مجله خبری 22 شرقی
مقالات فنی

ترمزهای دیسکی خودرو و عملکرد آنها

ترمزهای دیسکی خودرو و عملکرد آنها در معرفی قطعات مهم ماشین ها ترمز عقب موتور | ترمز کاسه ای یا دیسکی | عملکرد ترمزهای دیسکی | اجزای ترمز دیسکی

ترمزهای دیسکی خودرو و عملکرد آنها در قطعات مهم ماشین ها 

ترمزهای دیسکی خودرو از مهمترین قسمت ها در ماشین به شمار می آید. کلا سیستم ترمز بخش بسیار حیاتی است زیرا اگر کوچکترین مشکلی در عملکرد آن به وجود آید، جان تمام سرنشینان به خطر می افتد. ترمز کاسه ای یا دیسکی ازجمله ترمزهایی هستند که بسیار کاربرد دارند. عملکرد ترمزهای دیسکی کمی پیچیده است و برای شناخت آن باید در ابتدا اجزای ترمز های دیسکی را به طور کامل بشناسید. ما در این مطلب به ترمزهای عقب نیز اشاره می کنیم.

برای حفظ جان خودتان هم که شده هر چند وقت یک بار نسبت به درستی عملکرد ترمزتان اطمینان حاصل کنید. امروزه در بین میان انواع مکانیزم های ترمزگیری، ترمزهای کاسه ای و دیسکی کاربرد بیشتری دارند. البته با توجه به شرایط تحریمی کشور ما بکارگیری ترمزهای کاسه ای هم در حال متوقف شده بود که به دلیل تحریم ها شرکت های خودروسازی برای کاهش هزینه های تولید خودرو دوباره از ترمزهای کاسه ای برای ترمزها عقب خودرو استفاده کردند. ترمزهای کاسه ای یا دیسکی دو نوع پرکاربرد ترمز به حساب می آیند. به همین دلیل است که بیشتر خودروهای تولید داخلی در چرخ های جلوی خود از سیستم ترمز های دیسکی خودرو بهره می برند که البته نیاز است رانندگان راه های مراقبت و نگه را از این ترمزها را بلد باشند.

عملکر ترمزهای دیسکی خودرو

شیوه عملکرد ترمزهای دیسکی با ترمز کاسه ای تفاوت زیادی ندارد و نحوه کار آنها این طور است که شما با فشار دادن پدال ترمز و به کمک بوستر ترمز، فشار روغن را در صورت داشتن ABS به سمت پمپ ABS و در غیر این صورت به سمت کالیپر ترمز هدایت می کنید. زمانی که روغن ترمز به کلیپرها رسید، فشار روغن به پیستون های کلیپر نیرو وارد می کند و پیستون ها لنت ها را به سمت دیسک هدایت می کنند. زمانی که لنت ها به دیسک نزدیک می شوند اصطکاکی که بین لنت ایجاد می شود منجر به این خواهد شد که سرعت دورانی دیسک که با سرعت دورانی چرخ یکی است کاهش پیدا کند و در نهایت سرعت خودرو کم شود.

شیوه های مراقبت و نگه داری از ترمز دیسکی

حتما به راه های نگه داری از ترمز دقیت کنید تا هزینه های شما در تعمیر و نگهداری خودرو کاهش یابد. البته در ادامه متن با قسمت های ترمز دیسکی آشنا می شوید.

مطالعه بیشتر  علت ترکیدن باتری خودرو چیست؟
ترمزهای دیسکی خودرو و عملکرد آنها در معرفی قطعات مهم ماشین ها ترمز عقب موتور | ترمز کاسه ای یا دیسکی | عملکرد ترمزهای دیسکی | اجزای ترمز دیسکی
ترمزهای دیسکی خودرو و عملکرد آنها در معرفی قطعات مهم ماشین ها ترمز عقب موتور | ترمز کاسه ای یا دیسکی | عملکرد ترمزهای دیسکی | اجزای ترمز دیسکی

هرگز به صورت شدید ترمز نگیرید

علت مهم ترک خوردن دیسک، ترمزگیری های مداوم و شدید است آن هم در موقعیت هایی که شما نیازی به این کار ندارید. هنگامی که شما یک دفعه ترمز می گیرید در واقع دیسک در کمترین زمان ممکن با لنت ها برخورد می کند. اگر در زمان کم به دیسک تنش وارد شود منجر به این می شود که در گذشت زمان استحکام دیسک کاهش پیدا کند و در نهایت با شکستن دیسک مواجه شویم. اما به طور کلی ترمزهای پیاپی و شدید آرامش سرنشینان را از بین می برد و به هیچ وجه نوصیه نمی شود. عملکرد ترمز های دیسکی به هیچ عنوان ضعیف نیست و شما با ترمر معمولی هم می توانید ماشین را متوقف کنید.

 نقش روغن ترمز در حفظ سلامن دیسک های ترمز

روغن ترمز نقش مهمی در عملکرد صحیح ترمزها دارد و در صورت نبود آن هیچ ترمزی صورت نمی گیرد. کم شدن سطح روغن درون مخزن دلایل زیادی دارد که برای همین بهتر است هر چند وقت یک بار میزان آن را چک کنید و در صورت نیاز مخزن را پر کنید. اگر روغن ترمز شما به سرعت کم می شود بهتر است سریعا به مکانیک مراجعه کنید و مشکل را رفع کنید. توجه داشته باشید که میزان شفافیت روغن ترمز به مرور زمان کمتر می شود و در زمان استاندارد باید تعویض گردد تا به سیستم ترمزگیری آسیبی وارد نشود. البته زمان تعویض روغن ترمز در خودروهای مختلف متفاوت است و برای دانستن زمان و کارکرد دقیق آن بهتر است به دفترچه راهنمای خودروی خود مراجعه کنید. حتما بعد از تعویض روغن ترمز سیستم را هوا گیری کنید. دلیل سوت کشیدن لنت ترمز چیست؟

سرویس پیستون های کلیپر

اگر پیستون های کلیپر در کنار رطوبت قرار بگیرند زنگ می زنند و به وجود آمدن اکسید بر روی فلز پیستون ها باعث کاهش عملکرد پیستون ها می شود. یکی از نشانه های عملکرد نامناسب پیستون های کلیپر میزان مصرف غیر استاندارد لنت ها و به گوش رسیدن صدای سوت و ترمزگیری نامناسب است. زمانی که درون پیستون ها زنگ زد زمان تعویض آن ها فرا رسیده و در طی تعویض پیستون ها، کل لوازم از جمله او رینگ ها (O ring) و پولکی ها نیز تعویض می شوند.

مطالعه بیشتر  حجم موتور خودرو چیست؟ و چه کاربردی دارد؟

 چک کردن وضعیت دیسک ها

بیشتر مواقع در صورت تاب برداشتن دیسک، آن را تراش می دهند تا دوباره مورد استفاده قرار گیرد. اما میزان تراش دادن دیسک هم تا حدی امکان پذیر است، زیرا در صورت تراش بیش از اندازه دیسک ضخامت آن کم می شود و خطر شکستن آن در زمان ترمزگیری افزایش پیدا می کند. شرکت های سازنده دیسک برای رفع این مشکل حداقل ضخامت ایمن دیسک را بر روی آن حک می کنند تا راننده اطلاع داشته باشد. کمتر شدن ضخامت از مقدار تعیین شده احتمال بروز حادثه را افزایش می دهد. نشانه مهم تاب برداشتن و یا ترک برداشتن دیسک، لرزش خودرو در زمان ترمزگیری است. اگر لرزش های غیر عادی احساس کردید حتما به مکانیک مراجعه کنید و دلیل این کار این است که ترمزهای دیسکی خودرو به شدت حساس هستند.

تعویض لنت ها

لنت جزء قطعات مصرفی خودرو است که در صورت تمام شدن به سرعت باید تعویض گردد. انتهای گوشته لنت فلزی قرار دارد و در صورت تعویض نکردن به موقع لنت باعث می شود که تماس فلز با فلز ایجاد شود و صدایی شبیه صدای سوت به گوش شما برسد. زمانی که این شرایط پیش بیاید دیسک خودروی شما توسط فلز لنت خش دار می شود و در صورت ادامه داشتن این وضعیت امکان دارد تراش کاری دیسک دیگر مشکل را حل نکند و نیاز به تعویض دیسک ها باشد.

استفاده از لنت های با کیفیت

یکی دیگر از شیوه های نگهداری از سیستم ترمز دیسکی این است که حتما از لنت های با کیفیت متوسط و رو به بالا استفاده کنیم، به دلیل اینکه در لنت های با کیفیت پایین از موادی استفاده می شود علاوه بر پایین آوردن بازده سیستم ترمز با ایجاد لبه در دیسک باعث می شوند که طول عمر مفید این قطعه کاهش یدا کند. سیستم ترمز خودرو یکی از بخش های مهم است و حتماً باید به درستی عمل کند تا از بروز حادثه مالی و جانی جلوگیری کند. ترمزهای دیسکی خودرو سیستم عملکرد حساسی دارند پس به طور مداوم سلامت آنها را چک کنید.

اولین امتیاز را شما ثبت کنید !

مطالب مرتبط

نکات فنی خودرو | مفاهیم مرتبط با دیفیوزر عقب در خودرو

mortazavi

ضد یخ (Coolant) چیست؟

mortazavi

سنسور ضربه در خودرو یا (سنسور ناک) چیست؟

mortazavi

نظر دهید.