مجله خبری 22 شرقی
مقالات فنی

اشتباهات رانندگان در زمان بنزین زدن خودرو چیست؟

اشتباهات رانندگان در زمان بنزین زدن خودرو چیست؟

اشتباهات رانندگان در زمان بنزین زدن خودرو شاید اولویت مهم خیلی از افراد نباشد ولی می تواند علاوه بر خطرناک بودن آسیب هایی به سیستم فنی خودرو وارد کند. شما در درجه اول به عنوان یک راننده باید بدانید که بهترین زمان بنزین زدن خودرو در چه شرایطی است تا بتوانید در آن زمان بنزین بزنید شاید این فکر در ذهن تان پیش بیاید که بنزین زدن به میزان دلخواه یک مسئله طبیعی است و این بنزین زدن هیچ مشکلی برای شما پیش نمی آورد ولی سخت در اشتباه هستید، زیرا بنزین زدن هم قواعد خود را دارد. ندانستن این اصول منجر به اشتباه رانندگان در پمپ بنزین می شود. در واقع مادر این مطلب تلاش می کنیم تا به صفر تا صد ینزین زدن بپردازیم.

اکثر رانندگان معمولاً به شیوه و کیفیت سوخت‌گیری در جایگاه پمپ بنزین توجه نمی‌کنند و تاکید دارند که باک کاملا پر شود. اما بهتر است بدانید این کار به سیستم سوخت رسانی شما آسیب می زند.

چرا نباید باک بنزین را پر کنیم؟

در خودرو قطعه‌ای مهم به نام کنیستر وجود دارد که بیشتر مردم از وجود آن و اهمیتی که در سیستم سوخت خودرو دارد بی‌اطلاع‌ هستند. نازل با قطع جریان بنزین به باک خودرو، در واقع از کنیستر محافظت می‌کند. بنزین ساختاری شیمیایی دارد و بر اساس این ساختار مقدار کمی بخار تولید می‌کند که تجمع بیش‌ از‌حد آن در باک می‌تواند خطرساز باشد. شرکت های خودروسازی امروزی برای کنترل کردن این بخارها از کنیستر استفاده می کنند. کنیستر یک فیلتر است که در آن زغال هایی وجود دارد که فعال می شوند. این زغال در حالت فعال همیشه بخارات بنزین را جذب می‌کند و آن را به مسیر سوخت باز می گرداند. بنزین مایع تاثیر منفی روی کنیستر می‌گذارد. این اثرات منفی بعد از مدتی منجر به خراب شدن کنیستر می‌شود و شما مجبور می‌شوید آن را حتما تعویض کنید که خود همین فرآیند تعویض به شدت برای شما گران تمام خواهد شد. این مسئله از اشتباهات رانندگان در زمان بنزین زدن خودرو به شمار می آید.

اگر کنیستر دچار آسیب شود، عملکرد جذب و فیلتر بخارات بنزین به طور صحیح عمل نمی کند. این امر موجب می شود که این بخارهای مضر وارد محیط شوند و هوا را آلوده کنند که به شدت برای سلامتی افراد خطرناک می باشد. پر کردن باک بنزین باعث سرریز شدن آن روی زمین شود که در کنار آلوده کردن محیط زیست، لباس های شما را نیز کثیف می‌کند. البته سرازیر شدن بنزین می تواند منجر به آتش سوزی هم شود.

مطالعه بیشتر  به ازای هر نفر 15 لیتر سهمیه بنزین

هدر دادن بنزین مساوی است با آتش زدن پول

پرشدن بیش از حد باک بنزین در واقع به شما کمکی برای انباشت سوخت بیشتر نمی کند. بعضی از رانندگان بعد از قطع شدن جریان بنزین از نازل همچنان به بنزین زدن ادامه می دهند. دلیل این کار رانندگان این نکته می باشد که آنها می خواهند به یک عدد رند برسند در کنار این مسئله که می خواهند بنزین بیشتری نیز در باک قرار بدهند. البته این مسئله از اشتباهات رانندگان در زمان بنزین زدن خودرو به شمار می آید. به این نکته دقت داشته باشید که بنزین زدن به میزان دلخواه به طور کلی اشتباه است.
تصور غلطی در بین رانندگان پیش آمده که با فشار دادن مجدد و چندباره نازل یا بیرون کشیدن آن تا دهانه باک بنزین، می توانند بنزین بیشتری دریافت کنند. دلیل اصلی این موضوع فقط این نکته است که پمپ‌بنزین‌ها دارای سیستم بازیابی بخار هستند. این مسئله به این معنی است که وقتی باک پر می‌شود و نازل جریان را قطع می‌کند، پمپ مقدار اضافی سوخت را به‌ سمت مخزن برمی‌گرداند. صورت گرفتن این مسئله به دلیل اطمینان حاصل شدن از این موضوع است که بخار‌های اضافی بنزین خارج نمی شوند و همچنین به محیط زیست آسیبی وارد نمی کنند. با کارایی و عملکرد انواع سنسور در خودروها آشنا شوید: سنسور سطح سوخت در خودرو چگونه عمل میکند؟

البته رانندگانی که می خواهند با این حرکت در واقع میزان بنزین بیشتری را دریافت کنند آگاه باشند که دستگاه محاسبه سوخت در جایگاه، میزان سوخت اضافه‌ای را که به زور سعی داشتید در باک بریزید حساب نمی‌کند. بهتر است بدانید در این شرایط، شما مبلغ آن میزان بنزینی را که به‌دلیل پر بودن باک به مخزن برگشته است را نیز پرداخت می‌کنید. البته این موضوع از اشتباهات رایج رانندگان در پمپ بنزین است.

روش بنزین زدن صحیح

زمانی که وارد جایگاه سوخت شدین و در کنار یک پمپ‌ سوخت قرار گرفتید بلافاصله ماشین را خاموش کنید و پیاده شوید. کارت سوخت را در کارتخوان قرار دهید و سرپوش باک را باز کنید. نازل را بردارید و با رعایت نکات ایمنی آن را درون باک خودرو قرار دهید. با فشار دادن آرام آن از قرار گرفتنش در جای درست مطمئن شوید. نازل را فشار دهید تا بنزین به درون باک پمپاژ شود. اکثر پمپ بنزین ها نازال هایی دارند که دارای مکانیسم متوقف کردن خودکار جریان بنزین است. زمانی که باک به اندازه مجاز پر شد، با صدای کلیک به طور خودکار جریان سوخت قطع می‌شود ودیگر نیاز نیست که شما ماشه نازل را فشار دهید.

مطالعه بیشتر  3 نشانه کم بودن مایع فرمان

نکات مهم در هنگام بنزین زدن صحیح

  • با ریختن آخرین قطره های بنزین در باک نازل را خارج کنید. زمانی که دیگر نازل چکه نکرد، آن را در جای خود قرار دهید.
  • مواظب باشید قطرات آخر بنزین روی لباس و کفشتان نریزد. این موضوع شاید خطر آفرین نباشید ولی می‌تواند بوی بدی را روی لباس شما ایجاد کند.
  • درپوش باک را ببندید و کارت سوخت را حتما بر دارید و هزینه را پرداخت کنید وسپس ماشین را روشن کرده و حرکت کنید.
  • پیشنهاد می‌کنیم باک را دقیقا به اندازه استاندارد پر کنید و وقتی نازل جریان بنزین را قطع کردین دیگر بنزین زدن را ادامه ندهید. شما با این کار ساده هم از آسیب وارد شدن به خودروتان جلوگیری کرده اید و هم از خطرات احتمالی که امکان دارد رخ دهد. البته قسمت قابل توجه مسئله این نکته است که پول تان هم بیهوده هزینه نشده است.

میزان هوای داخل باک بنزین

هنگامی که باک خودرو نصفه است اقدام به بنزین زدن کنید. دلیل این امر این است که هرچقدر بنزین بیشتری داخل باک قرار داشته باشد، هوای کمتری فضای خالی آن را اشغال می کند و سرعت تبخیر بنزین افزایش پیدا می کند. همچنین می توانید بخوانید: سنسور فشار ریل سوخت چیست؟ و نشانه های خرابی آن کدام یک هستند؟

بهترین زمان بنزین زدن خودرو

بهتر است بدانید سوخت گیری در اول صبح باعث صرفه جویی در هزینه سوخت خودرو شما می شود. اگر مقدار صرفه جویی سوخت در این روش زیاد نیست، اما به مقداری هست که کمی توجه راننده را به خود جلب کند به خصوص که اگر خودرو شما مصرف زیادی داشته باشد و نیاز یاشد شما متعدد به پمپ بنزین مراجعه کنید.
در بیشتر پمپ بنزین‌ها، سوخت در زیر زمین نگهداری می‌شود بنابراین اوایل صبح که زمین سرد است بنزین تراکم بیشتری دارد و شما می‌توانید صبح‌ها و در هوای سرد با پرداخت هزینه کمتر سوخت بیشتری دریافت کنید. پمپ بنزین‌ها فقط جریان سوخت را می‌سنجند و به تراکم آن اهمیتی نمی دهند پس بهتر است در هنگام خنک بودن هوا به پمپ بنزین مراجعه کنید. همه این مسائل از اشتباهات رانندگان در زمان بنزین زدن خودرو محسوب می شود وما تلاش کردیم تا به صفر تا صد بنزین زدن بپردازیم.
اولین امتیاز را شما ثبت کنید !

مطالب مرتبط

آپشن های محبوب خودرو را بهتر بشناسیم!

mortazavi

نکات جالب خودرو | منظور از فیس لیفت خودروها چیست؟

mortazavi

نشانه های خرابی چرخ | ۴ علت صدا و لرزش از ناحیه لاستیک خودرو

mortazavi

نظر دهید.