مجله خبری 22 شرقی
مقالات فنی

عملکرد بالانسر شفت یا Balancer Shaft در خودروها

عملکرد بالانسر شفت یا Balancer Shaft در خودروهاعملکرد بالانسر شفت یا Balancer Shaft در خودروها | محورهای متعادل کننده | شفت های متعادل کننده | شفت بالانسر در خودرو | قطعات مهم خودرو | مقالات فنی خودرو

در ابتدا بهتر است به این موضوع بپردازیم که بالانسرها برای چه مواردی به کار گرفته می شوند؟

در حین کار موتور احتراق داخلی، مکانیسم میل لنگ ارتعاشاتی را در داخل بلوک سیلندر ایجاد می کند. طراحی میل لنگ استاندارد شامل عناصر مخصوص وزنه است. هدف آنها خاموش کردن نیروهای اینرسی است که در نتیجه چرخش میل لنگ بوجود می آیند. همه موتورها به اندازه کافی از این قطعات برای به حداقل رساندن نیروهای اینرسی ندارند، به همین دلیل بلبرینگ ها و سایر عناصر مهم واحد قدرت سریعتر خراب می شوند. به عنوان یک عنصر اضافی، شفت های متعادل کننده یا بالانسرهای شفت نصب شده است.

قطعه ای به نام “بالانسر شفت” در خودرو + عملکرد آن

همانطور که از نام قطعه مشخص است، برای تعادل کارآمدتر در موتور طراحی شده است. اینرسی و ارتعاش بیش از حد را جذب می کنند. چنین شفت هایی از زمان ظهور موتورهای قدرتمندتر با حجم دو لیتر یا بیشتر اهمیت ویژه ای پیدا کرده اند. بسته به اصلاح، شفت متعادل کننده خود مورد نیاز است. برای موتورهای خطی، بوکسور و V شکل، از مدل های مختلف شفت استفاده می شود. اگرچه هر نوع موتور مزایای خاص خود را دارد، اما هیچ کدام نمی توانند لرزش را به طور کامل حذف کنند.

سیستم گرمایشی خودرو 

اصل کارکرد شفت های تعادل موتور یا بالانسر شفت

شفت های متعادل کننده میله های فلزی استوانه ای جامد هستند. آنها در دو طرف در یک طرف میل لنگ نصب شده اند. آنها توسط چرخ دنده ها به هم متصل می شوند. وقتی میل لنگ می چرخد ​، شفت ها نیز می چرخند، فقط در جهت مخالف و با سرعت بیشتر. بر روی بالانسرهای شفت چرخ دنده ها فنر نصب شده است. این عناصر برای جبران اینرسی ایجاد شده در CABG طراحی شده اند. ترازوها توسط میل لنگ هدایت می شوند. یک جفت شفت همیشه در جهت مخالف یکدیگر می چرخد. این قطعات در روغن موتور بهتر برای روانکاری نصب شده اند. آنها روی بلبرینگ (سوزن یا کشویی) می چرخند. به دلیل عملکرد این مکانیزم، قطعات موتور به دلیل بارهای ارتعاشی اضافی خیلی فرسوده نمی شوند.

مطالعه بیشتر  روش های تشخیص رنگ خودرو

از آنجا که محورهای متعادل کننده برای ایجاد تعادل در میل لنگ طراحی شده اند، باید کار آنها با این قسمت از واحد هماهنگ شود. به همین دلیل، آنها به تایمینگ درایو متصل می شوند. برای مهار ارتعاشات چرخشی، چرخ دنده محرک متعادل دارای فنر است. آنها به درایو اجازه می دهند کمی به دور محور خود بچرخد و شروع مستقیمی برای حرکت دستگاه ایجاد کند.

برای اولین بار، میتسوبیشی شروع به نصب شفت های متعادل کننده بر روی موتورها کرد. از سال ۱۹۷۶ این فناوری Silent Shaft نامیده می شود. این توسعه عمدتا مجهز به واحدهای قدرت خطی است (۴ تغییر سیلندر بیشتر مستعد نیروهای اینرسی هستند). موتورهای پرسرعت با قدرت بالا نیز به چنین عناصری نیاز دارند. اغلب آنها در ICE های دیزلی استفاده می شوند.

عملکرد بالانسر شفت یا Balancer Shaft در خودروها | محورهای متعادل کننده | شفت های متعادل کننده | شفت بالانسر در خودرو | قطعات مهم خودرو | مقالات فنی خودرو
عملکرد بالانسر شفت یا Balancer Shaft در خودروها | محورهای متعادل کننده | شفت های متعادل کننده | شفت بالانسر در خودرو | قطعات مهم خودرو | مقالات فنی خودرو

همانطور که قبلاً ذکر شد، علت اصلی شکستن شفت های بالانس، سایش طبیعی است. اما یک راننده می تواند چندین مرحله را انجام دهد که عمر این مکانیزم را افزایش می دهد.

اولین قدم عدم استفاده از سبک رانندگی تهاجمی است. هرچه واحد قدرت تندتر کار کند، چرخ دنده های شفت سریعتر خراب می شوند. به هر حال، این امر در مورد سایر قسمتهای خودرو نیز صدق می کند.
گام دوم خدمات و سرویس به موقع است. تعویض روغن و فیلتر روغن باعث روانکاری با کیفیت تمام عناصر تماس می شود و نصب کمربند (یا زنجیره) جدید درایو باعث می شود چرخ دنده ها بدون بار اضافی بچرخند.

مطالعه بیشتر  تست کمپرس موتور، فشرده سازی یا تراکم موتور را چگونه بررسی کنیم؟

اصطلاح فیس لیفت خودرو را به چه چیزی می گویند؟

نحوه تعمیر بالانسر شفت

مانند هر مکانیسم پیچیده دیگر، درایو محور متعادل نیز می تواند خراب شود. اغلب این امر در نتیجه سایش طبیعی یاتاقان ها و قطعات چرخ دنده رخ می دهد، زیرا آنها بارهای بسیار زیادی را تحمل می کنند. هنگامی که بلوک شفت غیر قابل استفاده می شود، این با ظاهر ارتعاشات و سر و صدا همراه است. گاهی دنده محرک به دلیل شکستن یاتاقان مسدود می شود و تسمه (یا زنجیر) را می شکند. اگر نقصی در محورهای متعادل تشخیص داده شود، روش حذف جایگزینی عناصر آسیب دیده است.

دانستنی های جالب خودرو: لاستیک فاق کوتاه… خوب یا بد برای خودرو!

این مکانیزم دارای ساختار پیچیده ای است، (کار باید منحصراً در مرکز خدمات انجام شود، حتی اگر فقط قطعه قدیمی را با قطعه جدید جایگزین کند). به همین دلیل، هنگامی که بلوک شفت خراب می شود، به سادگی از موتور خارج می شود و سوراخ ها با شاخه های مناسب بسته می شوند.

البته تعمیر آن باید به دقت بررسی شود زیرا عدم وجود بالانسر ارتعاش منجر به عدم تعادل موتور می شود. همانطور که برخی از رانندگانی که از این روش استفاده کردند اطمینان دارند، ارتعاشات بدون بلوک شفت آنقدر جدی نیستند که با تعمیرات گران قیمت موافقت کنند. با وجود این، واحد قدرت کمی ضعیف تر می شود (قدرت می تواند به ۱۵ اسب بخار کاهش یابد).

قطعات مهم خودرو

4.3/5 - (3 امتیاز)

مطالب مرتبط

دانستنی های فنی خودرو | علائم خرابی و علت شنیدن صدا از بلبرینگ چرخ

mortazavi

خودرو الکتریکی در آب می توانند حرکت کنند؟

mortazavi

اهمیت قالپاق در خودرو و نحوه عملکرد آن

mortazavi

نظر دهید.