مجله خبری 22 شرقی
مقالات فنی

مطالب فنی خودرو | تایرهای ذخیره انرژی یا کم مصرف (Energy Saving Tires)

مطالب فنی خودرو | تایرهای ذخیره انرژی یا کم مصرف (Energy Saving Tires)

اکثر تولیدکنندگان تایر در حال حاضر صرفه جویی در انرژی یا لاستیک های کارآمد را ارائه می دهند که به طور خاص برای کاهش مصرف سوخت و کاهش انتشار CO2 طراحی شده اند. این لاستیک ها در بین رانندگان محبوب هستند زیرا می توانند در مصرف سوخت صرفه جویی کنند و تاثیر رانندگی بر محیط را کاهش دهند. لاستیک های کم مصرف، لاستیک هایی هستند که برای استفاده کمتر از انرژی و در نتیجه سوخت کمتر برای حرکت ایجاد شده اند. آنها طوری طراحی شده اند که نیاز به انرژی کمتری برای حرکت خودرو دارند و از آنجا که موتور به سختی کار نمی کند، سوخت کمتری مصرف می شود.

آشنایی با مفاهیم تایرهای ذخیره انرژی یا تایرهای کم مصرف

لاستیک های کم مصرف، لاستیک هایی هستند که برای استفاده کمتر از انرژی و در نتیجه سوخت کمتر برای حرکت ایجاد شده اند. آنها طوری طراحی شده اند که نیاز به انرژی کمتری برای حرکت خودرو دارند و از آنجا که موتور خودرو به سختی کار نمی کند، سوخت کمتری مصرف می شود. لاستیک های صرفه جویی در انرژی که برای افزایش کارآیی و کاهش مصرف سوخت بهینه شده اند، همان ویژگی عملکردی مانند فرمان دقیق و هندلینگ عالی را که از لاستیک های با کارایی بالا انتظار دارید ارائه نمی دهند.

یک وسیله نقلیه معمولی تا ۲۰ درصد از سوخت خود را برای غلبه بر نیروهایی که بر روی آن کار می کنند، استفاده می کند که به آن مقاومت در برابر نورد معروف است. به همین دلیل، لاستیک های صرفه جویی در انرژی برای کاهش مقاومت در برابر نورد طراحی شده اند.

مقاومت نورد در اثر اصطکاکی که هنگام گرم شدن تایر ایجاد می شود ایجاد می شود. این اصطکاک ضروری است زیرا کشش و چسبندگی مورد نیاز لاستیک را فراهم می کند. یک ترکیب تخصصی در ساخت لاستیک های صرفه جویی در انرژی استفاده می شود که باعث کاهش اتلاف حرارت و حفظ سختی مطلوب می شود. این ترکیب معمولاً از مقدار بیشتری سیلیس استفاده می کند، که به دوام بیشتر لاستیک، کاهش اتلاف حرارت و کاهش مقاومت در برابر نورد کمک می کند.

مطالعه بیشتر  اطلاعات عمومی خودرو | 3 علائم نشت منیفولد ورودی

حتما بخوانید: احتمال بالای ترکیدن لاستیک خودرو در تابستان

مزایای تایرهای کم مصرف

لاستیک های صرفه جویی در مصرف، مصرف سوخت شما را کاهش داده و رد پای کربن شما را در مقایسه با لاستیک هایی که برای عملکرد بالا ساخته شده اند، کاهش می دهد. برچسب تایر اتحادیه اروپا بر اساس مصرف سوخت تایرها را رتبه بندی می کند و آنها را از A تا G درجه بندی می کند ، که A کم مصرف ترین و G کمترین است. تایری که درجه A دارد، ۶ لیتر سوخت در هر ۶۲۱ مایل کمتر از تایر دارای درجه G مصرف می کند، بنابراین این به شما نشان می دهد که چگونه می توانید از نصب لاستیک های کم مصرف استفاده کنید. لاستیک های کم مصرف علاوه بر صرفه جویی در مصرف سوخت و کاهش انتشار CO2، معمولاً در برابر سایش مقاوم تر هستند تا عمر لاستیک ها افزایش یابد.

لاستیک های کم مصرف و لاستیک های معمولی چه تفاوتی با هم دارند؟

تفاوت بین لاستیک های کم مصرف و لاستیک های معمولی مقاومت در برابر چرخش کمتر است. مقاومت نورد پایین تر است که به تایرهای صرفه جویی در انرژی مزایای بی شماری را می بخشد. تولیدکنندگان تایر با مهندسی لاستیک ها با ترکیب خاصی که مقاومت حرارتی را در جاده حداقل نگه می دارد ، مقاومت نورد کمتری را بدست می آورند و مقاومت نوردی کمتری را بدست می آورند.

مقاومت نورد (گردش یا غلتیدن) و بهره وری سوخت

در پایان، انتخاب تایرهای کم مصرف نه تنها برای راننده بلکه برای محیط زیست نیز مزایایی خواهد داشت. مزیت شخصی این واقعیت است که شما می توانید از نظر مسافت پیموده شده، به دلیل مقاومت در برابر غلت کمتر، از خودرو خود بسیار بیشتر استفاده کنید. در نتیجه لاستیک های کم مصرف می توانند تا ۴۴۰ لیتر سوخت در طول عمر لاستیک ها صرفه جویی کنند. علاوه بر صرفه جویی در هزینه، انتشار گازهای مضر کمتر به جو منتقل می شود و لاستیک های کم مصرف را به عنوان سازگار با محیط زیست تبدیل می کند.

سنسور باد لاستیک در خودرو ( TMPS)

لاستیک های کم مصرف چه مزایایی دارند؟

مزایای اصلی لاستیک های کم مصرف عبارتند از:

  • کاهش مقاومت در برابر نورد (منظور همان گردش یا غلت یا غلتیدن تایر است)
مطالعه بیشتر  مطالب فنی خودرویی | سیستم های کنترل در سراشیبی (DAC) و سربالایی (HAC)

مقاومت نورد مقاومتی است که تایر هنگام تماس با جاده با آن برخورد می کند. اگر تایر مقاومت بیشتری در برابر غلتیدن داشته باشد، این بدان معناست که لاستیک می تواند مدت طولانی تری در جاده بچرخد تا اینکه مقاومت در نهایت متوقف شود. مزایای مقاومت در برابر نورد کمتر شامل مصرف سوخت و انرژی بهتر است، زیرا خودرو می تواند برای مدت طولانی تری بدون استفاده از انرژی بیشتر حرکت کند.

  • مصرف سوخت کمتر

همانطور که در نکته قبلی اشاره شد، مصرف سوخت به دلیل کاهش مقاومت در برابر نورد به طور چشمگیری بهبود یافته است. لاستیک ها ۲۰ تا ۳۰ درصد از مصرف سوخت خودرو را تشکیل می دهند، بنابراین تایرهای کم مصرف را انتخاب می کنید که مقاومت در برابر چرخش را کاهش داده و در نتیجه مصرف سوخت کمتری دارد.

  • کاهش سطح آلودگی

آخرین مزیت لاستیک های کم مصرف کاهش سطح آلودگی است. این به این دلیل است که سوخت کمتری مصرف می شود، به این معنی که آلاینده های مضر خودرو کمتر به جو وارد می شود.

5/5 - (1 امتیاز)

مطالب مرتبط

لوازم اضطراری کنار جاده ای خودرو کدام اند؟ و چه کاربردهایی دارند؟

mortazavi

دمپینگ کابین خودرو چه کمکی به شما می کند؟

mortazavi

پر کردن لاستیک با هوا

mortazavi

نظر دهید.