مجله خبری 22 شرقی
مقالات فنی

بررسی مشکلات فنی پراید در مطالب و نکات آموزنده خودرویی!

بررسی مشکلات فنی پراید در مطالب و نکات آموزنده خودرویی! علائم خرابی موتور پراید | مشکلات پراید se 131 | مشکلات برقی پراید | مشکلات سیستم تعلیق پراید
بررسی مشکلات فنی پراید در مطالب و نکات آموزنده خودرویی! در مطلب امروز قصد بر این است که در مورد علائم خرابی موتور پراید صحبت کنیم چرا که این مدل خودرو هنوز در ایران استفاده و کاربرد زیادی دارد و مشکلات پراید se 131 یا هر نوع مدل دیگر پراید که در خیابان ها به وفور مشاهده می شود، نیازمند این است که اطلاعات جامعی در مورد قطعات فنی پراید در اختیار رانندگان قرار بگیرد. پس تا انتهای مطلب ما را همراهی کنید. 
همانطور که میدانید پراید از آن دسته خودروهایی است که با توجه به قیمت اعلام شده در چندین سال گذشته بسیار موردپسند و پرطرفدار شد که امروزه مدل های متفاوتی از آن را در خیابان ها مشاهده میکنیم. از مشکل فنی پراید مانند هر خودروی دیگری اگر بخواهیم مواردی را ذکر کنیم به رایج ترین مشکلات پراید اشاره خواهیم کرد که رانندگان بسیاری را به چالش کشیده است.

رایج ترین مشکلات فنی خودروی پراید

این مدل خودرو که در سال های قبل به عنوان یک خودروی متناسب با نیازهای افراد طراحی شده بود، رفته رفته مشکلات خودش را نشان داد که نارضایتی افراد زیادی را نیز در برداشت، مواردی که جزء نشانه های رایج خرابی موتور پراید و یا دیگر قطعات آن است، عبارتند از:

مشکل سیستم تعلیق و جلوبندی در خودروی پراید

سیستم تعلیق پراید از ساختار بسیار ساده ای تشکیل شده است و به همان نسبت نیز بسیار ضعیف و حساس است و ثابت شده است که به هیچ عنوان مناسب شرایط جاده های ایران نمی باشد، خودروی پراید از رام جلوبندی برخوردار نیست و قطعات اکسل جلو در اصل به شکل مستقیم بر روی دهنه شاسی قرار گرفته است همین موضوع به دنبال خود مشکلاتی را به وجود می آورد که شامل:

۱) لرزش فرمان پراید

ایراد شایع پراید و یکی از مشکلات فنی پراید این است که فرمان خودرو می لرزد، اما اگر احساس کردید که لرزش فرمان همراه با لرزش اتاق خودرو می باشد و قسمت های پایین خودرو نیز لرزش بیشتری دارد و از همه مهمتر این اتفاق در سرعت های ۸۰ کیلومتر اتفاق می افتد، ایراد اصلی از رینگ و لاستیک است، رینگ های فولادی پراید مستعد تاب خوردن هستند و زمانی که خودرو در مسیرهای ناهموارد تردد زیادی داشته باشد، بالانس کردن خودرو کار سختی است، اما اگر رینگ و لاستیک نو هستند و یا به تازگی تعویض شده اند، تنظیمات دهنه شاسی دچار ایراد است و خرابی سر پولوس و لرزش اتاق را ایجاد می کند که باید توسط تعمیرکار بررسی دقیق تری انجام شود. دانستنی های عمومی خودرو را با این مطلب تحت عنوان: با لاستیک زاپاس چقدر می توان رانندگی کرد؟

مطالعه بیشتر  بررسی کد خطای 0110 در خودرو همراه با نشانه ها و علائم

۲) ایرادات سرپولوس و پولوس پراید

در مقدمات قبلی توضیح داده شد که جلوبندی و تعلیق پراید به شکل مستقیم بر روی دهنه شاسی قرار گرفته است و زمانی که خودرو در حال شتاب گرفتن است و یا ترمز گرفتن در مسیرهای ناهموار، تغییر شکل شاسی و باز و بسته شدن دهنه باعث می شود که قسمت جلوبندی نسبت به یکدیگر حرکت میکنند و پولوس مخصوصا در قسمت سرپولوس به شکل دائم تحت فشار است و بالانس نبودن همراه با تابیدگی در چرخ ها به سرعت به سرپولوس ها آسیب می زند و باعث گیرپاژ کردن سر پولوس می شود، همین عامل گیرپاژ شدن یک فاکتور مهم در لرزش فرمان است و باعث ایجاد سرو صدا می شود.

۳) خرابی جعبه فرمان پراید

مانند دیگر قطعات خودروی پراید، جعبه فرمان نیز پیچیدگی بسیار زیادی ندارد و از ساختار ساده ای تشکیل شده است. مشکلاتی که گریبان گیر جعبه فرمان پراید می باشد، شل شدن پایه های جعبه دنده است چرا که این قطعه به صورت مستقیم بر روی فایروال قرار گرفته و به مرور لرزش این قسمت باعث می شود که لاستیک های داخلی پایه ها را مستهلک کند، مستهلک شدن لاستیک ها در نهایت باعث شل شدن خود پایه و گشاد شدن جای پیچ های فایروال است. بیشتر بدانید: علت روشن شدن چراغ ABS چیست؟

۴) مشکل ترمز پراید

دیسک های جلو پراید مهمترین عاملی هستند که سیستم ترمز پراید را درگیر میکنند و دیسک های ترمز پراید از یک نوع تک لایه و بدون حفره های تهویه می باشند و در صورت قرار گرفتن در معرض اب سرد با دیسک داغ، باعث تاب خوردگی شده و در ترمزهای خودرو ارتعاش ایجاد می شود.

۵) خرابی بوش خودروی پراید

در سری جدید خودروهای پراید این مشکل بسیار خودش را نشان داده است، کیفیت پایین قطعات باعث شده که میل موج گیر، سگدست ها بوش طبق ها و گاها بوش های اکسل عقب زودتر از موعد خراب شده و دچار فرسودگی شوند.

بررسی مشکلات فنی پراید در مطالب و نکات آموزنده خودرویی! علائم خرابی موتور پراید | مشکلات پراید se 131 | مشکلات برقی پراید | مشکلات سیستم تعلیق پراید
بررسی مشکلات فنی پراید در مطالب و نکات آموزنده خودرویی! علائم خرابی موتور پراید | مشکلات پراید se 131 | مشکلات برقی پراید | مشکلات سیستم تعلیق پراید

نشانه های خرابی سیستم سوخت رسانی پراید

محصولاتی که پراید این مدت تولید کرده است با سیستم سوخت رسانی متفاوتی نیز همراه بوده است که هریک مزایا و معایب خود را داشته اند، اما رایج ترین مشکلات سیستم سوخت رسانی پراید در سری های اخیر این مدل خودرو مشاهده شده اند که عبارتند از:

مطالعه بیشتر  کاتالیست ماشین چه کاربردهایی دارد؟ و نشانه های خرابی آن چیست؟

۱٫عملکرد پایین پمپ بنزین پراید

در پمپ بنزین پراید یک توری در ابتدای مجرای ورودی قرار گرفته است که آلاینده ها و بسیاری از کثیفی های بنزین را به خود میگیرد و هر ازگاهی باید تمیز شود، همیشه دقت باشید که با چراغ روشن برای علامت خالی پمپ بنزین رانندگی نکنید چرا که در مدت زمان باعث عملکرد پایین پمپ بنزین پراید خواهد شد.

۲٫ خراب شدن حباب گیر باک خودروی پراید

یکی از بخش های سیستم سوخت رسانی پراید، حباب گیر بام است که منترل بخارها و هوای موجود در باک را مخصوصا در حین سوخت گیری بر عهده دارد، خرابی این قطعه و یا فرسوده شدن شلنگ های وصل شده به آن باعث انتشار بوی بنزین در محدوده صندوق عقب شده و برای رفع آن باید با قطعه نو تعویض و جایگزین شود.

۳٫ اصطلاحی به نام کپ کردن خودروی پراید

در خودروهایی که سال ۸۳ تا ۸۵ تولید شدند، این مشکل با اصطلاح کپ کردن پراید مشاهده شد که دلیل آن کیفیت پایین استپر و مشکلات برنامه ریزی ECU مخصوصا در مدل های زیمنس به بالا، مشکلاتی مانند گاز خوردن پراید به شکل پله ای، کات آف ناگهانی و نوسان دور و حتی بعضی مواقع گاز خوردن بی هدف پراید را به دنبال دارد و اگر ECU تعویض شود این مشکلات برطرف خواهند شد. مشکلات فنی خودرو و چرا کلاچ کمپرسور کولر درگیر نمی شود؟

مشکلات رایج برقی پراید

تا به اینجای مطلب در مورد مشکلات فنی و سیستم سوخت رسانی پراید صحبت هایی را ارائه کردیم که جزء موارد شایع و رایج در مدل خودروی پراید ایرانی بود، این مدل خودرو همچنین از سری مشکلات دیگری که به شکل برق خودرو می باشند، شناخته شده است و ایرادات برقی پراید شامل:

۱- نوسان داشتن برق و پایین بودن دور موتور

زمانی که برق در خودروی پراید دچار نوسان شده و لرزش موتور به ویژه در زمان استفاده از مصرف کننده های قوی اتفاق می افتد، مشکلات برقی خودرو مشاهده می شود که یک مورد عمومی می باشد و برای رفع آن می توان با تقویت کردن بدنه باتری و دینام  این مشکل را برطرف کرد.

۲- مشکل بالابر شیشه های پراید

حتما با این موضوع بارها و بارها روبه رو شده اید که بالابر شیشه پراید جزء مواردی است که ضعف و کیفیت پایین این خودرو را بیشتر به رخ می کشد، برای رفع کردن این مشکل در ابتدا باید تعویض فیوزهای اصلی سه گانه محفظه موتور را انجام داد که عملکرد بالابر شیشه را بهبود می بخشد، دومین راه حل این است که با قرار دادن رله در مسیر برق شیشه بالابرها می توان این مشکل را برطرف کرد.

اولین امتیاز را شما ثبت کنید !

مطالب مرتبط

صکادرات در رانندگی چیست؟ و در رانندگی چه کاربردی دارد؟

mortazavi

اجزای موتور خودرو و کاربرد آنها

mortazavi

ماساژور صندلی خودرو و شیوه عملکرد آن

mortazavi

نظر دهید.