مجله خبری 22 شرقی
مقالات فنی

دانستنی های جالب خودرو | تایرهای مسابقه ای یا Drag Racing tire

دانستنی های جالب خودرو | تایرهای مسابقه ای یا Drag Racing tire لاستیک مسابقه ای | نحوه عملکرد لاستیک مسابقه ای | ویژگی های لاستیک مسابقه ای | لاستیک های معمولی خودرو | لاستیک خشک | لاستیک مرطوب 

لاستیک مسابقه ای (همچنین به عنوان لاستیک صاف شناخته می شود) نوعی از لاستیک است که دارای آج صاف است که بیشتر در مسابقات اتومبیلرانی استفاده می شود. اولین تولید لاستیک صاف توسط MH Tires در اوایل ۱۹۵۰ برای استفاده در مسابقات درگ توسعه داده شد. با از بین بردن شیارهای بریده شده روی آج، چنین لاستیک هایی بزرگترین وصله تماس ممکن را به جاده می رسانند و برای هر نوع تایر، کشش را به حداکثر می رسانند. لاستیک های نرم در جاده ها یا پیست های بیضی شکل استفاده می شود، جایی که فرمان و ترمز نیاز به حداکثر کشش از هر چرخ دارد، اما معمولاً فقط در چرخ های محرک (با قدرت) در مسابقات درگ استفاده می شود، جایی که تنها دغدغه حداکثر کشش برای قرار دادن قدرت به موتور است. لاستیک های صاف برای استفاده در وسایل نقلیه جاده ای معمولی، که باید بتوانند در همه شرایط آب و هوایی کار کنند، مناسب نیستند. از آنها در مسابقات اتومبیلرانی استفاده می شود که در آن رقبا می توانند بر اساس شرایط آب و هوایی لاستیک های مختلف را انتخاب کنند و اغلب می توانند در طول یک مسابقه لاستیک را تغییر دهند. لاستیک های نرم به دلیل برخورد بیشتر در مقایسه با لاستیک های شیار دار در جاده های خشک، کشش بیشتری را ایجاد می کنند، اما در شرایط مرطوب معمولاً کشش بسیار کمتری نسبت به تایرهای شیار دار دارند. جاده های مرطوب به دلیل خیس بودن بین ناحیه تماس با لاستیک و سطح جاده، کشش را به شدت کاهش می دهد. لاستیک های شیار دار طوری طراحی شده اند که آب را از طریق شیارها از محل تماس خارج می کنند و در نتیجه کشش را حتی در شرایط مرطوب حفظ می کنند.

در مورد لاستیک های مسابقه ای یا صاف بیشتر بدانیم…

لاستیک های فرمول ۱ عریض تر و بلندتر هستند و ساختار سفت تری نسبت به لاستیک های جاده ای دارند. این امر باعث می شود که آنها بتوانند چسبندگی بهتری داشته باشند، که منجر به رسیدن آنها به سرعتهای بالاتر می شود. آنها برای رانندگی با عملکرد بالا ساخته شده اند و باید در طیف وسیعی از شرایط شدید دوام بیاورند. در حالی که یک ماشین معمولی جاده ای معمولاً باید نیروهای ۱G را تحمل کند، یک تایر فرمول ۱ باید چهار برابر مقدار آن را کنار بیاورد. منظور آنها این نیست که در مسافت های طولانی دوام بیاورند، بلکه بهترین عملکرد ممکن را در مسافت کوتاهتر مسابقه ارائه می دهند. از آنجا که الگوی آج وجود ندارد، آج لاستیک باریک تحت بار زیاد تغییر شکل نمی دهد.

مطالعه بیشتر  آیرودینامیک خودرو به چه معناست؟

حتما بخوانید: سیستم کنترل کشش یا Traction Control System

کاهش تغییر شکل به تایر اجازه می دهد تا از ترکیبات نرم تری بدون گرم شدن بیش از حد و باد کردن یا ترکیدن تایر ساخته شود. لاستیک های مدرن امروزی در یک پنجره خاص از درجه حرارت ویژگی های عملکردی خاصی را نشان داده اند و هنگام تجمع گرمای کافی چسبناک شده و در نتیجه چسبندگی بسیار بیشتری به سطح جاده می دهند، اما رتبه بندی پوشاک پایین تری نیز دارند. یعنی سریعتر از تایرهای لاستیکی سخت تر که برای رانندگی در خیابان استفاده می شود، فرسوده می شوند. غیر معمول نیست که رانندگان در برخی از ورزشهای اتومبیل در طول رانندگی یک روزه چندین ست لاستیک را فرسوده کنند.

اولین مسابقه درگ توسط MH Tires (Marvin Harry Tires در اوایل دهه ۱۹۵۰ توسعه یافت. این تنها شرکتی در جهان بود که لاستیک های مسابقه درگ اصلی را تولید و به فروش می رساند. لاستیک های آج دار در حال حاضر به طور خاص برای شرایط خاص مسابقه درگ طراحی شده اند، به گونه ای ساخته شده اند که اجازه می دهند دیواره کناری با گشتاور اعمال شده در هنگام چرخش پیچ خورده، شروع اولیه را نرم کرده و در نتیجه شانس شکستن کشش را کاهش دهد. به با افزایش سرعت، نیروی گریز از مرکز تولید شده توسط چرخش لاستیک، دیوار کناری را باز می کند و انرژی را به شتاب خودرو باز می گرداند. علاوه بر این، لاستیک ها به طور شعاعی منبسط می شوند، قطر آنها را افزایش می دهد و به طور موثر نسبت دنده های بلندتری ایجاد می کند و حداکثر سرعت را با همان دنده انتقال می دهد.

دانستنی های جالب خودرو | تایرهای مسابقه ای یا Drag Racing tire لاستیک مسابقه ای | نحوه عملکرد لاستیک مسابقه ای | ویژگی ها | لاستیک خشک | لاستیک مرطوب 
دانستنی های جالب خودرو | تایرهای مسابقه ای یا Drag Racing tire لاستیک مسابقه ای | نحوه عملکرد لاستیک مسابقه ای | ویژگی ها | لاستیک خشک | لاستیک مرطوب |  تایرهای مسابقه ای یا Drag Racing tire

شش نوع مختلف لاستیک وجود دارد که یک تیم F1 می تواند چهار گزینه مختلف را از فوق العاده نرم انتخاب کند، که می تواند به سرعت بسیار بالایی برسد اما خیلی سریع خراب می شود، تا لاستیک های سخت تر، که چسبندگی چندانی ندارند اما دوام بیشتری دارند. این لاستیک ها آج ندارند، در عوض کاملاً صاف هستند. این امر باعث افزایش کشش آنها در پیست و امکان سرعت بیشتر می شود، اما از ساییدگی بالاتری نیز برخوردار است.

دیفیوزر عقب در خودرو

لاستیک های نرم و خشک وجود دارد (در ادامه بیشتر توضیح خواهیم داد) که دارای آج عمیقی هستند تا رانندگی در هنگام بارندگی امکان پذیر باشد. برای مقایسه یک تایر جاده ای استاندارد می تواند مسافت مناسبی را در زمان مرطوب بودن جاده طی کند. بنابراین تایر خیس از آج های بزرگتر و عمیق تری استفاده می کند. همچنین، با استفاده از یک لاستیک بسیار نرم ساخته شده است. این باعث می شود تا لاستیک بسیار سریع گرم شود، این یک مزیت برای گرفتن در مسیر است. اگر جاده دوباره خشک شود، لاستیک نرم چسبناک می شود و بنابراین سرعت ماشین فرمول ۱ را کند می کند و لاستیک ها باید دوباره تعویض شوند.

مطالعه بیشتر  این علائم به شما کمک می کند که بفهمید پایه های موتور خودرو بد نصب شده است!

لاستیک خشک در مقابل لاستیک مرطوب

دو نوع لاستیک لاستیک خشک و لاستیک مرطوب وجود دارد. تفاوت اصلی آنها در سبک آج آنها است. آج به قسمتی از لاستیک گفته می شود که با جاده تماس می گیرد. لاستیک های خشک دارای آج صاف هستند به این معنی که تمام سطح صاف است تا میزان تماس لاستیک با جاده حداکثر شود. حداکثر تماس بین لاستیک و جاده برابر است با حداکثر چسبندگی.

لاستیک های مرطوب آج شیاردار دارند. هدف از شیارها شکستن کشش سطحی هر آبی است که در جاده است و جابجایی آن آب. لاستیک میانی مناسب برای شرایطی است که شرایط حداقل با کمی رطوبت در مسیر قابل تغییر است.

چرا از یک نوع لاستیک استفاده نمی شود؟

F1 اوج مسابقات اتومبیلرانی است و قصد بر این است خودروهای تا حداکثر کار کند. این امر با داشتن لاستیک های مختلف که می توانند عملکرد را بدون در نظر گرفتن شرایط بهینه کنند، به بهترین وجه تسهیل می شود. بیایید بررسی کنیم که اگر از لاستیک های خشک در شرایط مرطوب استفاده شود، چه اتفاقی می افتد.

باران مسیر را در لایه ای از آب می پوشاند. به جای اینکه لاستیک های خشک طبق معمول روی جاده چنگ بزنند، روی سطح آب بدون هیچ اصطکاکی می لغزند. در بدترین حالت، ماشین کاملاً روی سطح آب سوار می شود و راننده تقریباً تمام کنترل ماشین را از دست می دهد.

از طرف دیگر، استفاده از لاستیک های مرطوب در پیست خشک سطوح پایین تری از چسبندگی و عملکرد را به دنبال خواهد داشت. به طور معمول باران دمای مسیر را پایین می آورد و لاستیک ها را سرد نگه می دارد. شیار زدن لاستیک های مرطوب به دلیل اصطکاک بیشتر به مبارزه با این امر کمک می کند و به تایر اجازه می دهد در دمای مطلوب کار کند. این امر در حالت خشک اثر معکوس دارد، بدون خنک شدن از آب، اصطکاک اضافی باعث گرم شدن بیش از حد لاستیک و تسریع روند تخریب آن می شود. تخریب لاستیک به فرسودگی اجتناب ناپذیر لاستیک و از دست دادن آن اشاره دارد.

دانستنی های جالب خودرو | تایرهای مسابقه ای یا Drag Racing tire لاستیک مسابقه ای | نحوه عملکرد تایر مسابقه ای | ویژگی ها | لاستیک خشک | لاستیک مرطوب 

5/5 - (2 امتیاز)

مطالب مرتبط

کاهش تاخیر توربو خودرو و راه های جلوگیری از آن

mortazavi

تنظیم نبودن فرمان ماشین چه تاثیری در رانندگی شما دارد؟

mortazavi

آشنایی با جلو پنجره همراه با پره های فعال در خودرو (active grill shutter system)

mortazavi

نظر دهید.