مجله خبری 22 شرقی
مقالات فنی

معرفی ترمز EBD و نحوه عملکرد آن

انواع سیستم ترمز در مقالات و دانستنی های فنی خودرو سایت ۲۲ شرقی معرفی خواهند شد، ترمز EBD و نحوه عملکرد آن بکی از مدل ترمزها می باشد که در کنترل کردن بهتر خودرو نقش بسیار زیادی دارد. در ادامه همراه باشید تا کاربرد سیستم ترمز ebd و عملکرد آن در مسیرهای مختلف را مورد بررسی قرار دهیم.

معرفی ترمز EBD و نحوه عملکرد آن

در اصل سیستم ترمز EBD یک نرم افزار در داخل حافظه سیستم ای بی اس ABS می باشد که با سیستم ترمز ABS همکاری کرده تا نیروی ترمز مناسبی را بین چرخ های جلویی، عقب، چپ و راست توزیع کند. وجود سیستم ترمز EBD باعث می شود که پایداری خودرو در مسیرهای مختلف مانند: پیچ ها، وجود بار در خودرو و یا دیگر مسیرها حفظ شود.

  • سیستم ترمز EBD چیست؟
  • نحوه عمکرد سیستم ترمز EBD
  • کاربردهای مختلف سیستم ترمز EBD
    • سیستم ترمز EBD در مسیرهای لغزنده، برفی، یخی و بارانی 
  • وجود بار اضافی در خودرو و نقش سیستم ترمز EBD  در این حالت
  • سیستم ترمز ایی بی دی و حرکت خودرو در پیچ ها 

سیستم ترمز EBD راننده کمک می کند تا در شرایط متفاوت جاده ای بتواند هر چرخ خودرو را به خوبی کنترل کرده و از انحراف آن جلوگیری کند. اگر بخواهیم در این رابطه مثالی بزنیم، یک خودرو با سیستم دیفرانسیل جلو در نظر بگیرید و در این حالت، ترمزهای جلویی سهم بیشتری را از نیروی ترمز کل خودرو در اختیار داشته و در این زمان، چنانچه نیروی ترمز برابری برای چرخ های جلو و عقب فرستاده شود چرخ های عقب بر اثر فشار کم قفل می شوند که یا باعث چرخش خودرو شده و یا انحراف آن!

در این لحظه سیستم ترمز ای بی دی تقسیم نیرو بین هر چهار چرخ را انجام می دهد. در مثالی دیگر یک خودرویی که بار نسبتا زیادی را حمل می کند در نظر بگیرید و در این حالت طبیعتا قسمتی از خودرو دارای فشار بییشتری است که باید برای سیستم ترمز آن نیرویی در نظر گرفته شود که بتواند از حداکثر آن نیرو استفاده کند. سیستم ترمز EBD در این لحظه ظرفیت بهینه را در نظر میگیرد و با نیروی ترمز بیشتری را به چرخ های عقب می رساند.

مطالعه بیشتر  بررسی کد خطای تشخیصی P0606 Code + نحوه رفع کد

سیستم ترمز EBD چیست؟

به طور کلی این نوع سیستم را می توان به این صورت تعریف کرد که نیروی ترمز را به میزان وارد شده بین تمامی چرخ ها تقسیم کرده و در نهایت کنترل بهتری را بر روی خودرو اعمال می کند که کار را برای راننده نیز راحتتر کرده است.

سیستم ترمز در خودرو یک نقش بسیار مهمی دارد و به همان اندازه یک شتاب گیری یک خودرو اهمیت بالاتری دارد، توان و پایا بودن خودرو در زمان وارد شدن نیروهای مخالف نیز مهم است چرا که باعث می شود خودرو به مسیر خود بدون انحراف ادامه دهد.

معرفی ترمز EBD و نحوه عملکرد آن | نحوه عملکرد ترمز ebd | انواع سیستم ترمز | Ebd مخفف چیست | معرفی سیستم ترمز محتلف در مقالات فنی 22 شرقی

نحوه عمکرد سیستم ترمز EBD

Ebd مخفف چیست؟ این کلمه از سرنام کلمات Electronic Brake force Distribution گرفته شده است و همانطور که گفته شد اصلی ترین وظیفه آن تقسیم نیروی ترمز بین هر چهار چرخ یک خودرو است.

خود این سیستم به تنهای نصب نمی شود و همیشه به همراه سیستم ترمز ABS می باشد که در اصل یک نرم افزار در حافظه ABS می باشد و به این سیستم کمک می کند تا در شرایط متفاوت بتواند هر چرخ را به تنهایی کنترل کرده تا کنترل خودرو در هر شرایطی بهتر انجام شود.

انواع سیستم ترمز ABS

کاربردهای مختلف سیستم ترمز EBD

این نوع سیستم بسیار به سیستم ترمز اصلی که همان سیستم ای بی اس می باشد کمک های زیادی کرده و در مجموع پایداری بسیار خوبی را برای خودروها فراهم می کنند. در شرایط مختلف می توانند عملکردهای مناسبی را از خود نشان دهند و کمک کنند تا خودرو اصطکاک کمتری داشته باشد و البته به صورت متعادل به مسیر خود ادامه دهد.

سیستم ترمز EBD در مسیرهای لغزنده، برفی، یخی و بارانی

ترمز EBD و نحوه عملکرد آن در توضیحات بالا ذکر شرح داده شد، زمانی که یک خودرو در حالت عادی قرار داد چرخ ها اصطکاک برابری با سطح آسفالت خواهند داشت و در مقابل در زمان هایی که خودرو در مسیرهای برفی و لغزنده قرار گرفته است، طبیعتا اصطکاک کمتری با سطح جاده دارد و نیروی ترمز نیز کمتر می شود.

مطالعه بیشتر  آسیب های تیک آف کردن با خودرو چه مواردی هستند؟

زمانی که نیروی ترمز به طور برابر به چرخ ها نرسد، تایرها در مسیرهای لغزنده قفل می کنند و باعث انحراف خودرو می شود. سیستم EBD در این حالت بسیار به خودرو کمک می کند. از این رو اهمیت وجود سیستم ترمز ایی بی دی در خودروها بسیار بیشتر از گذشته احساس می شود و در کنار تکنولوژی های دیگری که برای خودروها به کار گرفته می شود باید این نوع فناوری ها را هم مورد استفاده قرار داد.

معرفی ترمز EBD و نحوه عملکرد آن | نحوه عملکرد ترمز ebd | انواع سیستم ترمز | Ebd مخفف چیست | معرفی سیستم ترمز محتلف در مقالات فنی 22 شرقی

وجود بار اضافی در خودرو و نقش سیستم ترمز EBD  در این حالت

زمانی که خودرو دارای اضافه بار است مانند کامیون ها و خودروهای باری لازم است تا از این سیستم ترمز استفاده شود چرا که به خاطر وجود همین بار سنگین حرکت خودرو را با چالش همراه می کند. به همین خاطر سیستم ترمز EBD در این مدل خودروها باعث می شود که در زمان ترمزگرفتن مسافت کوتاهتری طی شود و تقسیم نیروی ترمز به چرخ های عقبی با نسبت متعادل تری انجام شود.

در مورد سیستم ترمز ABS بیشتر بدانید: مزایا و معایب + علائم خرابی ترمز abs

سیستم ترمز ایی بی دی و حرکت خودرو در پیچ ها

زمانی که خودرو در پیچ قرار میگیرد نیرویی که به خودرو وارد می شود که همان نیروی گریز از مرکز بوده و با نیروی ترمز موجود در خودرو متفاوت است، نیاز است تا یک سیستم ترمز هوشمندتر در این لحظه تقسیم نیروی ترمز را انجام دهد. در مواقع حضور پیچ ها در مسیر، چرخ های بیرونی سرعت دور یا چرخش بیشتری نسبت چرخ های درونی دارند. در این لحظه راننده بخواهد ترمز بگیرد وجود یک سیستم ترمز ایی بی دی بسیار احساس می شود تا بتواند به راننده کمک کند که کنترل بیشتری بر روی خودرو داشته باشد.

5/5 - (1 امتیاز)

مطالب مرتبط

آشنایی با چندتا از جذاب‌ترین حرکات نمایشی در خودروها

نیما شیرازی

مدت زمان شارژ باتری خودرو چقدر است؟

mortazavi

قطعات مهم در خودرو | نحوه کار پمپ روغن یا Oil Pump

mortazavi

نظر دهید.