مجله خبری 22 شرقی
مقالات فنی

ترموستات الکتریکی ماشین و شیوه عملکرد آن

ترموستات الکتریکی ماشین | ترموستات خودرو | علائم خرابی | تست ترموستات خودرو |ترموستات ماشین در تابستان |  آشنایی با قطعات خودرو در کیلومتر 22 شرقی

ترموستات الکتریکی ماشین و شیوه عملکرد آن

ترموستات الکتریکی ماشین در بسیاری از سیستم های فنی خودرو کاربردی ویژه دارد. ترموستات خودرو دارای وظایفی است که پیشنهاد می کنیم شما به عنوان راننده از آن آگاهی کامل داشته باشید. متاسفانه اهمیت ترموستات ماشین در تابستان برای خیلی از رانندگان مشخص می شود که عادتی رایج و اشتباه است. شما می توانید با شناخت علائم خرابی ترموستات خودرو از به وجود آمدن بسیاری هزینه ها پیشگیری کنید. ما در ادامه مطلب به تست ترموستات خودرو نیز می پردازیم.

ترموستات الکتریکی ماشین

ترموستات الکتریکی ماشین را به عنوان نسل پیشرفته ترموستات ها می شناسند. ترموستات ماشین در تابستان نقش ویژه ای در سیستم خنک کننده خودرو دارد. این ترموستات در مقایسه با نسخه های قبلی خود دارای مزیت های قابل توجهی می باشد. یکی از تفاوت های اساسی این نوع ترموستات با نسخه های قبلی خود در این نکته می باشد که در درون وکس خود دارای سیم پیچ است و هنگامی که جریان الکتریکی از این جریان عبور می کند باعث به وجود آمدن حرارات می شود.

عبور جریان الکتریکی از این سیسم پیچ جدا از مسئله تولید حرارت به سرعت بالا رفتن دما نیز کمک بزرگی می کند که در نتیجه آن شما بازدهی زودتر این نوع ترموستات رو به رو خواهید شد. این نکته برای رانندگانی که به دنبال سرعت بالای تغییر دما در فضای داخلی خودرو هستند دارای اهمیت ویژه ای است. بهتر است بدانید حتی می توان این ترموستات را قبل از درجه حرارت باز شدن نیز باز کرد. سیم پیچ به طور مستیم به وسیله ECU کنترل می شود و با آن اتصال پیدا می کند. همین موضوع باعث شده است که شرکت های سازنده در ترموستات ها پین اتصال را نیز جایگذاری کنند.

دقت داشته باشید اصلی ترین دلیل وجود سیم پیچ در وکس ترموستات این نکته می باشد که این قطعه باعث شود منحنی عملکرد ترموستات توسعه پیدا کند. شرکت های تولید کننده ترموستات با این کار توانایی را برای ECU ایجا می کنند که به بتواند تا حدود زیادی روی ترموستات تسلط بالایی داشته باشد. اما در نهایت این روند باعث افزایش عملکرد موتور نیز شود. می توان گفت در بعضی موارد یکی از علائم خرابی ترموستات خودرو کاهش توان موتور ماشین می باشد.

ترموستات خودرو دیگر در بعضی ماشین ها مورد استفاده قرار نمی گیرد و به طور کامل توسط شرکت های خودروسازی حذف شده است. شرکت های خودروسازی امروزه شیرهای برقی را به عنوان جایگزینی برای ترموستات قرار داده اند که در بسیاری از موارد در مقایسه با انواع ترموستات عملکردی بهتر داشته است. بهتر است بدانید شیر برقی به طور مستقیم به وسیله ECU کنترل می شود که در بسیاری از موارد مثل راندامان موتور، مصرف سوخت و عملکرد سیستم خنک کننده تاثیر بسیاری خوبی دارد.

مطالعه بیشتر  4 علت دود سیاه بیش از حد از اگزوز در موتورهای دیزلی

البته استفاده از شیر برقی توسط بسیاری از کمپانی های خودروسازی به این دلیل انجام نمی شود که قیمت بالایی دارد و بسیاری از خریدارن تمایلی برای پرداخت این میزان هزینه را ندارند. همین موضوع باعث استفاده کم شیرهای برقی در ماشین ها شده است و جای خود را به ترموستات ماشین داده است. بهتر است بدانید شیوه تست ترموستات خودرو با شیرهای برقی متفاوت است زیرا این دو از نظر ساختار با هم تفاوت هایی اساسی دارند.

مطلب پیشنهادی: سر و صدای کابین خودرو به چه دلیل است؟

بسیاری از رانندگان به سیستم های مکانیکی اعتماد بیشتری نسبت به سیستم های برقی دارند. یکی از دلایل اصلی این موضوع این نکته می باشد که اگر در شیر برقی و یا ترموستات اختلالی ایجاد شود و دیگر امکان باز کردن آن وجود نداشته باشد می تواند موجب سوختن موتور خودرو شود که هزینه زیادی را برای شما ایجاد می کند.

شیوه عملکرد ترموستات الکتریکی ماشین

ترموستات های الکترونیکی دارای یک ECU مخصوص به خود هستند که در انجام وظایف شان کمک بزرگی به آنها می کند.  ECU به طور کلی به سه بخش متصل می باشد که یک طرف آن به باتری و با ولتاژ ۱۱ الی ۱۲ ولت بسته به نوع طراحی به سمت هیتر ترموستات جاری می کند. اما از طرف دیگر به ECU اتصال دارد که زیر نظر protocol J1939 SAE CAN با ECU خودرو این ارتباط برقرار می شود. ECU ترموستات به شیوه ای برنامه نویسی می شود که با در نظر گرفتن دمای مایع خنک کننده سیگنال های کنترلی PWM تولید می کند.

تشریح سیگنال های کنترلی PWM

مُدوالسیون پهنای پالس یا (PWM, Modulation Width Pulse) (شیوه ای مناسب برای تنظیم توان الکتریکی داده شده به بار، با تغییر دادن زمان قطع و وصل شدن منبع توان به بار (در هر سیکل) می باشد. اگر بخواهیم مثالی در این زمینه بزنیم می توان گفت با در نظر گرفتن یک لامپ ۱ وات توان الکتریکی دقیقا به اندازه ۱ وات به انرژی گرمایی و نور تبدیل می شود. اگر بخواهید نور کمتری از لامپ بگیرید به اندازه ۵ وات، می توان یک مقاومت را با لامپ یک سری کرد تا ۵ وات توان را جذب کند.

مطالعه بیشتر  دلیل لرزش فرمان در زمان ترمز گرفتن

این کار عملی است که اتلاف توان در مقاومت نه تنها باعث بسیار داغ شدن آن می شود بلکه باعث اتلاف توان نیز خواهد شد این مسئله در حالی است که منبع توان هنوز ۱ وات را تأمین می کند.

علائم خرابی ترموستات خودرو

اطلاع داشتن از علائم خرابی ترموستات خودرو می تواند به شما برای جلوگیری از به وجود آمدن بسیاری از هزینه ها کمک کند. علائم خرابی ترموستات خودرو عبارتند از:

  • متغییر بودن دمای موتور و افزایش میزان دمای آب درون رادیات
  • نشت مایع خنک کننده رادیاتور به بیرون
  • کم شدن غلظت روغن موتور
  • کاهش دمای خودرو در فصل های سرد
  • افزایش مصرف سوخت
  • مصرف زیاد و بیش از حد معمول روغن موتور

تست ترموستات خودرو

نحوه چک و یا تست ترموستات خودرو کار ساده ای است که شما می توانید به راحتی آن را انجام دهید. شما باید در ابتدا ترموستات ماشین را روشن کنید و آن را چند دقیق در همان حالت نگه دارید. پس از گذشت چند دقیقه درپوش رادیاتور را بردارید و داخل آن را نگاه کنید تا جریان داشتن مایع خنک کننده را چک کنید.

حتما بخوانید: راهکارهای افزایش عمر ماشین را با چه روش هایی می توان انجام داد؟

دقت داشته باشید در این مرحله موتور نباید آن قدر داغ شود که نیاز پیدا کند مایع خنک شونده درون آن بریزید. اگر شما پس از برداشتن درپوش مایع خنک کننده را مشاهده کردین بهتر است بدانید دریچه بازمانده است و یا به طور کلی بسته شده است. شما برای اینکه به طور کامل این موضوع را متوجه شوید بهتر است اجازه دهید موتور خودرو به طور کلی گرم شود تا به میزان دمای عملیاتی مطلوب برسد و بعد مایع خنک کننده را چک کنید.

اگر شما مایع خنک کننده را مشاهده نکردید بهتر است بدانید که باید میزان آن با مقدار نمایش داده شده بر روی صفحه کیلومتر ماشین یکسان باشد زیرا در غیر این صورت تست ترموستات خودرو شما با مشکل رو به رو شده است. این شیوه برای تست ترموستات الکتریکی ماشین نیز کاربرد خوبی دارد.

اولین امتیاز را شما ثبت کنید !

مطالب مرتبط

بررسی دلایل خام سوزی ماشین چیست؟ نکته های فنی ماشین!

mortazavi

بررسی روشن نشدن خودرو + راه حل های رفع مشکل

mortazavi

دانستنی خودرویی | دلایل مهم صدای زوزه، سوت یا جیغ خودرو در زمان شتاب گرفتن

mortazavi

نظر دهید.