مجله خبری 22 شرقی
مقالات فنی

بررسی ویژگی تایرهای تابستانی زمستانی و چهار فصل

ویژگی تایرهای تابستانی و زمستانی برای کیفیت رانندگی شما در این دو فصل اهمیت زیادی دارد. اطلاع داشتن از این ویژگی ها می تواند برای شما منافع زیادی داشته باشد به عنوان مثال: هنگامی که شما برای خرید لاستیک زمستانی اقدام می کنید شاید در نگاه اول متوجه تفاوت لاستیک تابستانی و زمستانی نشوید ولی با اطلاع داشتن از این ویژگی ها مثل علامت لاستیک زمستانی می توانید انتخاب بهتری را تجربه کنید. ما در ادامه این مطلب می خواهیم به پرسش های رانندگان در حوزه ویژگی ها و کاربرد تایرهای چهار فصل و همچنین اصلی ترین تفاوت ها در انتخاب لاستیک تابستانه یا چهار فصل که دغدغه بسیاری از مخاطبان نیز هست بپردازیم.

چرا باید تایر تابستانی یا زمستانی داشته باشیم؟

ماشین ها هم مثل انسان ها با تغییر فصل نیاز به تعویض پوشش دارند و این مورد را رانندگان باید در زمان تغییر فصل همیشه به یاد داشته باشند. تایرهای ماشین در این تعویض پوشش باید در اولویت باشند و متناسب با فصلی که در آن قرار داردند تعویض شوند و اگر این اتفاق به طور منظم و صحیح انجام نشود با فرسودگی زود هنگام لاستیک ها و افزایش هزینه روبه رو می شوید.

وظیفه اصلی لاستیک ها چیست؟

در مورد لاستیک ها در خودرو نکته قابل توجه این است که تایر قطعه ای از خودرو به حساب می آید که تماس فیزیکی مداوم با زمین دارد و این موضوع به دلیل حساسیت این روند در حرکت خودرو اهمیت زیادی پیدا می کند لذا در ادامه مطلب می خواهیم از وظایف اصلی لاستیک ها مواردی را نام ببریم که عبارت اند از:

  • تحمل وزن خودرو و سرنشینان
  • جذب لرزش ها در هنگام ردشدن از دست‌اندازها و جاده‌های ناهموار
  • ایجاد نیروهای لازم جهت حرکت
  • تولید نیروهای جانبی و طول جهت کنترل و پایداری خودرو

البته برای اینکه درک بهتری از ویژگی تایرهای تابستانی و زمستانی داشته باشیم بهتر است بدانیم که لاستیک ها به دو دسته کلی رادیال و بایاس تقسیم‌ می‌ شوند. همچنین بخوانید: تایرهای ذخیره انرژی یا کم مصرف (Energy Saving Tires)

تایرهای تابستانی زمستانی و چهار فصل | تایرهای چهار فصل | لاستیک زمستانی | لاستیک تابستانه یا چهار فصل | تفاوت لاستیک تابستانی و زمستانی
تایرهای تابستانی زمستانی و چهار فصل | تایرهای چهار فصل | لاستیک زمستانی | لاستیک تابستانه یا چهار فصل | تفاوت لاستیک تابستانی و زمستانی

ساختار لاستیک

لاستیک ها چه از نوع تابستانی یا زمستانی باشند ساختارشان به شرح زیر است.

آج های لاستیک: جنس آج از خود لاستیک است که از قسمت های کلاهک، پایه و شانه ها تشکیل شده است. اما خود آج‌ تایرها به چهار دسته متقارن، نامتقارن، جهت‌دار و جهت‌دار نامتقارن تقسیم‌ می‌شوند.

لایه پوششی: این لایه‌ها از نخ‌های نایلونی به همراه لاستیک تشکیل شده و به عملکرد خودرو در سرعت‌های بالا را بهبود می‌ بخشد.

نوارهای فولادی: نوارهای فولادی باعث حفظ شکل و ثبات جهت می شوند و در نهایت با کاهش مقاومت چرخشی منجر به افزایش طول عمر لاستیک خواهند شد.

پوشش پارچه‌ای: جنس این لایه از پلی‌استر است و کاربرد آن برای کنترل فشار داخلی است.

مطالعه بیشتر  مواردی که در سرویس دوره حتما باید رعایت کرد

لایه داخلی: جنس این لایه از بوتیل است و برای آب‌بندی قسمت داخلی مورد استفاده قرار می گیرد و می‌توان گفت وظیفه تیوب را در تایرهای تیوب‌لس برعهده دارد.

دیواره جانبی: وظیفه این دیواره محفاظت از آسیب‌های خارجی و شرایط محیطی است.

لایه تقویتی: جنس لایه های آن از نایلون و فیبر آرامید است و در فرمان پذیری خودرو تاثیر مثبتی دارد.

لایه فیلر: این لایه به عنوان پرکننده اطراف طوقه به کار می آید و به میزان پایداری کمک می‌ کند.

طوقه: طوقه ماشین از چند رشته فولادی مقاوم تشکیل شده است که وظیفه آن وسط رینگ و لاستیک است.

ویژگی لاستیک های زمستانی

برای اطلاع داشتن از تفاوت تایرهای زمستانی و تابستانی بهتر است ابتدا تعریف هر لاستیک را بدانیم. رانندگان در زمستان به دلیل بارش برف و باران و همچنین لغزنده شدن سطح جاده ها و کاهش اصطکاک با مشکلاتی مثل کاهش کنترل بر خودرو روبه رو هستند به همین دلیل لاستیک های مورد استفاده باید باعث افزایش اصطکاک بین لاستیک و خودرو شوند و مناسب فصل زمستان باشند. دانستنی های جالب خودرو | تایرهای مسابقه ای یا Drag Racing tire چه نوع تایرهایی هستند؟

مهمترین ویژگی لاستیک های زمستانی

  • جنس لاستیک بیشتری در این نوع نسبت به بقیه به کار رفته است در نتیجه تایرهای زمستانی در پایین ترین دما زمستان نیز نسبت به تایرهای تابستانه و ۴ فصل بسیار نرم‌تر هستند. نرم‌تر بودن لاستیک باعث چنگ‌زنی بیشتر آن می شود که در نتیجه افزایش، مهمترین مسئله در زمستان یعنی افزایش اصطکاک را در پی خواهد داشت. بهترین لاستیک های زمستانی در دمای کمتر از ۷ درجه سلسیوس است.
  • آج تایرهای زمستانی طراحی متقارن دارند.
  • این تایرها عمق آج بیشتری دارند و در نتیجه آن با توجه به افزایش عمق آج‌ آنها مسافت ترمزی شان هم کاهش پیدا می کند.
  • تایرهای زمستانی شیارهای بیشتری دارند و این شیارها باعث افزایش اصطکاک و روان شدن راحت تر آب و برف می شود.

نشانه برف بر روی لاستیک به چه معنا است؟

در سال ۱۹۰۰ برای متمایز کردن لاستیک های زمستانی از بقیه انواع لاستیک ها، استانداردی را مشخص کردند که طی آن لاستیک در شرایط زمستانی و برفی از نظر چسبندگی و قدرت ترمزگیری مورد تست هایی خاص قرار می گرفت که در صورت قبولی این علامت بر روی آنها درج می شد.

نشان برف و کوهی که در داخل آن دانه برف است حاکی از این است که لاستیک مخصوص زمستان طراحی و تولید شده است و برای رانندگی در برف و یخ چسبندگی مناسبی دارد. این علامت توسط انجمن تولیدکنندگان لاستیک ساخته شده است و ممکن است در کنار علامت M+S هم قرار بگیرد.

ویژگی لاستیک های تابستانی

وظیفه تایرهای تابستانی عملکرد مناسب در هوای گرم و خشک است. در همین مورد خصوصیات آنها را در ادامه میخوانیم.

مهمترین ویژگی‌ تایرهای تابستانی

  • تایرها تابستانی مقاومت بیشتری نسبت به نوع زمستانه خود دارند که در تابستان با گرمتر شدن هوا کمی نرم‌تر می‌شوند تا بر روی سطح خشک جاده عملکرد خوبی از خود نشان دهند.
  • شیارهای این تایرها نسبت به نوع زمستانی کمتر است و آج آن طراحی خاص مخصوص خود را دارد تا توانایی اصطکاک و چنگ‌اندازی در جاده گرم تابستان را داشته باشد. این موضوع باعث می شود که فرآیند فرمان پذیری و ترمزگیری بهتر در خودرو انجام شود. حالا که از ویژگی تایرهای زمستانی و تابستانی اطلاع پیدا کردیم در ادامه مطلب می خواهیم به نوع دیگری از تایر، یعنی تایر چهار فصل بپردازیم.
مطالعه بیشتر  ریتاردر ماشین های باری چیست؟ و چه کاربردی دارد؟

لاستیک چهار فصل

معمولا انسان ها به دنبال ساده‌تر کردن کارها هستند و به دلیل اینکه عوض کردن تایرها با توجه به تغییر فصل ها، زمان و هزینه زیادی را به خود اختصاص می دهد، شرکت های تولید کننده لاستیک ابتکار عملی به خرج دادند و دست به طراحی و تولید تایرهای چهارفصل زدند و طبق انتظار جهانیان این تایرها حالتی بین ویژگی های تایر زمستانی و تابستانی ایجاد کردند. فرض کنید شما برای خرید بین لاستیک چهارفصل یا تابستانه مردد هستید با توجه به هزینه و تلف شدن زمان در تعویض لاستیک تابستانه می توانید با اطمینان خاطر تایر چهار فصل را انتخاب کنید.

تایرهای چهار فصل عمق آج متوسطی دارند و این موضوع به این معنی است که عمق آج آن‌ها از نوع تابستانه بیشتر ولی از عمق نوع زمستانه کمتر است. در این تایرها در عین حال که سعی شده تعادلی بین عملکرد زمستانه و تابستانه ایجاد شود به ایمنی هم توجه خاصی شده است.  تراز نبودن تایرها چه مشکلاتی به وجود می آورد؟

مهمترین نکات در زمان خرید لاستیک

زمانی که می خواهیم لاستیکی را بخریم از هر نوع تابستانه، زمستانه یا چهار فصل باید به این نکات توجه کنیم.

  • مشخصات تایر: وزن قابل تحمل، حداکثر سرعت، سایز لاستیک و … باید متناسب با خودرو و شیوه رانندگی شما باشد.
  • شرایط آب و هوایی: با توجه به شرایط آب و هوایی منطقه خود لاستیکی انتخاب کنید که مناسب آن آب و هوا باشد.
  • تاریخ تولید و انقضا: لاستیک هم عمر مفیدی دارد و باید در زمان خرید به آن توجه کرد. 
  • نوع ماشین: برای حفظ سلامت بهتر ماشین، دستورالعمل‌های شرکت تولید کننده را جدی بگیرید و سعی کنید در انتخاب لاستیک این موضوع را ملاک قراردهید. 
  • محل خرید: حتما از فروشگاه ها و برندهای معتبر و باکیفیت خرید کنید.

در نهایت شما می توانید با مطالعه این مطلب در درجه اول به شناخت مناسبی از انواع لاستیک ها در فصل های مختلف برسید و در کنار آن از این شناخت برای کم کردن دغدغه های خود در زمینه خرید لاستیک نیز استفاده کنید. البته در این میان مشاوره گرفتن از کارشناسان خبره این حوزه هم می تواند کمک بسیاری به کند زیرا اگر لاستیک مناسبی را برای خودرو خود تهیه نکنید ممکن است جدا از هزینه های بسیار و تلف شدن زمان شما منجر به حادثه ای شود و جان راننده و سرنشینان را به خطر اندازد.

اولین امتیاز را شما ثبت کنید !

مطالب مرتبط

دانستنی های جالب خودرو | تراز نبودن تایرها چه مشکلاتی به وجود می آورد؟

mortazavi

نگه داشتن ترمز در سراشیبی و روش صحیح انجام دادن آن

mortazavi

نکات مفید خودرو | عمر مفید یک باتری خودرو چقدر است؟

mortazavi

نظر دهید.