مجله خبری 22 شرقی
مقالات فنی

تعمیر رگولاتور برقی یا بالابر پنجره خودرو در عیب یابی فنی خودرو

تعمیر رگولاتور برقی یا بالابر پنجره خودرو در عیب یابی فنی خودرو | نشانه های خرابی بالابر برقی شیشه خودرو | عیب یابی بالابر برقی شیشه خودرو

تعمیر رگولاتور برقی یا بالابر پنجره خودرو در عیب یابی فنی خودرو 

بالا بر شیشه در انواع مدل خودروها تنها با کمی تفاوت ممکن است وجود داشته چرا که اصول اولیه همه اینها یکی می باشد و از ساختار پیچیده ای نیز برخوردار نیست، نشانه های خرابی بالابر برقی شیشه خودرو ممکن است به این شکل باشد که اصلا دکمه کار نکند و یا اینکه عمل بالا رفتن یا پایین رفتن شیشه خودرو بسیار با کندی همراه باشد، برای عیب یابی مشکل بالابر برقی شیشه خودرو یا همان رگولاتور برقی خودرو در این مطلب گام هایی را ذکر خواهیم کرد که با پیروی آن می توانید مشکل اصلی رگولاتور برقی یا بالابر شیشه خودرو را بیابید و برای رفع شدن آن اقدام کنید.

عملکرد بالابر برقی شیشه خودرو که به صورت اتوماتیک کار میکنند تنها با یک دکمه عملیات پایین یا بالا رفتن را انجام می دهند و به وسیله یک اهرم و یک موتور الکتریکی کوچک این کار را انجام می دهند، این موتور الکتریکی دارای یک چرخ دنده مارپیچ و چند چرخ دنده گرد است که نیروی بالا بردن و پایین آوردن شیشه خودرو را فراهم می کنند! بیشتر چرخ دنده های مارپیچ به خاطر زاویه تماس بین مارپیچ و دندانه های چرخ دنده گرد، به شکل خودکار قفل می شوند، چرخ دنده مارپیچ قادر است چرخ دنده گرد را بچرخاند، اما چرخ دنده گرد نمی تواند مارپیچ را به چرخش درآورد. همین اصطکاکی که بین دندانه ها وجود دارد باعث می شود که چرخ دنده قفل شود، اهرمی که در این قسمت وجود دارد یک اهرم بازو بلند است که میله پایین شیشه را نگه داشته وصل شده است.
زمانی که شیشه بالا می رود انتهای بازو داخل شکافی روی میله میلغزد و از طرفی دیگر، در انتهای میله صفحه بزرگی قرار دارد که دندانه های چرخ دنده در داخل آن فرو می رود. موتور نیز چرخ دنده ایی که با این دندانه ها درگیر شده است می چرخاند، در مدل خودروهایی که بالابر دستی شیشه پنجره خودرو دارند، از چنین اهرم مشابه ای استفاده می شود که به جای موتور الکتریکی از یک دسته استفاده می شود که به شکل دستی می توان شیشه خودرو را پایین یا بالا کشید. حال در ادامه نکات فنی خودرویی امروز از مجله خبری خودرو ۲۲ شرقی به این موضوع می پردازیم که مشکلات بالابر برقی شیشه خودرو چیست؟

رگولاتور شیشه برقی وظیفه بالا و پایین رفتن شیشه های خودرو را بر عهده دارد. اصول اولیه رگولاتور شیشه برقی مانند سیستم‌های میل لنگ قدیمی‌تر است و تنها تفاوت آن در نیروی محرکه است که به جای دست راننده یا مسافر تبدیل به موتور شده است.

مطالعه بیشتر  عملکرد خودرو با رینگ اسپرت را چگونه بررسی کنیم؟

رگولاتور از یک کانال تشکیل شده است که در آن پنجره با یک سیستم قرقره قیچی متصل به آن قرار می گیرد. در صورت تکان نخوردن پنجره، مشکلات احتمالی مربوط به آن تنها معدود بوده و بسیار ساده و آسان برای مقابله با آن هستند.

عیب یابی بالابر برقی شیشه خودرو یا رگولاتور برقی

روش‌های ساده و آسانی برای ارزیابی مشکل مرتبط با آن و همچنین چندین احتمال برای یک بالابر شیشه خودرو که معیوب شده است، وجود دارد:

اولین کار این است که فیوزهای جعبه فیوز را بررسی کنید. اگر فیوزها سالم هستند، وقت آن است که به سیم‌کشی شل روی جعبه فیوز و صفحه کلید نگاه کنید.

دکمه را فشار دهید و اگر صدای زمزمه موتور را می شنوید اما حرکت شیشه ها را نمی شنوید به این معنی است که موتور شما خوب است و به احتمال زیاد مقصر این مشکل رگولاتور شیشه برقی است که نیاز به بررسی دارد.

تعمیر رگولاتور برقی یا بالابر پنجره خودرو در عیب یابی فنی خودرو | نشانه های خرابی بالابر برقی شیشه خودرو | عیب یابی بالابر برقی شیشه خودرو
تعمیر رگولاتور برقی یا بالابر پنجره خودرو در عیب یابی فنی خودرو | نشانه های خرابی بالابر برقی شیشه خودرو | عیب یابی بالابر برقی شیشه خودرو

فرآیند تعمیر بالابر برقی پنجره خودرو یا رگولاتور برقی معیوب

  • اولین کاری که باید انجام دهید این است که پیچ دستگیره در و تکیه گاه بازویی که در را نگه می دارد را بیرون بیاورید. پس از بازکردن آنها، درب و تکیه گاه بازو را برداشته و درب در را بردارید.
  • در زیر آن یک ورق پلاستیکی می بینید که به آن سپر آب و هوا نیز می گویند تا سیم کشی ها و موتور را در برابر آب در صورت باران، شستشو و غیره محافظت کند. قبل از برداشتن پنل درب، همه گیره های سیم را با احتیاط جدا کنید.
  • ورق پلاستیکی را با احتیاط جدا کنید بدون اینکه آن را پاره کنید یا از هم جدا کنید زیرا پس از اتمام کار باید دوباره از آن برای پوشاندن کل مجموعه و سیم کشی استفاده کنید.
  • تمام پیچ ها را باز کنید و پنجره را با دست به سمت بالا بکشید.
  • شیشه پنجره را در بالا با چسب محکم یا چیزی شبیه به آن نگه دارید تا مطمئن شوید که پایین نمی لغزد.
  • پیچ های رگولاتور را باز کنید و به آرامی آن را بیرون بکشید. اطمینان حاصل کنید که در برداشتن رگولاتور خود مراقب باشید زیرا سیم به موتور هنوز متصل است.
  • هنگامی که رگولاتور شما خارج است، آن را به طور کامل بررسی کنید و ببینید آیا قطعات آشکارا آسیب دیده ای وجود دارد که به راحتی قابل تعویض هستند. اگر نه، ممکن است لازم باشد کل مجموعه تنظیم کننده را تعویض کنید.
  • اطمینان حاصل کنید که مجموعه رگولاتور شما همان مجموعه ای است که قبلاً در درب اتومبیل شما نصب شده است و می تواند دوباره به راحتی در آن نصب شود.
  • پس از نصب رگلاتور، روش فوق را به ترتیب معکوس تکرار کنید و تمام سیم ها را با دقت به محل مربوطه وصل کنید.
اولین امتیاز را شما ثبت کنید !

مطالب مرتبط

آشنایی با چندتا از جذاب‌ترین حرکات نمایشی در خودروها

نیما شیرازی

آشنایی کامل با عملکرد سنسور دمای هوای ورودی در خودرو

mortazavi

فناوری کاربردی راهنمای تعویض دنده ماشین GSI

mortazavi

نظر دهید.