مجله خبری 22 شرقی
مقالات فنی

انتخاب لاستیک درست خودرو را چگونه انجام دهیم؟

انتخاب لاستیک درست | ابعاد تایر خودرو | کیفیت لاستیک | بهترین لاستیک خارجی | انواع تایر | این موارد دارای اهمیت بسیاری هستند.

انتخاب لاستیک درست خودرو در بسیاری از عوامل تاثیر گذار است. ابعاد تایر خودرو در انتخاب دارای اهمیت زیادی است. کیفیت لاستیک مناسب می تواند جان شما و بقیه سرنشینان را نجات دهد. شما در زمان خرید با انواع تایر رو به رو هستید پس بهتر است اطلاعات کافی در این زمینه داشته باشید. ما در ادامه مطلب به بهترین لاستیک خارجی نیز می پردازیم.

خرید لاستیک نو برای ماشین می‌تواند امری دشوار به نظر برسد. انواع تایر خودرو در بازار وجود دارند که از برندهای متفاوتی هستند. اگر دز زمان خرید اطلاعات کافی از برندهای مورد نظر و نیاز خودروتان نداشته باشید انتخاب اشتباهی خواهید داشت.  لاستیک خودرو اگر اشتباه انتخاب شود می تواند در مسیرهایی که شما در رفت و آمد هستید باعث به وجود آمدن حادثه شود.

انواع تایر خودرو

لاستیک های ماشین دارای تنوع بسیار زیادی هستند. اما در حالت کلی می‌توان آنها را به سه دسته و زیرمجموعه‌های آن تقسیم کرد. شما عزیزان زمانی می توانید انتخاب لاستیک خودرو را به خوبی انجام دهید که نسبت به این سه دسته شمناخت مناسبی داشته باشید. این سه دسته عباتند از:

تایر چهار فصل و ویژگی های آن

خیی از ماشین هایی که امروزه از کارخانه ها تولید می شوند دارای لاستیک های چهار فصل هستند. طراحی و تولید این لاستیک ها به گونه ای است که می توانند در هر شرایط آب و هوایی انجام وظیفه داشته باشند. این لاستیک ها برای رانندگی در طبیعت نیز می توانند همراه خوبی برای شما باشند. برف، باران، سرما و گرما هیچ گونه تاثیری روی این مدل لاستیک ها ندارد.

علائم روی لاستیک

اما به طور طبیعی این تایرها در مقابل لاستیک هایی که فقط برای رانندگی در طبیعت و یا شرایط برفی طراحی شده اند حرفی برای گفتن ندارند. بهتر برای هر شرایط لاستیک مورد نیاز خود را تهیه کنید. لاستیک های چهار فصل به طور کلی دو زیر مجموعه اساسی دارند که عبارتند از:

  • لاستیک چهار فصل گرند تورینگ
  • لاستیک چهار فصل با عملکرد بالا

ابعاد تایر خودرو چهارفصل با عملکرد بالا کمی متفاوت است.  شما به عنوان راننده روی این مدل از تایر تسلط خیلی بهتری دارید و همین موضوع می تواند به شما کمک زیادی کند. یکی از دلایلی این موضوع در ابعاد تایر خودرو چهار فصل است.  چسبندگی این مدل از تایرها بسیار مناسب است.  استفاده از این تایرها ظاهر خودرو شما را اسپرت تر هم می کند. هدف از طراحی این مدل تایرها برای رانندگانی است که علاقه مند به ماشین های اسپرت و تهاجمی هستند می باشد.

مطالعه بیشتر  بررسی مزایا و معایب خودروهای برقی در جالب ترین مطالب خودرو!

کیفیت لاستیک چهارفصل گرند تورینگ می تواند در بسیای از موارد شما را شگفت زده کند. کارخانه تولید این مدل لاستیک ها نوعی تایر را اخیرا به بازار ارائه داده است که برای چهار فصل سال بسیار مناسب می باشند. این مدل به عنوان بهترین لاستیک خارجی چهار فصل شناخته می شود.

طراحی این لاستیک ها به گونه ای است که می توانند در جاده های برفی میزان چسبندگی خوبی را برای خودرو به وجود آورند.خیلی از کارنشانسان این مدل تایر را با لاستیک های زمستانی مقایسه می کنند. این لاستیک ها به طور معمول بر روی بدنه شان دانه های برف حک شده است که به عنوان یک نشانه برای شناسایی مدل آنها می توانید در نظر داشته باشید. این مدل را به عنوان انتخاب لاستیک درست برای عبور و مرور شهری می توانید در نظر داشته باشید.

انتخاب لاستیک درست تابستانی

کیفیت لاستیک تابستانی بسیار مثال زدنی است و شما می توانید آن را در هر سه فصل استفاده کنید. این لاستیک ها در بهار و پاییز هم می توانند سواری خوبی را برای شما فراهم کنند. اما هدف اصلی شرکت تولید کننده از ارائه این محصول در یازار استفاده آن در جاده هایی است که شرایط گرم و خشک دارند. خیلی از رانندگان این مدل را بهترین لاستیک خارجی می دانند.

استفاده از این لاستیک باعث می شود که سیستم فرمان ماشین بهتر کار کند. این فرمان پذیری باعث می شود چسبندگی با جاده در سر پیچ‌ها افزایش یابد و توقف خودرو نیز خیلی سریع انجام شود. این لاستیک می تواند خطر ترمز شما را نیز کاهش دهد. دقت داشته باشید که این ویژگی در لاستیک تابستانی فقط در دمای بالاتر از ۴ سانتی‌گراد یا ۴۰ درجه فارنهایت عمل می‌کند.

اگر دمای هوای بیرون خودرو کمتر از ۴ سانتی‌گراد باشد، این لاستیک‌ها می توانند برای شما مشکل ساز شوند و یا حتی میزان کنترل شما را نیز کاهش دهند. قدرتمند ترین خودروها نیز با داشتن ازین لاستیک ها در شرایط نامساعد آب و هوایی احتمال تصادفاشان بسیار بالا است. انتخاب لاستیک درست در فصل تابستان همین مدل است.

اما بهتر است که با انواع تایر تابستانی آشنا شوید. لاستیک تابستانی هم مثل تایرهای چهار فصل دارای تنوع است. ما بر طبق قابلیت های این مدل از لاستیک آن را از کمترین به بهترین تقسیم کرده ایم که عبارتند از:

  • لاستیک با عملکرد عالی
  • لاستیک با عملکرد حداکثری
  •  لاستیک با عملکرد فوق‌العاده بالا

لاستیک‌های تابستانی بیشتر در ماشین های قدرتمند مثل پورشه، کوروت، مرسدس ای‌ام‌جی و موستانگ استفاده می شوند. البته دقت داشته باشید که ابعاد تایر خودرو تابستانی به دلیل در شرایط گرما قرار گرفتن آن دارای اهمیت ویژه ای است.

مطالعه بیشتر  معرفی سیستم های توربوشارژ ، سوپرشارژ و اینتروکولر + کاربرد

انتخاب لاستیک درست زمستانی

این لاستیک‌ها را با عنوان تایرهای برفی نیز می شناسند. شیوه طراحی این مدل از لاستیک ها به این گونه است که بیشرین میزان چسبندگی به جاده را داشته باشند. این چسبندگی باعث می شود که تسلط راننداه در جاده های یخبندان زمستان افزایش قابل توجهی داشته باشد.

میزان چسبندگی این لاستیک‌ها به عنوان یک ویژگی منحصر به فرد در انواع تایر خودرو ها بشمار می آید. زمانی که شما می خواهید خودرو خودتان را در شرایط یخبندان متوقف کنید تایرهای چهار فصل  نمی‌تواند به‌خوبی این فرایند را انجام دهند و به دیفرانسیل جلو ماشین فشار وارد می کنند.

لاستیک ران فلت

شیوه طراحی و تولید لاستیک ها زمستانی به گونه ای است که در هوای سرد عملکردی عالی دارد اما در هوا گرم بسیار ضعیف واکنش نشان می دهد. اگر شما در منطقه ای زندگی می کنید که آب و هوایی سرد دارد و بارش برف در آنجا زیاد است پیشنهاد می کنیم این مدل را برای احتیاط حتما تهیه کنید. اما بقیه فصل های سال را با لاستیک چهار فصل پیش بروید. شما عزیزان کیفیت لاستیک زمستانی را زمانی متوجه خواهید شد که با آن در جاده های برفی حرکت کنید.

برای ارتقا لاستیک باید چه اطلاعتی داشته باشیم؟

برای تعویض لاستیک نیاز است که در درجه اول حتما مشخصات و اطلاعات لاستیک را به خوبی بدانید تا بتوانید دقیقا مثل همان را تهیه کنید. ارتقای لاستیک یک مسئله پیچیده زیرا شما باید انتخاب لاستیک درست را به بهترین شکل ممکن انجام دهید.

اگر ماشین‌ شما چرخ‌هایی معمولی دارد می‌توانید لاستیکی با عملکرد بهتر ولی با دقیقا با همان ابعاد را تهیه کنید. یکی از نکاتی که باید حتما به خاطر داشته باشید این است که قطر خارجی لاستیک باید ثابت باقی بماند. اندازه در هر قسمت از خودرو و فاصله آن با زمین می تواند تاثیر چشمگیری داشته باشد.

اگر دیواره لاستیک خودرو شما نازک‌ باشد قطر چرخ را نیز باید به‌ میزان تغییر دهید. یادتان باشد اگر لاستیک بزرگتر از میزان استنادارد باشد و با بدنه خودرو یا سیستم تعلیق آن تماس پیدا کند باعث می شود که میزان تسلط شما روی خودرو کم شود. متاسفانه بسیاری از تصادفات به دلیل دقت نکردن رانندگان نسبت به همین مسائل است. این موضوع را نیز در انتخاب درست لاستیک تان مد نظر قرار دهید.

 

اولین امتیاز را شما ثبت کنید !

مطالب مرتبط

دلایل سفت شدن پدال ترمز خودرو

mortazavi

دیفرانسیل جلو در خودروها + مزایا و معایب

mortazavi

معایب خودرو کانورتیبل چیست؟

mortazavi

نظر دهید.