نماد سایت مجله خبری 22 شرقی

انواع سیستم های انژکتوری

در مبحث قبلی از مقالات فنی خودرو سایت ۲۲ شرقی راجع به مبحث اینکه انژکتور چیست و چگونه کار می کند صحبت کردیم! امروز در مورد انواع سیستم های انژکتوری توضیحاتی ارائه خواهیم کرد، همراه باشید تا انتهای مطلب….

مدل های مختلف سیستم های انژکتوری

برای یادآوری سریعتر اشاره ای مختصر به نحوه کار سیستم سوخت رسانی انژکتوری داریم؛ عملکرد سوخت رسانی در این مدل به این صورت است که در ابتدا به وسیله پمپ که می تواند میکانیکی یا الکتریکی باشد، به درون لوله های انتقال و ریل سوخت همراه با فشار زیاد تزریق سوخت را انجام داد تا عملیات به انژکتور صورت بگیرد. انژکتور به این شکل عمل می کند که سوخت را اول به شکل پودر درآورده و سپس از طریق سوزن به داخل سیلندر هوا وارد می کند که مخلوط سوخت و هوا انجام می شود.

مقدار سوخت والبته مدت زمان پاشش به وسیله انژکتور به داخل سیلندرها توسط واحد کنترل و اطلاعاتی که از سنسورها دریافت می کند، صورت می گیرد که اطلاعات نیز کاملا دقیق هستند. تغییر حلقه پاشش سوخت در حجم کم یا بلا به وسیله انژکتور قابل انجام است و بر همین اساس نیز مقدار سوخت و غلظت آن نیز به درستی انجام می شود.

مزیت استفاده از سیستم های انژکتوری

معایب سیستم های سوخت رسانی انژکتوری

انواع سیستم های انژکتوری

به طور کلی سیستم سوخت رسانی انژکتوری به دو صورت است:

سیستم‌های انژکتوری میکانیکی 

سیستم های انژکتوری الکتریکی EFI

چه تفاوتی میان خودروهای انژکتوری بنزینی و دیزلی وجود دارد؟

در خودروهایی که دارای سیستم انژکتوری دیزلی هستند، احتراق سوخت و جرقه زنی به درون سیلندرها به شکل خودکار انجام می شود و زمانی انفجار گازوئیل انجام می شود که به محض ورود هوا در داخل سیلندر و بیشتر شدن تراکم و دمای آن عملیات انجام شود. در همین موقع عملیات پاشش انجام شده و با احتراق سوخت پیستون به حرکت در می آید که باعث می شود موتور روشن شود.

در خودروهای بنزینی ترکیب هوا و سخت به شکل همزمان وارد سیلندر انجام می شود و عملیات احتراق از راه سیستم جرقه زنی و شمع ها صورت میگیرد که می توان در اینجا بیان کرد در خودروهای دیزلی تراکم بیشتری در درون سیلندرها نسبت به مدل بنزینی وجود دارد.

ضمن اینکه لازم است ذکر شود در مدل خودروهای دیزلی از هوای محیط برای مکش داخل سیلندرها استفاده می شود اما در مدل خودروهای بنزینی سیستم سوخت رسانی و هوا رسانی جدایی وجود دارد. در خودروهای بنزینی تنظیم کردن زمان جرقه زنی شمع ها و مقدار مخلوط سوخت و هوا به واسطه ECU انجام می شود. همانطور که بیان شد، موتورهای دیزلی توان بالاتری از موتورهای بنزینی دارد اما به مراتب باعث می شوند که آلودگی بیشتری نیز تولید شود.

5/5 - (1 امتیاز)