مجله خبری 22 شرقی
مقالات فنی

افت باتری خودروهای برقی چه میزان است؟

افت باتری خودروهای برقی | باتری ماشین برقی تسلا | قیمت باتری خودرو برقی | عمر باتری خودروهای برقی | باتری نسل جدید | خبرگزاری خودرویی 22 شرقی

افت باتری خودروهای برقی برای خیلی از افرادی که قصد خرید این ماشین ها دارند یا در حال حاضر مالک آنها هستند سوال مهمی بشار می آید. قیمت باتری خودرو برقی کمی با باتری ماشین های معمولی متفاوت است. باتری ماشین برقی تسلا دارای تکنولوژی بسیار پیشرفته ای است. خیلی از کارشناسان این مدل باتری ها را باتری نسل جدید می دانند. عمر باتری خودروهای برقی در بسیاری از موارد وابسته به نگهداری صحیح شما است.

استفاده از ماشین های برقی در طول سال هایی که گذشت همچنان چالش هایی زیادی داشته است. یکی از مهمترین مشکلات در این زمینه طول عمر باتری خودروهای برقی می باشد.

خودروهای برقی به طور معمول میزان هزینه کمتری را برای مالکان آن به وجود می آورند در مقایسه با ماشین های بنزینی. اما طول عمر باتری خودروهای برقی از مواردی است در طول تاریخ ماشین های برقی همچنان به عنوان یک چالش مطرح بوده است.

خودروهای برقی دیگر هزینه هایی مثل سرویس تعویض روغن و… را ندارند. باتری خودروهای برقی همیشه مثل روز اولشان عملکردی مناسب ندارند و در طول زمان آسیب هایی به آنها وارد می شود. هر بار که رانندگان باتری خودرو را شارژ می کنند از طول عمر این باتری کم می شود و در نهایت به نقطه ای خواهد رسید که باید باتری خودرو را تعویض کنید. این موضوع در باتری نسل جدید  به عنوان یک آسیب شناخته می شود.

شارژ شدن بسیار سریع

شارژ شدن بسیار سریع یکی از نکاتی است که در جذب مشتریان تأثیر زیادی دارد. میزان مدت زمان شارژ یکی از چالش هایی می باشد که همیشه مشتریان را از خرید خودروهای برقی منصرف می کند. اما شارژ سریع (Fast Charging) راه حلی است تا در سریعترین  حالت ممکن برای تأمین انرژی خودرو ایجاد شود. فرآیندهای مخصوص شارژ سریع باتری نمی توانند تاثیری در طول عمر باتری بگذارند.

اما در هنگام شارژ سریع میزان دمای پک باتری تا حد قابل توجهی افزایش می یابد و همین موضوع باعث می شود که سلول های داخلی پک باتری آسیب ببیند. بهتر است بدانید در سال های گذشته بارها اعلام شده است که شارژ سریع  ممکن است به باتری خودرو شما اسیب بزند، اما لازم است بدانید که این آسیب خیلی جدی نیست و در بلندمدت نمی توان آن را تعیین کننده و اثرگذار دانست. این موضوع در افت باتری خودروهای برقی به هیچ عنوان تاثیر گسترده ای ندارد. این موضوع را شما می توانید به راحتی در باتری ماشین برقی تسلا مشاهده کنید. متاسفانه این باور اشتباه در قیمت باتری خودرو برقی توانسته است تاثیر بگذارد.

مطالعه بیشتر  انواع کاربراتور

برای اینکه بتوانید در باتری نسل جدید تأثیر شارژ سریع را در عملکرد آن ببینید می خواهیم به بررسی یک آزمایش بپردازیم.  این آزمایشگاه ملی آیداهو در سال ۲۰۱۲ دو دستگاه نیسان لیف را مورد بررسی قرار داد که یکی از آنها به وسیله دستگاه شارژ خانگی شارژ معمولی شارژ می شد و دیگری هم توسط شارژ سریع جریان مستقیم در حال شارژ بود. حالا در نظر بگیرید که با پیمایش تقریبی ۶۵ هزار کیلومتری در دو دستگاه میزان افت باتری خودرویی که شارژ سریع می شد فقط ۳ درصد بیشتر از خودرویی بود که شارژ آن با شیوه خانگی تامین شده بود.

نحوه نگهداری باتری ماشین

از این آزمایش می توان این نتیجه را گرفت که شارژ سریع خودروهای برقی می تواند میزان طول عمر باتری را تا حد قابل توجهی کاهش دهد. اما این کاهش با اینکه زیاد نیست اما در بلند مدت اساسی در باتری نسل جدید خودرو شما گذاشت. این آزمایش در قیمت باتری خودروهای برقی تاثیر گذار بود.

میزان دمای محیط

صنعت طراحی و تولید باتری نیز مانند صنایع دیگر رو به پیشرفت است اما این مسئله هنوز نتواسته از مخرب ترین عامل کاهش طول عمر باتری جلوگیری کند. دقت داشته باشید که اگر خودرو و یا باتری خودرو شما در فضایی قرار داشته باشد که سرد باشد این امر در افت باتری خودروهای برقی می تواند بسیار تاثیر گذار باشد.

اما در مقابل این مضوع دمای گرم می تواند در سرعت شارژ تاثیر زیادی بگذارد و همی مورد در شارژ سریع نیز تاثیر گذار است. اگر بخواهیم مثالی در این مورد بزنیم می توا گفت طول عمر باتری ماشین برقی تسلا  در مناطقی که گرم و یا سرد هستند بسیار کمتر از مناطق معمولی با آب و هوایی متعادل است.

مسافت

ماشین های برقی هم مثل خیلی از محصولات برقی دیگر با استفاده از باتری کار می کنند. دقت داشته باشید که چرخه شارژ شدن بیشتر باشد راندمان باتری پایینتر می آید. اگر بخواهیم مثالی در این مورد بزنیم می توان گفت باتری ماشین برقی تسلا در مدل S می تواند با هر ۴۰ هزار کیلومتر فقط ۵ درصد افت باتری داشته باشد.

مطالعه بیشتر  باد سرد بخاری خودرو نشانه خرابی کدام قطعات می باشد؟

مطلب فنی: نحوه باتری به باتری کردن خودرو را با این مطلب آموزشی اصولی تر یاد بگیرید…

گراف تسلا مدل S  افت ۵ درصدی بعدی با پیمایش ۲۰۰ هزار کیلومتر به وجود  می آید. این موضوع را در نظر داشته باشید که که این اعداد در شرایط استاندارد و براساس نمودارهایی بسیار دقیق ثبت شده اند. اما ممکن است شما در شرایطی رانندگی کنید که باتری ماشین برقی تسلا کمتر و یا کمی بیشتر از این میزان افت کند.

زمان افت باتری خودروهای برقی

دشما باید موازی با میزان پیمایش مدت زمان استفاده از باتری را نیز در نظر بگیرید زیرا این مسئله از مهمترین پارامترها در افت باتری ها می باشد. بهتر است بدانید در سال ۲۰۱۶ که اعلام شد نیسان لیف در ۸ سال ۳۵ درصد افت قیمت خواهد داشت که البته دقت داشته باشید این درصد مربوط به مدل همان سال می باشد و الان شرایط کمی متفاوت است، در خودروهای جدید مخصوصا آن دسته ای که باتری مایع خنک دارند این افت به مراتب کمتر خواهد بود. البته این موضوع در قیمت باتری خودرو برقی نتوانست تاثیر بگذارد.

پیشگیری از افت باتری خودروهای برقی

  1. در فصل های گرم تا جایی که امکان دارد فقط در زمان هایی که خودرو ساکن می باشد آن را به برق متصل کنید و اگر خودروی برقی شما دارای سیستم خنک کاری مایع نیست آن را در محیطی خنکتر نگهداری کنید تا مشکل فنی برای آن پیش نیاید.
  2. اگر خودرو شما دارای سیستم خنک کاری منبع باتری است پیشنهاد می کنیم در روزهای بسیار گرم۱۰ دقیقه قبل خودرو را آماده به حرکت کنید تا از شروع حرکت شما باتری داغ نشود و به طور منظم افت نکند.
  3. بهتر است تا حد امکان از سریع شارژر کردن ماشین استفاده نکنیدف زیرا در هر صورت شارژ سریع می تواند افت باتری را برای شما به وجود آورد که پیامدهایی بسیار بد خواهد داشت وسیستم فنی خودرو را تضعیف می کند.
  4. سعی کنید درصد شارژ باتری را بالا نگه دارید و به هیچ عنوان نگذارید که شارژ باتری شما کنتر از ۲۰ یا ۱۰ درصد باشد. اگر این مسئله را همیشه رعایت کنید شاهد خواهید بود که میزان افت باتری شما همیشه پایین می باشد.

 

اولین امتیاز را شما ثبت کنید !

مطالب مرتبط

ناک زدن موتور خودرو چیست؟ و چگونه می توان از آن پیشگیری کرد؟

mortazavi

مقالات فنی خودرو | آشنایی با شمع خودرو و نحوه عملکرد آن

mortazavi

ترمزهای دیسکی خودرو و عملکرد آنها

mortazavi

نظر دهید.