مجله خبری 22 شرقی
مقالات فنی

تنظیم نبودن فرمان ماشین چه تاثیری در رانندگی شما دارد؟

تنظیم نبودن فرمان ماشین چه تاثیری در رانندگی شما دارد؟ | تنظیم نیودن فرمان ماشین | فواید تنظیم فرمان | تنظیم فرمان خودرو با دستگاه | علائم تنظیم نبودن فرمان

تنظیم نبودن فرمان ماشین می تواند عواقب جبران ناپذیری را برای شما در پی داشته باشد. البته فواید تنظیم فرمان خودرو بسیار زیاد است که یکی از مهمترین آنها سلامت نگه داشتن سیستم فنی ماشین است. بهتر است بدانید تنظیم نبودن جعبه فرمان خودرو یک مسئله تخصصی بشمار می آید. پیشنهاد می کنیم شما به عنوان یک راننده نسبت به جعبه فرمان خودرو شناخت خوبی داشته باشید. اطلاع داشتن از علائم تنظیم نبودن فرمان ماشین می تواند در جلوگیری از وارد شدن آسیب های اساسی به سیستم فنی فرمان خودروتان بسیار تاثیر گذار باشد. امروزه با توجه به پیشرفت تکنولوژی دیگر تنظیم فرمان خودرو با دستگاه انجام می شود که در مقایسه با فرایندی که به وسیله انسان انجام می شد بسیار دقیق تر است و کیفیت مناسبی نیز برای بلند مدت دارد.

 تنظیم نبودن فرمان ماشین

تنظیم نبودن فرمان مسئله ای است که برای بسیاری از رانندگان پپش آمده و یکی از دلایل اصلی آن وجود نقص در سیستم جلوبندی خودرو می باشد. البته تنظیم نبودن جعبه فرمان هم سهم قابل توجهی در به وجود آمدن این مشکل دارد.

اگر می خواهید به راحتی متوجه شوید که فرمان شما تنظیمات درستی دارد یا نه؟ پیشنهاد می کنیم این تست را انجام دهید. مسیری را که دارای دست انداز نیست را انتخاب کنید و دستانتان را از روی فرمان بردارید. دقت کنید اگر فرمان در این شرایط به سمت چپ و یا راست تمایل پیدا کرد به معنای تنظیم نبودن فرمان ماشین است و اگر به هیچ سمتی حرکت نکرد نشانه تنظیم بودن فرمان خودرو شما می باشد.

یکی از علائم تنظیم نبودن فرمان خودرو گیج زدن ماشین در مسیرهای ناهموار و لغزنده است. این مسئله در مسیرهایی که شرایط جوی خوبی دارند و دارای دست انداز نیستند خیلی مشکل ساز نمی شود. تنظیم نبودن فرمان ماشین در مسیرهایی نامناسب جان بسیاری از رانندگان و سرنشینان را گرفته است. جهت جلوگیری از همین مسئله دردناک ما پیشنهاد می کنیم علائم تنظیم نبودن فرمان خودرو را به خوبی بشناسید تا دچار حادثه هایی سهمگین نشوید.

اگر مشاهده کردید که یکی از لاستیک های خودرو شما ساییدگی بیشتری دارد بهتر است بدانید این موضوع یکی از علائم تنظیم نبودن فرمان ماشین است. البته تنظیم نبودن زاویه و جهت چرخش و میزان باد لاستیک نیز از مواردی است که به عنوان علائم تنظیم نبودن فرمان ماشین بشمار می آید. بهتر است بدانید یکی از فواید تنظیم فرمان ماشین افزایش تسط راننده است که مسئله مهمی در رانندگی بشمار بشمار می آید.

تنظیم نبودن باد لاستیک می تواند خودرو شما را در حین حرکت به سمت چپ و یا راست بکشد که این مسئله در کاهش سرعت نیز موثر است. این مشکل را شما می توانید با مراجعه به یک مکانیکی حل کنید.

ما پیشنهاد می کنیم تنظیم فرمان خودرو با دستگاه را در مقایسه با شیوه سنتی آن در اولویت قرار دهید زیرا شما با استفاده از این روش می توانید کمک بزرگی به سیستم فنی خودرویتان کنید و میزان استهلاک آن را به شدت کاهش دهید.

مطالعه بیشتر  معایب خودرو کانورتیبل چیست؟

اگر با نشانه هایی مثل لرزش فرمان و گیج زدن خودرو مواجه شدین بهتر است بدانید این مسئله از نشانه های بالانس نبودن چرخ های ماشین است. دقت داشته باشید که یکی از فواید تنظیم بودن فرمان خودرو افزایش طول عمر مفید لاستیک ها است.

نکته طلایی

تنظیم درست جهت چرخش لاستیک ها کار آسانی است و شما می توانید با دقت کردن روی لاستیک و تشخیص فلش حک شده روی بدنه آن به راحتی چرخ خودرو را تنظیم کنید. این فلش ها به طور معمول روی لاستیک های جلو قرار دارد.

مهمترین عوامل تنظیم نبودن فرمان ماشین

  •   به هم خوردن زاویه چرخ‌ ها و میزان فرمان
  •      برخورد با لبه جدول
  •     تصادف شدید
  •    درست نبودن نسبت فرمان یا تنظیم نادرست
  •     رفتن بر روی دست انداز یا چاله با سرعت زیاد

در بعضی از خودروها به دلیل طراحی تولید ویژه ای که دارند معمولا سیستم هایی مثل بوق و کیسه هوایشان ارتباط مستقیمی با میزان بودن فرمان شان دارد.

زمان استاندارد تنظیم فرمان خودرو

طبق نظر کارشناسان رانندگان باید حداقل سالی یکبار برای چک کردن میزان بودن فرمان خودروشان اقدام کنند. اما اگر درحین رانندگی یکی از علائم تنظیم نبودن فرمان ماشین را مشاهده کردید به سرعت باید خود را به اولین تعمیرگاه برسانید زیرا سیستم فرمان در مشخص کردن جهت حرکت ماشین نقش ویژه ای دارد و این مسئله می تواند برای شما و خودروهای دیگری که در جاده و یا خیابان با شما هم مسیر هستند به شدت خطرناک باشد. بسیاری از کارشناسان تنظیم فرمان خودرو با دستگاه را به عنوان جایگزینی مناسب برای شیوه سنتی آن توصیه می کنند.

مطلب مفید و خواندنی: خودروهایی با فرمان در سمت راست را در کدام کشورها تولید می شوند؟

شیوه عملکرد سیستم فرمان خودرو اینگونه است که در هنگام چرخاندن فرمان به وسیله راننده این نیرو به وسیله قطعات و فرایندهای خاص موجود از یک حرکت افقی در کابین خودرو به چرخ ها انتقال پیدا می کند. البته این شیوه عملکرد وابسته به نوع سیستم فرمان خودرو است.

قطعات مهم سیستم فرمان خودرو

سیستم فرمان خودرو قطعات و اجزای مهمی دارد که نقش آنها در تنظیم فرمان ماشین بسیار اثر گذار است.

غربیلک فرمان

راننده با استفاده از غربیلک فرمان می تواند جهت حرکت ماشین را مشخص کند.

 ستون فرمان

ستون فرمان یا اصطلاحا میل فرمان بین غربیلک و جعبه ‌فرمان قرار دارد و وظیفه آن انتقال حرکت از غربیلک به جعبه فرمان است.

 جعبه فرمان

خیلی از کارشناسان معتقدند مهمترین قطعه جعبه فرمان خودرو در سیستم فرمان است زیرا این قطعه وظیفه دارد گشتاور اعمالی را تبدیل به حرکت خظی کند تا در نهایت مسیر حرکت ماشین به وسیله چرخاندن فرمان عوض شود. تنظیم نبودن جعبه فرمان خودرو می تواند از عوامل مهم آسیب دیدن سیستم فنی خودرو شما باشد.

اهرم ‌بندی فرمان

سییستم اهرم بندی در فرمان از قطعاتی مثل شغال ‌دست، سگ‌ دست و پیتمن تشکیل شده و وظیفه دارد نیرو را از چرخش فرمان به چرخ ها انتقال دهد.

مطالعه بیشتر  3 نشانه گرفتگی هسته بخاری و دلایل رایج آن در سری مطالب فنی خودرویی 

شیوه تنظیم فرمان خودرو با دستگاه

تنظیم فرمان خودرو با دستگاه از فناوری هایی است که به شدت کار مکانیک ها را راحت کرده و همچنین کیفیت فرایندهای تنظیم فرمان را نیز بالابرده است تا در نهایت باعث افزایش رضایت رانندگان شود. یکی از پیشرفته ترین نسخه های دستگاه‌ تنظیم فرمان خودرو، دستگاه ۸ سنسور وایرلس سه ‌بعدی است که دقت بالایی در تنظیم کردن فرمان دارد و در بین رانندگان و مکانیک ها نیز از محبوبیت خوبی برخوردار است.

نسخه های قدیمی این دستگاه دارای ۴ سنسور وایرلس بودند ولی این دستگاه مجهز به ۴ سنسور وایرلس سه‌ بعدی و دو سنسور الکترونیک و نابلودار پروژکتوری است که در میزان کیفیت انجام فرایندهای آن تاثیر زیادی دارد.

اهمیت جعبه فرمان خودرو در تنظیم فرمان ماشین

همان طور که اشاره کردیم جعبه فرمان خودرو نقش مهمی در سیستم فنی ماشین دارد. کوچکترین مشکل در این سیستم می تواند منجر به تنظیم نبودن فرمان ماشین شود. پیشنهاد می کنیم که برای حفظ سلامت سیستم فنی فرمان خودرو شناخت خوبی نسبت به انواع مختلف جعبه فرمان خودرو پیدا کنید زیرا این قطعه در سیستم فرمان خودرو دارای اهمیت زیادی است.

تنظیم نبودن جعبه فرمان ماشین مکانیکی

سیستم فرمان های مکانیکی در واقع همان سیستم شانه ای و پینیون هستند. شیوه عملکرد پینیون این طور است که حرکت دورانی دارد و دنده شانه ای هم حرکت خطی را انجام می دهد. پینیون در این شرایط عملکرد دورانی غریبلک فرمان را به سیستم دنده شانه ای انتقال می دهد و دنده شانه ای هم حرکت خطی را به وسیله مفصل ها به چرخ های ماشین انتقال می دهد تا در نهایت تغییر جهت در مسیر حرکت خودرو انجام شود.

پیشنهاد می کنیم بخوانید:  ویژگی های یک سیستم فرمان خوب چیست؟

استفاده از این مدل جعبه فرمان تاثیر زیادی در جلوگیری از خستگی راننده دارد. البته بهتر است بدانید به طور کلی یکی از فواید تنظیم فرمان ماشین صرف شدن انرژی کمتر از راننده است.

تنظیم نبودن فرمان ماشین الکتریکی

این مدل از جعبه های فرمان عملکردی شبیه به سیستم جعبه فرمان های هیدرولیکی دارند. اما ساختار این جعبه فرمان ها دارای تفاوت های اساسی است. بیشتر شرکت های خودروسازی امروزه این مدل جعبه فرمان را تولید می کنند. مزیت های جعبه فرمان الکتریکی ماشین عبارت اند از:

  •  افزایش سرعت فرمان
  • عملکرد بهتر فرمان
  •  حفظ تعادل خودرو در انحراف ها

راننده با چرخاندن غربیلک فرمان ماشین به چپ و یا راست باعث می شود پیچی که در انتهای میل فرمان قرار دارد دنده را حول محورش به راست یا چپ بچرخاند. محوری که در این جعبه دنده فرمان ماشین قرار دارد توسط اهرم هایی متفاوت متصل می شود و آنها را هدایت می کند. این فرایند باعث تغییر جهت لاستیک می شود. یکی از فواید تنظیم فرمان های الکتریکی ماندگاری بالا در تنظیمات صحیح است.

5/5 - (1 امتیاز)

مطالب مرتبط

سیستم جلوبندی خودرو و رفع مشکلات آن

mortazavi

معرفی ترمز EBD و نحوه عملکرد آن

mortazavi

شیوه استفاده درست از خودرو چیست؟

mortazavi

نظر دهید.