مجله خبری 22 شرقی
مقالات فنی

ترفندهای تهویه هوای کابین ماشین با چند تکنیک ساده خودرویی

ترفندهای تهویه هوای کابین ماشین با چند تکنیک ساده خودرویی سیستم تهویه هوا خودرو | تهویه هوا در خودرو | فن تهویه هوا خودرو | دستگاه تهویه هوا خودرو

ترفندهای تهویه هوای کابین ماشین با چند تکنیک ساده خودرویی

ترفندهای تهویه هوا کابین ماشین به شدت جالب و کاربردی هستند و شما با هر سطح مهارتی می توانید از آن استفاده کنید. البته بهتر است بدانید تهویه هوا در خودرو فقط توسط ماشین آلات و قطعات مختلف انجام نمی شود بلکه راه های زیادی دارد. سیستم تهویه هوا خودرو در واقع از بخش های زیادی تشکیل شده است مثل: فن تهویه هوا خودرو، دستگاه تهویه هوا خودرو و… . ما می خواهیم در این مطلب به شما نشان دهیم می شود که بدون کمک گرفتن از این سیستم ها و با صرف کردن کمترین میزان انرژی از خودرو هوا کابین را عوض کرد. البته به عملکرد و ساختار تهویه هوا هم می پردازیم.

روش های تهویه هوا کابین ماشین

با توجه به اینکه تابستان های داغی را در پیش داریم می توان گفت داخل ماشین در بعضی موارد مخصوصا زمانی که زیر آفتاب قرار دارد و تازه سوار آن شده ایم مثل کوره ای داغ است. البته با پیشرفت تکنولوژی خودروهای جدید این امکان را به شما می دهند که سیستم برق رسانی و سامانه تهویه مطبوع را روشن کنید تا در زمان ورود به داخل ماشین هوا خنک باشد. این امکان در خودروهای قدیمی وجود ندارد، پس ناچار هستید که برای مدت زیادی کولر خودرو را با نهایت قدرت روشن نگه دارید و همچنان در گرما پخته شوید تا فضای داخلی کابین خنک شود. اما شما می توانید با ترفندهای تهویه هوا کابین ماشین به سادگی خود را از این مشکل رها کنید در عین حال که کمترین فشار را بر روی سیستم تهویه هوا خودرو نیز وارد کنید. حتما بخوانید:  چرا کلاچ کمپرسور کولر درگیر نمی شود؟

پارک کردن زیر سایه

این روش بسیار قدیمی است اما در عین حال همچنان برای خنک نگه داشتن فضای کابین ماشین جواب می دهد. شاید همیشه جا پارک مناسب نباشد ولی در بعضی خیابان ها پارکینگ های سرپوشیده ای وجود دارد که با پرداخت هزینه کمی می توانید از آنها استفاده کنید. اگر این امکان را نداشتید مطمئن باشید می توانید زیر درختان پارک کنید. البته جدا از گرمای ماشین اگر خودرو را زیر تابش مستقیم نور خورشید بگذارید قطعات پلاستیکی و الکتریکی آن به سرعت فرسوده می شوند و مشکلات دیگری ایجاد می کنند. تلاش کنید همیشه در هنگام پارک کردن، قسمت جلویی خودرو در زیر سایه قرار داشته باشد. این ترفند باعث می شود که قسمت جلویی خودرو همیشه خنک باشد و در نتیجه کولر با قردت کمتری کار کند.

آفتابگیر

اگر نتوانستید که سایه مناسبی پیدا کنید به سراغ آفتابگیرهای شیشه خودرو بروید. طبق تشخیص کارشناسان بهتر است که آفتابگیر خودرو بر روی شیشه جلو و عقب نصب شود. آفتابگیرهایی که چند لایه هستند باعث می شوند ورود گرما به داخل اتاق خودرو تا مقدار زیادی کاهش پیدا کند. همین عمل به ظاهر ساده در تهویه هوا خودرو به شدت موثر است. پیشنهاد می شود با موضوع مرتبط این مطلب اجزای تشکیل دهنده کولر را نیز مطالعه کنید.

مطالعه بیشتر  تنظیم نبودن فرمان ماشین چه تاثیری در رانندگی شما دارد؟

تغییر رنگ شیشه ها

یکی دیگر از ترفندهای تهویه هوای کابین ماشین شاید برایتان جالب باشد که رنگ شیشه ها تاثیر زیادی در افزایش و کاهش دما در ماشین دارد. پنجره هایی که رنگ خاکستری، قهوه ای و آبی دارند برای خنک کردن اتاق ماشین سیستم تهویه شان انرژی کمتری مصرف می کند. دقت کنید طبق قوانین راهنمایی و رانندگی تیره بودن شیشه ماشین مقدار مشخصی دارد که باید رعایت شود پس بهتر است قبل از این کار این قوانین را کامل مطالعه کرده باشید.

سنسور فشار گاز کولر

باز کردن پنجره های خودرو

رد شدن نور خودشید از شیشه ها باعث می شود که در خودرو اثر گلخانه ای ایجاد می شود و به همین دلیل  دما در خودرو افزایش پیدا می کند. اگر می خواهید در این شرایط گرم و مشکل گیر نکنید حتما کمی شیشه را پایین بکشید تا دما کاهش پیدا کند و این اثر گلخانه ای از بین برود. دستگاه تهویه خودرو در واقع با رعایت این روش فشار کمتری را تحمل می کند و در نهایت باعث کم شدن هزینه استهلاک خودرو در بعضی قطعات مثل فن تهویه هوا خودرو خواهد شد.

باز کردن درب های خودرو

اگر می خواهید به سرعت کابین خودرتان خنک شود سامانه تهویه مطبوع (دکمه AC) را روشن کنید. اگر ماشین شما سیستم گردش هوا داشته باشد آن را در درجه اول روشن کنید و دریچه هایش را به سمت کف خودرو تنظیم کنید. سپس پنجره های عقبی را تا آخر و درهای جانبی جلو را چند بار پشت سر هم باز و بسته کنید تا هوای گرم با هوا ی سرد جا به جا شود. این روش به لحاظ علمی معتبر است و به شما این امکان را می دهد که در زمان کمی کابین ماشین تان خنک شود.  اما حالا که با ترفندهای تهویه هوا کابین ماشین به خوبی آشنا شده اید بهتر است کمی به وظایف و ساختار تهویه هوا در ماشین بپردازیم تا این مسئله به خوبی در ذهن شما نقش ببندد.

سیستم تهویه ماشین چیست و چه وظایفی دارد؟

همه فکر می کنند که کولر ودرو با سیستم تهویه هوا ماشین یکی است یا آن را دستگاه تهویه هوا خودرو می دانند اما این تصور اشتباه است. یکی از وظایف اصلی این سیستم ایجاد تعادل در هوای خودرو است. سیستم تهویه خودرو این توانایی را دارد که در صورت نیاز دمای کابین را گرم یا سرد کند. علاوه بر این موضوع می تواند هوا را در فضای داخل خودرو به جریان اندازد و با انتقال هوا از داخل کابین به بیرون آن را تصفیه کند. وظایف اصلی و مهم سیستم تهویه خودرو عبارت اند از:

  • کنترل دمای محیط بوسیلهٔ سرمایش و گرمایش‌
  • کنترل رطوبت بوسیلهٔ خشک کردن و جریان هوا
  •  کنترل سرعت وزش هوا و تصفیه هوا
  •  تصفیه کردن هوا تا حد امکان و به‌ وجود آوردن فضای بهتر در کابین خودرو
مطالعه بیشتر  دیفرانسیل خودرو چیست؟ نحوه عملکرد + اجزای تشکیل دهنده آن

طبق تحقیقات انجام شده سیستم‌های تهویه مطبوع فضایی مناسب برای رانندگان و سرنشینان ایجاد می کنند و این مسئله می تواند تنش‌هایی را که ممکن است برای بالا رفتن دما ایجاد شود را پیشگیری کند که این مسئله در واقع منجر می شود احتمال وقوع تصادف کم شود.

 بخش های مختلف تشکیل دهنده سیستم تهویه خودرو

سیستم تهویه مطبوع خودروها به صورت یک مدار بسته است که مثل حلقه‌ ابتدا و انتهای آن به هم می‌رسند. اجزای ثابت این سیستم در حالتی که خودرو هم مجهز به کولر و هم بخاری و رطوبت گیر باشد شامل این موارد می‌شود:

کمپرسور خودرو

کمپرسور در واقع یک پمپ متراکم‌کننده گاز می باشد. این پمپ جزو سیستم سرمایش کابین به شمار می آید و به وسیله تسمه به میل‌لنگ موتور خودرو اتصال داده می‌شود. این تسمه همچنین با کمپرسور، پمپ روغن، پمپ آب و دینام نیز ارتباط دارد و انرژی مورد نیاز برای فعالیت  آنها را تامین می کند و این انرژی را از میل‌لنگ دریافت می کند و در مسیر خود به هر کدام از قطعات ارسال می کند. بهتر است بدانید کمپرسور فقط پمپ گاز است و بر مایعات اثر خاصی ندارد.

رطوبت گیر

این قطعه برای جذب قطرات آب موجود در گاز کولر مورد استفاده قرار می گیرد. محل قرار گیری رطوبت گیر در مدار بین کندانسور و اوپراتور است.

شیر انبساط خودرو

به این قطعه سوپاپ انبساط گرمایی هم می گویند. این قطعه قابلیت تنظیم دارد و می تواند فشار ورود هوا به درون کابین را کنترل می‌کند.

اوپراتور

این بخش را تبخیر کننده هم می گویند. اوپراتور پشت داشبورد و نزدیک به سرنشین کنار راننده است. ظاهری آن شبیه رادیاتور است و از قطعات سیستم خنک کننده کابین یا اجزای کولر می باشد.

کندانسور در سیستم تهویه هوا

کندانسور در واقع نوعی رادیاتور چگالنده می باشد و عملکردی آن شبیه رادیاتور خودرو است. این رادیاتور دارای بخش‌هایی است که هم در زمان سرمایش و هم گرمایش تاثیر مثبتی در شرایط داخل کابین دارد.

اولین امتیاز را شما ثبت کنید !

مطالب مرتبط

معرفی سیستم های توربوشارژ ، سوپرشارژ و اینتروکولر + کاربرد

هر آنچه که در مورد گیربکس ۲۰۶ اتومات باید بدانید

سردبیر

شیوه استفاده درست از خودرو چیست؟

mortazavi

نظر دهید.