مجله خبری 22 شرقی
مقالات فنی

انواع مشکلات سیستم تعلیق

موارد رایجی درباره مشکلات سیستم تعلیق و عیب یابی سیستم تعلیق آن در یکی دیگر از  دانستنی های خودرو سایت اخبار خودرو ایران و جهان ۲۲ شرقی ذکر خواهد شد که عمومی ترین مشکلاتی که ممکن است در رابطه با سیستم تعلیق بیان می شود. تا پایان  این مطلب همراه ما باشید…

سیستم تعلیق و مشکلات آن

برای اینکه بتوانید بهتر در مورد اینکه سیستم تعلیق خودرو چیست؟ بدانید می توانید بر روی لینک کلیک کرده تا وظیفه این سیستم را بهتر بشناسید. همچنین طبیعتا می دانید هر سیستمی که در خودرو نصب می شود دارای قطعات ریزتری می باشد که در مجموع ساختار کلی سیستم مورد نظر را تشکیل می دهند، اجزای سیستم تعلیق نیز مانند هر سیستم دیگری از قطعات زیادی تشکیل شده است.

اشکالات عمومی و رایج در سیستم تعلیق خودرو

قطعا بدون داشتن تخصص نمی توان به عیب یابی سیستم تعلیق پرداخت چرا که انواع سیستم تعلیق متفاوت است و هریک نیازمند این است که نحوه عملکرد آنها جزء تجربیات فرد و یا تخصص در این زمینه باشد.

اما ممکن است با برخی علائم و شنیدن صداهایی پی به ایرادات و اشکالاتی که در آنجا وجود دارد برد، در ادامه به برخی نمونه ها و صداهایی که نشان دهنده وجود اشکال در این قسمت است اشاره می شود.

۱) خارج شدن خودرو از مسیر حرکت

در این مورد ممکن است احساس کنید خودرو به سمت راست یا چپ کشیده می شود و البته این مورد جزء شایع ترین اشکالات در سیستم تعلیق خودرو می باشد و در این حالت باید سریعا به تعمیرگاه مراجعه شود. برای رفع آن ابتدا باید زاویه تایرها مورد بررسی قرار بگیرد همچنین فرمان خودرو هم باید بررسی شود تا بتوان تایرها را به درستی هدایت کرد. در هر حال باید برای رفع چنین مشکلی نزد تعمیرکار رفته و از او برای رفع این مشکل کمک بخواهید. برخی عوامل دیگری که در زیر ذکر می شوند هم جزء عوامل به یک سو کشیده شدن خودرو می باشد و ایراد در قطعات زیر باعث بروز این حالت می شود.

  • تنظیم نبودن باد تایرها
  • تنظیم نبودن درست فرمان
  • ساییده شدن تایرها
  • علائم ناقص بودن فرمان یا سگدستها
  • کالیپر شدن ترمز به یک سمت

لازم است بدانید زمانی فرمان شما دچار ناهماهنگی می شود که در دست انداز بزرگی و یا در چاله ای بزرگ بیفتید و تلاش زیادی برای بیرون آمدن داشته باشید. ضمن اینکه تغییر ناگهانی فرمان باعث ایراد در فنر، کمک فنر، سگدست و یا شکسته شدن فرمان می شود.

مطالعه بیشتر  آشنایی با رادیاتور موتور و نحوه عملکرد آن

مشکلات سیستم تعلیق | عیب یابی سیستم تعلیق | اشکالات سیستم تعلیق | دانستنی های خودرو | اخبار خودرو ایران و جهان | معرفی قطعات مختلف خودرو به همراه عیب های آن

۲) زمان تعویض کمک فنرها با پرش های مکرر خودرو

زمانی که احساس می کند خودروی شما یک سواری نرم را به شما ارائه نمی دهد نشان دهنده این است که کمک فنرها و یا سیستم تعلیق و متعلقات آن خشک و یا دچار ایراد شده اند. این مورد در زمان هایی بسیار اتفاق می افتد که با هر دست اندازی خودروی شما پرش نسبتا بلندی دارد و کمک فنرها در این زمان که قاعدتا باید برای کمک به خودرو عمل میکنند ضعیف شده و از چنین تکان هایی جلوگیری نمیکنند.

از دیگر وظایف کمک فنرها این است که تایرها را بر روی جاده هم سطح کنند و به اصطلاح آن را به جاده بچسباند تغییر چنین وضعیتی باعث می شود که کمک فنر عملکرد خود را درست انجام ندهد و برای رفع مشکل آن باید مورد بررسی قرار بگیرد. برای اینکه کمک فنرها همیشه نقش خود را به درستی انجام دهند باید روغنی که اطراف آن قرار گرفته همیشه تست شود و اگر دچار نشتی باشد مطمئنا کمک فنر را دچار مشکل خواهد کرد.

۳) ناهماهنگ بودن هر دو طرف خودرو (یک طرف پایین تر از سمت دیگر)

از دیگر مشکلات سیستم تعلیق می توان به این موضوع اشاره کرد که هر دو طرف خودروی شما تراز نباشد و یک طرف ممکن است از طرف دیگر خودرو پایین تر باشد.

باز هم ایراد در کمک فنرها باعث بروز چنین حالتی می شود و ممکن است کمک فنر بیش از اندازه جمع و یا فشار بر روی آن وارد شده باشد که به مرور کارایی خود را از دست می دهد. یکی از نقش های کمک فنر تنظیم ارتفاع خودرو می باشد.

با فشار بر روی صندوق عقب فنرها را تست کنید.

تست سالم بودن کمک فنر را به این صورت می توانید انجام دهید، بدین شکل که: بر روی صندوق عقب خودرو فشار وارد کرده و سریعا آن را رها کنید که به صدایی که از سیستم تعلیق شنیده می شود گوش کنید، اگر صدایی مانند قیژ قیژ شنیده شد مشخص می شود که در کمک فنرها، فنرها، بوش ها و یا در دیگر قسمت های سیستم تعلیق مشکلی وجود دارد.

مطالعه بیشتر  آیا گرم کردن خودرو در جا باعث آسیب موتور می شود؟

چنانچه احساس کردید که خودرو از هر دو سمت نیز تراز نمی باشد مشخص می شود که اختلاف ارتفاع وجود دارد و این نقص در کمک فنرها را نشان می دهد.

۴) خم شدن و یا کله زدن های غیرعادی خودرو

در مواردی که در زیر به آنها اشاره می شود باعث بروز کله زدن خودرو و یا خم شدن به سمت جلو به شکل غیر عادی اتفاق می افتد…

زمانی که پدال ترمز فشار داده می شود خودرو به سمت جلو پرش دارد و در مواقعی که گردش خودرو به درستی انجام نمی شود و خودرو به این طرف و آن طرف می رود نشان دهنده این است که فرمان خودرو و یا سیستم تعلیق دچار ایراد شده است.

همچنین زمانی که می خواهید با خودروی خود شتاب بگیرید نیز خودرو ناگهان به سمت عقب میپرد و تمامی این موارد گفته شده بدین خاطر است که شما با خودروی خود به صورت اصولی رانندگی نمی کنید و یا رانندگی های خیلی سریع و هیجانی را انجام می دهید.

مشکلات سیستم تعلیق | عیب یابی سیستم تعلیق | اشکالات سیستم تعلیق | دانستنی های خودرو | اخبار خودرو ایران و جهان | معرفی قطعات مختلف خودرو به همراه عیب های آن

۵) چرخش سخت فرمان خودرو

زمان هایی که حتی سرعت خودروی شما بسیار آهسته است و فرمان خودرو به سختی پیجیده می شود ممکن است فنربندی خودرو و سیستم تعلیق دچار ایراد شده باشد و حتی در برخی موارد نیز لرزش فرمان در زمان چرخش وجود نقص در این قسمت را نشان می دهد.

سخن پایانی:

در مورد رایج ترین مشکلات سیستم تعلیق مهمترین موارد ذکر شد اما بهتر است بدانید جلوبندی خودرویی که با آن رانندگی میکنید مانند: سیستم تعلیق، فنربندی خودرو با هندلینگ و سوای و راحتی خودروی شما ارتباط بسیار مستقیمی دارد و سلامتی این سیستم از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است، پس بهتر است برای اینکه آسیب جدی و یا هزینه های زیادی تحمیل نشود هر ازگاهی نسبت به تست سلامت خودرو به تعمیرگاه اقدام شود. مخصوصا در زمان هایی که تصادفاتی رخ می دهند، هرچند کوچک اما باعث آسیب به فنرها خواهد شد. پس در نتیجه بهتر است همیشه از سالم بودن خودرو و قطعات آن اطمینان حاصل شود.

4/5 - (9 امتیاز)

مطالب مرتبط

اطلاعات عمومی خودرو | ۱۵ دلیلی که می گوید ماشین شما بنزین را سریع می سوزاند!

mortazavi

دانستنی های جالب خودرو | تراز نبودن تایرها چه مشکلاتی به وجود می آورد؟

mortazavi

ریتاردر ماشین های باری چیست؟ و چه کاربردی دارد؟

mortazavi

نظر دهید.