مجله خبری 22 شرقی
مقالات فنی

انواع درگاه شارژ خودروهای برقی

انواع درگاه شارژ خودروهای برقی | درگاه های مخلف شارژ خودروهای الکترونیکی

انواع درگاه شارژ خودروهای برقی امروزه در دنیا وجود دارد. شارژ خودرو برقی به عنوان یکی از مهمترین موارد در صنایع تولید ماشین های برقی بشمار می آید. شارژ برقی به طور کلی در همه صنایع آینده افزایشی چشمگیر خواهد داشت. ایستگاه شارژ خودرو برقی در بسیاری از کشورها که دارای فناوری های پیشرفته در زمنیه تولید خودرو هستند وجود دارد. البته مسئله ای که در این میان بسیار اهمیت دارد استانداردهای خودرو برقی نیز هستند که در کوتاه مدت دچار آسیب نشوند.

هنگامی که خریداران خودرو می خواهند یک ماشین برقی را خریداری کنند یکی از مسائلی که آنها را بسیار گیج می کند انواع درگاه شارژ است. ماشین های برقی بر خلاف ماشین های احتراقی یک ودرودی مشخص برای دریافت سوخت ندارند و برای این کار چندین درگاه را دارا هستند.

بعضی از تولیدکنندگان ماشین های برقی حتی برای یک مدل مشخص از دو یا سه درگاه مختلف استفاده می کنند. اما این دسته بندی به شدت ساده است و شما می توانید به راحتی روی آنها تسلط پیدا کنید. یک نکته جالب که کارشناسان این حوزه پیش بینی کرده اند این است که در آینده ممکن است این تنوع بسیار کمتر شود. خیلی از رانندگان این تنوع را در ایستگاه شارژ خودرو برقی مشاهده کرده اند.

انواع درگاه شارژ

انواع درگاه شارژ اهمیت بسیاز زیادی دارند و شما می توانید با شناخت آنها کمک بزرگی به سلامت فنی خودرو برقی تان کنید.

درگاه مدل ۱

این نوع از اتصال متشکل از پنج پین است به طور معمول در آمریکای شمالی مورد استفاده است. البته در اروپا و انگلستان به‌ جای این درگاه از درگاه نوع ۲ استفاده می‌ کنند که این نوع هم مزیت های خاص خود را دارد.

اما با این وجود در ماشین های برقی که سال ها از تاریخ تولید ارائه شان به بازار می گذرد همچنان دارای این نوع درگاه هستند. خودروهایی مثل نسل اول نیسان لیف برقی یا کیا سول برقی از این مدل بهره بردند. خودروهایی مثل  میتسوبیشی اوتلندر PHEV هم از این درگاه برای شارژ باتری خود استفاده می‌کنند.

این سیستم فقط برای شارژ معمولی و سریع به وسیله جریان برق AC (جریان متناوب) طراحی شده است که کمک بسیاری به افزایش طول عمر سیستم برق خودرو می کند.

این یعنی درگاه نوع ۱ پذیرای شارژرهایی از ۳ تا ۷ کیلووات است که شما می توانید در حالت کلی نسبت به آنها شناخت بسیار مناسبی پیدا کنید. خودروهای برقی که این درگاه را دارند به طور معمول یک آدابتور شارژ نیز همراه شان است که به راننده اجازه می‌دهد تا خودروشان را به شارژرهای عمومی بدون سیم متصل کند.

مطالعه بیشتر  خودروهایی با فرمان سمت راست در کدام کشورها وجود دارند؟

دلیل این کار در این نکته است که چراکه یافتن ایستگاه شارژ خودرو برقی مجهز به شارژرهای نوع ۱ باسیم به‌ طوری که کابل شارژ به‌صورت دائمی به شارژر متصل باشد خیلی مسئله امکان پذیری نیست. دقت داشته باشید که این موضوع طبق استانداردهای خودرو برقی نیز بشمار نمی آید و در نهایت باعث بروز مشکلات در این زمینه می شود.

درگاه مدل دوم

درگاه نوع ۲ اختلاف زیادی نسبت‌ به دیگر ورودی‌های شارژی که بسیار رایج‌ هستند دارد. این شارژرها در اروپا بسیار مورد استفاده قرار می گیرند. این نوع درگاه را با نام (مِنِکیس) نیز می شناسند. اما براساس قوانین جدید اتحادیه اروپا شرکت های تولید کننده ماشین های برقی باید برای خودروهای جدید خود از این درگاه که به هفت پین مجهز است استفاده کنند که در سلامت فنی خودرو و کاهش هزینه های ماشین بسیار تاثیر گذار است. اما درنتیجه همه پایگاه‌های سیمی شارژ عمومی در این قاره از درگاه نوع ۲ استفاده می کنند که مزایا و معایب مخصوص خود را دارد. شیوه استفاده از انواع درگاه شارژ بسیار مهم است.

مطلب پیشنهادی: افت باتری خودروهای برقی چگونه اتفاق می افتد؟

این سیستم مثل درگاه نوع ۱ به‌ شیوه ای طراحی شده است که از شارژ سریع و معمولی یکپارچه با شارژرهای خود می تواند به طور کامل پشتیبانی کند و علاوه بر این موضوع با تغذیه سه فازی ۲۲ کیلوواتی نیز سازگاری بسیار عالی دارد.

البته این موضوع را نیز باید در نظرداشته باشید که استانداردهای خودرو برقی شما بتواند این شیوه را هندل کند. آخرین نسل رنو زویی این توانایی را دارد که با استفاده از یک درگاه نوع ۲، نرخ شارژ ۴۳ کیلوواتی و پایگاه شارژ سریع تناوبی که به نسبت کمیاب است شارژ شود.

خودروهایی مثل تسلا مدل S و X از نوع پیشرفته درگاه نوع ۲ استفاده می کنند تا کاربران بتوانند از شبکه سوپرشارژ تسلا و شارژرهای خانگی برای شارژ این خودروها استفاده کنند که کار را بسیار راحت و آسان می کند.

اما درگاه نوع ۲ دقیقا برخلاف نوع ۱ می‌تواند به خودرو قفل شود و کاربر را از امنیت آن مطمئن کند که امروزه این مسئله به عنوان یک مزیت بسیار قابل توجه به حساب می آید. هنگامی که قفل ایجاد می شود دیگر به هیچ عنوان کسی نمی‌تواند در زمان شارژ آن را از خودرو جدا کند و در روند شارژ مشکلی به وجود آورد. متاسفانه در ایستگاه شارژ خودرو برقی یکی از مواردی که خیلی مشکل ایجاد می کند همین قطعی حین فرایند شارژ است.

محبوب ترین انواع درگاه شارژ (درگاه مدل ترکیبی)

سیستم‌های شارژ ترکیبی عمومی هستند را با نام CCS هم می شناسند که از رایج‌ترین اتصال ها برای شارژ سریع از طریق جریان مستقیم (DC) بشمار می آید. بیشتر ماشین هایی که به طور کامل برقی هستند و تاریخ تولیدشان به سال های دور مربوط نمی شود دارای این سیستم می باشند. این درگاه به کاربر اجازه می دهد که موازی با پایگاه‌های شارژ مستقیم عمومی از پایه شارژ جریان متناوب خانه نیز استفاده کند.

مطالعه بیشتر  سنسور موقعیت میل سوپاپ و نحوه عملکرد آن

شرکت تسلا به عنوان یکی از موفق ترین کمانی های  فعال در حوزه تولید ماشین های برقی در اروپا به این درگاه مجهر است. این ماشین ها می توانند به صورت استاندارد از مدل ۳ این درگاه ها استفاده کنند که در نهایت باعث آسیب به باتری اصلی خودرو نیز نشود. کمپانی تسلا از رانندگانی که دارای ماشین های مدل‌های S و X  دارند نیز خواسته است که از این موضوع اطلاع پیدا کنند که آداپتور شارژ CCS را نیز ساخته است تا مالکان این دستگاه‌ها بتوانند در شرایطی که این شارژر ها مورد نیازشان بود استفاده کنند.

دقت داشته باشید که انواع درگاه شارژ خودروهای برقی را اگر با بی احتیاطی و یا رعایت نکردن موارد استاندارد در حین فرایند شارژ استفاده کنید، آسیب هایی اساسی کی بینند و شما مقصر نهایی هستید.

درگاه مدل CHAdeMO

CHAdeMO درواقع مخفف عبارت Charge de Move می باشد که به‌ عنوان یکی از اولین سیستم‌های شارژ سریع DC در دنیا شناخته شده است.

این سیستم در ژاپن و در سال ۲۰۱۰  توسعه یپیدا کرد و درگاه موردعلاقه کمپانی های ژاپنی مثل هوندا، میتسوبیشی، نیسان، سوبارو و تویوتا به قرار گرفت.

از CHAdeMO مثل CCS، برای شارژ سریع استفاده می‌کنند و می‌توانند تا ۴۰۰ کیلووات را شارژ کند که به عنوان یکی از بهترین های حوزه خود بشمار می آید. شرکت‌های چینی در سال های اخیرا تلاش کرده اند تا توسعه این شارژر را برای شارژ تا ۹۰۰ کیلووات به وجود آورند که قدم بزرگی بشمار می آید. البته همه نوآوری ها باید استانداردهای خودرو برقی در سراسر دنیا پیش برود تا در نهایت مشکلی به وجود نیاید.

این فناوری در روزهای اولیه ای که وارد بازار شد به رانندگان این اجازه را می داد که از خودروی خود به‌عنوان پایگاه شارژ استفاده کند و خانه‌تان را تا حدی روشن کند. این مسئله تا جایی جلو رفت که را نندگان می توانستند حتی بخشی از انرژی استفاده نشده در خودرو خود را به شبکه برق ملی بفروشند و در نهایت مبلغ قابل توجهی را دریافت کنند.

دقت داشته باشید که آسان بودن استفاده از انواع درگاه شارژ می تواند در توسعه حمل و نقل با ماشین های برقی کمک بزرگی بشمار آید و در نهایت محیط زیست پاکیزه تری را نسل های آینده در اختیار داشته باشند.

اولین امتیاز را شما ثبت کنید !

مطالب مرتبط

مقالات فنی خودروها | سیستم های امنیتی OnStar در ماشین

mortazavi

تمیز کردن سنسور اکسیژن خودرو و شیوه های مختلف آن

mortazavi

ایرادات رایج در خودرو | ۴ علامت نشتی کاسه نمد عقب در خودرو

mortazavi

نظر دهید.