مجله خبری 22 شرقی
مقالات فنی

آیا ترمز گرفتن هنگام عبور از دست اندازها برای خودرو مضر است؟

آیا ترمز گرفتن هنگام عبور از دست اندازها برای خودرو عبور از سرعت گیر با سرعت بالا | پریدن از روی دست انداز | دست انداز و سرعت گیر نحوه رانندگی در دست انداز 

ترمز هنگام عبور از دست انداز برای خودرو مضر است؟

ترمز گرفتن هنگام عبور از دست انداز مسئله ای است که فکر هر راننده ای را به خود مشغول می کند. عبور از سرعت گیر با سرعت بالا می تواند آسیب های اساسی به خودرو شما وارد کند. دست انداز و سرعت گیر به نوعی دشمن جلوبندی خودرو بشمار می آیند. البته در صورتی که غیر اصولی از آنها عبور کنید آسیب به خودرو شما وارد خواهد شد. ما در ادامه مطلب می خواهیم به نحوه رانندگی در دست انداز بپردازیم که این مشکل آسیب رسیدن به خودرو را برای رانندگان به حداقل برساند.

سرعت گیرها در خیابان به این منظور طراحی شده اند که راننده در نقاط حساس سرعت خود را کم کند تا منجر به بروز حادثه نشود. این سرعت گیرها به طور معمول در منطقه های مسکونی و یا محل عبور کودکان و .. قرار می گیرد که باید قبل از عبور با خودرو از روی آن سرعت خود را کم کنیید. اما مسئله دست اندازها به طور کلی متفاوت می باشد زیرا آنها در طول مدت زمان زیادی که از عمر آسفالت خیابان می گذرد به وجود می آیند که به شدت برای خودرو مضر هستند. اما در هر دو مورد عبور از سرعت گیر با سرعت بالا به شدت برای خودرو مضر می باشد.

قبل از دست انداز پایتان را روی پدال ترمز قرار دهید

اگر آموزش های دوران رانندگی خود را به یاد داشته باشید حتما این نکته را یادتان هست که قبل از رسیدن به سرعت گیر یا حتی دست انداز پایتان را روی پدال گاز بگذارید زیرا در غیر این صورت خودرو شما با سرعت از روی سرعت گیر یا دست انداز عبور می کند و شما دیگر فرصت مناسبی برای کاهش سرعت نخواهید داشت. اما به طور کلی فلسفه قرار گیری سرعت گیر در خیابان ها همین مسئله است که شما قبل از رسیدن به آن سرعت خودرو خودتان را کاهش دهید.

ترمز گرفتن در زمان مقابله با دست انداز

رانندگان زمانی که با دست انداز بر خورد می کنند باید از قبل پایشان را روی پدال قرار داده باشند تا فقط چند دقیقه قبل از رسیدن به دست انداز بتوانند پدال ترمز را به راحتی فشار دهند تا سرعت خودرو کاهش یابد. دقت داشته باشید زمانی که می خواهید پدال ترمز خودروتان را قبل از دست انداز بگیرید به میزان فاصله ماشین تا دست انداز را خوب دقت داشته باشید تا زودتر یا دیرتر این کار را انجام ندهید زیرا در این حالت ها یا شما از روی دست انداز رد شده اید یا با فاصله زیادی از آن سرعت خودرتان را کم کرده اید که باز ممکن است منجر به حادثه ای شود و ماشینی از پشت با شما برخورد کند. چگونه به شکل صحیح تری ترمز را در سراشیبی ها نگه داریم!

مطالعه بیشتر  ترمز ESP، وظایف و نحوه عملکرد آن

مسئله دیگری که در مورد ترمز گرفتن قبل از دست انداز و سرعت گیر مطرح است نوع سیستم ترمز شما می باشد زیرا اگر ترمز شما قدیمی باشد دیر عمل می کند در حالی که اگر ترمزتان جدید باشد باعث می شود به سرعت میزان شتاب خودروتان کاهش یابد و حتی خودرو در لحظه متوقف شود. این موضوع ترمز قدیمی یا جدید را همیشه مدنظر داشته باشید زیرا در تخمین فاصله شما برای ترمز گرفتن عبور خودرو از روی دست اندازها به شدت موثر است.

نکات مهم در هنگام ترمز گرفتن و عبور از دست انداز

همان طور که اکثر رانندگان می دانند ترمزهای قسمت جلویی خودرو توانایی بیشتری در مقایسه با ترمزهای قسمت پشتی خودرو دارند. پس دقت داشته باشید زمانی که شما روی دست انداز پدال ترمز را فشار می‌دهید تقسیم وزن در خودرو دیگر به صورت مساوی نیست و به همین دلیل خودرو بر روی یک جسم به حالت تقریبا نیمه معلق قرار می گیرد که احتمال واژگونی را به شدت افزایش می دهد. شما در این شرایط متوجه خواهید شد که نیروی اینرسی خودرو را به سمت جلو هل می دهد و این شرایطی به صورتی است که وزن در قسمت جلویی خودرو بیشتر از قسمت عقبی می شود و در نهایت شما با واژگونی خودرو روبه رو خواهید شد.

وظیفه روغن ترمز

دقت داشته باشید هنگامی که شما روی دست انداز پا روی ترمز می گذارید مثل این است که ۲ انسان سنگین وزن در صندلی خودروی شما نشسته باشند و به هیمن دلیل قسمت جلویی خودرو شما وزن زیادی را تحمل می کند که باعث آسیب رسیدن به جلوبندی خودرو شما خواهد شد. این آسیب تا جایی اساسی است که می تواند به کلی سیستم تعلیق خودرو شما را تخریب کند و در نهایت شما هزینه تعمیر دوباره آن را پرداخت کنید. این مسئله از اصول اساسی نحوه رانندگی در دست انداز بشمار می آید.

عوامل ترمز گرفتن در دست اندازها

دلایل زیادی برای ترمز گرفتن هنگام عبور از دست اندازها وجود دارد که عبارتند از:

عجله کردن بیش از حد

راننده ها به طور معمول به محض دیدن خیابان های خلوت می خواهند به سرعت آن را طی کنند تا به مقصد برسند پس در نتیجه پا را روی پدال گاز قرار می دهند. حال تصور کنید خودرویی با سرعت از روی دست انداز بگذرد که به احتمال زیاد حالت پریدن از روی دست انداز به وجود می آید و یا افتادن خودرو در آن که موجب می شود ماشین شما آسیب ببیند و یا حتی واژگون شود. این شیوه تصادف تا به حال جان خیلی از رانندگان عجول را گفته است. اما به طور کلی عبور از سرعت گیر با سرعت بالا به شدت برای خودرو و حتی جان شما نیز ضرر دارد.

مطالعه بیشتر  سیستم چهار چرخ محرک چیست؟

مکالمه تلفنی

اگر شما در حال مکالمه تلفنی باشید به دلیل مشغول بودن ذهن خودتان به احتمال زیاد دست انداز را نمی بینید و با همان سرعت خود مسیر را ادامه می دهید که باعث می شود فشار زیادی به سیستم تعلیق شما وارد شود و در بلند مدت آسیب ببیند.

بریدن ترمز خودرو

پرت شدن حواس راننده

در بعضی مواقع راننده می خواهد وسیله ای را از داخل داشبورد یا صندلی پشتی بردارد که منجر به حواس پرتی اش می شود و در نهایت با همان سرعت غیر استاندارد از روی دست انداز عبور می کند.

خواب آلودگی

راننده ممکن است بر اثر مصرف دارویی خاص یا خواب آلودگی متوجه دست انداز نشود و همان طور از روی آن عبور کند که به شدت برای سیستم فنی خودرو می تولند آسیب به وجود بیاورد.

شیوه درست گرفتن ترمز هنگام عبور از دست انداز

اگر شما با سلامت جسمی و روانی مناسب پشت فرمان بنشینید به نوعی گام اول را به سمت رانندگی اصولی برداشته اید و در نتیجه آن می توانید در مقابله با دست انداز و یا سرعت گیر در زمان مناسبی ترمز کنید. گام دوم برای مقابله درست با دست انداز و یا سرعت گیر این است که پاشنه ی پای راست خود را همیشه در کف ماشین قرار دهید تا در هنگام مقابله با دست انداز سرعت عمل شما افزایش یاید و شما به راحتی ابتدا نیش ترمز بگیرید و بعد با فشار بیشتر پدال ترمز سرعت خودرو را کاهش دهید. اما ترمز گرفتن هنگام عبور از دست اندازها اگر به طور اصولی انجام شود می تواند در کنار جلوگیری از تصادفات طول عمر مفید سیستم تعلیق خودرو شما را نیر افزایش دهد.

اولین امتیاز را شما ثبت کنید !

مطالب مرتبط

مشکلات رایج کمربند خودرو در نکات عمومی خودرو ۲۲ شرقی

mortazavi

مشکلات رایج گیربکس دستی و اتوماتیک

mortazavi

سنسور فشار گاز کولر در خودرو + عیب یابی آن

mortazavi

نظر دهید.