مجله خبری 22 شرقی
مقالات فنی

تنظیم باد تایرهای خودرو و میزان اهمیت آن

تنظیم باد تایرهای خودرو | انواع باد لاستیک خودرو | باد لاستیک در زمستان | جدول تنظیم باد لاستیک | بهترین درجه باد تایر | اطلاعات مهم درباره خودرو

تنظیم باد تایرهای خودرو و میزان اهمیت آن

تنظیم باد تایرهای خودرو بسیار مهم است. خیلی از رانندگان نسبت به این موضوع اطلاع ندارند که انواع باد لاستیک خودرو وجود دارد و می توانند از آنها استفاده کنند. باد لاستیک در زمستان و یا تابستان تغییراتی را به همراه دارد. شما به عنوان یک راننده بهتر است از جدول تنظیم باد لاستیک اطلاع داشته باشید تا از وارد شدن آسیب های احتمالی جلوگیری کنید. شاید برای شما عزیزان جالب باشد که از بهترین درجه باد لاستیک در خودروها اطلاع پیدا کنید.

تنظیم باد تایرهای خودرو یکی از مواردی است که پیشنهاد می کنیم در زمان سرویس ماشین حتما به آن نیز بپردازید. اگر شرایط این موضوع را داشتید می توانید این سرویس را در فاصله های کوتاه زمانی انجام دهید تا فشار باد تایرهای خودرو در در شرایط استانداردی نگهداری شوند. دقت داشته باشید که این موضوع برای انواع باد لاستیک خودرو صدق می کند.

سیسیتم نگهداری از سیستم فنی ماشین به اینگونه است که بعضی از آنها در فواصل زمانی کم و برخی دیگر در فواصل زمانی طولانی باید انجام شوند تا در نهایت هیچ مشکلی پیش نیاید.

به همین دلیل بهتر است رانندگان فهرست کارهایی که باید در فاصله های زمانی مختلف انجام دهند را یادداشت کنند تا در شرایط استاندارد به انجام دادن آنها بپردازند. البته در این میان جدول تنظیم باد لاستیک نیز می تواند به شما عزیزات کمک بزرگی کند. کارهای دیگری که نگهداری خودرو در شرایط استاندارد کمک می کنند را نیز بهتر از متخصصین این حوزه بپرسید تا در نهایت سیستم فنی ماشین شما طول عمر مفید بیشتری داشته باشد.

دقت داشته باشید که تنظیم باید تایرهای خودرو طبق جدول تنظیم باد لاستیک باید به صورت ماهانه انجام شود و به هیچ عنوان این موضوع را پشت گوش نیاندازید. انواع باد لاستیک خودرو در این تنظیم بندی زمانی موثر هتسند.

چرا تنظیم باد تایرهای خودرو باید ماهانه انجام شود؟

امروه بیشتر شما عزیزان شاهد این موضوع هستید که همه خودروها از تایرهای بدون تیوب یا تیوبلس (Tubeless) استفاده می کنند. این نوع از تایرها علاوه بر مزیت های بسیار زیادی که دارند، مشکلی مثل کم کردن فشار باد تایر را برای شما به وجود می آورند.

این مسئله تا آنجا دارای اهمیت است که ممکن است به طور حدودی هر ماه ۱ تا ۳ Psi از فشار کم شود. همین مسئله باعث می شود که شما در ماه شاید حتی چند بار برای تنظیم باد تایر های خودروتان اقدام کنید که امری وقت گیر بشمار می آید. به همین دلیل پیشنهاد می شود تقریباً در دوره های یک ماهه تنظیم باد برای خودروها صورت گیرد.

علائم روی لاستیک های خودرو

اما از طرفی با کاهش دما به میزان ۱۰ درجه سلسیوس فشار تایر حدود ۱ Psi کاهش پیدا می کند و با توجه به کاهش ناگهانی دما در فصل پاییز و زمستان و همچنین افزایش دما در بهار پیشنهاد می کنیم تنظیم بودن فشار تایر در این دو فصل را بسیار جدی بگیرید تا مشکلاتی مصل پنچری و یا حتی ترکیدن تیوپ را تجربه نکنید. شما عزیزان باد تایر در زمستان را وقتی بررسی می کنید ممکن کمی اختلاف در این قضیه پیش بیاید که به دلیل تغییرات شرایط دمایی است.

مطالعه بیشتر  اشتباهات رانندگان در زمان بنزین زدن خودرو چیست؟

خودروهایی که سیستم فنی آن پیشرفته است دارای آپشنی به نام سیستم اندازه گیری فشار تایر (TPMS) هستند که این موضوع باعث می شود همیشه از طریق کلاستر و یا مولتی مدیای خودرو از وضعیت فشار تایرهای خودروی ماشین باخبر شوید و در صورت لزوم اقدامات مناسب را انجام دهید. بهترین درجه باد لاستیک در فصل های مختلف را هم اگر رانندگان رسیدگی مناسبی نداشته باشند به مسکلات اساسی برخورد می کند.

شیوه تعویض باد تایر خودرو

شما عزیزان برای اینکه بتوانید تعویض باد تایر های ماشین را به خوبی انجام دهید بهتر فرایندهای مورد نیاز را از روی دفترچه راهنمای خودرو بخوانید.

در اقدام اول باید درپوش والف تایر را باز می کنید و گیج یا فشارسنج مخصوص را روی سر والف قرار می دهید تا میزان فشار تایر را به طور دقیق اندازه گیری کنید.

شما در این مرحله شاهد خواهید بود که اختلاف فشار واقعی تایر با فشاری که در دفترچه نوشته شده است چقدر اختلاف دارد. حتی بهترین درجه باد لاستیک هم باید این مرحله پشت سر بگذارد.

بیشتر بدانید: چگونه می توانیم لاستیک درست را برای خودروی خود انتخاب کنیم؟

سری باد را روی والف قرار دهید و به میزان مشخصی آن را باد بزنید تا در نهایت مشکلی برای مشکلی پیش نیاید. شما دوباره باید گیج باد را روی والف قرار می دهید و فشار تایر را اندازه گیری کنید تا در نهایت فشار دقیق را به دست آورید. این فرایند باید تا جایی انجام شود فشارسنج یا گیج میزان اندازه درست را نشان دهد. شما می توانید در این مرحله جدول تنظیم باد لاستیک هم کمک بگیرید تا میزان صحیح فشار را به دست آورید.

مزیت های تنظیم باد تایر

طراحی و تولید تایرهای خودرو طوری است که عملکردهای درستی در رانندگی از خود نشان دهند و این موضوع برای بسیاری از رانندگان بسیار مهم است.

مطالعه بیشتر  کارواش تاچ لس چیست؟

اگر بخواهیم مثالی در این مورد بزنیم می توان گفت: لاستیک باید مقدار خوبی از چسبندگی داشته باشد و کمی از ارتعاشات مسیر را نیز به خود جذب کند و همچنین در همان مسیری که سیستم فرمان مشخص می کند حرکت کند تا در نهایت هیچ مشکلی پیش نیاید. دقت داشته باشید زمانی این وظیفه ها درست انجام می شوند که بهترین درجه باد لاستیک ها وجود داشته باشد. دقت داشته باشید که این مسئله با افزایش ایمنی در خودرو ارتباط مستقیمی دارد.

یاد و یا کم بودن فشار تایر چه مشکلاتی به وجود می آورد؟

اگر شما از مشکلاتی که این مسئله برایتان به وجود می آرد آگاهی داشته باشید دیگر در تنظیم فشار تایر خودروهایتان سهل انگاری نمی کنید. دقت داشته باشید که این موارد برای انواع باد لاستیک خودرو صدق می کند.

زیاد بودن باد تایر خودرو

  1.  زیاد شدن خشکی در سواری خودرو
  2.  کم شدن ثبات در فرمان پذیری یا روان شدن بیش از اندازه فرمان
  3.  کاهش هندلینگ خودرو مخصوصا در پیچ ها
  4.  خوردگی نامتقارن تایر و کاهش عمر مفید تایر

کم بودن بودن باد لاستیک های خودرو

  1.  سفتی فرمان
  2.  کاهش امنیت در رانندگی
  3.  افزایش مصرف سوخت
  4. خوردگی نامتقارن تایر و کاهش عمر تایر

سوالات پر تکرار

سوالات بسیاری از شما عزیزان با سوال هایی که ما در ادامه مطلب به آنها پاسخ می دهیم مشترک و می توانید پاسخ هایتان را از آن قسمت پیدا کنید.

دلیل تنظیم باید خودرو به صورت ماهانه چیست؟

این روزها به طور تقریبی همه خودروها از تایرهای تیوبلس (Tubeless) استفاده می کنند. این لاستیک ها علاوه بر مزیت های زیادی که دارند، مشکل کم کردن فشار باد تایر را نیز برای شما به وجود می آورند که به طور مداوم در گیر می شوید.

نحوه تعویض باد تایرهای خودرو چگونه است؟

شما باید در درجه اول مقدار فشار مناسب تایر خودرو را از دفترچه راهنما بخوانید تا در آینده به مشکلی بر نخورید. شما با قرار دادن گیج بر روی والف متوجه می شوید که تایر چه‌ قدر کم باد است. اما در نهایت با قرار دادن شیلنگ باد بر روی والف به مقدار مورد نیاز به تایر باد نیز پی می برید که امر بسیار مهمی بشمار می آید.

مزایای تنظیم باد خودرو چیست؟

  • امنیت بالا
  •  راحتی در سواری
  •  افزایش عمر تایر ها
  •  کاهش مصرف سوخت
دقت داشته باشید که این موارد می توانند در ایمنی رانندگی شما نیز بسیار تاثیر گذار باشند و رعایت آنها در ارتباط مستقیمی با حفظ جان سرنشینان دارد.

 

اولین امتیاز را شما ثبت کنید !

مطالب مرتبط

آشنایی با سیستم رانندگی بین خطوط در خودروها

mortazavi

داغ شدن پیشرانه خودرو چه دلایلی دارد؟

mortazavi

انواع کلاس بدنه خودروها را بشناسید

نیما شیرازی

نظر دهید.