مجله خبری 22 شرقی
مقالات فنی

تعویض وایر شمع خودرو و شیوه صحیح آن

تعویض وایر شمع خودرو و شیوه صحیح آن

تعویض وایر شمع خودرو دارای اهمیت بسیار زیادی است. فواید تعویض شمع و وایر طبق نظر کارشناسان بسیار زیاد هستند. زمان تعویض وایر شمع خودرو نیز بسیار مهم است زیرا اگر این کار در زمان درستی انجام نشود آسیب های اساسی به سیستم فنی ماشین وارد خواهد شد. علت تعویض وایر شمع به مسائل بسیاری مربوط که در بسیاری از موارد ریشه در سرویس های نا منظم خودرو دارد. ما در ادامه مطلب به تعویض وایر شمع tu5 LD می پردازیم.

بیشتر عزیزانی که با سیستم فنی خودرو آشنایی دارند می دانند که در هر لحظه به طور پیوسته ولتاژ بسیار زیادی به میزان ۴۰ تا ۶۰ کیلو ولت (هر کیلو ولت هزار ولت میباشد) برق از وایر شمع‌ها عبور می‌کند. همین مسئله باعث می شود که وایر شمع خودروها در بلند مدت در مقابل عبور جریان شمع مقاومت بسیار زیادی پیدا کند و حتی شاید مانع از عبور آن نیز شود. این موضوع در واقع به عنوان علت تعویض وایر شمع بشمار می آید.

هنگامی که میزان مقاومت وایر افزایش پیدا کند موجب خواهد شد که ورودی برق به شمع ها ماهش داشته باشد و در نتیجه آن بنزین موجود در سیلندرها نیز بسیار ناقص بسوزد. یکی از فواید تعویض شمع و وایر در زمان درست جلوگیری از همین مشکل است. اما تعویض وایر شمع آیین نامه خاص خود را دارد که به طور معمول در دفترچه خودرها به این مسئله اشاره شده است.

علائم تعویض وایر شمع خودرو

اید شما با چشم نتوانید علائم خرابی وایر شمع خودرو را ببنید اما با شناخت درست از این قطعه خودرو می توانید به خوبی از این موضوع پیشگیری کنید. دقت داشته باشید که وایر شمع آیین نامه خاص خود را دارد که طبق آن شما باید به طور روتین سالانه وایر شمع خودروتان را تعویض کنید.

سنسور مپ خودرو

شما باید در درجه اول بتوانید ایرادات وایر شمع خودرو را به خوبی شناسایی کنید. بهتر است در ابتدا محیط اطراف وایر را به خوبی در محیطی تاریک بررسی کنید. اگر در بررسی خود با مسئله ای مثل جرقه و یا نشتی، ترک و بریدگی لایه سیلکونی مواجه شدید به احتمال زیاد وایر خودرو شما دچار مشکل است و باید در اولین فرصت ممکن آن را تعویض کنید.

نکته ای که متاسفاه بسیاری از راننگان نسبت به آن توجه خاصی ندارند این است که باید هر وایر را به شمع خودرو مخصوص خود وصل کنید و اگر در این کار بر اثر سهل انگاری جا به جایی به وجود آید به احتمال زیاد سیستم شمع و خودرو شما دچار مشکل خواهد شد.

مطالعه بیشتر  6 نشانه زمان تعویض سیستم تعلیق، کمک فنر و پایه های خودرو!

بهتر است در زمان تعویض وایر شمع خودرو همه آنها را به صورت یکجا تعویض کنید و از همان جنس قبلی برای تعویض استفاده کنید زیرا این مسائل در سیستم فنی خودرو شما می تواند تاثیر زیادی بگذارد. افزایش عمر مفید سیلندر و سیستم برق رسانی خودرو از فواید تعویض شمع و وایر ماشین در زمان درست می باشد.

تعویض وایر شمع خودرو و مراحل آن

در مرحل اول شما باید کاپوت را بالا بزنید و میله نگهدارنده را در جای مخصوص خود بگذارید. محل قرارگیری دستگیره‌ای که درب کاپوت را باز می‌کند به طور معمول در پایین سمت چپ داشبورد قرار دارد.

می توانید با کمی دقت و جست و جو وایر شمع خودرو را به راحتی پیدا کنید. این وایرها به طور معمول در قسمت بالایی پوسته موتور قرار می گیرند. وایرها دارای دو سر کلی هستند که یک سر آنها به طور معمول به شمع های داخل موتور باز می گردد و سر دیگر آنها نیز به کویل متصل می شود. این مورد در تعویض وایر شمع tu5 نیز به صورت یک فرایند تکراری باید انجام شود.

اولسن کاری که در زمان پیدا کردن وایر شمع باید انجام دهید این است که جای دقیق قرارگیری شمع ها را به خوبی شناسایی کنید. هنگامی که می خواهید وایرها را جا به جا کنید این دقت دکردن به دردتان خواهد خورد زیرا در آن شرایط تشخیص اینکه هر کدام از آنها از کجا آمده است بسیار دشوار می باشد. بد وصل کردن وایر شمع خودرو باعث می شود که خودرو روشن نشود و یا بسیار بد کار کند که در نتیجه آن می تواند باعث خرابی سیستم ماشین شما شود. این مسئله در بسیاری از موارد علت تعویض وایر شمع خودرو بشمار می آید زیرا در این شرایط وایرها آسیب می بینند.

بررسی خرابی شمع ها 

پیشنهاد می کنیم برای بیرون آوردن وایر شمع‌ها حتما از آچار شمع استفاده کنید تا مشکلی در این زمینه برای شما عزیزان به وجود نیاید.

حالا در این مرحله باید دقیق به همان شیوه ای که وایرهای قبلی قرار گرفته بوند در کنار هم بگذارید. پس از قرارگیری همه وایرها در جایگاه درست خود مطمئن وشید که همه اتصال های آنان به خوبی انجام شده و موتور را روشن کنید.

روشن شدن موتور خودرو و بدون صدای اضافی کار کردن آن نشان از سالم بودن وایر خودرو می دهد که در نتیجه درست انجام دادن همه فرایندهای تعویض وایر خودرو است.

نکات مهم

  • بیشتر افرایدی که وایر شمع خودرو را عوض می کنند تعویض همه وایر ها را با هم انجام می دهند و این مسئله باعث می شود که گیج شوند و نداند کدام وایر را باید در کجا نصب کنند.ما پیشنهاد می کنیم هنگام تعویض وایر به صورت دجداگانه و نوبتی اسن را انجام دهید تا دچار مشکل نشوید.  این مسئله در زمان تعویض وایر شمع tu5 می تواند شما را اذیت کند.
  • اگر هنگامی که موتور خودرو روشن است روی وایر شمع‌ها آب را به صورت اسپری بپاشید احتمال دارد وایر جرقه بزند که این موضوع برای نشخیص مشکل داشتن وایر خودرو روش بسیار خوبی بشمار می آید.
  • حتما همیشه به جای دقیقی که ئایر قرار دارد توجه ویژه ای داشته باشید زیرا جا نزدن این وایرها در محل دقیق خود می تواند باعث بروز مشکل فنی در سیستم خودرو شما شود.
  • احتمال دارد در بعضی از خودروها از وایر شمع استفاده نشود و کویل در قسمت بالای شمع قرار بگیرد.
مطالعه بیشتر  شیوه صحیح تعویض دنده ، ناجی سیستم فنی خودرو شما

نصب دوباره وایرها

چیدن وایرها به عنوان یکی از مهمترین مراحل تعویض وایر بشمار می آید که رانندگان باید نسبت به آن توجه خاصی داشته باشند. دقت داشته باشید یک سیلندر یک به طور معمول از سمت تسمه تایم و یا زنجیر تایم محاسبه می شود و سیستم ترتیب احتراق هم براساس همین چینش است. رعایت نکردن همین نکته کوچک د بسیاری از موارد علت تعویض وایر شمع بشمار می آید.

این موضوع به این معنا است که در درجه اول سیلندر ۱ باید در حالت احتراق باشد و بعد سیلندر ۳ در حالت احتراق و بعد نوبت سیلندر ۴ و در آخر هم سیلندر ۲ که این ترتیب بسیار مهم است و ما پیشنهاد می کنیم ترتیب قرارگیری آنها را با اعداد ۱۳۴۲ و به خاطر بسپارید.
بهتر است بدانید کوتاه ترین وایر برای خروجی شماره ۱ و سیلندر شماره ۱ می باشد به همین ترتیب وایرهای با طول های مختلف برای سیلندر های دیگر به کار برده می شوند تا به سیلندر شماره ۴ برسند که بلندترین وایر است و در نهایت خروجی کویل شماره ۴ را به شمع وصل می کنیم.

استفاده از این شیوه تعویض شمع باعث می شود که میزان هزینه شما برای اشتباهاتی که در این زمینه خواهید داشت کاهش مخصوصی داشته باشد. تعویض وایر شمع در زمان صحیح می تواند باعث کاهش هزینه ها در بلند مدت و آسیب ندیدن سیستم فنی خودروتان شود. متاسفانه بسیاری از رانندگان با توجه نکردن به همین نکات بارها به دام مشکلات فنی می افتند و قطعات و یا تعمیرکاران را مقصر می دانند که باعث بروز این مشکلات شده اند. بزرگترین آسیب ها را به طور معمول عادان اشتباه رانندگان به سیستم فنی خودرو وارد می کند.

 

اولین امتیاز را شما ثبت کنید !

مطالب مرتبط

مهمترین موارد رانندگی در بزرگراه چه نکاتی هستند؟

mortazavi

مزیت و عیب خودروهایی که دارای دیفرانسیل عقب هستند؟

mortazavi

فلاش کردن رادیاتور خودرو چه فوایدی دارد؟

mortazavi

نظر دهید.