مجله خبری 22 شرقی
مقالات فنی

دانستنی های خودرو: احتمال بالای ترکیدن لاستیک خودرو در تابستان

ترکیدن لاستیک خودرو در تابستان یکی از دردسرهایی است که متوجه رانندگان می شود، در سایت اخبار خودرو و بررسی مقالات فنی خودرو به علت ترکیدن تایر خودرو در تابستان اشاره می شود که میتواند اطلاعات بسیار مفیدی را در این زمینه در اختیار شما قرار دهد. تا پایان این مطلب جالب همراه با ما باشید…

چرا ترکیدن لاستیک خودرو در فصل تابستان بیشتر است؟

موارد زیادی وجود دارد که باعث می شود ترکیدن لاستیک خودرو اتفاق بیفتد اما موضوع جالب تر این است که این مورد در فصل تابستان بیشتر رخ می دهد. دلایل مختلفی برای این موضوع وجود دارد که در ادامه به هریک از آنها اشاره می شود.
لاستیک های خودرو یکی از اجزای مهم خودرو هستند که قطعا می دانید خودرو را با کمک قطعات فنی دیگر مانند: سیستم محرکه خودرو یا دیفرانسیل به حرکت در می آورند. از این رو نگهداری از لاستیک خودرو یکی از موارد مهمی است که حتما باید رعایت شود.

کم بودن باد لاستیک ها در فصل تابستان

  • چانچه باد لاستیک های خودرو در فصل تابستان کم باشد باعث می شود که حرارت این قسمت بالا رفته و باعث ترکیدگی لاستیک شود.

این اتفاق البته بیشتر در مناطقی که دارای آب و هوای گرمی هستند بیشتر رخ می دهد و دلیل آن حرارت بالای آسفالت می باشد. اما این موضوع لازم به ذکر است که در هر زمانی که باد لاستیک ها کم باشد به احتمال خیلی زیاد ترکیدگی آن اتفاق خواهد افتاد اما داغ بودن آسفالت و هوای بسیار گرم به وقوع این امر بیشتر کمک می کند.

در زمان رانندگی، بخش بیرونی تایرها به سطح آسفالت و برخوردی که با آن دارد بیشتر واکنش نشان می دهد و در این حالت البته حرارت بیشتری را به خودی خود نیز تولید میکند. در این مواقع باید همیشه بررسی شود که باد لاستیک ها تنظیم بوده و همین تماسی که با سطح آسفالت برقرار می شود و حرارت تولید شده از آن نیز در حداقلی خود باشد که به دنبال آن نیز ترکیدن لاستیک خودرو در تابستان کمتر اتفاق می افتد.

اما در مقابل اگر باد تایرها کم باشد بخش بیرونی تایر، در سطح تماس با آسفالت واکنش بیشتری نشان می دهد و منجر به تولید حرارت زیادتری می شود که در نهایت نیز رایج ترین علت ترکیدن تایر خودرو در تابستان همین مورد است.
لازم است بدانید که ترکیدن لاستیک باعث بروز صدمات جدی خواهد شد و در صورت بررسی و تنظیم نکردن مداوم باد لاستیک ها باعث ایجاد تصادف خواهد شد.
ترکیدن لاستیک خودرو در تابستان | علت ترکیدن تایر خودرو در تابستان | مقالات فنی خودرو | تابستان و دردسرهای خودرو | سایت اخبار خودرو 

راه تنظیم و بررسی کردن باد لاستیک ها

هر شرکت تولید کننده خودرو برای خودروهایی که تولید میکنند مشخصات و تنظیمات خاصی را در دفترچه راهنمای خودرو قرار می دهند که بر اساس آن باید موارد مختلف خودرو را تنظیم کرد.
باد تایرها نیز یکی از همین تنظیماتی است که باید مطابق با کمپانی سازنده خودرو اعمال شود و البته ارقامی را اعلام میکنند که در بیشتر مدل ها رایج است ولی بررسی کردن باد لاستیک خودروها باید هر ماه انجام شود.
بهتر است بدانید که باد تایرها در هر ماهی که از خودرو استفاده می شود نزدیک به یک پی اس آی (PSI) را از دست می دهند و با بالا رفتن هر ۵٫۵ سلسیوس دما، یک عدد از پی اس آی کم می شود.
ترکیدن لاستیک خودرو در تابستان | علت ترکیدن تایر خودرو در تابستان | مقالات فنی خودرو | تابستان و دردسرهای خودرو | سایت اخبار خودرو 
  • در این شرایط لازم است حتما یک دستگاه قابل حمل تشخیص باد تایر به همراه داشته باشید تا بتوانید در هر زمانی که احساس کردید باد لاستیک ها کم شده نسبت به رفع آن اقدام کنید.

انواع مختلف سیستم تعلیق

نشانه کم بودن باد لاستیک های خودرو

  • زمانی که ترکیدن لاستیک خودرو در تابستان اتفاق می افتد ابتدا باید این مسئله مورد بررسی قرار بگیرد که چه عاملی باعث آن شده است! به طور معمول لاستیک هایی که در آستانه ترکیدن هستند با نگاه کردن به ظاهر خودرو قابل تشخیص هستند. اما زمانی که نسبت به کم بودن باد تایر اقدام شد و باز هم علائمی مانند: آسیب دیدگی یا باد کردن قسمتی از تایر مشاهده شد، کاملا مشخص است که لاستیک بعد از کمی استفاده می ترکد.
  • برای اینکه بتوانید باد لاستیک ها را چک کنید، باید در زمانی باشد که به مدت حداقل ۳ ساعت خودرو در جایی پارک شده باشد و در این شرایط بهتر است باد تایر بررسی شود تا زمانی که خودرو بعد از حرکت گرم شده و دستگاه به طور دقیق میزان باد آن را نتواند تشخیص دهد.
  • البته این موضوع ذکر شود که در حال حاضر بسیاری از خودروهای تولید شده دارای سیستم تشخیص وضعیت باد لاستیک ها هستند و در صورت کم بودن باد تایر به راننده هشدار می دهد که معمولا این هشدار در زمان کاهش ۲۵ درصد از باد تایر خودرو است.
  • اما باز هم نباید تمامی اطمینان خود را به این نوع سیستم ها داشته باشد چون احتمال خطا نیز وجود دارد و بهترین کار این است که قبل از هشدار و صد البته کم شدن ۲۵ درصد از باد لاستیک ها نسبت به تنظیم باد تایرها اقدام کنید.
مطالعه بیشتر  کارواش تاچ لس چیست؟

سخن پایانی:

اما ترکیدن لاستیک خودرو در تابستان و یا هر فصلی از سال باز هم اتفاق می افتد چرا که عوامل متعددی بر آن تاثیرگذار است. تیم فنی ۲۲ شرقی در چنین مواقعی به شما توصیه می کند که در ابتدا خونسردی خود را حفظ کنید تا بتوانید تصمیم گیری درست تری در این مواقع داشته باشید و چنانچه مطمئن بودید که لاستیک خودرو ترکیده است فرمان خودرو را محکم گرفته و مسیر خودرو را حفظ کنید تا از بروز حادثه جلوگیری شود.
در این زمان بهترین کار این است که سرعت خودرو را بسیار کم کرده و به کمتر از ۴۰ کیلومتر برسانید. اما دقت کنید که در این زمان و با داشتن هر سرعتی از ترمز گرفتن ناگهانی خودرو خودداری کنید چرا که باعث می شود خودرو از مسیر خود منحرف شده و با دیگر خودروها یا موانع دیگر برخورد کند.
بعد از اقدامات لازم خودرو را به آرامی به حاشیه جاده برده تا بتوانید نسبت به تعویض لاستیک خودرو اقدام کنید. قطعا می دانید که همراه داشتن یک لاستیک زاپاس یکی از موارد حیاتی استفاده از خودرو است!
در مطالب و مقالات فنی که در سایت خبرگزاری خودرو ۲۲ شرقی منتشر می شود بسیار به موارد مختلف و متنوع سیستم محرکه خودرو و انواع دیفرانسیل خودرو اشاره شده است که ارتباط بسیار نزدیکی با لاستیک ها و چرخ های خودرو دارد.  برای اطلاع از اینکه سیستم چهار چرخ متحرک خودرو چیست و چه کار انجام می دهد می توانید از لینک قرار داده شده استفاده کنید.
اولین امتیاز را شما ثبت کنید !

مطالب مرتبط

شست و شو خودرو با ساده ترین و بهترین روش ها

mortazavi

روغن از اگزوز شما خارج می شود؟ علت آن چیست؟

mortazavi

انواع اتاق خودروها را بشناسید

سجاد ناجی

نظر دهید.