مجله خبری 22 شرقی
مقالات فنی

انواع مختلف سیستم تعلیق

دانستن قطعات خودرو و آشنایی با هریک از سیستم های به کار رفته در اتومبیل ها مانند: سیستم تعلیق و انواع مختلف سیستم تعلیق یا به عبارتی دیگر دسته بندی سیستم تعلیق لازمه هر راننده ای است که باید بداند و از قطعات به کار رفته در خودرویی که استفاده می کند اطلاعات نسبی داشته باشد. در سایت خبر خودرو به معرفی تمامی اجزا و قطعات خودرو می پردازیم تا بهتر بدانید که خودرویی که استفاده می کنید با کمک چه قطعاتی حرکت میکند! 

انواع سیستم تعلیق

سیستم های تعلیق به سه دسته کلی تقسیم کلی تقسیم می شود که به صورت مستقیم، وابسته و تعلیق نوین دسته بندی شده اند، همانطور که می دانید سیستم تعلیق در قسمت عقب و جلویی خودرو قرار میگرد.

در سیستم های تعلیق از نوع مستقیم چرخ های متصل به یک محور و یا همان اکسل به یکدیگر وابسته شده اند و با حرکت هرکدام، دیگری هم حرکت میکند. همچنین در سیستم های تعلیق از نوع وابسته، چرخ هایی که با هر اکسل در ارتباط هستند به صورت جدا از هم عملکرد خود را نشان می دهند.

۱) سیستم‌های تعلیق مستقل

خود این دسته به زیر مجموعه های دیگری نیز تقسیم بندی می شود که شامل:

جناغی دوبل (دوجناغی)

شکل این نوع مانند دو جناغ به شکل A می باشد که به صورت موازی و با فاصله عمودی از هم هستند. طبق ها که یکی از اجزا سیستم تعلیق هستند و در مطلبی تحت عنوان اجزای مختلف سیستم تعلیق در مورد آن توضیح داده شده است ، در این نوع به صورت بالا و پایین مرکز چرخ ها قرار داده شده است و در بخش وسطی یک فنر اول را به همراه کمک فنر داخل خود، قرار گرفته است. این فنر لول و کمک فنر وسطی آن سیستم تعلیق و شاسی را به یکدیگر متصل نمی کند و طبق های به کار رفته در آن از طریق محورهایی به شاسی وصل می شوند. از این نوع سیستم جناغی دوبل بیشتر در خودروهای اسپرت و مسابقه ای استفاده می کنند.

مک‌فرسون

نام این سیستم از فردی که این قطعه را اختراع کرده است گرفته شده است و در مدل خودروهای اروپایی بیشتر به چشم میخورد. این قطعه بیشتر در خودروهایی با دیفرانسیل جلویی کاربرد دارند و از یک میله موج گیر نیز استفاده شده است که قسمت اصلی آن استارت می باشد. این قطعه برای خودروهایی مناسب است که در آنها طبق ها حذف شده است و اتصال سیستم تعلیق به شاسی به وسیله استارت انجام می شود و البته برای اتومبیل هایی که فضای مناسب برای جزئیات سیستم تعلیق ندارند استفاده می شود. از این قطعه برای نرم بودن و البته راحتی خودرو بسیار استفاده می شود و دلیل دیگر استفاده آن نیز ارزان بودن و سبک بودن آن است.

مطالعه بیشتر  5 علت اصلی لرزش فرمان در سرعت های کم و زیاد
انواع مختلف سیستم تعلیق | دسته بندی سیستم تعلیق | دانستنی های خودرو | سایت خبر خودرو | قطعات خودرو | معرفی خودرو و اجزای تشکیل دهنده آن در 22 شرقی
انواع مختلف سیستم تعلیق | دسته بندی سیستم تعلیق | دانستنی های خودرو | سایت خبر خودرو | قطعات خودرو | معرفی خودرو و اجزای تشکیل دهنده آن در ۲۲ شرقی

محور نگهدارنده

محور نگهدارنده دارای دو اهرم نگه دارنده می باشد که به آن اهرم دو شاخه ای نیز میگویند. یک سر آن به مرکز چرخ و سر دیگرش به شاسی متصل شده است. فنر لول در محور نگهدارنده نیز استفاده شده است و در دو مدل دو شاخه و خم شونده موجود است.

در مدل دو شاخه چرخ ها به شکل عمودی حرکت میکنند و البته در مسیرهای پیچ دار نیز زاویه ندارند و کنترل کردن خودروها در این مدل تقریبا می توان گفت غیرممکن خواهد شد که در نهایت باعث ناایمن بودن خودرو می شود.

در مدل دوشاخه خم شونده نیز علاوه بر حرکت عمودی به صورت نود درجه نیز چرخش داشته و ایمنی خودرو را بالا می برد و استفاده از آنها نیز در  خودروها بسیار کم شده است.

طبق‌دار عرضی

شکل آن مدل A ماننده است و به جای فنر لول از فنر برگی استفاده شده است. این فنر برگی در قسمت طبق پایینی و بر روی محور عرضی بین چرخ ها قرار دارد و در خودروهای زیادی نیز از این مدل استفاده نمی شود و شاید بتوان به مدل شورلت کوروت اشاره کرد.

۲) سیستم‌های تعلیق وابسته

نوع دیگری از سیستم تعلیق به نام سیستم تعلیق وابسته وجود دارد که همانند نمونه بالایی از قسمت های مختلفی تشکیل شده است.

محور یا اکسل صلب:

در این مدل شکل قرار گیری چرخ ها به این صورت است که بر روی یک محور و افقی قرار میگیرند که فنرها (لول یا تخت) به شکل مستقیم به شاسی متصل می شوند و به اصطلاح بر روی این میله سوار می شوند.  چنانچه نوع فنرها لول باشد بازوهای کنترلی در این مدل برای حمایت از آنها به کار گرفته می شود.

اکسل تیر شکل

این قطعه هم مانند اکسل صلب بهینه سازی شده است و به این صورت است که دو میله از وسط آن عبور کرده است و به شکل مورب به چرخ ها متصل شده است تا بتواند کنترل حرکات جانبی را تا میزان زیادی بالا ببرد.

چهار میل

این قطعه مجدد خودش به دو دسته تقسیم می شود به نام قطری و مثلثی، که دارای ۴ میله نیز می باشد و به شاسی و بدنه در زاویه های مختلف اتصال پیدا کرده است. این میله ها مرکزیت کنترل محورها و در نهایت توزیع وزن را عهده دار است.

ددیون

لازم به ذکر است که این مدل از رده خارج شده و از ترکیب شدن محور نگهدارنده و محور صلب تشکیل شده است.

۳) سیستم‌های تعلیق نوین

در انواع مختلف سیستم تعلیق و سیستم های که قبلا توضیح داده شد هنوز هم مرسوم هستند اما سیستم های تعلیق مدرن نیز که دسته بندی متفاوتی دارند امروزه بیشتر مورد استفاده خودروسازان قرار گرفته است.

مطالعه بیشتر  دانستنی های فنی خودرو | منظور از بوستر ترمز خودرو چیست؟

چند اتصاله

هر نوع سیستمی که مشاهده کردید بیشتر از دو طبق را دارد به شکل چند اتصاله خواهد بود و برای اولین بار نیز کمپانی مرسدس این مدل را اختراع کرد. این مدل یکی از بهترین ها ست و به شکل جداعملکرد خود را انجام داده و تنظیمات سیستم تعلیق را به عهده دارد و در خودروهای فرمول یک بسیار کاربردی است. ضمن اینکه جناغ ها در این مدل نیز به هم وصل نیستند.

هر سیستم تعلیق مستقلی که دارای بیش از دو طبق باشد را چند اتصاله می‌نامند. مرسدس بنز مبتکر این سیستم شناخته می‌شود. سیستم تعلیق چند اتصاله که بهترین سیستم تعلیق خودرو مورد استفاده تا امروز است، مشتق از سیستم دو جناغی است. اما جناغ‌ها در این سیستم به هم متصل نیستند و به صورت مستقل از هم تنظیمات سیستم تعلیق را بر عهده دارند. از این سیستم در خودروهای فرمول یک بسیار استفاده می‌شود.

انواع مختلف سیستم تعلیق | دسته بندی سیستم تعلیق | دانستنی های خودرو | سایت خبر خودرو | قطعات خودرو | معرفی خودرو و اجزای تشکیل دهنده آن در 22 شرقی

سیستم هیدروپنوماتیک یا هیدرولیکی

این سیستم را اولین بار سیتروئن به کار گرفت اما اکنون بیشتر در خودروهای سنگین و نظامی کاربرد دارد. این سیستم که به یک پردازنده‌ مرکزی مجهز است، از سیلندری حاوی روغن تشکیل شده است. سوپاپ الکتریکی متصل به پردازنده‌ مرکزی، میزان و فشار روغن درون سیلندرها را که مشخص کننده‌ ارتفاع و و سختی سیستم تعلیق است، تنظیم می‌کند.

سیستم تعلیق بادی

عملکرد این مدل همانند سیستم تعلیق هیدرولیکی می باشد و به جای روغن از گاز در سیلندرها استفاده می شود و به جای پمپ روغن نیز از کمپرسور هوا استفاده شده است که در خودروهای شاسی و آفرودی بسیار کاربرد دارد.

سیستم الکترو مغناطیسی

سیلندرهایی در این نوع وجود دارد که به وسیله تکه های بسیار ریز آهن پر شده است و درون پیستون آن نیز یک هسته تشکیل شده از مواد حساس به مغناطیس قرار گرفته است. پردازنده مرکزی در این نوع سیستم جریان مغناطیسی را از هسته عبور داد و البته شدت آن را هم تنظیم میکند. هر چقدر این شدت بیشتر باشد سیستم نیز سفت می شود و برعکس این موضوع نیز اتفاق می افتد.

سخن پایانی:

نحوه نگهداری از سیستم تعلیق به این صورت است در مسیرهایی که احساس می شود باید جانب احتیاط رعایت شود و بسیار آفرودی و یا پرپیچ و خم هستند زیاد تردد نشود و از خودروهای مخصوص این ترددها حدالامکان استفاده شود و ضمن اینکه دلیلی که می تواند به شما نشان دهد که سیستم تعلیق دچار مشکل شده است وجود روغن بر روی کمک فنرها، بوش ها و البته صدای بالای قطعات است که در صورت مشاهده بهتر است به یک تعمیرکار مراجعه شود. پیشنهاد می شود بعد از طی نمودن هر ۶۰ هزار کیلومتر برای تست و بررسی خودروی خود به تعمیرگاه مراجعه شود.

اولین امتیاز را شما ثبت کنید !

مطالب مرتبط

خودروهای شاسی بلند مناسب برای خانم ها چه ماشین هایی هستند؟

mortazavi

انواع فیلتر هوا خودرو را بهتر بشناسید

mortazavi

روغن از اگزوز شما خارج می شود؟ علت آن چیست؟

mortazavi

نظر دهید.