مجله خبری 22 شرقی
مطلب ویژه مقالات فنی

تفاوت بنزین سوپر و معمولی را بهتر بشناسید

تفاوت بنزین سوپر و معمولی | تفاوت انواع بنزین | انواع بنزین در ایران | مخلوط بنزین سوپر و معمولی | رنگ بنزین معمولی | بهترین مجله خبری خودرویی در ایران

تفاوت بنزین سوپر و معمولی را بهتر بشناسید | بهترین مجله خبری خودرویی در ایران 

تفاوت بنزین سوپر و معمولی امروزه دغدغه بسیاری از رانندگان است. ما پیشنهاد می کنیم که شما به عنوان راننده شناخت خوبی نسبت به تفاوت انواع بنزین داشته باشید تا سیستم فنی خودروتان دچار آسیب نشود. رنگ بنزین معمولی از مسائلی است که باید در هنگام بنزین زدن به آن دقت ویژه ای داشته باشید. این مسئله را جدی بگیرید که مخلوط بنزین سوپر و معمولی می تواند برای خودرو شما در بعضی موارد مشکلاتی به وجود بیاورد. ما در ادامه مطلب به انواع بنزین در ایران می پردازیم.

خیلی از شما عزیزان به شناخت صحیحی نسبت به تفاوت بین بنزین سوپر و معمولی ندارید. بسیاری از رانندگان فکر می کنند که تنها ویژگی بنزین سوپر افزایش عملکرد خودرو می باشد. اما بهتر است بدانید این دو نوع بنزین تفاوت هایی اساسی با هم دارند. شما باید در ابتدا با مزایا، معایب، عدد اکتان و عوامل تاثیرگذار بر روی اکتان آشنایی پیدا کنید تا در نهایت بتوانید مناسب ترین نوع بنزین را برای خودروتان انتخاب کنید. البته در این میان باید با انواع بنزین در ایران هم آشنایی داشته باشید. دقت داشته باشید مخلوط بنزین سوپر و معمولی باعث خراب شدن سیستم پیشرانه خودرو شما می شود. همچنین باید بدانید که بسیاری از رانندگان در زمان بنزین زدن برخی موارد را به اشتباه انجام می دهند، مطلب را کلیک کرده و بخوانید تا نحوه درست بنزین زدن را نیز اصولی بیاموزیم…

عدد اکتان بنزین چیست؟ و چه کاربردی دارد؟

عدد اکتان در واقع یک فاکتور مهم است برای نشان‌ دادن قابلیت متراکم‌ شدن سوخت در موتور پیش از شروع فرایند احتراق است که دارای اهیمت زیادی می باشد. سوخت خودرو زمانی عملکرد مناسب را نشان می دهد که پس از جرقه زدن به سرعت مشتعل شود. اما در نهایت نتیجه این فرایند شروع موج انفجاری قوی و یکنواختی است که به طور اصولی باید کاملا یک دست انجام شود. هنگامی که این شرایط پیش می آید می توان گفت عدد اکتان بنزین بالا است. این موضوع در تفاوت انواع بنزین دارای اهمیت ویژه ای می باشد.

اگر بنزین دارای عدد اکتان کمتری نسبت به میزان استاندارد باشد به علت ناهماهنگی تزریق قطرات موج انفجاری یکنواختی ایجاد نمی‌کند. دلیل اصلی این مشکل به وجود نیامدن حجم یک‌دستی از بنزین با زمان‌بندی منظمی در محفظه مخصوص تزریق است.

تفاوت بنزین سوپر و معمولی

تفاوت بنزین سوپر و معمولی فقط در میزان عدد اکتان آنها است. هر چقدر میزان این عدد اکتان بیشتر باشد بنزین در زمان دیرتری منفجر می شود که موجب صرفه جویی در مصرف سوخت خواهد شد. میزان عدد اکتان در بنزین سوپر ۹۵ و در بنزین معمولی ۸۷ است. البته بهتر است بدانید این میزان در انواع بنزین در ایران متفاوت است.

مطالعه بیشتر  سایپا و ایرانخودرو با قیمت های به روزرسانی امروز 15 بهمن ماه

خودروها با توجه به سیستم فنی که دارند هر کدام با یک عدد اکتان خاص کار می کنند. شما به عنوان راننده باید این عدد را بدانید تا در زمان سوخت گیری انتخاب مناسبی داشته باشید. شما می توانید با توجه به تفاوت انواع بنزین بهترین انتخاب را داشته باشید که در نهایت باعث افزایش عملکرد سیستم پیشرانه می شود و عمر قطعات آن را نیز افزایش می دهد.

اگر شما برای خودرویی که نیاز به بنزین با عدد اکتان بالا دارد از سوختی با عدد اکتان پایین استفاده کنید موجب به وجود آمدن آسیب به سیستم فنی تان می شود. جبران این آسیب ها در بسیاری از موارد با هزینه های بسیاری همراه هستند. البته دقت داشته باشید که هیچ وقت خودروهایی که نیاز به اکتان پایین دارند را نیز با استفاده از سوخت هایی با عدد اکتان بالا سوخت رسانی نکنید زیرا این مورد هم می تواند موجب آسیب به سیستم فنی خودروتان شود.

بهترین بنزین کدام است؟

بیشتر وسایل نقلیه در کشور نیاز به سوختی دارند که عدد اکتان آن بیشتر از ۹۵ درصد باشد پس بنابراین سوخت سوپر در میان انواع بنزین در ایران می تواند سازگاری مناسبی با وسایل نقلیه داشته باشد. اگر شما در ماشینی که بهتر است از بنزین سوپر استفاده کند بنزین معمولی بریزید ممکن است آسیب هایی اساسی به سیستم فنی آن وارد کنید و عمر مفید قطعات را نیز کاهش دهد. البته بهتر است بدانید رنگ بنزین معمولی یکی از تفاوت های اساسی این دو نوع بنزین بشمار می آید.

متاسفانه بیشتر رانندگان زمانی که در دو راهی انتخاب بین بنزین سوپر و معمولی قرار می گیرند به دلیل قیمت بالا بنزین سوپر به سراغ بنزین معمولی می روند و این موضوع تبدیل شده است به انتخاب بسیاری از رانندگان که عادت غلطی بشمار می آید.

مطلب مفید و خواندنی: فیلتر بنزین ماشین چه وظیفه ای بر عهده دارد؟

پیشنهاد می کنیم از بنزین سوپر استفاده کنید حتی در مقدار کم به جای بنزین معمولی زیرا این روش باعث می شود سلامت فنی خودروتان بهتر حفظ شود. بعضی از رانندگان مخلوط بنزین سوپر و معمولی را وارد باک خودروشان می کند که این امر می تواند آسیب زیادی به سیستم فنی ماشین شما وارد کند و سعی کنید به هیچ عنوان این کار را انجام ندهید.

نکته مهم: با اینکه ما در دنیا به عنوان یکی از بزرگترین کشورهای تولید کننده بنزین بشمار می آییم اما کیفیت بنزینی که تولید می کنیم خیلی استاندارد نیست.

مهمترین نکات که در انتخاب بنزین ماشین

نکته قابل توجه در مورد عدد اکتان این موضوع است که عناصر بیرونی می توانند در میزان آن تاثیر اساسی داشته باشند و حتی در مواردی هم باعث کاهش یا افزایش این عدد می شوند. دقت داشته باشید این نکات را نمی توانید به عنوان تفاوت انواع بنزین در نظر داشته باشید زیرا انواع بنزین در ایران زیر مجموعه این موارد قرار می گیرند. ما در ادامه مطلب به مهمترین دلایل درباره این موضوع اشاره می کنیم که عبارتند از:

  • ارتفاع از سطح دریا: زیاد بودن ارتفاع خودرو نسبت به سطح دریا باعث می شود که نیاز به سوختی با عدد اکتان بالا کمتر باشد زیرا بنزین در فرایند احتراق تبدیل قرار می گیرد.
  • میزان رطوبت: میزان رطوبت ارتباط مستقیمی با بالا رفتن عدد اکتان دارد. هرچه میزان رطوبت هوا بیشتر باشد عدد اکتان بنزین نیز افزایش می یابد.
  • دمای هوا: اگر دمای هوا افزایش پیدا کند موجب می شود که عدد اکتان بنزین خودرو شما نیز کاهش یابد.
  • عوامل دیگر: نسبت بنزین و هوا، آوانس تایمینگ پیشرانه، نسبت تراکم موتور و دمای موتور
مطالعه بیشتر  کروز کنترل خودرو و شیوه استفاده صحیح از آن

مزایای استفاده از بنزین سوپر

بنزین سوپر دارای رنگ صورتی که است باعث می شود شما آن را به راحتی با رنگ بنزین معمولی تمایز دهید. ما در ادامه مطلب به مزایای بنزین سوپر می پردازیم که عبارتند از:

  •  بنزین سوپر در خودروهایی که ضریب کمپرسی بالایی دارند باعث کاهش مصرف سوخت می‌ شود.
  • احتراق بنزین سوپر باعث افزایش قدرت انفجاری، بهبود سرعت و عملکرد موتور می شود.
  • استفاده از بنزین سوپر منجر به تولید صدای کمتری از قسمت موتور می شود.
  • بنزین سوپر آسیب کمتری به محیط زیست وارد می کند.
  • میزان لرزش خودرو با بنزین سوپر کاهش پیدا می کند.

معایب بنزین سوپر

  • در دسترس نبودن در راه‌ها و خیلی از شهرستان‌ها
  • هزینه بالاتر نسبت به بنزین معمولی در طول یک سال استفاده

مزایای بنزین معمولی

همان طور که می دانید بنزین معمولی در مقایسه با بنزین سوپر دارای عدد اکتان کمتری است. این موضوع مهمترین دلیل اختلاف قیمت بین این دو نوع بنزین است. طبق نظر کارشناسان مخلوط بنزین سوپر و معمولی جدا از آسیب به سیستم پیشرانه شما میزان قدرت موتور را نیز کاهش می دهد. بهتر است بدانید رنگ بنزین معمولی صورتی رنگ است که یکی از راه های تشخیص این نوع بنزین می باشد.

  • قیمت پایین‌تر نسبت به بنزین سوپر در طول یک سال استفاده
  • در دسترس‌تر بودن این سوخت در جاده‌ها و راه‌ها

 مضرات بنزین معمولی

  • ایجاد رسوب در پیستون‌ها
  • ایحاد خرابی در شمع‌ها
  • ایجاد خام‌سوزی
  • ایجاد روغن سوزی ( با خرابی موتور و سیلندرها )
  • ایجاد پوسیدگی در سوپاپ‌ها
  • آلودگی بیشتر نسبت به بنزین سوپر
اولین امتیاز را شما ثبت کنید !

مطالب مرتبط

بلاتکلیفی برای ثبت نام خودروهای وارداتی همچنان ادامه دارد…

mortazavi

اخبار خودروها در ۲ آذر | فروش دو مدل از سایپا از امروز تا زمان تکمیل ظرفیت

mortazavi

هیوندای ورنا : تست و بررسی تخصصی، مشخصات، نقاط قوت و معایب

نیما شیرازی

نظر دهید.