مجله خبری 22 شرقی
مقالات فنی

بررسی کد خطای P0351 و علت به وجود آمدن آن در خودرو!

بررسی کد خطای P0351 و علت به وجود آمدن آن در خودرو! کدهای تشخیصی در خودرو یکی از مواردی هستند که باعث می شوند شما زودتر مشکلات مختلف خودرو را شناسایی کنید و با شناسایی کدهای خطای ماشین سریعتر به مشکل به وجود آمده رسیدگی کنید! در سری دانستنی ها و نکات فنی خودرویی به بررسی یکی دیگر از این کدهای تشخیصی خواهیم پرداخت. 

به همان اندازه که ما می خواهیم وسایل نقلیه ما بدون مشکل کار کنند، مشکل مکانیکی عجیب و غریب گاهی اوقات به وجود می آید. متأسفانه، در برخی مواقع با به وجود آمدن کدهای خطا در خودرو ممکن است رانندگان با ندانستن آنها چالش های به وجود آمده را نتوانند به راحتی رفع کنند و همین باعث نگرانی در آنها می شود.

خوشبختانه، می‌توان با دانستن کدهای عیب تشخیصی از مشکلات احتمالی آگاهی کافی داشت تا در صورت مشاهده به رفع سریع آن نیز اقدام کرد.. یکی از این کدهای خطا که می تواند رانندگان را در مورد مشکل احتمالی خودرو خود آگاه کند، DTC P0351 است که به یک خطای کنترل سیستم جرقه زنی اشاره دارد. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد DTC P0351 و همچنین نحوه رفع چنین مشکلاتی در صورت بروز آنها در آینده، ادامه مطلب را بخوانید.

کد P0351 به چه معناست؟

کد عیب تشخیصی P0351 نشان دهنده ایراد در سیم کشی موتور و احتراق داخلی است که این خطا می تواند در قسمت اولیه این مدار (ECM/PCM) یا سمت ثانویه مدار (شمع یا همان قسمت جرقه زنی) ایجاد شود.  این خطای کد P0351 نشان می دهد که جریان احتراق به سیلندر آسیب دیده به خطر افتاده است.

برای درک بهتر این نکته، ابتدا باید نقش سیم پیچ احتراق خودرو را تشخیص داد. در حال حاضر اکثر خودروهای مدرن دارای سیستم جرقه زنی سیم پیچی هستند که استفاده از شمع را نقض می کند.

 کد خطای P0606 

هر سیلندر دارای یک سیم پیچ اختصاصی است که مستقیماً در بالای شمع مربوطه نصب شده است. وقتی توسط PCM/ECM خودرو هدایت می‌شود، سیم‌پیچ انرژی می‌گیرد و به شمع آسیب‌دیده اجازه می‌دهد تا جرقه موردنظر را انجام دهد.

مطالعه بیشتر  مقاله فنی خودرو 22 شرقی | تکنولوژی انتقال ASC برای وسایل نقلیه هیبرید

با این حال، در مورد کد عیب تشخیصی P0351، مدار سیم پیچ جرقه زنی شماره ۱ به گونه ای آسیب دیده است که از جرقه شمع آن سیلندر جلوگیری می کند.

در نتیجه از احتراق جلوگیری می شود و بر عملکرد موتور تأثیر منفی می گذارد. در موارد خاص، عملکرد انژکتور نیز متوقف می‌شود، در حالی که علی‌رغم DTC P0351 در مورد برخی خودروها، کار ادامه می‌یابد.

بررسی کد خطای P0351 و علت به وجود آمدن آن در خودرو! کدهای تشخیصی در خودرو | مشکلات مختلف خودرو | در سری دانستنی ها و نکات فنی خودرویی
بررسی کد خطای P0351

علائم کد P0351

تعدادی از علائم مرتبط با کد مشکل تشخیصی P0351 وجود دارد که برخی از آنها شدیدتر از سایرین هستند. شناخت هر یک از این علائم به شما کمک می کند تا مشکل مورد نظر را به موقع شناسایی کنید.

در زیر چندین مورد از رایج ترین علائم مرتبط با کد عیب تشخیصی P0351 آمده است:

  • چراغ چک موتور روشن است.
  • شروع و روشن شدن خودرو به سختی انجام می شود.
  • عملکرد موتور خودرو ناقص است.

علل به وجود آمدن کد P0351

کد عیب تشخیصی P0351 می‌تواند ناشی از مشکلات زمینه‌ای باشد که برخی از آنها راحت‌تر از سایرین شناسایی می‌شوند. درک هر یک از این علل ریشه ای، تشخیص و شناسایی ایراد در قطعه موردنظر را راحت تر می کند.

کد P0442 

در زیر چندین مورد از رایج ترین دلایل کد P0351 عیب تشخیصی آورده شده است.

  • شمع های آلوده یا سوخته هستند.
  • سیم های دوشاخه معیوب شده اند.
  • سیم پیچ احتراق معیوب است.
  • اتصال الکتریکی شل شده است.
  • سیم کشی مدار احتراق معیوب یا دچار خرابی شده است.
  • خطاهای ورودی EGR احساس می شود.
  • ECM معیوب شده است.

آیا کد P0351 جدی است؟

بروز این خطا معمولا یک ایراد جدی است که سریعا باید برطرف شود و ممکن است با روشن نشدن موتور خودرو شما را به دردسرهای بیشتری بیاندازد. ضمن اینکه در صورت برطرف نشدن نیز ممکن است باعث شود که انژکتورهای سوخت در خودرو با مشکل مواجه کرده و عملکرد آنها را نیز مختل کند.

مطالعه بیشتر  دریچه گاز ماشین چه نقشی در سیستم احتراق خودرو دارد؟ 

نحوه رفع کد P0351

مراحل زیر را می توان برای کمک به تشخیص و بررسی کد خطای P0351 خودروی شما استفاده کرد. مثل همیشه، به توصیه می‌شود قبل از تکمیل هر گونه تعمیرات، اگر آشنایی با قطعات مختلف خودرو ندارید حتما به یک میکانیک حرفه ای در تماس باشید.

کد P0133

شماره ۱ – DTC های اضافی را بررسی کنید

قبل از شروع فرآیند تشخیص، وجود کدهای عیب تشخیصی اضافی را با استفاده از ابزار اسکن بررسی کنید. قبل از ادامه، هر کد خطای فعال باید به طور کامل تشخیص داده شود.

شماره ۲ – تمام بسته های کویل را به صورت چشمی بازرسی کنید

فرآیند تشخیص را با انجام یک بازرسی کامل از تمام بسته های کویل (منظور همان سیستم برق رسانی خودرو) و سیم کشی مربوطه شروع کنید. هر قطعه ای که نشانه های آشکار آسیب را نشان می دهد باید تعویض شود و تمام اجزای آسیب دیده باید تعویض شوند. بعد از این مرحله اطلاعاتی را که دریافت کرده اید با تعداد سیلندرها و شمع ها بررسی کرده تا متوجه شوید ایراد اصلی از کدام قسمت هستند.

 کد P0496

پس از شناسایی سیلندر که خطای فعلی در آن وجود دارد، بسته کویل معیوب شده و شمع جرقه را به یک سیلندر خوب منتقل کنید. همچنان اگر احساس می کنید که بازهم جریان در هریک از این قطعات به خوبی برقرار نشده است از یک میکانیک حرفه ای مشورت بگیرید.

در ادامه می توانید با بررسی نشت خلاء می توانید یکی از اجزایی که دچار ایراد شده اند را بررسی کنید. در مرحله بعد، یک آزمایش فشرده‌سازی باید انجام شود تا بررسی شود که فشرده‌سازی سیلندرهای آسیب‌دیده دقیقاً منعکس‌کننده فشرده‌سازی تمام سیلندرهای خوب شناخته شده است. عدم فشرده سازی در این سیلندر نشان دهنده آسیب داخلی موتور است. دقت داشته باشید که خوانایی کدها باید در پین های خود PCM/ECM بررسی شوند. خوانایی خارج از مشخصات؛ نشان دهنده یک ماژول کامپیوتر معیوب است.

اولین امتیاز را شما ثبت کنید !

مطالب مرتبط

آشنایی با خودروهای انژکتوری و نحوه عملکرد آنها

mortazavi

جاده واردات خودرو توسط چه موانعی بسته شده است!

mortazavi

علت روشن شدن چراغ ABS در نکات فنی خودرو ۲۲ شرقی

mortazavi

نظر دهید.