مجله خبری 22 شرقی
مقالات فنی

بخار شیشه خودرو چه دلایلی دارد؟ و چطور می توان از آن جلوگیری کرد؟

بخار شیشه خودرو | ساخت محلول ضد بخار شیشه | بخار شوی | شیشه اتومبیل | دکمه ضد بخار ماشین | این نکات دارای اهمیت زیادی هستند.

بخار شیشه خودرو تبدیل شده است به دغدغه اساسی بسیاری از رانندگان که دید آنها را در حین رانندگی مختل می کند. بخار شوی فناوری است که می تواند به شما در این زمینه کمک کند. اما شرکت های خودروسازی برای رفع این مشکل دکمه ضد بخار ماشین را نیز طراحی کرده اند که باعث از بین رفتن بخار شیشه اتومبیل می شود. البته ماشین هایی که از این سیستم بهره مند نیستند می توانند با ساخت محلول ضد بخار شیشه مشکل خودشان را رفع کنند.

بخار شیشه خودرو در بیشتر فصل ها موجب ناراحتی رانندگان می شود. بخار شیشه ماشین در فصل هایی مثل زمستان، تابستان و شرایط بارانی می تواند دید شما را به طور کلی مختل کند به طوری که دیگر قادر به ادامه دادن مسیر نباشید.

دلایل بخار گرفتن شیشه ماشین

برای اینکه بتوانیم مشکل بخار گرفتن شیشه ماشین را حل کنیم در ابتدا باید نسبت به دلایل به وجود آمدن آن شناخت مناسبی داشته باشیم. اصلی ترین دلیل بخار گرفتگی شیشه ماشین اختلاف دمای فضای داخل و خارج خودرو است.

در داخل خودرو میزان رطوبتی وجود دارد که ریشه آن بازدم سرنشینان می باشد و باعث به وجود آمدن اخلاف دما با فضای بیرون خودرو می شود که در نهایت منجر به بخار گرفتن شیشه ماشین خواهد شد. البته این شرایط در بسیاری از موارد باعث به وجود آمدن میعان یا همان فرایند تبدیل بخار به مایع نیز می شود.

علت بخار شیشه ماشین از درون

بسیاری از شما عزیزان تجربه این مسئله را داشته اید که هنگام حرکت خودرو شیشه ماشین تان بخار می کند. شما می توانید با خاموش کردن بخاری به راحتی این مشکل را برطرف کنید. جهت رفع بخار شیشه جلو خودرو هم پیشنهاد می کنیم از برف پاک کن استفاده کنید. البته می توانید با استفاده از بخار شوی و دکمه ضد بخار ماشین هم این مشکل را رفع کنید.

راه حل سریع رفع بخار شیشه اتومبیل

همان طور که گفتیم به وجود آمدن بخار روی شیشه ها به دلایلی مثل تعرق و تنفس سرنشینان، ورود سرنشین با لباس مرطوب و یا بالا رفتن رطوبت فضای خودرو و در عین حال کم شدن دما فضای داخل خودرو به وجود می آید. اگر هوا به طور مداوم در سیستم تهویه گردش داشته باشید باعث از بین رفتن و یا کم شدن بخار شیشه ها می شود.

آینه الکترومیک خودرو

شما می توانید این کار را با استفاده از بخاری انجام دهید. اگر می خواهید به سرعت بخارهای شیشه اتومبیل شما از بین برود دکمه AC را روشن کنید.

از بین بردن بخار شیشه ماشین

در زمان رفع بخار شیشه خودرو باید به این موارد دقت داشت که عبارتند از:

  • رفع بخار شیشه ماشین در زمستان
  • رفع بخار شیشه خودرو در باران
  • رفع بخار شیشه ماشین در تابستان
مطالعه بیشتر  موتور خودرو را از نزدیک بشناسید

ما در ادامه مطلب به راه حل های رفع بخار گرفتگی شیشه ماشین در سه شرایط ذکر شده می پردازیم.

جلوگیری از بخار شیشه در زمستان

ما تا به این قسمت به دلیل اصلی بخار گرفتن شیشه ماشین پرداخته ایم که دلیل آن اختلاف دمای بین فضای بیرون و داخل خودرو است. اما بهتر است بدانید هدف نهایی از انجام هر کاری در زمینه رفع بخار شیشه خودرو کاهش اختلاف دما بین فضای داخلی و خارجی ماشین است.

  • شما می توانید با استفاده از دکمه ای که در داخل ماشین قرار دارد و مربوط به قسمت تهویه آن است میزان دما را با فضای بیرون خودرو هماهنگ کنید.
  • پیشنهاد می کنیم در این شرایط فن های ماشین را روشن کنید و درجه سیستم گرمایشی را کاهش دهید تا بخارهای شیشه خودرو از بین برود.
  • در قسمت پایین شیشه جلو خودرو دریچه های خنک کننده ای وجود دارد که می تواند برای از بین بردن بخار شیشه ماشین شما مفید باشد.

جلوگیری از بخار شیشه ماشین در تابستان

تابش خورشید در فصل تابستان به طور معمول روی داشبورد خودرو زیاد است و همین مسئله باعث می شود که مواد شیمیایی درون آن بخار شوند و روی شیشه بنشینند که در نهایت دید راننده را مختل می کند. اما این مسئله راه حل هایی دارد که عبارتند از:

  •  ابتدایی ترین راه حل پایین آوردن شیشه های خودرو است که باعث گردش هوا در فضای ماشین می شود و اختلاف دما را کاهش می دهد.
  • در بسیاری از موارد دمای زیاد هوا باعث شرجی شدن شرایط جوی می شود که استفاده از برف پاک نیز راه حل خوبی برای رفع این موضوع است.
  • شما می توانید دریچه های کولر خودرو را به سمت شیشه ها تنظیم کنید تا وزش باد آن رطوبت هوا را از بین ببرد و مانع از بخار کردن شیشه ها شود.
  • بیشتر این موارد برای زمانی که شما در شرایط بارانی قرار دارید هم کاربردی اساسی دارد. اما در بعضی خودروها امکاناتی مثل دکمه ضد بخار ماشین وجود دارد که دغدغه شما را به طور کلی از بین می برد.

ساخت محلول ضد بخار شیشه

ساخت محلول ضد بخار شیشه را می توانید با استفاده از موادی که در دسترس بیشتر شما عزیزان قرار دارد به راحتی انجام دهید. مواد لازمی که برای ساخت این محلول نیاز است عبارت اند از:

  • ۵۰% آب
  • ۵۰% سرکه
  • چند قطره مایع ظرفشویی
  • چند قطره آبلیمو

شما با مخلوط کردن این موارد به راحتی می توانید آنها را روی شیشه ماشین خودرو اسپری کنید. این محلول باعث می شود تا مدتی شیشه خودروتان بخار نکند. دقت داشته باشید تمام مراحل ساخت محلول ضد بخار شیشه را به درستی انجام دهید تا نتیجه مطلوب را کسب کنید. بهتر است بدانید این محلول برای خودروهایی که دارای دکمه ضد بخار ماشین نیستند به شدت کاربردی است و حتی تاثیر آن در بعضی موارد بیشتر از بخار شوی می باشد.

مطالعه بیشتر  دلایل سفت شدن پدال ترمز خودرو

اسپری ضد بخار شیشه ماشین

استفاده از این اسپری می تواند ناجی شما در هر فصل باشد تا دیگر شیشه اتومبیل تان بخار نکند. این اسپری دارای ویژگی های دیگری نیز هست که یکی از مهمترین آنها مانع شدن از ورود اشعه های مضر خورشید به داخل فضای خودر می باشد. شما می توانید به راحتی این اسپری را از فروشگاه های مربوط به لوازم جانبی خودرو تهیه کنید. بهتر است بدانید یکی از ابزارهایی که در کنار اسپری ضد بخار می تواند به شما کمک کند بخار شوی است.

دی اکسید سیلکون دشمن بخار شیشه خودرو

بسیاری از شما عزیزان تا به حال با این مسئله مواجه شده اید که در زمان باز کردن یک بسته که درون آن لوازم الکترونیکی قرار دارد گلوله هایی کوچک رنگی  نیز هست. ویژگی منحصر به فرد دی اکسید سیلکون جلوگیری عالی آن از بخار کردن شیشه ماشین است.

تنظیم آینه خودرو

اما به طور معمول این ماده را با نماد (E551) نشان می دهند که روی بسته های مواد غذایی نیز به احتمال زیاد تا به حال مشاهده کرده اید. ما پیشنهاد می کنیم این بسته را دور نیندازید و از مواد دی اکسید سیلکون آنها برای جلوگیری از بخار شیشه اتوامبیل تان استفاده کنید. بهتر است بدانید این مواد در تشکیل قرص نفتالین نیز نقش ویژه ای دارند.

جیغ نزنید

توجه داشته باشید که اگر سرنشینان در خودرو به طور مداوم جیغ بزنند و یا سرو صدا ایجاد کنند باعث به وجود آمدن رطوبت روی شیشه ها می شود. شما با جیغ نزدن می توانید از ایجاد بخار شیشه خودرو جلوگیری کنید. البته شما می توانید با استفاده از بخار شوی نیز به راحتی بخار شیشه ها را از بین ببرید زیرا این فناوری در کنار از بین بردن بخارهای شیشه خودرو شما به تمیز شدن آنها نیز کمک می کند.

سرویس سیستم تهویه ماشین

اگر سیستم تهویه خودرو شما سالم باشد می تواند از به وجود آمدن بخار روی شیشه اتومبیل جلوگیری کند. البته بهتر است بدانید سیستم تهویه خودرو در سالم نگه داشتن قطعات مختلف در ساختار ماشین نقش مهمی دارد. اگر بخواهیم مثالی در این مورد بزنیم می توان گفت سیستم احتراق به سرعت داغ می شود که سیستم تهویه وظیفه دارد به همراه فضای داخلی ماشین این سیستم را نیز خنک کند. اگر این فرایند به درستی انجام نشود خودرو دارای نقص فنی اساسی می شود. ما پیشنهاد می کنیم برای جلوگیری از بروز این مشکل سیستم تهویه خودرو را در زمان هایی مشخص سرویس کنید. 

اولین امتیاز را شما ثبت کنید !

مطالب مرتبط

کیت مکش هوای موتور خودرو یا Car Air Intake System

mortazavi

ضریب درگ خودرو و اهمیت آن در شیوه عملکرد رانندگان

mortazavi

آپشن های امنیتی خودرو چه ویژگی هایی دارند؟

mortazavi

نظر دهید.