مجله خبری 22 شرقی
مقالات فنی

دانستنی های جالب خودرو | تراز نبودن تایرها چه مشکلاتی به وجود می آورد؟

دانستنی های جالب خودرو | تراز نبودن تایرها چه مشکلاتی به وجود می آورد؟ | اهمیت هم تراز بودن لاستیک ها | عملکرد لاستیک ها در خودرو | مقالات و دانستنی خودرو

دانستنی های جالب خودرو | تراز نبودن تایرها چه مشکلاتی به وجود می آورد؟

تراز لاستیک ها، که به آن تراز چرخ نیز گفته می شود، می تواند به عملکرد صحیح لاستیک های شما کمک کرده و به ماندگاری بیشتر آنها کمک کند. همچنین می تواند هندلینگ را بهبود ببخشد و خودرو شما را از یک جهت نکشاند یا در جاده به طور عجیب لرزش نکند. تراز چرخ یا تایر تضمین می کند که لاستیک های شما با حداکثر پتانسیل کار می کنند و از سایش زودرس جلوگیری می کند. با این حال، رانندگی هر روز می تواند هموارسازی لاستیک های خودرو را با مشکل مواجه کند. رفتارهای نامناسب رانندگی، عوامل محیطی و سایر عوامل می توانند باعث بی نظمی خودرو شما شوند. خوشبختانه تراز بندی اغلب انجام می شود، علاوه بر افزایش طول عمر لاستیک ها، به خودرو شما کمک می کند تا مصرف سوخت بهتری داشته باشد، از تعمیرات تعلیق گران قیمت در جاده جلوگیری می کند و رانندگی روان تری را ایجاد می کند. وقتی لاستیک خودرو به درستی تراز می شود، در یک خط مستقیم می چرخد. صاحب خودرو می تواند به طور تصادفی لاستیک های خود را با برخورد با حاشیه، رانندگی از روی چاله یا برخورد غیرمنتظره در جاده از ردیف خارج کند. گاهی اوقات خم های کوچک گلگیر می توانند منجر به بیرون آمدن چرخ ها از تراز شوند. درادامه مطلب فنی خودرو و تراز نبودن تایرها در خودرو به بررسی موارد متفاوتی از این موضوع خواهیم پرداخت، تا پایان مطلب همراه باشید و این اطلاعات مهم که هر راننده ای باید بداند را در اختیار دیگران نیز قرار دهید تا در صورت مواجه با چنین علائمی سریعتر به تنظیم تایرها بپردازند و از حوادث ناگوار جلوگیری شود.

منظور از تنظیم تایرها در خودرو چیست؟

هم ترازی به تنظیم سیستم تعلیق خودرو اشاره دارد، سیستمی که خودرو را به چرخ های آن متصل می کند. این تنظیم لاستیک یا چرخ خود نیست. کلید هم ترازی مناسب تنظیم زاویه لاستیک است که بر نحوه تماس آنها با جاده تأثیر می گذارد. دو روش برای تشخیص اینکه آیا اتومبیل شما به تراز لاستیک نیاز دارد یا خیر ، وجود دارد. اگر به یک یا چند مورد از این شاخص ها توجه کرده اید، باید بلافاصله تراز خود را توسط یک تکنسین خدمات خودرو بررسی کنید.

  • سایش ناهموار رویه لاستیک
  • کشیدن خودرو به چپ یا راست
  • هنگام رانندگی مستقیم، خارج شدن فرمان از مرکز
  • لرزش فرمان
مطالعه بیشتر  موارد مهم لرزش خودرو

حتما بخوانید: دینام خودرو، نحوه عملکرد آن و علائم خرابی

هنگامی که یک تکنسین تراز تایر شما را بررسی می کند ، عمدتا به سه چیز توجه دارد:

  • این زاویه داخلی یا خارجی تایر است که از جلوی خودرو مشاهده می شود. شیب بیش از حد به داخل یا خارج، که به ترتیب به عنوان خمیدگی یا تو رفتگی منفی و مثبت نیز شناخته می شود، نشان دهنده هم راستایی نادرست است و باید تنظیم شود. یاتاقان های فرسوده، اتصالات توپ و سایر قطعات تعلیق چرخ ممکن است در عدم هم ترازی کامبر (CAMBER) کمک کنند.
  • متمایز از تراز کامبر، میزان چرخش لاستیک های شما به سمت داخل یا خارج است وقتی از بالا مشاهده می شوید.
  • زاویه دید شما به تعادل فرمان، ثبات و پیچ ها کمک می کند. به طور خاص، این زاویه محور فرمان شما هنگام مشاهده از کنار وسیله نقلیه است. اگر کاستور مثبت دارید، محور فرمان به سمت راننده کج می شود. از طرف دیگر، کاستور منفی به این معنی است که محور فرمان به سمت جلوی وسیله نقلیه شما متمایل می شود.

اهمیت تزار بودن لاستیک ها در خودرو

 تراز نبودن تایرها می تواند باعث فرسودگی نامنظم و زودرس لاستیک ها شود. در اینجا انواع خاصی از سایش نامناسب آج مربوط به ناهماهنگی است. لاستیک ها وقتی پر می شوند که آج از یک طرف صاف و از طرف دیگر تیز باشد. این نوع ساییدگی آج به این معنی است که قسمت داخلی یا خارجی آج به طور قابل توجهی بیشتر از مرکز آج فرسوده شده است. کامبر مثبت یا منفی همانطور که از نامش پیداست باعث این نوع سایش می شود. این زمانی اتفاق می افتد که یک طرف بلوک های آج شما سریعتر از طرف دیگر در جهت محیطی فرسوده می شود. وقتی دست خود را روی آج می گذارید، وقتی از کنار به آن نگاه می کنید مانند دندان اره به نظر می رسد.

سنسور باد لاستیک در خودرو ( TMPS)

اگر هر یک از این الگوهای پوشیدن غیر معمول را تجربه می کنید، باید از یک تکنسین بخواهید که تراز شما را بررسی کند. در حالی که جلوگیری از سایش لاستیک دلیل خوبی برای کنترل تراز چرخ شما است ، عواقب ناهماهنگی نیز می تواند در عملکرد کلی خودرو موثر باشد. به عنوان مثال: اتومبیلی که به یک طرف می رود یا به طور نامنظم هدایت می شود، احتمالاً دارای مشکل تراز نبودن تایرها است.

مطالعه بیشتر  انواع سیستم ترمز ABS

بالانس بودن لاستیک ها

متمایز از تراز لاستیک، تعادل لاستیک یا چرخ به جبران هرگونه عدم تعادل وزن در ترکیب لاستیک / چرخ اشاره دارد و اغلب همراه با تراز چرخ انجام می شود. دو نوع اساسی عدم تعادل لاستیک / چرخ وجود دارد که نیاز به اصلاح دارند – استاتیک (تک صفحه) و پویا (صفحه دوگانه). تعادل استاتیک تعادل را فقط در یک صفحه بیان می کند حرکت عمودی که می تواند باعث ارتعاش شود. از سوی دیگر، عدم تعادل پویا، تعادل را در دو سطح حرکت عمودی و حرکت جانبی برطرف می کند. هر دو نوع عدم تعادل مستلزم استفاده از یک دستگاه بالانس مخصوص برای کمک به برطرف کردن همه چیز است.

برای شروع تعادل لاستیک های خود، یک تکنسین آنها را روی رینگ های مناسب سوار کرده و فشار را روی تورم مطلوب تنظیم می کند. سپس هر لاستیک بر روی حفره مرکزی یک دستگاه متعادل کننده حرکت می کند. این دستگاه تایر را با سرعت بالا می چرخاند تا عدم تعادل ترکیب چرخ و تایر را اندازه گیری کند. این نشان می دهد که فناوری باید چقدر وزن اضافه کند تا لاستیک و نواحی مورد نیاز به وزن متعادل شود.

موارد مهم لرزش خودرو را می توانید در این لینک مطالعه کنید

تعادل لاستیک برای مراقبت مناسب از لاستیک به همان دلیل جلوگیری از تراز شدن چرخ ها از ساییدگی زودرس آج ضروری است. داشتن تراز و تعادل لاستیک ها در هر ۵۰۰۰ تا ۶۰۰۰ مایل می تواند به حداکثر طول عمر و عملکرد کلی آنها کمک کند.

5/5 - (1 امتیاز)

مطالب مرتبط

سیستم خنک کننده موتور خودرو، مهمترین اجزا + عیب یابی

mortazavi

۵ نشانه ای که به شما می گوید ECU عملکرد درستی ندارد!

mortazavi

سنسور دمای آب + نحوه عملکرد آن و علائم خرابی

mortazavi

نظر دهید.