مجله خبری 22 شرقی
مقالات فنی

بوق خودرو و راه های عیب یابی آن در سری نکات آموزشی و فنی ماشین

بوق خودرو راه های عیب یابی آن در سری نکات آموزشی و فنی ماشین… 

بوق خودرو در ماشین کاربرد اساسی دارد فرض کنید در جاده در حال حرکت هستید و ناگهان کودکی می خواهد بدون توجه به رفت و آمد ماشین ها عرض خیابان را طی کند. این جا است که بوق به داد شما می رسد و شما با بوق زدن کودک را مطلع می کنید که خودرو در حال آمدن است. بعضی مواقع بوق ماشین دچار مشکل می شود. ما برای شناخت این مشکل ابتدا باید ساختار بوق ماشین را بشناسیم تا به عنوان مثال: بتوانیم علت یکسره شدن بوق ماشین را شناسایی و سپس تعمیر کنیم. البته حتما دقت داشته باشید که در آخرین مرحله تعمیر، تست بوق ماشین را فراموش نکنید. 

علت یکسره شدن بوق ماشین، خرابی کلید و معیوب شدن رله است. بوق خودرو دارای سیستم ساده ای است که باعث افزایش ایمنی در حین رانندگی می شود. استفاده از بوق خودرو آنقدر در رانندگی ما طبیعی شده است که به صورت ناخودآگاه از آن استفاده می کنیم و زمانی بودن آن را متوجه می شویم که خراب شده باشد. البته استفاده نادرست از بوق خودرو باعث می شود رانندگان خودروهای دیگر یا سرنشینان و حتی عابرین پیاده آزار بینند. فرض کنید که در جلوی یک بیمارستان یک نفر به طور مدام بوق بزند یا به دلیل نقص فنی نتواند صدا بوق یکسره شده خودرو را قطع کند در نتیجه این اتفاق آرامش تمامی بیماران آن بیمارستان به هم می ریزد. در ادامه به بررسی برق خودرو راه های عیب یابی آن خواهیم پرداخت. 

نحوه عملکرد بوق خودرو

بوق خودرو از طریق تکنولوژی های ساده ای تشکیل شده است و در بیشتر موارد سال هاست که سیستم‌ بوق خودرو هیچ تغییری نکرده است. رانندگان با قرار دادن سوییچ‌ در فرمان مدار بوق را فعال می‌کنند. اما در بعضی موارد خودرو دارای بوق واحد است و بعضی دیگر دو بوق دارند که هر کدام فرکانس متفاوتی دارند. همچنین بخوانید: تکنیک های که باید در مورد آزمون عملی و تو شهری رانندگی بدانیم!

دکمه زیر دست راننده قرار دارد که فشار دادن آن باعث می شود مدار معمولی بوق به رله‌ای متصل شود. رله‌ی (Relay) بوق سه بخش اساسی دارد، کلید بوق، قطب مثبت باتری و قطعات اصلی بوق بشمار می آیند. راننده با فعال کردن بوق به رله برق مورد نیاز را میرساند. این فرآیند باعث می شود مشکلاتی در کلید بوق، رله‌ی بوق، قطعات بوق و سیم‌کشی ایجاد شود. زمانی که یکی از این موارد مشکل داشته باشند بوق خودرو معیوب می شود. مشکل رایجی که در سیستم بوق وجود دارد معیوب شدن کلید آن است که مانع از فعال شدن رله می شود و برعکس اگر رله معیوب شود هم این امکان وجود ندارد که به بوق برق رسانی کند. پوشش بیرونی رله مات است و نمی توان درون آن را دید و از نظر حجم از فیوز بزرگ تر است. معمولا رانندگان تا زمانی که به بوق نیاز نداشته باشند از خرابی آن اطلاع پیدا نمی کنند.

علت یکسره شدن بوق ماشین

متوقف نشدن بوق ممتد خودرو دو علت اصلی دارد که عبارت اند از:

  • خرابی کلید
  • معیوب شدن رله

اگر در هر کدام از این قطعات مشکلی پیش بیاید می تواند باعث دائمی کار نکردن بوق شود و در بعضی مواقع هم هر دو با هم معیوب می شوند که کار را برای راننده بسیار سخت می کند و همچنین هزینه تعمیر را نیز افزایش می دهد.

مطالعه بیشتر  نکات آموزشی خودرو | 5 دلیل واضح که ماشین شما در هنگام شتاب گیری تاخیر دارد؟!

بوق یک سره خودرو را چطور متوقف کنیم؟

اگر بوق خودرو شما یک دفعه یکسره شد در ابتدا آرامش خودرو را حفظ کنید زیرا رانندگان و عابران پیاده اطراف شما اول فکر می کنند که از روی عصبانیت به عمد خودتان بوق را ممتد فشار می دهید، بلافاصله از آن منطقه خارج شوید و در اولین فرصت ممکن جعبه فیوز بوق خودرو را عوض کنید.

اگر در شرایطی هستید که به سرعت می خواهید بوق ممتد را قطع کنید سریعا فیوز برق یا رله بوق بوق را بکشید. اگر به هر دلیلی نتوانستید فیوز یا رله را پیدا کنید، می‌توانید با جدا کردن فیوز اصلی یا اتصال کلی باتری بوق را از کار بیندازید. این کار به شما امکان می دهد که فرد بدون آسیب‌ دیدن شنوایی اش و در خونسردی کامل به مشکل بوق خود را رفع کند.

فرض کنیم بوق ممتد خودرو متوقف نمی‌شود و می خواهیم آن را عیب‌یابی کنیم برای این کار این راه ها پیشنهاد می شوند:

  • ابتدا جعبه فیوز خودرو را پیدا کنید. معمولا جعبه فیوز زیر داشبورد قرار دارد در بعضی موارد هم زیر کاپوت، دور لبه‌های درپوش و محفظه پیشرانه نیز محلی برای فیوز‌ها قرار داده شده است. خودرو‌هایی هستند که چند جعبه فیوز دارند. اگر جعبه فیوز را با این راهکارها پیدا نکردین از کتاب راهنما کمک بگیرید.
  • بعد از پیدا کردن جعبه فیوز درپوش آن را باز کنید.
  • قسمت داخلی درپوش جعبه‌ فیوز را بررسی کنید تا برچسب راهنمای فیوز‌ها پیدا کنید.
  • زمانی که فیوز یا رله‌ی بوق (Horn) را یافتید آن‌ را از جایگاه بیرون بکشید. اکثر جعبه فیوز‌ها کوچک ابزار کشیدنی (مانند انبردستی پلاستیکی و کوچک) دارند.

برداشتن صحیح فیوز بوق یا رله‌ ی بوق ممتد خودرو متوقف می شود. توجه داشته باشید که در بعضی موارد خودرو‌های چند فیوز و رله یدکی در جعبه فیوز خود دارند که آن‌ها را با همان نقشه حک شده درون پوشش جعبه فیوز می توان پیدا کرد.

بوق خودرو راه های عیب یابی آن در سری نکات آموزشی و فنی ماشین سیستم بوق خودرو | تست بوق ماشین | علت یکسره شدن بوق ماشین | ساختار بوق ماشین
بوق خودرو راه های عیب یابی آن در سری نکات آموزشی و فنی ماشین سیستم بوق خودرو | تست بوق ماشین | علت یکسره شدن بوق ماشین | ساختار بوق ماشین | بوق خودرو راه های عیب یابی آن

تعمیر بوق ممتد خودرو

بهتر است بدانید هر مدل خودرو‌ سیم‌کشی مختص خود را دارد. عیب‌یابی سیستم بوق با چالش‎‌هایی رو‌ به‌ رو است. مشکل اصلی بوق خودرو در بیشتر موارد مربوط به خراب شدن سوئیچ بوق یا اتصال کوتاه داخل رله است.

در این بررسی به ابزار‌هایی احتیاج پیدا خواهیم کرد. یکی از مهم‌ترین ابزارها مولتی‌متر (اهم‌متر) است ولی راننده می‌تواند از لامپ آزمایش برای مطمئن شدن از سالم بودن مدارات برق نیز استفاده کند. برای بررسی اتصالات عملکرد کلید برق به اهم متر نیاز داریم. اگر در خودرو رله ای وجود دارد که مشابه رله بوق است می توان آن را با رله ای که دچار مشکل شده است عوض کرد و آن را مورد بررسی قرار داد که آیا بوق ممتد خودرو قطع می شود یا نه؟ اگر بوق با رله ای تعویض شده است کار کند، راننده در نهایت باید یک رله نو تهیه کند چون این تعویض صرفا یک تعمیر موقت به شمار می آید. زمانیکه رله مشابه در اختیار ندارید باید کلید و رله بوق را جدا آزمایش کنید. آشنایی با سنسور سرعت خودرو و علت خرابی آن را می توانید در این مطلب بخوانید. 

اگر رله مشکل اتصال کوتاه داخلی نداشته باشد با برداشتن رله از مدار و بررسی آن باید متوجه شوید که کدام یک از این دو سیم دو سیم به کلید بوق متصل بوده است در مرحله بعد می‌توانید برای چک کردن اتصال سیم ها از مولتی‌ متر استفاده کنید. فشار دادن دکمه بوق یا پوشش فشاری در فرمان خودرو باید باعث می شود مقداری که روی اهم متر (مولتی‌متر) نمایش داده می شود متغیر باشد. البته این در شرایطی اتفاق می افتد که کلید سالم باشد.

مطالعه بیشتر  شرح کروز کنترل هوشمند smart Cruise control

شرکت های خودوسازی مدرن کلید بوق را با ماژول کیسه هوا ادغام می‌کنند. اگر خودرو شما نیز این چنین سیستمی دارد، باید به دنبال روش های صحیح بود یا برای تعمیر به متخصص مراجعه کرد تا برای کیسه هوا ماشین و عملکرد آن مشکلی پیش نیاید. اگر کیسه هوا به طور تصادفی فعال شود می تواند منجر به حادثه جانی یا ضرر های مالی شود.

کارنکردن بوق خودرو

اگر شما تعمیر بوق خودرویی که ممتد است را بلد هستید در زمانی که بوق خودرو شما کار نمی کند به هیچ وجه نگران نباشید زیرا به شدت مشابه تعمیر بوق یکسره خودرو است فقط چند نکته اضافی دارد. ابتدا سیستم برق رسانی به رله بوق را بررسی کنید. اگر به رله برق نمی رسید حتما سیم‌کشی بین رله و باتری را بادقت چک کنید و اگر برق به رله می‌رسید این نکته را مورد بررسی قرار دهید که آیا فشار دادن بوق منجر به رسیدن برق به ترمینالی از رله به بوق وصل شده است می‌شود یا نه؟ اگر این طور نباشد، رله یا کلید معیوب هستند.

راننده می تواند با فشار دادن بوق متوجه شود که آیا برق کافی به ترمینال رله بوق می سد یا نه؟ اگر برق نمی رسید مشکلی در بوق یا سیم کشی مدار وجود دارد که در این شرایط راننده باید اتصالات مثبت و منفی (بدنه) برق را در بوق بررسی کند و در صورت پیدا کردن برق مثبت و منفی تعمیرکار برای تست بوق ماشین به یک یا چند بوق جدید نیاز دارد. اگر اتصالی برق نباشد نتیجه می گیریم خرابی مربوط به سیم‌کشی خودرو است. حتما بخوانید: سنسور باد لاستیک در خودرو ( TMPS)

مشکلات بوق، دزدگیر و کیسه هوا خودرو

رانندگان می توانند به راحتی مشکلات بوق را رفع کنند اما باید به این نکته توجه داشته باشیم که معمولا سیستم بوق خودرو به دزدگیر متصل است. همچنین زمانی که می خواهید کلید معیوب بوق را آزمایش یا تعویض کنید، این امکان وجود دارد که ماژول کیسه هوا آسیب ببیند. شرکت های سازنده سیستم‌های اعلام خطر و دزدگیر تنوع زیادی را برای مشتریان خود در این محصولات ایجاد کرده اند. سیستم دزدگیر خودرو پیچیدگی زیادی دارد ولی برای حل مشکل بوق ممتد خودرو یا کار نکردن آن روش ساده ای وجود دارد.

این مشکلات معمولا در زمانی پیش می آید که باتری ضعیف، معیوب یا کاملا جدا شده باشد، ایجاد می شود. بعضی مواقع فشار دادن چند دکمه‌های ریموت دزدگیر یا استفاده از ریموت درحالی‌ که سوئیچ در حالت IG قرار دارد، می‌تواند مشکل را حل کند. البته این روش‌ها در خودرو‌های مختلف متفاوت دارد. مشکلات شبیه به این موضوع نیز می‌تواند به دلیل رطوبت و نقص سخت‌افزاری به وجود آید.

اگر خودرو شما دارای کیسه هوا است و بوق خودرو دچار مشکل شده است. حتما قبل از هر کاری فرمان یا ستون فرمان را برای پیدا کردن روش صحیح غیرفعال کردن کیسه‌های هوا را بگردید. اگر این کار را نکنید امکان دارد که کیسه هوا تصادفی باز شود و باعث آسیب به شخص راننده شود. دقت داشته باشید که تعمیر و تعویض سیستم ماژول کیسه هوا، هزینه زیادی دارد.

اولین امتیاز را شما ثبت کنید !

مطالب مرتبط

ترک سر سیلندر خودرو و عوامل موثر در آن

mortazavi

آپشن های محبوب خودرو را بهتر بشناسیم!

mortazavi

رینگ پیستون خودرو چه تاثیری در سیستم فنی ماشین دارد؟

mortazavi

نظر دهید.