مجله خبری 22 شرقی
مقالات فنی

انواع سیستم ترمز ABS

سیستم ترمز ABS از فناوری های جدیدی است با تاریخچه ایکه دارد در ابتدا برای هواپیماها مورد استفاده قرار میگیرفت که بعدها در انواع مدل خودروها نیز استفاده شد. در مطلب فنی خودرویی سایت ۲۲ شرقی به معرفی انواع سیستم ترمز ABS  می پردازیم تا پایان این مطلب همراه ما باشید….

سیستم ترمز ضدقفل خودرو چیست؟

سیستم ترمز ضدقفل یا ABS با جلوگیری کردن از قفل شدن چرخ ها بعد از عملیات ترمزگیری باعث می شود که خودرو توقف راحت تری داشته باشد و هم اینکه انحراف مسیر نداشته باشد. در زمان هایی که شرایط جاده ها مناسب نمی باشد ممکن است ترمزگیری برای رانندگان با سختی همراه باشد و قفل شدن چرخ ها مانع از چرخش آنها شود. در همین زمان، فرمان پذیری خودرو کاهش پیدا کرده و کنترل کردن اتومبیل بسیار سخت می شود که منجر به تصادفات و خسارات سنگین خواهد شد.

  • انواع سیستم ترمز ABS 
    • ترمز ABS تک کاناله با یک سنسور 
    • سیستم ترمز ضدقفل سه گانه یا سه سنسور
    • سیستم ترمز ABS چهارگانه یا چهار سنسور 

سیستم ترمز ABS | انواع سیستم ترمز ABS | عیب های رایج سیستم ترمز ABS | معرفی قطعات خودرو | دانستنی های خودرو | سایت اخبار خودرو | یک، سه و چهار کاناله

تا قبل از به روی کار آمدن سیستم ترمز ABS، رانندگان با چندین بار فشار دادن پدال ترمز تلاش میکردند تا از قفل شدن چرخ ها جلوگیری کنند که در سرعت های بالا این حرکت چندان موفقیت آمیز عمل نمیکرد. بعد از پیدایش سیستم ترمز ضدقفل، ترمز گرفتن پیوسته به صورت خودکار و هوشمندانه انجام می شود و بسیار به خودروسازان و رانندگان کمک کرده است.

برای اطلاع از اجزای تشکیل دهنده سیستم ترمز ضدقفل یا ای بی اس به لینک قرار داده شده مراجعه کنید و جزئیات بیشتری در مورد عملکرد سیستم ترمز ABS در قالب یک فیلم آموزشی مشاهده کنید.

مطالعه بیشتر  نشانه های خرابی پمپ بنزین در خودرو + عیب یابی

انواع سیستم ترمز ABS

مدل های مختلف سیستم های ABS باعث شده تا هریک عملکرد های متفاوتی داشته باشند و در نوع سرعت، دقت پردازش و حساسیت ها متنوع هستند که در دسته کلی قرار میگیرند.

ترمز ABS تک کاناله با یک سنسور

از این مدل تک کاناله ضدقفل برای خودروهای سنگین استفاده می کنند و دارای یک سنسور، سوپاپ، کانال در اکسل عقبی خودرو است که به کمک آنها کنترل و تنظیم سرعت چرخ های عقب انجام می شود. در زمانی که این سیستم در خودروها عمل میکند و ترمز گیری های شدیدی اعمال می شود، وزن خودرو به سمت جلو بالا می رود و تعادل وزنی در قسمت عقبی خودرو به هم خودروه و در این لحظه قفل شدن چرخ های عقبی بیشتر اتفاق می افتد. با کمک یک حسگر و سوپاپ احتمال قفل شدن یکی از چرخ های عقب خودروهای سنگین اتفاق می افتد.

انواع سیلندر و اجزای آن

سیستم ترمز ضدقفل سه گانه یا سه سنسور

در این مدل از سیستم ترمز، کانال ها و سوپاپ ها هریک در چرخ های عقب به صورت جداگانه نصب می شوند اما علاوه براین موارد برای چرخ های عقبی نیز یک سری دیگر از سوپاپ و حسگر بر روی اکسل عقب نصب می شود هر دو همزمان فعال هستند. این سیستم دقت و حساسیت پایینی نسبت به مدل های پیشرفته تر خود دارد و سرعت چرخ های جلویی را به صورت مجزا و چرخ های عقبی خودروها را هم به شکل مجزا تنظیم می کند. در این سیستم در زمان ترمزگیری شدید امکان قفل شدن یکی از چرخ های عقب وجود دارد.

مطالعه بیشتر  مزیت و عیب خودروهایی که دارای دیفرانسیل عقب هستند؟

سیستم ترمز ABS | انواع سیستم ترمز ABS | عیب های رایج سیستم ترمز ABS | معرفی قطعات خودرو | دانستنی های خودرو | سایت اخبار خودرو | یک، سه و چهار کاناله

سیستم ترمز ABS چهارگانه یا چهار سنسور

همانطور که از نام این نوع سیستم پیداست، هر چهار چرخ خودرو سنسور و سوپاپ مخصوص به خود را دارند و وجود این نوع سیستم در خودروها یکی از دقیق ترین سیستم ها می باشد که سرعت هر چرخ را به صورت جداگانه به وسیله حسگرها بررسی و به ECU گزارش می دهد. در این مدل، زمان عملکرد و اکنش هر ABS به صورت جداگانه و براساس نیاز خودرو تنظیم شده است. این مدل یکی از ایمن ترین سیستم ترمز های ضدقفل است.

با معرفی تمامی قطعات خودرویی که در یک خودرو به کار رفته است بهتر میتوانید با جزئیات آن آشنا شوید چرا که نیاز هر راننده ای است تا بداند اجزای تشکیل دهنده یک خودرو چه قطعاتی هستند. لازم است بدانید هر نوع سیستم و قطعه ای که در خودروها به کار گرفته می شود دارای مزایا و معایبی نیز هستند و هیچ بی عیب و نقص نمی باشند. معایب سیستم ترمز ABS را در مطالب بعدی از سایت فنی و خودرویی ۲۲ شرقی ذکر خواهیم کرد، ضمن اینکه به بررسی رایج ترین ایرادات سیستم ترمز ضدقفل ABD هم خواهیم پرداخت.

5/5 - (1 امتیاز)

مطالب مرتبط

آموزش بستن زنجیر چرخ و معرفی انواع آن

mortazavi

نشانه های خرابی استارت خودرو چه مواردی هستند؟

mortazavi

روغن موتور مناسب‌ برای تیپ‌های پژو ۲۰۶ و ۲۰۷i کدام نوع هستند!

mortazavi

نظر دهید.