مجله خبری 22 شرقی
مقالات فنی

تایر خودروهای فرمول یک و ویژگی های آن

تایر خودروهای فرمول یک | لاستیک فرمول 1 | قوانین فرمول یک | سرعت ماشین فرمول یک | لاستیک ماشین مسابقه ای | مباحث فنی خودرویی در 22 شرقی

تایر خودروهای فرمول یک و ویژگی های آن

تایر خودروهای فرمول یک در روند ماسبقات اهمیت خاصی دارد. لاستیک فرمول ۱ با کیفیت در روند پیروزی شخص راننده تاثیر گذار است. قوانین فرمول یک در مورد لاستیک ها بسیار سخت گیر و حساس است. سرعت ماشین فرمول یک وابسته به عوامل بسیار زیادی مثل لاستیک است. لاستیک ماشین مسابقه ای می تواند در پیروزی بسیار تاثیر گذار باشد.

ترکیب یا کامپاند تایر فرمول یک

ترکیب تایر (Tyre Compound) به سختی و نرمی تایرها اشاره ای اساسی دارد و این موضوع در پایداری خودروهای این رقابت تاثیری شگفت انگیزی دارند. رانندگان به طور کلی می‌توانند از میان ترکیب‌های نرم (soft)، متوسط (Medium) و سخت (Hard) یکی را برای رانندگی در شرایط هوایی خشک انتخاب کنند.

تایر خودورهای فرمول یک را با استفاده ازچسب به‌ ترتیب با رنگ‌های قرمز، زرد و سفید علامت‌گذاری می‌شوند. بهتر است بدانید که لاستیک ماشین مسابقه ای برای شرایط نیمه مرطوب و یا کاملا تماما بارانی هم وجود دارد که به‌ترتیب با رنگ‌های سبز و آبی مشخص می‌شود. رعایت این دسته ها در استفاده از تایر خودروهای فرمول یک می تواند به شما در پیروز شدن نیز کمک کند.

یکی از تولید کننده ها و تامین‌کننده های اصلی تایرهای فرمول کمپانی ایتالیایی شرکت پیرلی است. در سال های گذشته رقابت شدید بین شرکت های مختلف برای تصاحب یازار وجود داشته که در نهایت در سال ۲۰۱۱ رکت پیرلی موفق نیزا کلی بازار لاستیک ماشین مسابقه ای را تامین کند. ایم مسئله در کسب و کار میز به عنوان یک کنش بسیار مهم مطرح است.

مهمترین تفاوت لاستیک های نرم، مدیوم و  سخت

یکی از اصلی‌ترین تفاوت میان این لاستیک ها، میزان جسبندگی آنها است. دقت داشته باشید که میزان چسبندگی به طور کلی لاستیک فرمول ۱ مسئله ای بسیار مهم است.

یک نکته ای که در این میان بسیار زیاد پیش می آید این است که این تایر با وجود چسبندگی بسیار زیادی که دارد بلافاصله در چند دور کوتاه تمام می شود و دیگر امکان امکان اسفتاده از آن وجود ندارد. البته تعویض لاستیک فرمول یک یکی از مهمترین قوانین فرمول یک بشمار می آید که رانندگان در سراسر دنیا آن را جدی می گیرند. تایر خودروهای فرمول یک به طور کلی دارای استانداردهای لازم برای قرار گرفتن در پیست های مسابقه باشند که این امر منجر به کاهش احتمال بروز حادثه و یا پیروز نشدن آنها می شود.

علائم روی لاستیک های خودرو

هنگامی که عمر مفید لاستیک تمام می شود و شما همچنان به استفاه از آن ادامه می دهید ممکن است برایتان انجراف پذیری و ترکیدن پیش بیاید که علاوه بر اینکه باعث کاهش سرعت ماشین فرمول یک می شود می تواند جان راننده را نیز تهدید کند. تایر خودروهای فرمول یک

مطالعه بیشتر  انواع رینگ خودرو تاثیر آن در رانندگی شما

فرایند تعویض لاستیک فرمول یک با سرعت بسیار بالایی انجام می شود زیرا تک تک ثانیه هایی که در این مسابقه می گذرند بسیار سرنوشت ساز هستند. البته اگر این کار فقط یکبار بدون تمام شدن عمر مفید لاستیک انجام شود باعث می شود که به طور کلی سرعت ماشین فرمول یک کاهش قابل توجهی داشته باشد.

یک نکته قابل توجه در این میان وجود دارد و آن این است که لاستیک های نرم رود تمام می شوند و لاستیک های سخت میزان چسبندگی کمی دارند که در نهایت استفاده نادرست از لاسیتک ها در زمان هایی که مسابقه به آنها نیاز ندارد می تواند شما را ده ها به شکست نزدیکتر کند. سرعت لاسیتک فرمول یک ارتباط مستقیمی با  سرعت ماشین فرمول یک دارد.

  • تایر نرم: یکی از سریعترین تایرها است اما زودتر از لاستیک های نرم تمام می شود.
  • تایرهای مدیوم یا متوسط: این نوع از لاستیک تایری که کارایی میانه‌رو دارد می تواند و درعین حفظ سرعت دوام را نیز حفظ کند. بهتر است بدانید که به طور طبیعی جسندگی این تایرها در پیست های خشک کمتر از تایرهای نرم است که این نکته را همه شرکنندگان فرمول یک باید اطلاع داشته باشند. تایر خودروهای فرمول یک دارای ویژگی ها خاصی هستد پس بهتر است قبل از استفاده از آنها ااطلاع داشته باشید.
  • تایرهای سخت: این مدل تایر در میان انواع تایرخودروهای فرمول یک دارای کمترین میزان چسبندگی است اما دوام بسیار زیادی دارد.

خودروهای فرمول یک از چند لاستیک در مسابقه استفاده می کنند؟

بهتر است بدانید که بر اساس قوانین فرمول یک جدید، هر راننده می تواند مسابقه در یک آخرهفته مسابقه اجازه از حداکثر ۱۳ دست تایر (۵۲ عدد تایر) برای هوای خشک را دارد.

دقت داشته باشید که محدودیتی برای نوع تایرها وجود دارد. این محدودیت به این شکل است که هر راننده می‌تواند نهایتا از ۲ دست تایر سخت، ۳ دست تایر مدیوم و ۸ دست تایر نرم استفاده کند. قوانین فرمول یک رانندگان را محبور می‌کند تا درطول تمرین های خود از ۶ دست تایر استفاده کنند تا ۷ دست تایر برای مسابقه اصلی و تعیین خط (Qualification) باقی بماند. اگر این مسئله به صورت تخصصی رعایت نشود می تواند باعث کاهش سرعت ماشین فرمول یک شود که امری بسیار نگران کننده است.

مطالعه بیشتر  فیس لیفت خودرو (Car facelift) چیست؟

یکی دیگر از مسائلی که قوانین فرمول یک نسبت به آنها بسیار حساس است این است که رانندگان را مجبور می‌کنند تا در هر طول یک مسابقه با هوای خشک، حداقل از دو نوع لاستیک متفاوت استفاده کنند. البته این مسئله به حفظ سلامتی لاستیک فرمول ۱ و افزایش میزان سرعت خودرو حفظ نیز کمک بزرگی می کند.

مطلب پیشنهادی: چگونه لاستیک درست را انتخاب کنیم؟

طبق قوانین در زمان هایی که هوای مرطوب یا بارانی است، رانندگان می توانند تا از ۴ دست تایر مرطوب (سبز) و ۳ دست تایر خیس (آبی) استفاده کنند که این موضوع میزان قدرت مانور این ماشین ها را در این شرایط خاص جوی حفظ افزایش می دهد.

اما به طور کلی قوانین در مورد تایر خودروهای فرمول یک به نحوی تعیین شده است که کمترین آسیب ممکن به راننده و یا خودور وارد شود. البته بهتر است بدانید که رانندگان مجازاند تا در طول تعیین خط و درصورت نیاز از لاستیک های نرم استفاده کنند.

آیا امکان دارد رانندگان تایرها را به اشتراک بگذارند؟

همه قوانینی که در طول متن گفتیم برای رانندگان فرمول یک بسیار مهم هستند. بهتر از این نکته اطلاع داشته باشید که در تایرخودورهای فرمول یک بسیار حساس هستند و اگر در شرایطی خاص یکی از رانندگان تیم از مسابقه بیرون برود یا به هر دلیلی نتواند در بعضی از مسابقات شرکت کند، هم‌تیمی‌اش نمی تواند از تایرهای او استفاده کند. این موضوع به طور کلی در مورد لاستیک ماشین مسابقه ای ها صدق می کند.

دقت داشته باشید که طبق قوانان حتی ار راننده از به اشتباه از لاستیک  هم تیمی اش استفاده کند جریمه می شود.  اگر بخواهیم مثالی در ای مورد بزنیم می توان گفت، جرج راسل از تیم مرسدس‌بنز به‌دلیل اینکه نزدیکی توقف در پیت با هم‌تیمی خود از تایرهای اشتباه او استفاده کرد باعث شده که ۳۰ هزار یورو تیم مرسدس جریمه شود.

این موضوع در استفاده از لاستیک فرمول ۱ بسیار کم پیش می آید، اما بهتر است نسبت به آن اطلاع داشته باشید تا در دام آن گیر نکنید.

اولین امتیاز را شما ثبت کنید !

مطالب مرتبط

آشنایی با سیستم رانندگی بین خطوط در خودروها

mortazavi

مهمترین نکات در خرید خودرو دست دوم

mortazavi

مدت زمان شارژ باتری خودرو چقدر است؟

mortazavi

نظر دهید.