مجله خبری 22 شرقی
مقالات فنی

ترموستات در خودرو؛ نحوه عملکرد آن

وظیفه ترموستات

ترموستات در خودرو؛ نحوه عملکرد آنThermostat | وظیفه ترموستات | علائم خرابی ترموستات خودرو | نحوه عملکرد ترموستات خودرو | مقالات فنی خودرو

ترموستات یکی از اجزای اصلی سیستم خنک کننده موتور است که به تنظیم جریان مایع خنک کننده بین رادیاتور و موتور کمک می کند. اگرچه ممکن است از نظر اندازه کوچک باشد، اما کارهایی که انجام می دهد برای اینکه موتور شما در دمای کارکرد ایمن بماند بسیار مهم است. همانطور که مایع خنک کننده در موتور جریان می یابد، گرمای اضافی را جذب می کند. پس از خروج از موتور، به رادیاتور می رود، جایی که گرمای اضافی برداشته می شود. سپس چندین توقف دیگر در طول مسیر خود از طریق سیستم خنک کننده انجام می دهد و دوباره به موتور باز می گردد. ترموستات در اصل دریچه ای بین موتور و رادیاتور است. هنگامی که مایع خنک کننده در موتور بسیار داغ می شود، این شیر باز می شود و اجازه می دهد تا به رادیاتور منتقل شود و در آنجا سرد شود. اگر گرم نشده باشد، Thermostat بسته می ماند و به گردش مایع خنک کننده در داخل بلوک ادامه می دهد. ترموستات چگونه می داند چه زمانی باید باز یا بسته شود؟ این دارای یک نوع منحصر به فرد از ویژگی است که به عنوان یک عامل گسترش دهنده عمل می کند. هنگامی که گرما به دمای خاصی می رسد، عامل منبسط می شود که دریچه را باز می کند. اکنون بیایید چند مورد از رایج ترین علائم را بررسی کنیم که نشان می دهد ترموستات شما نیاز به توجه دارد. ترموستات در خودرو به همراه نحوه عملکرد آن + وظیفه ترموستات یکی دیگر از مقالات فنی خودرویی سایت خبرگزاری ۲۲ شرقی می باشد که در ادامه بررسی می شود….

ترموستات در خودرو؛ نحوه عملکرد آن | Thermostat | وظیفه ترموستات | علائم خرابی ترموستات خودرو | نحوه عملکرد ترموستات خودرو | مقالات فنی خودرو
ترموستات در خودرو؛ نحوه عملکرد آن | Thermostat | وظیفه ترموستات | علائم خرابی ترموستات خودرو | نحوه عملکرد ترموستات خودرو | مقالات فنی خودروو ظیفه ترموستات

آشنایی با ترموستات خودرو

ترموستات جزء اجزای کلیدی سیستم خنک کننده موتور است. سیستم خنک کننده از داغ شدن بیش از حد موتور جلوگیری می کند. سیستم با مایع خنک کننده مایع (ضد یخ) پر شده است و با یک رادیاتور به یک حلقه متصل می شود، مایع خنک کننده از طریق موتور عبور می کند و گرما را جذب می کند و به بالای رادیاتور می رسد. یک رادیاتور از بسیاری از لوله های آلومینیومی مسطح ساخته شده است. هوایی که از رادیاتور عبور می کند، هنگام خنک شدن مایع خنک کننده به سمت پایین رادیاتور خنک می شود. یک یا دو فن برقی متصل به پشت رادیاتور در مواقع نیاز روشن می شوند تا هوای بیشتری از طریق رادیاتور وارد شود. یک پمپ آب مایع خنک کننده را از رادیاتور بیرون می آورد و دوباره به داخل موتور منتقل می کند.

مطالعه بیشتر  انواع آرایش سیلندر و نحوه قرارگیری

دمای طبیعی کارکرد موتورهای مدرن بین ۱۹۴ درجه فارنهایت (۹۰ درجه سانتی گراد) و ۲۲۱ درجه فارنهایت (۱۰۵ درجه سانتی گراد) است. وظیفه ترموستات این است که موتور سریعتر گرم شود و دمای موتور را از حداقل دمای کارکرد (۱۹۴ درجه فارنهایت یا ۹۰ درجه سانتی گراد) حفظ کند. ترموستات معمولی یک سوپاپ دو طرفه ساده کنترل دما است که در دمای مشخص باز می شود. وقتی موتور سرد می شود، ترموستات (شیر اصلی) بسته می شود. جریان از طریق رادیاتور وجود ندارد دریچه عبور کوچکتر باز است و مایع خنک کننده فقط در داخل موتور و از طریق سیستم گرمایش خودرو گردش می کند.

با گرم شدن موتور به دمای کار، Thermostat به تدریج باز می شود و اجازه می دهد تا مایع خنک کننده از داخل رادیاتور عبور کند. در هوای سرد، اگر دمای موتور به محدوده پایین محدوده کار (۱۹۴ درجه فارنهایت یا ۹۰ درجه سانتی گراد) کاهش یابد، ترموستات دوباره بسته می شود.

علائم خرابی ترموستات

علائم خرابی ترموستات را می توان به دو نوع تقسیم کرد:
ترموستات باز می ماند وقتی ترموستات باز است، هنگام رانندگی، به ویژه در بزرگراه در هوای سرد، دمای موتور به زیر حد معمول می رسد. گیرکردن ترموستات باز نیز می تواند باعث کمبود گرمای سیستم گرمایش شود. چراغ Check Engine نیز ممکن است روشن شود.

یکی دیگر از علائم خرابی ترموستات خودرو ترموستات بسته است و وقتی ترموستات بسته می شود، ممکن است موتور بیش از حد گرم شود. علاوه بر این دو مورد، در صورت نشتی مایع خنک کننده، ممکن است ترموستات نیز نیاز به تعویض داشته باشد.

مدت زمان زیادی طول می کشد تا موتور گرم شود، آیا ایراد از ترموستات است؟

بله، ترموستات باز شده یکی از دلایل احتمالی است که ممکن است طول بکشد تا موتور داغ شود. سطح خنک کننده پایین نیز می تواند همین مشکل را ایجاد کند. با این حال، در بسیاری از خودروهای مدرن، این در واقع طبیعی است.

بسیاری از خودروهای مدل های آخر دارای موتورهای کم مصرف سوخت هستند. این بدان معناست که سوخت کمتری می سوزانند و در نتیجه گرمای کمتری تولید می کنند. علاوه بر این، فناوری های جدیدتری که اصطکاک داخل موتور را کاهش می دهند، میزان حرارت تولید شده توسط اصطکاک را نیز کاهش می دهند.

در بسیاری از خودروهای جدیدتر، ۲۰ تا ۲۵ دقیقه رانندگی طول می کشد تا بتوانید در زمستان به گرمای مناسب برسید. بخاری نیز ممکن است به اندازه خودروهای قدیمی با موتور بزرگتر قوی نباشد. این یک معامله برای مسافت پیموده شده گاز بهتر است. همانطور که اشاره کردیم، یکی از نشانه های باز ماندن ترموستات زمانی است که دمای موتور هنگام رانندگی در بزرگراه در هوای سرد به زیر حد معمول می رسد.

مطالعه بیشتر  موتورهای دو زمانه چه کاربردی دارند؟
ترموستات در خودرو؛ نحوه عملکرد آن | Thermostat | وظیفه ترموستات | علائم خرابی ترموستات خودرو | نحوه عملکرد ترموستات خودرو | مقالات فنی خودرو
ترموستات در خودرو؛ نحوه عملکرد آن | Thermostat | وظیفه ترموستات | علائم خرابی ترموستات خودرو | نحوه عملکرد ترموستات خودرو | مقالات فنی خودرو وظیفه ترموستات

نحوه تست ترموستات

هنگام برخورد با هرگونه مشکل سیستم خنک کننده، ابتدا سطح خنک کننده را بررسی کنید. در گذشته، آزمایش ترموستات شامل برداشتن و گرم کردن بود. در خودروهای مدرن، عملکرد ترموستات توسط کامپیوتر موتور (PCM) کنترل می شود. در بیشتر موارد، اگر ترموستات بسته یا باز باشد، چراغ Check Engine روشن می شود. رایج ترین کدهای چراغ Check Engine مربوط به ترموستات P0128 و P0126 هستند.

آیا می توانید ترموستات را بدون برداشتن آن آزمایش کنید؟ مکانیک ها ترموستات را با اندازه گیری دمای شیلنگ های بالای و پایین رادیاتور با دماسنج مادون قرمز آزمایش می کنند، در حالی که دمای موتور را با ابزار اسکن کنترل می کنند. نمودار زیر را مشاهده کنید. در این نمودار، خط زرد دمای موتور، خط قرمز دمای شیلنگ بالای رادیاتور و خط آبی دمای شلنگ پایین رادیاتور است. هنگامی که موتور سرد استارت می شود، شیلنگ بالایی با موتور گرم می شود، اما از آنجا که از طریق رادیاتور جریان ندارد، شیلنگ پایین رادیاتور همچنان سرد باقی می ماند.

اگر ترموستات باز بود، شلنگ پایین رادیاتور به محض روشن شدن موتور شروع به گرم شدن می کند. اگر ترموستات بسته شده باشد، حتی پس از رسیدن موتور به دمای کار، جریان ایجاد نمی شود و شیلنگ پایین رادیاتور خنک باقی می ماند. البته، عدم جریان از طریق رادیاتور می تواند به دلایل زیادی غیر از گیرکردن ترموستات بسته ایجاد شود. اگر Thermostat بسته شده باشد، ممکن است موتور بیش از حد گرم شود، که می تواند منجر به تعمیرات گران قیمت شود. اگر شکی وجود دارد که Thermostat بسته شده است، معمولاً تعویض می شود.

تعویض ترموستات

هنگامی که Thermostat تعویض می شود، موتور باید با خنک کننده تازه (ضد یخ) دوباره پر شود. سیستم خنک کننده باید به درستی انجام شود تا همه جیب های هوا خارج شود. پس از تعمیر سیستم خنک کننده، همیشه مهم است که مطمئن شوید که فن ها زمانی روشن می شوند که موتور کاملا گرم شده و سیستم گرمایش داخل خودرو می تواند گرمای خوبی را در حالت آماده به کار فراهم کند. کمبود گرما در حالت آماده به کار می تواند ناشی از حباب های هوا در داخل سیستم خنک کننده باشد.

آیا ترموستات به عنوان بخشی از تعمیر و نگهداری منظم باید تعویض شود؟ با این حال، لازم نیست که هنگام بازسازی یا تعویض موتور تعویض ترموستات ایده خوبی باشد. ترموستات نیز اغلب همراه با پمپ آب جایگزین می شود، به ویژه اگر در یک منطقه قرار داشته باشند. برخی از سازندگان توصیه می کنند که نرم افزار کامپیوتر موتور را در صورت وجود کد Check Engine مربوط به ترموستات، پس از تعویض، به روز کنید.

5/5 - (1 امتیاز)

مطالب مرتبط

انواع اتاق خودروها را بشناسید

سجاد ناجی

آینده آینه بغل ها چه خواهد شد ؟

Sajjad Amanian

بررسی روشن نشدن خودرو + راه حل های رفع مشکل

mortazavi

نظر دهید.