مجله خبری 22 شرقی
مقالات فنی

دانستنی های جالب خودرویی | نکات مهم بالا رفتن آمپر خودرو یا داغ شدن موتور خودرو!

دانستنی های جالب خودرویی | نکات مهم بالا رفتن آمپر خودرو یا داغ شدن موتور خودرو!

موتورها به دلایل زیادی می توانند داغ شوند. به طور کلی، به این دلیل است که چیزی در سیستم خنک کننده اشتباه است و گرما قادر به خروج از محفظه موتور نیست. منبع این مسئله می تواند شامل نشت سیستم خنک کننده، خرابی فن رادیاتور، خرابی پمپ آب یا مسدود شدن شیلنگ خنک کننده یا موارد دیگر باشد که در ادامه مطلب نکات مهم بالا رفتن آمپر خودرو یا داغ شدن موتور خودرو به طور مفصل راجع به آن صحبت خواهیم کرد. ۱۴۰۰/۰۶/۱۱

علت داغ شدن موتور خودرو و یا بالا رفتن آمپر خودرو

صرف نظر از منبع مشکل، داغ شدن بیش از حد موتور چیزی نیست که بخواهید با آن به رانندگی ادامه دهید. موتور شما ممکن است آسیب جدی ببیند. اگر بتوانید قدم هایی را برای خنک کردن موتور خود قبل از گرم شدن بیش از حد بردارید ، ممکن است خطر آسیب های برگشت ناپذیر موتور را کاهش دهید. دلایل زیادی برای داغ شدن بیش از حد ماشین شما وجود دارد، اما فرایند اصلی گرم شدن بیش از حد شامل مشکلی در سیستم خنک کننده خودرو است که اجازه نمی دهد گرما از محفظه موتور خارج شود. این اغلب به دلیل نشت یا انسداد در جایی در سیستم خنک کننده موتور یا سایر قطعات است. اجزایی مانند شیلنگ های لاستیکی، واشرها و پمپ های آب می توانند با سایش و فرسایش منظم نشت کنند. برخی شرایط رانندگی، مانند توقف و رفت و آمد در یک روز گرم، می تواند فشار زیادی بر سیستم خنک کننده وارد کرده و باعث خرابی آن شود. خوشبختانه، شما معمولاً می توانید با تعمیر و نگهداری منظم توسط یک مکانیک معتبر از این مشکل جلوگیری کنید که سطح خنک کننده و روغن خودرو شما را بررسی کرده و شیلنگ ها، پنکه ها، ترموستات و سایر قطعات سیستم خنک کننده را بررسی می کند.

علائم داغ شدن بیش از حد موتور چیست؟

در حالی که هر وسیله نقلیه و موقعیتی می تواند منحصر به فرد باشد، چند علامت رایج وجود دارد که باید بدانید هنگامی که موتور خودرو شروع به گرم شدن می کند

  • بخار (که می تواند شبیه دود باشد) از زیر کاپوت خودرو بیرون می آید.
  • یک دماسنج موتور روی داشبورد شما که قرمز رنگ است. (نمادهای دماسنج موتور متفاوت است، بنابراین از دفترچه راهنمای مالک خود مشورت کنید.)
  • بوی عجیبی از قسمت موتور می آید. به عنوان مثال: نشتی مایع خنک کننده می تواند در حالی که روغن نشتی ممکن است بوی سوختگی بیشتری داشته باشد.

مهمترین مواردی که باعث می شوند موتور خودرو داغ شود یا آمپر بالا برود…

عواملی هستند که در صورت خرابی یا کثیف شدن باعث می شوند که موتور خودرو داغ شود که عبارتند از:

  • عملکرد نادرست رادیاتور
  • اشکال در ترموستات
  •  عملکرد نادرست واتر پمپ
  •  فن رادیاتور
  •  کم بودن خلاصی سوپاپها (سفت بودن سوپاپها)
  •  مسدود بودن خروجی اگزوز
  • کثیف بودن بیش از حد بدنه موتور
  • پایین بودن سطح و کیفیت روغن موتور
  •  تنظیم نبودن موتور
مطالعه بیشتر  آشنایی با رادیاتور موتور و نحوه عملکرد آن
دانستنی های جالب خودرویی | نکات مهم بالا رفتن آمپر خودرو یا داغ شدن موتور خودرو! خرابی ترموستات خودرو | کثیف بودن بدنه موتور | اشکال در فن رادیاتور و ....
بالا رفتن آمپر خودرو – داغ شدن موتور خودرو

 گام هایی که در صورت داغ شدن بیش از حد خودرو باید انجام دهید…

به نظر می رسد خلاف واقع است، اما توصیه می شود که بخاری را روشن کنید! گرما را از موتور خارج کرده و به قسمت سرنشینان می رساند و بار سیستم خنک کننده موتور را کاهش می دهد. او می گوید در شرایط خاص، این ممکن است برای معکوس کردن گرم شدن بیش از حد کافی باشد. می دانید که اگر چراغ هشدار خاموش شود یا دماسنج به حالت خنثی بازگردد موتور مجددا کار می کند. اگر ماشین شما بعد از چند دقیقه رانندگی با بخاری روشن داغ می شود، موتور را خاموش کنید این مطمئن ترین و مطمئن ترین راه برای خنک کردن موتور است.  اگر کمک جاده ای ندارید، صبور باشید؛ حداقل ۱۵ دقیقه طول می کشد تا موتور خنک شود. در ضمن، سعی نکنید کاپوت را باز کنید مایع خنک کننده در یک ماشین که بیش از حد گرم شده است ممکن است بیش از ۲۳۰ درجه باشد. به محض باز شدن درب کاپوت، احتمال پاشش با آب داغ یا بخار وجود دارد.

اضافه کردن مایع خنک کننده

وقتی حداقل ۱۵ دقیقه منتظر ماندید و کاپوت در خنک شد، دستکش بپوشید، کاپوت را باز کنید و درپوش رادیاتور را پیدا کنید (در صورت لزوم به دفترچه راهنما مراجعه کنید). درپوش را با یک حوله بپوشانید و به آرامی آن را به سمت پایین فشار دهید و یک چهارم دور آن را شل کنید تا فشاری که در اثر انبساط مایع خنک کننده هنگام گرم شدن ایجاد شده است، آزاد شود. سپس درپوش رادیاتور را کاملاً باز کرده و به آرامی مایع خنک کننده، نصف آب، نیمی ضد یخ را اضافه کنید تا مایع به خط “کامل” برسد. همچنین باید مایع خنک کننده را به مخزن سرریز پلاستیکی کوچک و شفاف که در کنار رادیاتور نصب شده است ، اضافه کنید. سپس درپوش را تعویض کرده و موتور را روشن کنید. اگر دماسنج به حالت عادی برگردد یا چراغ قرمز هشدار دهنده خاموش شود، می توانید با احتیاط عمل کنید و موتور را روشن کنید.

وجود هوا در سیستم

اگر در سیستم خنک کننده هوا باشد مانع گردش آب می شود و دما بالا می رود. موتور خودرو را خاموش کرده و برای جلوگیری کردن از چسبیدن رینگ پیستون ها هر چند ثانیه یکبار یک استارت کوچک در حد تک استارت انجام دهید اما دقت داشته باشید به صورتیکه ماشین روشن نشود و تنها پیستون ها بالا و پایین شوند، این کار باعث می شود که رینگ پیستون ها به دیواره سیلندر نچسبند و بعد از خنک شدن موتور نیز باید عملیات هواگیری به وسیله یک میکانیک متخصص و ماهر انجام شود.

مطالعه بیشتر  عملکرد بالانسر شفت یا Balancer Shaft در خودروها

قفل کردن ترموستات

برای اینکه بتوانید راحت تر متوجه شوید ترموستات قفل شده است یا خیر!؟ می توانید دست خود را به رادیاتور نزدیک کرده و اگر احساس کردید دما بالا نیست دست خود را بر روی رادیاتور قرار دهید. چنانچه حس شد که رادیاتور سرد است اما دمای آمپر آب بالا بود نشان دهنده این است که ترموستات قفل شده است. برای برطرف کردن این مشکل می توانید موتور را خاموش کنید و صبر کنید تا خنک شود و سپس ترموستات را تعویض کنید، از دلایل قفل شدن ترموستات دیر عوض کردن مایع سیستم خنک کننده و جرم گرفتن داخل سیستم است.

کثیف شدن پره های رادیاتور

اگر رادیاتور مسدود شود و آب نمی تواند راحت به گردش در آید، خنک شدن موتور دچار اختلال می شود، این مشکل در شرایطی که موتور تحت فشار است مانند حرکت در سربالایی و روشن بودن کولر بیشتر خودش را نشان می دهد و اگر در بین پره های رادیاتور آلودگی یا شی ای گیر کرده باشد باعث می شود که عملکرد آن کاهش پیدا کند.

اگر می خواهید اطمینان یابید که داخل رادیاتور شما جرم ندارد یا مسدود نشده است به رادیاتور ساز مراجعه نمایید تا سیستم را بررسی کند. اگر رادیاتور مسدود شود آب نمی تواند راحت گردش کند و خنک شدن موتور مختل می شود. این مشکل در مواقع که موتور در فشار است مانند حرکت در سربالایی و روشن بودن کولر و… خود را نشان می دهد که یکی از موارد بالا رفتن آمپر خودرو یا داغ شدن موتور خودرو می باشد.

کار نکردن واتر پمپ

چنانچه با تعویض ترموستات مشکل باز هم برقرار باشد واتر پمپ خراب شده است و باید توسط میکانیک یا تعمیرکار خودرو تعویض شود.

ایراد در سرسیلندر و واشر آن

اگر از مدت زمان تعویض سیستم خنک کننده خودرو زمان زیادی میگذرد و یا اینکه در برخی مواقع به جای ترکیبات ضد یخ و آب مقطر از آب معمولی و یا تنها ضد یخ در رادیاتور استفاده کرده اید، واشر سر سیلندر آسیب دیده و دی اکسید کردن با روغن وارد رادیاتور می شود که باعث می شود دما بالا برود و در برخی مواقع شلنگ های رادیاتور ترک بر می دارند. نشانه های سوخت واشر سر سیلندر

اما در نهایت تشخیص اینکه آیا واشر سر سیلندر خراب شده و یا سر سیلندر با ایراداتی مواجه شده است توسط افراد عادی امکان پذیر نیست و حتما باید توسط یک فرد متخصص این کار انجام شود.

5/5 - (1 امتیاز)

مطالب مرتبط

مقاله فنی خودرو ۲۲ شرقی | تکنولوژی انتقال ASC برای وسایل نقلیه هیبرید

mortazavi

اطلاعات فنی خودرو | بررسی سطح مایع خنک کننده موتور! اگر زیاد باشد چه می شود!؟

mortazavi

کالیپر ترمز یا Brake Caliper در سیستم ترمز خودرو

mortazavi

نظر دهید.