مجله خبری 22 شرقی
مقالات فنی

تعویض اتاق ماشین و نقاط ضعف و قوت آن

تعویض اتاق ماشین و نقاط ضعف و قوت آن

تعویض اتاق ماشین در واقع یک تصمیم مهم برای رانندگان بشمار می آید. شما عزیزان با اطلاع داشتن از مراحل تعویض اتاق خودرو می توانید به کیفیت این امر پی ببرید و همچنین با نحوه تعویض اتاق خودرو آشنا شوید. البته توجه داشته باشید که هزینه تعویض اتاق خودرو بالا است و باید آن را به افراد متخصص بسپارید. بهتر است درباره این مسئله نظرات در مورد تعویض اتاق خودرو را از افراد مختلف که این کار را انجام داده اند بپرسید.

 تشخیص تعویض اتاق خودرو و راه های بررسی آن

بدنه خودرو‌ها از بخش‌هایی تشکیل شده است که مقاومت آن‌ بر اساس فشار‌هایی که قرار است تحمل کنند متفاوت خواهد بود. بخش‌هایی از بدنه خودرو مثل سینی کف اتاق، ستون ها، قوطی‌های عقب و جلوی شاسی و مقاومت عالی دارند. بخش‌های اصلی اتاق به این دلیل مقاومت بالایی دارند که ابتدا بتواند بار وزنی که بر روی آن‌ها وارد می‌شود را تحمل کنند و در مرحله بعد موقع تصادف بتوانند ضربات را دفع کند و به سرعت تغيير حالت ندهد. اما در این میان سوال اساسی مطرح است که  اگر بدنه خودرویی آسیب دید موتور، گیربکس و … چه می‌شوند؟ ماشینی که چپ می‌کند یا تصادف سنگینی داشته احتمالا به جز اتاق موتور، گیبرکس و بقیه قطعاتش سالم می‌ماند به همین خاطر این قطعات را از خودروی آسیب دیده جدا کرده و بر روی یک اتاق جدید قرار می دهند. می توانیم در این مطلب لینک شده سیستم جلوبندی خودرو را با یکدیگر مروری کوتاه داشته باشیم…

زمانی که خودرو در یک تصادف شدید تقریبا حدود ۵۰ درصد آسیب می‌بیند در این حالت بنا به معیار‌های فنی لازم است که اتاق خودرو تعویض شود چرا که از نگاه کارشناسان تعمیر و بازسازی این میزان از آسیب دیدگی کار منطقی نیست و حتی پس از بازسازی هم اثرات منفی اش بر کیفت سواری ماشین تاثیر می‌گذارد. برای همین مسئله می خواهیم به معایب تعویض اتاق ماشین بپردازیم که چه خودرویی اتاق آن نیاز به تعویض دارد.

راه های بررسی تعویض اتاق خودرو

نکته اول این مسئله است که تشخیص این موضوع را به یک کارشناس خبره بسپارید تا مجبور به پرداخت هزینه های بیشتر نشوید. حال اگر بخواهیم به صورت کلی به این مسئله بپردازیم از اصلی ترین راه های تشخیص تعویض اتاق خودرو، بررسی پلمپ‌های موتور، گیربکس، دسته موتور، رام زیر موتور، لوله‌های متصل به رادیاتور و … می‌باشد. تشخیص از مهمترین مراحل تعویض اتاق خودرو بشمار می آید.
یکی دیگر از راه های بررسی سالم بودن اتاق خودرو حک شدن شماره شاسی حک شده روی بدنه آن است. شماره بدنه یا  شماره شاسی فابریک کارخانه با شماره‌ای که دوباره حک می‌شود تفاوت دارد. شما با بررسی شماره شاسی و اینکه آیا شماره حک شده موجود فابریک می‌باشد یا نه؟ دقت داشته باشید که شماره شاسی فابریک دارای، سایز، فونت و چیدمان خاصی است که به صورت دستی قابل اجرا نیست. پلیت فلزی شماره بدنه خودرو باتوجه به مدل آن می‌تواند به صورت‌های مختلف و در مکان‌هایی مثل ستون وسط، سمت چپ پای راننده، روی دیواره بالایی یا سمت چپی داخل کاپوت نصب شود. سوای محل نصب و نوع آن ظاهر، تمیزی، حضور خط و خش، نقطه جوش و یکدست نبودن روی آن یا محیط پیرامون می‌باشد که می‌تواند نشانگر جابجایی یا هک کردن آن باشد.

اشتباهات رانندگی

روش دیگری که ماپیشنهاد می کنیم بررسی شاسی و سطح پایین اتاق خودرو است. همان طور که می دانید اتاق ماشین روی شاسی توسط قطعاتی به نام لاستیک اتاق نصب می‌شود و بازدید دقیق وضعیت شاسی، لاستیک‌های اتاق، محل و وضعیت پیچ‌های نصب اتاق بسیار اهمیت دارد. اگر می خواهید وضعیت شاسی سالم را تشخیص دهید بهتر است بدانید که در صورت آسیب دیدن می توان خط و خش هایی را روی آن مشاهده کرد. خیلی ها برای ترمیم آن شاسی را رنگ می کنند که شما می توانید با مشاهده عدم یکسان بودن رنگ این محل و کیفیت رنگ شاسی به وضعیت آن مشکوک شوید.
مسئله بعدی بررسی وضعیت لاستیک اتاق و پیچ‌های آن است. لاستیک اگر صدمه دیده باشد وضعیت مشخصی دارد، اما ترمیم، پوشاندن یا تعویض پیچ‌های اتاق و تمیز کردن دایره و محیط اطراف آن با سمباده کشی و رنگ آمیزی امکان پذیر است که این کار تشخیص نقص آن را دشوار می کند. همین مسئله باعث می شود که بیشتر کارشناسان پیشنهاد کنند که نظرات در مورد تعویض اتاق خودرو را از افرادی که در این حوزه تجربه دارند بپرسید و آگاه به این سمت بروید.

نقاط ضعف تعویض اتاق خودرو

 همانطور که در قسمت های قبلی متن ذکر شد، سلامت هر کدام از بخش‌های خودرو تاثیر مستقیمی روی کیفیت سواری آن دارد. شما در یک خودرو اتاق تعویضی می توانید با کمی سواری گرفتن از ماشین در شرایط مختلف آثاری از این موضوع را پیدا کنید. یک تعویض اصولی باید وضعیت پیچ ها، لاستیک‌های اتاق و شاسی خودرو کیفیت قابل قبولی داشته باشند. اگر بخواهیم به زبان ساده تری این موضوع را بیان کنیم می توان گفت که اگر خودرویی در اثر تصادف شدید دفرمه شده باشد در صورت تعمیر و بازسازی هیچ وقت آن کیفیت سواری اولیه خود را نمی تواند به دست آورد.

صفر شویی ماشین

تصادف و آسیب دیدگی خودرو به هر چقدر هم که باشد افت قیمت و ارزش خرید آن را ایجادمی کند و این افت قیمت با تعویض اتاق ماشین بیشتر هم می شود. البته این افت قیمت بخاطر تعویض اتاق در خودرهای وارداتی دو چندان است. حتی نحوه تعویض اتاق خودرو به صورت حرفه ای هم نمی تواند جلوی این افت قیمت را بگیرد.

مطالعه بیشتر  روغن موتور پایه گیاهی چیست؟

فردی که ضرر کرده است باید در کنار هزینه خرید یک اتاق نو مبلغی را برای تغییر و جابجایی لوازم دو خودرو نیز تحمل کند. توجه داشته باشید که هزینه پروسه قانونی این کار برای ثبت شدن زیاد نیست و صاحب خودرو را به سختی نمی ندازد. مالک خودرو برای آگاهی و درج در سند خودرو هزینه‌ای را پرداخت می کند تا تعویض اتاق به صورت قانونی ثبت شود و دیگر هیچ مشکلی در درباره مسائل قانونی آن به وجود نیاید. بعد از طی اتمام این روند فروشنده با درج در آگهی و موقع فروش خودرو اتاق تعویض خود این اطمینان را به خریدار می دهد که در انتخاب خود مطمئن باشد. اما اگر فرایند تعویض اتاق خودرو بدون گرفتن مجوز‌های مورد نیاز انجام شد باید منتظر دردسرهای قانونی باشید. شما در واقع با این کار هزینه تعویض اتاق خودرو را جدا از بحث فنی به لحاظ جرایم قانونی هم پیشگیی می کنید و کاهش می دهید.

اولین امتیاز را شما ثبت کنید !

مطالب مرتبط

سیستم kdss شرکت تویوتا و شیوه عملکرد آن

mortazavi

تاریخچه رولز رویس بهترین در تولید ماشین های لوکس

mortazavi

ترمز چیست ؟ تاریخچه و انواع آن

علی رضایی

نظر دهید.