مجله خبری 22 شرقی
مقالات فنی

آشنایی با انواع تست تصادف خودرو

آشنایی با انواع تست تصادف خودرو در سری نکات اموزشی خودرویی با کیلومتر ۲۲ شرقی

انواع تست تصادف خودرو همراه با اصول تست خودرو از اهمیت زیادی برخوردار هستند. تست تصادف بهترین ماشین های دنیا دارای فرایندهای خاصی است. البته تست تصادف ماشین های ایرانی با توجه به امکاناتی که در اختیار دارند انجام می شود. تست تصادف پراید یکی از این موارد است.

بسیاری از شما عزیزان ویدئوهایی که مربوط به تصادف های مختلف هستند را دیده اید و به احتمال زیاد متوجه این موضوع شده اید که شرکت های خودروسازی یکی از مهمترین مواردی که برایشان مهم است حفظ ایمنی سرنشینان می باشد.

اگر بخواهیم مثالی در این مورد بزنیم می توان گفت در کشور امریکا هنگامی یک ماشین برای گرفتن مجوز فروش اقدام می کند باید در چهار آزمون استاندارد ایمنی وسایل نقلیه فدرال (FMVSS) که در اختیار سازمان ملی ایمنی بزرگراه‌ها (NHTSA) است با نمره قابل قبولی مورد تایید قرار گیرد. این آزمون جزء تست تصادف بهترین ماشین های دنیا نیز قرار می گیرد که پیشنهاد می کنیم درباره آن اطلاعات بیشتری داشته باشید.

بهتر است بدانید که بالاتر از همه آزمون‌هایی که مربوط به ایمنی خودرو هستند، برنامه ارزیابی خودروهای جدید (NCAP) می باشد که زیر نظر سازمان ملی ایمنی بزرگراه‌ها می باشد و بر اساس آن خودروها از نظر ایمنی در رتبه‌بندی بین یک تا پنج ستاره قرار می‌گیرد.

انستیتوی بیمه ایمنی بزرگراه‌ها (IIHS) از مراجعی به حساب می آید که تست خودرو را به خوبی انجام می دهد به همین دلیل شرکت های بزرگ در سراسر دنیا با آن همکاری دارند. این مجموعه به عنوان یک تست تصادف بهترین ماشین های دنیا نیز مطرح است که باید به آن توجه کنید.

بنیانگذاران IIHS گروهی از ارائه‌دهندگان خدمات بیمه و وسایل نقلیه هستند که در این مؤسسه انواع تست ها را می گیرند و آنها را با عنوان هایی مثل خوب، نسبتا خوب، کم و ضعیف، دسته‌بندی می‌ کنند.

رانندگی در باران 

در انواع تست تصادف خودرو این تست ماشین ها اگر تحت تصادف بسیار شدیدی قرا بگیرند در قسمت یک چهارم جلویی خودرو است. دقت داشته باشید که بالاترین درجه ایمنی به ماشینی داده می شود که جدا از تست های تصادف هم‌پوشانی کوتاه در جلو (برخورد یک‌چهارم جلویی)، در بقیه تست‌های IIHS هم بتواند نمره قبولی (خوب) را کند. البته این آزمون برای تست تصادف پراید و یا به طور کلی برای تست تصادف ماشین های ایرانی خیلی به کار نمی رود.

اما در این میان بالاترین درجه ایمنی ویژه (Top safety peak plus) برای ماشین هایی است که در تست تصادف هم‌پوشانی کوتاه از جلو هم نمره (خوب) را دریافت کنند. ما در مطلب به انواع تست تصادف خودرو می پردازیم.

مطالعه بیشتر  ترموستات الکتریکی ماشین و شیوه عملکرد آن

تصادف از قسمت جلو

این تست خودرو در واقع یکی از اولین تست‌های تصادف خودرو بشمار می آید که زمان شروع آن از سال ۱۹۸۶ بوده و تا به حال  تغییرات بسیاری را از سر گذارنده است.

این تست از همان مراجل ابتدایی به طور مستقیم و در برخورد با همه عرض جلوی خودرو انجام می‌شد و سرعت برخورد آن هم به ۴۸ کیلومتر بر ساعت می‌رسید. ابعاد آدمک‌هایی که در این تست مورد استفاده قرار می گرفتند متغیر بودند و نکته قابل توجه این است که بدون کمربند در خودرو قرار می‌گرفتند.

اما امروزه این تست در NCAP با سرعت ۳۰ مایل بر ساعت (۴۸/۲ کیلومتر بر ساعت) و همچنین با آدمک‌هایی که کمربندشان بسته است انجام می‌شود. دقت داشته باشید که تست خودرو یک امر بسیار تخصصی است و شما عزیزان نمی توانید به پشتوانه دانش کمی که دارید این کار را انجام دهید.

متاسفانه بعضی از افراد سودجو در بازار با ادعاهای تقلبی ماشین ها را تست می گیرند که شما عزیزان به هیچ عنوان نباید گول این افراد را بخورید. دقت داشته باشید که تست تصادف ماشین های ایرانی و یا همچنین تست تصادف بهترین ماشین های دنیا به وسیله موسسات معتبر باید انجام شود و در غیر این صورت آن تست هیچ اهمیتی و اعتباری ندارند.

تست بخورد از جلو

بهتر است بدانید که این تست در همه دنیا از اهمیت بسیار زیادی بر خوردار است. در این تست ماشین با سرعت ۴۰ مایل بر ساعت (۶۴/۴ کیلومتر بر ساعت) از کنار با یک دیوار سخت به عرض یک‌چهارم عرض خود ماشین برخورد می‌کند که اگر این اتقاف در جهان واقعی پیش بیاید ممکن است جان راننده و سرنشیان را بگیرد. اما نتیجه این تست بیشتر به سیستم تعلیق جلو وابسته است و به طور معمول صدمه زیادی به ماشین وارد نمی‌شود.

مطلب پیشنهادی: چگونه در زمان تصادف افت قیمت خودرو را محاسبه کنیم؟

ماشین ها در زمان تست تا حد قابل توجهی تمایل دارند که چرخش اساسی داشته باشند به سمت مخالف پرتاب شوند. اولین قیمت از این تست در تابستان ۲۰۱۲ میلادی انجام شد که در نتیجه آن بعضی از آدمک‌ها به هیچ عنوان نتوانستند به کمک کیسه‌های هوای جلو و کنار موقعیت ایمنی خود را  حفظ کنند و فقط ۳ خودرو از کل ۱۱ خودروی تست شده، نمره قبولی (خوب) دریافت کردند. شرکت های خودرو برای اینکه بتوانند این خودرو را تقویت کنند کارهایی مثل لایه‌گذاری بیشتر در ستون جلویی بدنه و طراحی مستحکم‌تر ناحیه داشبورد و محل قرارگیری پاها انجام داده اند.

مطالعه بیشتر  جدیدترین تکنولوژی های خودرو و ویژگی های آن

انواع تست تصادف خودرو | تست خودرو | تست تصادف بهترین ماشین های دنیا | تست تصادف پراید | سری نکات اموزشی خودرویی با کیلومتر 22 شرقی

تست تصادف جانبی

شیوه انجام این تست اینگونه است که یک وزنه متحرک ۳۰۰۰ پوندی (۱۳۶۰/۷ کیلوگرم) در قسمتی که باید برخورد رخ دهد پرتاب می شود. این وزنه با زاویه ۶۳ درجه و با سرعت ۳۳/۵ مایل بر ساعت (۹/۵۳ کیلومتر بر ساعت) با خودرو برخورد می‌کند که خسارت اساسی بر جایی می گذارد.

ارزیابی خودروهای جدید (NCAP) سرعت وزنه ۳۸/۵ مایل بر ساعت (۶۱/۹۶ کیلومتر بر ساعت) درنظر گرفته می‌شود که باعث می شود این میزان ایمنی ماشین تا حد قابل توجهی افزایش داشته باشد.

اما IIHS، وزنه را به ۳۳۰۰ پوند (۱۴۹۶/۸۵ کیلوگرم) افزایش داده و با زاویه ۹۰ درجه با خودرو برخورد می کن که با این شرایط تفاوت اساسی در آسیب وارد شده به ماشین به وجود می آید. حدود ۲۰ درصد خودروهای آزمایش شده در سال ۲۰۰۰، از این آزمون، نمره قبولی گرفتند که عدد قابل توجهی بشمار می آید. دقت داشته باشید که انواع تست تصادف خودرو دو و یا سه درصد افزایش ایمنی هم عدد بسیار قابل توجهی است و شما می توانید با آن جان بسیاری از افراد که راننده و یا سرنشین این خودروها  هستند را نجات دهید.

امروزه شرکت های تولید کننده ماشین ها فرایندهای طراحی تولید خودرو را طوری پیش میبرند که به لطف ساختار محکم‌تر بدنه در کناره‌ها، ستون‌ها و درها و کیسه‌های هوای کناری، از این تست، نمره قبولی دریافت کنند. دقت داشته باشید که تست تصادف پراید با این تست هایی که به آنها می پردازیم تفاوت هایی اساسی دارد.

اهمیت تصادف سقف در میان انواع تست تصادف خودرو

در تستی که به وسیله سازمان ملی ایمنی بزرگراه‌ها انجام می‌ پذیرد و همچنین طبق تغییراتی که از سال ۲۰۱۳ به وجود آمده، یک صفحه فلزی با نیرویی که معادل سه برابر وزن خودرو به قسمت سقف ماشین ضربه وارد می‌کند و خودرویی در این آزمون موفق است که عمق فرورفتگی‌های سقف آن کمتر از ۵ اینچ (۱۲۷ میلی‌متر) باشد. این میزان از فرو فتگی به طور کلی خطری برای راننده و سر نشینان به وجود نمی آورد.

برای تراک‌های سنگین که به طوذ معمول بین ۶ تا ۱۰ هزار پوند وزن دارند، از ۱/۵ برابر وزن آن‌ها برای ضربه وارد کردن به سقف استفاده می‌شود که این میزان هم بسیار قابل توجه است. البته از سال۲۰۱۷، استاندارد نیروی سه برابر وزن، برای این خودروها نیز اعمال خواهد شد که تاثیر بسیار مثبتی در افزایش ایمنی خودرو خواهد داشت. دقت داشته باشید که تست تصادف پراید با این میزان از استانداردهای جهانی به هیچ عنوان ممکن نیست و پیشنهاد می کنیم.

اولین امتیاز را شما ثبت کنید !

مطالب مرتبط

نکته فنی خودرو امروز | علت نشت واشر کارتل روغن چیست!

mortazavi

برف پاک کن خودرو و طرز کار آن

mortazavi

نکات فنی خودرویی | ۵ علت اصلی آسیب به سیستم فرمان برقی

mortazavi

نظر دهید.