مجله خبری 22 شرقی
مقالات فنی

اطلاعات عمومی خودرو | علت دیر روشن شدن خودرو یا زیاد استارت خوردن ماشین!

اطلاعات عمومی خودرو | علت دیر روشن شدن خودرو یا زیاد استارت خوردن ماشین!

استارت نخوردن ماشین یا استارت های پی در پی و در نهایت دیر وشن شدن موتور خودرو جزء مواردی هستند که افراد همیشه آن را تجربه کرده اند اما دلیل اصلی آن چیست و چرا در برخی مواقع موتور خودرو روشن نشده یا خیلی دیر روشن می شود. در دنیای رانندگی و خودروهای مختلف هزاران ترفند و راهکار وجود دارد که رانندگان هر چقدر از آن بدانند باز هم کم است؛ در چنین مواقع نیاز جدی وجود دارد که افراد دارای خودرو بیشترین و مهمترین مواردی که ممکن است در هر مسیر و هر مکانی برایشان به وجود بیاید را آکاهی داشته و دانش کافی از آن را بدانند!!!

علل دیر روشن شدن ماشین و یا زیاد استارت زدن آن چیست؟

در رابطه با موضوع علت دیر روشن شدن خودرو و یا زیاد استارت خوردن آن باید گفت که در این لحظه خودرو دارای استارت است و استارت های اولیه را میزند اما پیستون های موجود باعث می شوند که خودرو حرکت نکند! با ما باشید تا دلایل مختلفی که باعث این کار می شوند را بررسی کنیم…

ضعیف بودن باتری ماشین

اطمینان داشته باشید که باتری خودرویتان از مدل های قدیمی و اسیدی نباشد چرا که استفاده کردن از آنها بر روی موتور اثرات بدی به جا میگذارد. البته امروزه بیشتر در خودروها از باتریهای اتمی استفاده می کنند. لازم به ذکر است که باتری خودرو زود خراب نمی شود مگر اینکه در فصل تابستان از آن و برقی که تامین می شود استفاده های زیادی شود. این موضوع را هم مدنظر قرار دهید که ممکن است عمر مفید باتری شما تمام شده باشد.

سرد بودن هوا و یا بدنه ماشین 

سرد بودن هوا مخصوصا در زمستان کمی روشن کردن اغلب خودروها را با تاخیر همراه می کند و نیاز است تا مایعاتی که در خودرو قرار دارند مانند روغن، آب و یا مایع خنک کننده از دمای متعادلی برخوردار باشند. روغنی که برای موتور استفاده می شود باید مرغوب و با کیفیت باشد و بتواند در مقابل تغییرات آب وهوایی خود را متعادل نگه دارد. در هنگام صبح و روزهای سرد سال خودرو کمی سرد است و این موضوع کاملا طبیعی است و ممکن است سوخت رسانی درست انجام نشود.از دیگر دلایلی که می توان برای روشن نشدن خودرو به آن اشاره کرد شامل:

مطالعه بیشتر  آیا ماشین شما در حین رانندگی متوقف می شود؟ 8 راهکار را باهم بررسی کنیم!!!

موارد روشن نشدن خودرو کدام اند؟

  • چنانچه موتور خودرو با استارت روشن و بعد از آن دود سفیدرنگی از اگزوز خارج شد و موتور نیز دچار لرزش می شود احتمال دارد که آب به فضای احتراق وارد شده است و یا اینکه خرابی واشر سرسیلندر اتفاق افتاده است البته می توان به موضوع اینکه احتمالا روغن وارد آب رادیاتور شده استف اشاره کرد.
  • اگر موتور بعد از استارت روشن شده و  بعد دود سیاه از اگزوز خارج شد، دلیل آن نسبت بنزین به هوا در فضای سیلندر است، علت آن هم می تواند یا خرابی سنسور دمای موتور و یا نشتی بنزین از انژکتورها باشد.
  • اگر موتور دیر روشن شده باشد و بعد دود آبی رنگی از اگزوز خارج شد، علت نشتی روغن به محفظه احتراق بوده و  خرابی کاسه نمد سوپاپها را هم شامل می شود.
  • اما اگر موتور دیر روشن شد و هیچ دودی از اگزوز خارج نشد، علت آن می تواند نسبت کم بنزین به هوا در محفظه احتراق، خطای سنسور دمای موتور،، خرابی شمع یا کوئل، پایین بودن تراکم موتور به دلیل سفتی فیلر سوپاپها و یا نامرغوب بودن سوخت، ضعیف بودن جرقه شمع باشد.
  • اما در برخی موارد نیز تغییرات آب و هوا نیز ممکن است موتور اتومبیل را با استارت های مکرر روشن کند و این بسته به تنظیمات سیستم سوخت رسانی و تامین کردن هوای موتور مربوطه باشد چرا که ECU براساس تنظیمات قبلی این ترکیب را برای موتور فراهم می کند.

عوامل دیر روشن خودرو

در مدل خودروهایی که به صورت انژکتوری هستند، اگر در حالت سرد موتور قرار داشته باشد، موتور  با سختی زیادی استارت خورد ممکن است سنسور درچه گاز و یا پایین بودن سطح فشار سوخت و خرابی سنسور درجه حرارت آب باشد. همچنین اگر فشار سوخت کم بود و موتور استارت خوبی نداشت، ممکن است از خرابی رگلاتور فشار سوخت و یا نشتی هوا از استپر موتور و یا حرابی اورینگ های انژکتور یا خرابی پمپ بنزین باشد که در کنار این موارد احتمالا دیر روشن شدن خودرو به موارد زیر هم بستگی داشته باشد:

  • نیم سوز شدن کوئل ها
  • کثیف بودن شمع ها
  • سوختن واشر سر سیلندر
  • روغن سوزی موتور
  • میزان نبودن پلاتین ها
مطالعه بیشتر  افزایش توان خودرو و شیوه های مختلف آن

رفع عیب دیر روشن شدن خودرو

در ابتدا از مایعاتی استفاده کنید که هم به کار ضد یخ را انجام می دهند و هم کار ضد جوش! بعد از آن موردی که باید همیشه مراقب آن باشید سالم بودن باتری خودروتان است که از باتری مناسب ماشین و سالم و با کیفیتی استفاده کنید. اگر در شرایطی قرار داشتید که باید از آب معمولی برای رادیاتور استفاده کنید حتما آب جوشیده باشد تا سختی آن گرفته شده باشد. روغن های مناسب خودرو نیز باید حتما از جنس با کیفیت و خوبی باشند که بتوانند قطعات خودرو را به خوبی پوشش داده و به عملکرد بهتر آن کمک کنند همچنین تا جایی که امکانش وجود دارد از روغن موتوری استفاده کنید که برند آن همیشه در دسترس باشد و لازم نباشد هر دفعه از جنس های مختلف روغن استفاده کنید.

5/5 - (1 امتیاز)

مطالب مرتبط

آشنایی با انواع تست تصادف خودرو

mortazavi

آموزش های فنی خودرو | ۳ نشانه مایع سوخته گیربکس یا جعبه دنده و علت آن

mortazavi

ترمز پارک برقی چیست و چگونه کار می‌کند؟

نیما شیرازی

1 نظر

نظر دهید.