به خطر اندازید حتما با تنظیمات چراغ نادرست رانندگی کنید، این مسئله به ظاهر ساده تا کنون هزاران انسان را به کام مرگ کشانده است. تنظيم چراغ خودرو كار ساده اى است و رانندگان به راحتی می توانند این کار را انجام دهند. خودروهاى نسل جديد لامپ هالوژن دارند و دقت داشته باشید که براى تنظيم این نوع چراغ ها حتما به متخصص مراجعه کنید.

دلایل به هم خوردن تنظیمات چراغ های خودرو

سوالی که ذهن خیلی از رانندگان را به خود مشغول کرده است این است که چرا تنظیم چراغ‌های خودرو به هم می‌خورد؟ یا فقط شخص می تواند زاویه تابش چراغ‌ را عوض کنند یا خیر؟ خارج شدن از تنظیمات صحیح چراغ خودرو دلایل بسیاری دارد. بیشتر بدانید: چراغ مه شکن در خودرو چگونه کار میکند؟ 

اکثر اوقات چراغ ها در گذر زمان بر اثر لغزش ها تنظيمشان به هم مى ريزد. همه خودروها معمولا پس از گذشت چند سال به طور طبیعی نیاز به تنظیم چراغ دارند. ما در ادامه متن به دلایل اصلی که چراغ های خودرو مسیری غیر از جاده پیش رو شما را روشن می کنند پرداخته ایم.

ضربه های کوچک

این طور فکر نکنید که برای به هم خوردن تنظیمات چراغ خودرو حتما باید تصادفی اساسی رخ دهد، اگر شما فقط در یک چرخش یا پارک کردن صرفا برخوردی کوچک داشته باشید می تواند موجب به هم ریختن تنظیمات چراغ خودرو شما شود.

افزایش وزن در عقب ماشین

افزایش وزن در عقب خودرو از دلایل مهمی است که تنظیمات چراغ‌ خودرو را به هم می زند. بر اثر تکرار این مسئله یعنی افزایش وزن در صندلی‌های عقب و صندوق باعث فشرده شدن فنرها می شود و بعد از مدتی دیگر این فنرها نمی توانند به حالت قبل برگردند.

در این شرایط تنظیم چراغ‌ها به هم می خورد و به همین دلیل اگر هر عامل دیگری باعث ضعف فنرها و تغیر حالتش از شرایط استاندارد باشد تاثیر مخربی روی تنظیم نور چراغ‌های خودرو خواهد داشت.

مطالعه بیشتر  مقالات فنی خودروها | سیستم های امنیتی OnStar در ماشین

فرسوده شدن شدن فنرهای ماشین

زمانی که شما بار سنگين حمل می کنید باعث فرسوده شدن کمک فنرها می شوید که در نتیجه آن زاویه تابش نور نیز از محل درست خود منحرف می شود و در اثر فرسوده شدن فنرهاى عقب، قسمت جلویی خودرو بيش تر ازحد مناسب بالا مى آيد. بهترين كار برای رفع این مشکل تعويض فنرها است.

شیوه تنظیم کردن چراغ های جلو خودرو

پیشنهاد می کنیم از یک کارشناس خودرو برای تنظیم چراغ‌ های ماشین نیز کمک بگیرید، اما انجام دادن این تنظیمات آن قدر مسئله پیچیده ای نیست که خود شما نتوانید آن را حل کنید. این موضوع را در ادامه به زبان ساده تری توضیح می دهیم چگونه این کار را انجام دهید.

معمولا محل قرارگیری پیچ تنظیم چراغ‌ها بالای خود چراغ‌ها و یا زیر کاپوت است. اما بعضی خودروها پیچ تنظیم چراغ‌هایشان در پشت رادیاتور است که در این صورت با مراجعه به یک کارشناس می توانید با خیال راحت تری این تنظیمات را انجام دهید.

مرحله اول: اطلاع پیدا کردن از تنظیم بودن چراغ ها

چک تنظيم بودن چراغ ها كار دشواری نیست و شما فقط به وسائلی مثل سطح صاف ديوار برای تابانیدن نور روی آن و متر و پيچ گوشتی نیاز دارید. حتما قبل از چك كردن چراغ ها مطمئن شويد كه میزان باد تايرها در هر چهار تایر یکسان است و حتما حداقل نصف باک خودرو بنزین داشته باشید و شخصی بر روى صندلى خودرو نشسته باشد. شما با این کارها توانسته اید شرايط رانندگى را شبيه سازى کنید.

مرحله دوم: پارک کردن خودرو

خودرو را در مقابل یک سطح صاف یا ديوار قرار دهید و سعی کنید فاصله خودرو تا دیوار در فاصله ى ١٠ تا ٢٥ قدمی دیوار پارک کنید که البته این فاصله تنظیم چراغ خودرو صحیح است. طوری خودرو را پارک کنید که نور چراغ ها روى ديوار بيافتد. اگر پارکینگ خانه شما صاف است می توانید این کار را در آن جا انجام دهید و یا در صورت نبود پارکینگ می توانید این کار را در جایی انجام دهید که سطح مسطح و دیوار صافی داشته باشد.

مرحله سوم: بررسی سطح خودرو

از این موضوع اطمینان حاصل کنید که همه بخش های خودرو در يك سطح قرار دارند از جمله فنرها که بسیار مهم هستند.

مرحله چهارم: انداره گیری چراغ ها

يک نقطه ثابت را در نظر داشته باشید و با استفاده از متر فاصله نور افتاده چراغ ها روی دیوار را تا زمین اندازه بگیرید. میزان انداه گیری ها بايد در عرض نيم اينچى همدیگر باشد. مهم است که ابتدا از مشکل نداشتن سيستم تعليق در همه بخش های خودرو اطمینان حاصل کنید به دلیل اینکه اگر شرایطی غیر این باشد اندازه گيرى شما صحیح نیست.

مرحله پنجم: روشن کردن چراغ ها

چراغ های نور بالا و مه شکن را رو روشن نكنيد و با استفاده از يک نوار چسب علامتی برای مشخص کردن خطوط افقى و عمودى لامپهاى جلو بزنید.

مرحله ششم: اندازه گیری خطوط

خطوط مركزى نباید بالاتر از ٣/٥ فوتی سطح زمين باشند. حتما از این موضوع اطمینان حاصل کنید که فاصله ى نور دو چراغ از سطح زمين يكسان است.

مرحله هفتم: خودرو در فاصله ۷٫۵ متری از ديوار باشد.

به طور معمول فاصله ۷٫۵ متری براى اکثر خودروها استاندارد است، اما در بعضی موارد خودروهایی نیاز به فاصله کم تر یا بیشتر دارند پس بهتر است حتما قبل از چک کردن چراغ های خودرو دفترچه راهنما را بخوانید.

شیوه تنظیم کردن چراغ های خودرو

حالا به مهم ترین قسمت مطلب رسیدیم که تنظیم کردن چراغ ها است.

گام اول: پیداکردن پیچ

تنظیم پیچ چراغ را در اولویت کارهایتان برای تنظیم چراغ خودرو بگذارید. معمولا در چراغ ها، پيچ تنظيم در بالاى محل قرار گرفتن چراغ است. اگر به هر دلیلی نتوانستید پيچ را پيدا كنيد با رجوع به دفترچه راهنمای خودرو این مشکل را حل کنید.

مطالعه بیشتر  برف پاک کن خودرو و طرز کار آن

گام دوم: تنظیم کردن جدا چراغ ها

بهتر است کسی روی صندلی راننده باشد تا چراغ ها را خاموش و روشن كند. نحوه تنظیم چراغ ها هرکدام به صورت جداگانه است. اگر می خواهید فقط نور یکی از چراغ ها را تنظیم کنید با انداختن حوله روی چراغ دیگر این کار را بهتر می توانید انجام دهید. البته در بعضی خودروها پوشاندن بلند مدت چراغ می تواند منجر به سوختن رویه پلاستیکی آن شود. از کی لس خودرو و نحوه عملکرد آن بیشتر بدانید. 

گام سوم: تنظیم چراغ از زاویه عمودی 

پيچ بالاى محفظه باید در جهت عقربه هاى ساعت بچرخد تا پرتوهای نور را در بالا قابل مشاهده باشد و همین طور آگاه باشد که اگر پیچ را در خلاف حرکت عقربه های ساعت بچرخانید نور پایین می رود.

زمانی که می خواهید پرتوهاى نور را تنظیم کنید بايد چراغ ها خاموش باشند و پس از تنظيم دوباره روشن شوند و چک کنید که آیا درست تنظیم شده اند یا نه؟

گام چهارم: تنظیم چراغ ها از زاویه افقی

در كنار محفظه چراغ پیچی وجود دارد که جهت تنظيم پرتوهاى نور افقى استفاده می شود. این در تنظیم تنظيم نور چراغ ها بسیار مهم است. آموزش تنظیم نور چراغ های عمودی و افقی در گام سوم و چهارم به طور کامل بیان شده و رانندگان با مطالعه آن می توانند از این مسئله استفاده کنند.

گام پنجم: چک کردن دفترچه راهنما

هميشه دفترچه راهنماى كارخانه را چك كنيد. معمولا متخصصان این حوزه با این دفترچه می خواهند توصیه های مفیدی را به گوش شما برسانند مخصوصا در خودروهای جدید این امر بسیار مهم است.

گام ششم: تست

خودرو را در هنگام شب به جاده ببرید و نتيجه را تست كنيد. اگر تنظیم چراغ ها درست نبوده باشد امکان دارد شرایط بدتر از قبل نیز شده باشد و شما می توانید با انجام دادن دوباره مراحل ذکر شده به تنظیمات مد نظرتان برسید.

تنظیم چراغ خودرو با دستگاه

ابتدا باید از تنظیم باد لاستیک های خودرو مطمئن شوید، بعد چراغ های خودرو را تمیز کنید و در مرجله بعد یک نفر در صندلی عقب بنشیند و شما با گذاشتن یک وزنه حداقل ۷۰ کیلویی از درست بودن ارتفاع خودرو مطمئن شوید. این کار برای این موضوع است که محل قرا گرفتن دستگاه تنظیم نور چراغ و خودرو باید کاملا تراز و همسطح باشد. بوق خودرو و راه های عیب یابی آن در سری نکات آموزشی و فنی ماشین

دستگاه تنظیم نور چراغ را در فاصله ۲۰ الی ۵۰ سانتی متری دستگاه قرارمی دهیم و با دقت بررسی می کنیم که در سطح صاف قرار بگیرد و حتما درجه تراز دستگاه وسط باشد و شما عدسی اصلی دستگاه تنظیم نورچراغ را می توانید با استفاده از اهرم بالا و پایین کنید و دقیقا روبروی چراغ خودرو تنظیم کنید. اگر دستگاه را عقب جلو کنید در فاصله ۳۰ الی ۵۰ سانتی متری خودرو، نقطه تقارن آیینه یا لیزر را می توانید به دست آورید.

در صفحه نمایش مختصات تنظیم نور خظوط اصلی قرار دارد که عبارت اند از:

  • خطوط استاندارد نور پایین
  • مه شکن
  • نور بالا

بهتر است برای تنظیم نور پایین بعد از به دست آوردن مرکز تقارن، چراغ ماشین را در حالت نور پایین روشن کنید و چک کنید که نور چراغ در صفحه نمایش مختصات می افتد یا نه؟ این فرآیند با تنظیم خط نور چراغ و منطبق کردن آن توسط تنظیم کاسه چراغ با مختصات استاندارد دستگاه تنظیم می شود و در خط استاندارد قرار می گیرد. زمانی که می خواهید تنظیم نور بالا را انجام دهید. پس از بدست آوردن مرکز تقارن، در کانون چراغ خودرو یا چراغی که جداگانه برای نور بالا قرار گرفته است به طور کامل این مسئله مشخص می شود.

اولین امتیاز را شما ثبت کنید !

مطالب مرتبط

چگونه رنگ خودروی تان مثل روز اول بدرخشد؟

Sajjad Amanian

جوش آوردن خودرو و راه های رفع آن

mortazavi

روشنایی سازگار و خودکار با محیط AFS در خودروها (Adaptive Front-lighting System)

mortazavi

نظر دهید.