مجله خبری 22 شرقی
مقالات فنی

انواع آرایش سیلندر و نحوه قرارگیری

در مطالب قبلی در مورد اینکه سیلندر خودرو چیست و  چه وظایفی دارد به طور کامل توضیح داده شد و مدل های مختلف سیلندر خودرو نیز معرفی شد. در مطلب امروز از سایت خبر خودرویی ۲۲ شرقی به انواع آرایش سیلندر و نحوه قرارگیری سیلندر خودرو می پردازیم.

سیلندر خودرو و نحوه قرارگیری آن به روش های مختلف

قطعه اساسی و بسیار مهمی در موتور خودرو وجود دارد که نقش اصلی آن، نگهداری و ارتباط برقرار کردن قطعات مختلف با یکدیگر است و البته دارای ساختار تشکیل دهنده متفاوتی است که دارای سه قسمت اصلی سیلندر، سر سیلندر و کارتر روغن می باشد که قطعات دیگر هم جزء اجزای کوچک سیلندر موتور خودرو می باشد. سیلندر خودرو در خودروهای مختلف به روش های متفاوتی قرار میگیرد که به آن آرایش سیلندر موتور خودرو می گویند.

  • آرایش ستاره ای یا رادیال سیلندر خودرو 
  • آرایش دوار سیلندر خودرو 
  • آرایش خطی سیلندر موتور خودرو
  • قرار گیری سیلندر با آرایش خطی با زاویه 
  • آرایش سیلندر به شکل V یا خورجینی
  • آرایش سیلندر VR یا جناغی خطی

در سیلندر خودرو قطعات متفاوتی وجود دارد که برای اطلاع از اجزای مهم سیلندر خودرو و همچنین مواردی که بر روی سیلندر خودرو سوار شده اند می توانید بر روی لینک کلیک کرده و ضمن اینکه با وظایف سیلندر موتور خودرو نیز آشنا شوید.

انواع آرایش سیلندر | نحوه قرارگیری سیلندر خودرو | سیلندر موتور خودرو | دانستنی های خودرو | معرفی قطعات خودرو | سایت اخبار خودرو و مقالات فنی 22 شرقی
سیلندر V شکل

آرایش ستاره ای یا رادیال سیلندر خودرو

از این نوع سیلندر برای موتور خودروهایی استفاده می شود که در هوای سرد بیشترین تردد را دارند و البته به موتورهای سرد نیز معروف هستند که بیشتر در کشورهایی با چنین آب و هوایی قرار داده می شود. دور موتور در این نوع خودروهایی با سیلندر ستاره ای بالا است و قطعه میل لنگ نیز در مرکز آن قرار دارد که از این موتورها برای هواپیماهای مسافربری نیز استفاده می شود.

مطالعه بیشتر  داغ شدن پیشرانه خودرو چه دلایلی دارد؟

آرایش دوار سیلندر خودرو

همانطور که از نام این نوع سیلندرها مشخص است، حرکت پیستون ها در محفظه به شکل دوار است و همین کار باعث می شود تا سوخت به انرژی موردنیاز موتور تبدیل شود. همین نیروی تولید شده به سمت روتور موتور انتقال پیدا می کند و به علت فاصله موجود مرکز دوران روتور  و میل لنگ، نیروی چرخشی تولید شده و باعث می شود که به سیستم انتقال قدرت برسد و خودرو بتواند حرکت کند.

آرایش خطی سیلندر موتور خودرو

آرایش خطی در ابتدای تولید خودروها به صورت رایج استفاده می شد و تمامی سیلندرها به شکل خطی قرار میگرفتند که البته تعمیر هریک نیز بسیار راحت بود. موتورهایی که با این نوع آرایش قرار در خودرو قرار میگرفتند بسیار بر روی قدرت موتور تمرکز داشتند و البته در خودروهای دیزلی سنگین نیز استفاده می شوند.

انواع سیلندر و اجزای آن

قرار گیری سیلندر با آرایش خطی با زاویه

منظور از زاویه در آرایش خطی سیلندر خودرو که یک نحوه قرارگیری جدیدی را ایجاد کرده است، چیدمان بلوک سیلندرها می باشد که ۱۵ الی ۶۰ درجه زاویه گرفته اند.

آرایش سیلندر به شکل V یا خورجینی

این نوع آرایش سیلندر به شکل دو به دو روبه روی همدیگر هستند که زاویه بین هریک نیز به شکل V می باشد و خودروهایی که دارای موتور خورجینی هستند از سرعت بالایی برخوردار بوده و قدرت اسب بخار آن نیز بسیار بالا است که طبیعتا گشتاور بالایی نیز خواهد داشت!

آرایش سیلندر VR یا جناغی خطی

این مدل به دنبال آرایش سیلندر V شکل است که موتورهایی که دارای سیلندر VR هستند قدرتی در اندازه مدل خطی و سرعتی در اندازه مدل V دارند و البته در انواع آرایش سیلندر می توان این مدل را می توان ترکیبی از این دو مدل دانست و از جمله مزایایی که دارد می توان به حجم کم، وزن پایین، فضای جایگیری کم اشاره کرد.

مطالعه بیشتر  آسیب های تیک آف کردن با خودرو چه مواردی هستند؟

آرایش سیلندر W و جناغی دو ردیفه

در این مدل می توان گفت که نحوه قرارگیری موتورها به شکل دو موتور با آرایش VR هستند که باعث می شود سرعت بالا، سر و صدای بسیار پایین، وزن کم، حجم کم، بالا رفتن بازدهی موتور خودرو، قدرت و سرعت بالاتر، دورگیری بسیار خوب برای خودرو اتفاق بیفتد. به مدل خودرویی که از این نوع آرایش استفاده کرده است بوگاتی ویرون می باشد.

انواع آرایش سیلندر | نحوه قرارگیری سیلندر خودرو | سیلندر موتور خودرو | دانستنی های خودرو | معرفی قطعات خودرو | سایت اخبار خودرو و مقالات فنی 22 شرقی
سیلندر تخت خودرو

آرایش تخت سیلندر موتور خودرو

در آخرین نمونه رایج از انواع آرایش سیلندر، نحوه قرارگیری سیلندر خودرو به صورت تخت را می توان نام برد که هریک از پیستون ها با کمک اتصال به یکی از پین های قرار داده شده بر روی میل لنگ حرکت کرده و البته موتور در این نوع آرایش سیلندر نسبت به دیگر موتورها پایین است و پیستون در روبه روی یکدیگر قرار میگیرند تا بتوانند یکی در حالت وضعیت تخلیه کردن گاز موجود باشد و دیگری در وضعیت تراکم، در نهایت انرژی که هدر می رود در بلوک سیلندر بسیار کاهش پیدا می کند و در سیستم ذخیره می شود که تبدیل به انرژی میکانیکی می شود.

مدل های دیگری از نحوه چیدمان و قرارگیری سیلندر موتور خودرو وجود دارد که در این مطلب سعی شده رایج ترین و عمومی ترین آنها ذکر شود چرا که این مدل ها در صنعت خودروسازی بیشترین استفاده و کاربرد را دارند.

با دنبال کردن سایت اخبار خودرو ایران و جهان و همچنین مقالات فنی خودرو که جهت آگاهی بیشتر با قطعات مختلف خودرو می باشد، همراه باشید تا در مطالب بعدی به موضوعات متنوع و بسیار مفید دیگر بپردازیم.

5/5 - (1 امتیاز)

مطالب مرتبط

قطعات خودروهای آفرودی | محور دروازه ای چیست و چه عملکردی دارد؟

mortazavi

مشکلات رایج گیربکس دستی و اتوماتیک

mortazavi

۵ علت اصلی لرزش فرمان در سرعت های کم و زیاد

mortazavi

نظر دهید.