مجله خبری 22 شرقی
مطلب ویژه مقالات فنی

تاریخچه و انواع موتورهای هیبریدی

انواع موتورهای هیبریدی - مجله خبری 22شرقی

به طور کلی خودروهای هیبریدی خودروهایی هستند که از تو یا چند منبع برای حرکت استفاده می‌کنند منابع قدرت خودروهای هیبریدی می‌تواند سخن سنگ گاز مایع بنزین نیروی انسانی کشور الکتریکی و غیره باشد به عنوان مثال دوچرخه هایی که توان خود را از یک موتور الکتریکی و نیز به دار زدن های فرد می‌گیرند هیبریدی یا دوگانه محسوب می‌شوند.

همچنین زیردریایی‌های که باموتور هسته‌ای الکتریکی و یا قطارهایی که با موتور دیزلی الکتریکی کار می‌کنند نیست به گیتی محسوب می‌شود هدف از تولید خودروهای جی تی کاهش مصرف سوخت های فسیلی کاهش گازهای گلخانه ای افزایش راندمان موتور که از اوایل قرن ۲۰ توجهات به آن جهت شدن عموم مردم خودروهای الکتریکی بنزینی را به عنوان خودروی هیبریدی می‌شناسند جزئی تاریخچه و انواع مختلف این خودروها می پردازیم.

تاریخچه
در دو قرن اخیر با افزایش مصرف انرژی و بحران ناشی از افزایش قیمت نفت در دهه ۷۰ میلادی اهالی صنعت و اقتصاد به فکر تولید و استفاده از وسایل حمل و نقل افتادند که از سوخت های فسیلی کمتر استفاده کنند و نیز آلودگی کمتری داشته باشند در سال ۱۸۲۸ آنیوس ژدیک اولین موتور الکتریکی را اختراع کرد و خودروی برقی کوچکی نیز با آن موتور ساخت.

روند تولید و تکامل موتورها و خودروهای الکتریکی از آن زمان تا اوایل قرن نوزدهم ادامه داشت که در ابتدای قرن ۱۹ به اوج خود رسید.

نحوه کارکرد
خودروهای هیبریدی در کنار یک موتور الکتریکی از یک موتور مکانیکی که معمولاً سوخته آن بنزین و گازوئیل استفاده می کنند.
چنانچه شارژ الکتریکی این موتور ها تمام شود برخی از آنها می‌توانند با استفاده از انرژی های اتلاف شده خود را شارژ کند به عنوان مثال از اتلاف انرژی هنگامی که ماشین در سرازیری حرکت می‌کند یا هنگامی که خودرو ترمز می گیرد بهره میگیرند.

مطالعه بیشتر  آشنایی با موتور بدون میل سوپاپ بادامک یا Free Valve Engines

ساختار

هیبرید سری

اینگونه خودروها به تنهایی توسط نیروی الکتریکی موتور حرکت می‌کنند در حالیکه پیشرانه بنزینی و دیزلی این خودروها با شارژ کردن باتری ها به پیمایش کمک می‌کند این‌گونه ایتها هزینه زیادی دارند و همچنین نگهداری از آنها و تعمیر آنها نیز مشکل است.

موتور هیبریدی سری - مجله خبری 22شرقی

هیبرید موازی

در این نوع خودروها ابتدا خودرو با پیشرانه احتراق داخلی حرکت می‌کند و موتور الکتریکی نیز به قوای محرکه متصل می‌شود و نتیجه حاصل قدرت بیشتر و شتاب گیری سریع تر است در این سیستم برای سرعت های پایین و مسافت های کم می توان از موتور برقی به تنهایی استفاده کرد. تویوتا پریوس که پرفروش ترین خودروی هیبریدی دنیا در حالت الکتریکی مسافت ۱٫۶ الی ۲ کیلومتر را طی میکند.

موتور هیبریدی موازی - مجله خبری 22شرقی

 

هیبریدی ملایم

این سیستم هیبریدی موازی است پیشرانه الکتریکی در زمانی که نیاز به قدرت بیشتر باشد با پیشرانه احتراق داخلی همکاری می‌کند این سیستم به تنهایی نمی‌تواند به صورت الکتریکی شروع به حرکت بکند فراری لافراری از جمله خودروهای هیبریدی این گروه است.

پلاگین هیبرید ها

سیستم از باتری های بزرگتری نسبت به سیستم های قبلی استفاده شده است که توانایی شارژ از طریق یک منبع خارجی را دارند به طور عمده پلاگین یک آپشن برای هیبرید های موازی محسوب می شود نسخه پلاگین تویوتا پریوس در حالت الکتریکی ۴۸ کیلومتر را طی می‌کند مک لارن پی وان میتسوبیشی اوتلندر پلاگین ولوو ‏v60 پلاگین پورشه ۹۱۸ از مشهورترین خودروهای این گروه هستند.

 

اولین امتیاز را شما ثبت کنید !

مطالب مرتبط

اقساط ۴ ساله برای خرید پیکاپ KMC T8

mortazavi

گذری بر زندگی علی اصغر قندچی ، پدر صنعت کامیون سازی ایران

سردبیر

خودروی وارداتی بیستون T77 با شرایط و قیمت

mortazavi

18 نظرات

نظر دهید.