مجله خبری 22 شرقی
مقالات فنی

تمام شدن صفحه کلاچ خودرو چقدر زمان می برد؟

تمام شدن صفحه کلاچ خودرو | تست تمام شدن صفحه شدن کلاچ | صدای تمام شدن صفحه کلاچ | عمر صفحه کلاچ | تشخیص تمام شدن صفحه کلاچ |

تمام شدن صفحه کلاچ خودرو چقدر زمان می برد؟

تمام شدن صفحه کلاچ خودرو از مواردی است که بیشتر رانندگان تا به حال با آن دست و پنجه نرم کرده اند. تست تمام شدن صفحه شدن کلاچ نیز از مسائلی است که شما به عنوان راننده باید نسبت به آن تسلط داشته باشید. صدای تمام شدن صفحه کلاچ صدای می تواند به عنوان یک نشانه خوب از زمان تعویض این قطعه باشد. تشخیص تمام شدن صفحه کلاچ خودرو از مواری است که می تواند نقش موثری در افزایش عمر صفحه کلاچ ماشین داشته باشد. ما در ادامه مطلب به طور اساسی به علت تمام شدن صفحه کلاچ خودرو نیز می پردازیم.

کلاچ در سیستم انتقال نیروی ماشین وظفیه دارد نیرو را در زمان درست قطع و صل کند. کلاچ به‌ نوعی توان و نیرویی را که موتور تولید می‌کند را در کمسیر درست قرار می دهد. شما به عنوان راننده با گرفتن کلاچ در واقع باعث می شوید که نیرو از موتور وارد جعبه‌دنده شود و در نهایت دنده‌ها به راحتی تعویض شوند. حرکت بیشتر ماشین ها در سراسر دنیا حتی با متفاوت ترین سیستم های فنی باز هم وابسته به قطعاتی مثل دیسک، صفحه‌کلاچ و … می باشد.

خودروهایی که  دارای دنده دستی هستند در واقع سیستم شان به اینگونه است که پدال کلاچ به صفحه کلاچ شان متصل می باشد و نیروی موتور به وسیله پدال به صفحه و بخش‌های دیگر می‌رسد. این مسئله نشان دهنده این مسئله است که صفحه کلاچ از قطعاتی در خودرو بشمار می آید که باید به طور مداوم تعویض شود. اما سوال اساسی در این میان این است که تشخیص تمام شدن صفحه کلاچ چگونه اتفاق می افتد؟ چطور می توان عمر مفید صفحه کلاچ را افزایش داد؟ ما در ادامه مطلب به پاسخ ایم سوال ها می پردازیم.

دلایل تمام شدن صفحه کلاچ ماشین

قبل از اینکه از زمان تعویض صفحه کلاچ خودروتان اطلاع پیدا کنید باید با عواملی کهع باعث کوتاه شدن عمر مفید آن می شود آشنایی کامل داشته باشید. شما عزیزان با اطلاع پیدا کردن از راه های تشخیص تمام شدن صفحه کلاچ می توانید با دانستن بعضی از کاهش عمر مفید این قطعه در خودرو پیشگیری کنید. البته در این میان نیز عواملی وجود دارند که می توانند با وجود پیشگیری های شما باز هم باعث تمام شدن صفحه کلاچ خودروتان شوند.

تعویض اشتباه دنده

دقت داشته باشید که در هر بار تعویض دنده باید کلاچ را تا انتها فشار دهید. اگر این کار را به درستی انجام ندهید باعث می شود که سیستم صفحه کلاچ خودرتان آسیب اساسی ببنید. تعویض دنده اشتباه از عواملی است که اگر در آن سهل انگاری کنید می تواندصفحه کلاچ شما را به کلی خراب کند.

کلاچ های الکترومغناطیسی

البته در این حین دقت داشته باشید که حتما بعد از تعویض دنده هم باید پایتان را از روی کلاچ بردارید. اگر هنوز به این میزان از کنترل روی تعویض دنده تان نرسیده اید باید برای حفظ سامت فنی صفحه کلاچ ماشین تان این مهارت را در خودتان به وجود آورید. علت تمام شدن کلاچ در خودروها به همین مسئله است.

مطالعه بیشتر  3 دلیل مهمی که به شما می گوید چرا دنده اتوماتیک از حالت پارک خارج نمی شود؟ 

انتخاب دنده غلط

اگر شما در مسیرهای در سربالایی‌ها زیاد رانندگی می کنید باید نسبت به این موضوع دقت داشته باشید که دنده یک و یا دو فقط برای این شرایط مناسب هستند. اگر شما غیز از این اصول عمل کنید خودرو باید فشار زیادی را تحمل کند که در نهایت باعث تمام شدن کلاچ خودروتان می شود. بهتر است بدانید در این موارد به دلیل فشاری که روی خودرو شما است صدای تمام شدن کلاچ خودروتان به خوبی به گوش می رسد.

رانندگی در ترافیک سنگین

هنگامی که ترافیک است به طور معمول شما نیز مجبور هستید که برای کنترل کردن خودرو کلاچ را بسیار زیاد نگه دارید. حتی در صورت حرفه‌ای بودن شما نیز باز هم در ترافیک‌های شهری سنگین مجبور خواهید شد که پایتان را زیاد روی کلاچ نگه دارید تا حادثه ای پیش نیاید. این مسئله را به عنوان علت تمام شدن صفحه کلاچ خودرو جدی بگیرید.

متاسفانه ساختار کلاچ به گونه ای است که نمیتواند با راحتی با این شیوه از رانندگی کنار بیاید. خیلی از کارشناسان معتقدند که ترافیک یکی از عوامل موثر در تخریب صفحه کلاچ خودرو بشمار می آید. البته شما می توانید قبل از حرکت تست تمام شدن صفحه کلاچ خودروتان را انجام دهید تا به هیچ عنوان مشکلی برایتان پیش نیاید.

شتاب بالا هنگام حرکت

به هیچ عنوان ماشین هایی که شتاب و سرعت زیادی دارند دارای صفحه کلاچ سالمی نیستند. متاسفانه بسیاری از رانندگان نسبت به این موضوع اطلاعی ندارند که شتاب زیاد تاثیرات منفی مخربی روی صفحه کلاچ خودرو دارد و همچنان با همین عادت اشتباه خود پیش می روند.

چگونه زمان تعویض صفحه کلاچ را متوجه شویم؟

شما می توانید با شناخت علائم تمام شدن صفحه کلاچ خودرو به خوبی از این موضوع پیشگیری کنید. تشخیص تمام شدن کلاچ در بسیاری از مواقع می تواند باعث کاهش هزینه های تعمیر و تعویض خودرو شما شود.

سفت بودن پدال کلاچ: زمانی که پدال کلاچ سفت است شما باید نسبه به این موضوع حساسیت نشان دهید زیرا این مسئله یکی از تمام شدن صفحه کلاچ خودرو بشمار می آید.

مطالعه بیشتر  آسیب به قاب یا بدنه خودرو (5 علامت مهم که باید مراقب آنها بود)!

صدای دنده: زمانی که گرد پیری و استهلاک به قامت صفحه کلاچ می‌نشیند، در هر بار رهاکردن پدال آن، پای شما هم در حرکتی سرعتی به عقب پرتاب می‌شود. یکی دیگر از نشانه‌های نیاز به تعویض صفحه کلاچ، سروصدایی است که دنده‌ها در هنگام عوض‌کردن به‌وجود می‌آورند.

ارتباط نا مناسب بین دور موتور و سرعت: زمانی که دور موتور تا میزان قابل توجهی افزایش دارد اما سرعت مناسب آن نیست موجب تمام شدن صفحه کلاچ می شود. این مشکل به دلیل سهل انگاری رانندگان متاسفانه بسیار زیاد اتافق می افتد. پیشنهاد می کنیم در زمان های مشخص با مراجعه به تعمیرگاه حتما تست تمام شدن کلاچ را انجام دهید.

دشواری تعویض دنده: این جمله برای گوش بسیاری ازرانندگان با تجربه آشنا است که جا نرفتن درست دنده یا سخت‌شدن تعویض دنده از نشانه‌های تمام شدن کلاچ بشمار می آید.

پیشنهاد می کنیم بخوانید: علت اینکه باید قبل از استارت باید کلاچ بگیریم، چیست؟

لرزش ماشین در هنگام شروع مسیر: هنگامی که ماشین شروع به حرکت کردن می‌کند در همان لحظات اولیه زمانی که شما دنده را در یک می گذارید و کلاچ را رها می کنید کابین خودرو شروع به لرزش می کند. این لرزش یکی از نشانه های تمام شدن صفحه کلاچ خودرو بشمار می آید.

خاموش نشدن ماشین: یکی دیگر از نشانه هایی که می تواند شما را از تمام شدن صفحه کلاچ خودرو مطلع کند خاموش نشدن خودرو در هنگامی که است که دنده را در دو می گذارید و خودرو را رها می کنید. بهتر است بدانید خاموش‌ نشدن خودرو و شروع به حرکت کردن آن نشانه تمام شدن صفحه کلاچ می باشد. این روش را شما می توانید به عنوان تست تمام شدن صفحه کلاچ نیز در نظر بگیرید. خاموش‌شدن خودرو این پیام را به شما می دهد که زمان تعویض صفحه کلاچ نرسیده و می توانید با خیال راحت به مسیر خود ادامه دهید.

نکته کاربردی

کلاچ و ترمز گرفتن در طولانی مدت مخصوصا در مسیرهای شهری باعث می‌شود که نیاز به تعویض صفحه کلاچ در ماشین ها به شدت افزایش پیدا کند. دقت داشته باشید به طور معمول رانندگانی که در خارج شهر رانندگی می کنند طورل عمر صفحه کلاچ شان بیتشر است. این موضوع به عنوان علت تمام شدن صفحه کلاچ خودرو در شهرهای پر ترافیک بسیار پیش می آید.

 

اولین امتیاز را شما ثبت کنید !

مطالب مرتبط

فناوری کاربردی راهنمای تعویض دنده ماشین GSI

mortazavi

آشنایی با کولر خودرو و اجزای تشکیل دهنده آن

mortazavi

عملکرد ASC در خودروهای هیبرید

mortazavi

نظر دهید.