مجله خبری 22 شرقی
مقالات فنی

اطلاعات عمومی خودرو و استهلاک خودروی سواری به چه معناست!

اطلاعات عمومی خودرو و استهلاک خودروی سواری به چه معناست! | استهلاک خودرو چیست؟ | استهلاک خودرو در هر کیلومتر | روش های استهلاک خودرو

اطلاعات عمومی خودرو و استهلاک خودروی سواری به چه معناست!

امروزه با توجه به افزایش زیاد هزینه های تعمیر و تعویض قطعات مختلف خودرو رانندگان تلاش می کنند تا با آگاهی پیدا کردن از روش های استهلاک خودرو از این هزینه ها جلوگیری کنند. اما در ابتدا باید بدانیم که تعریف اصولی استهلاک خودرو چیست؟ و چه مسائلی بر افزایش استهلاک خودرو سواری تاثیر می گذارد. البته ما می توانیم با اطلاع پیدا کردن کامل از عوامل مهم روش های استهلاک خودرو به یک تخمین کلی نسبت به استهلاک خودرو در هر کیلومتر برسیم.

استهلاک خودرو چیست؟

استهلاک به معنی فرسوده شدن در اثر گذر زمان است. و همچنین این استهلاک در لوازم خودرو هم به مرور زمان اتفاق خواهد افتاد. در بهترین حالت اگر ما از یک وسیله به شیوه کاملا درست استفاده کنیم و شرایط نگهداری مناسبی را برای آن ایجاد کنیم، در نهایت باز هم این اتفاق خواهد افتاد و قطعه مستهلک خواهد شد.

اگر استهلاک را به معنی عمر مفید قطعه در نظر بگیریم، می توان با پیروی از قواعد و دستورالعمل های استاندارد تعریف شده باعث افزایش طول عمر مفید قطعه وکاهش هزینه ها شویم. در واقع کاهش استهلاک یک وسیله در حقیقت همان افزایش عمر مفید آن می باشد.

لوازم خودرو جزء وسایلی است که اگر به صورت صحیح از آن استفاده نکنیم و در شرایط مناسبی هم نگهداری نشود به سرعت مستهلک می شود. در نهایت باعث کاهش عمر مفید لوازم خودرو و افزایش هزینه ها می شود.

عوض کردن روانکارها چه تاثیری بر کاهش استهلاک خودرو دارند؟

یکی از قطعاتی که بررسی و کنترل آن نقش بسیار زیادی در کارکرد خودرو دارد، روانکارها هستند. همه روغن‌های خودرو باید در زمان مشخص استاندارد خود تعویض شوند. اگر روغن هیدرولیک، و روغن ترمز و… در زمان مناسب خود تعویض نشوند، خودرو دچار آسیب می شود و برای جبران آن باید هزینه های بسیار زیادی را پرداخت کنیم. روغن از اگزوز شما خارج می شود؟ علت آن چیست؟

اگر به زمان تعویض روغن، تعویض روغن هیدرولیک، تعویض روغن ترمز و…  توجه کافی نداشته باشیم، خودرو دچار آسیب می شود و جبران آن باید هزینه های بسیار زیادی را پرداخت کنیم. هر چند وقت یکبار باید روغن گیربکس یا جعبه دنده را عوض کنیم؟! (دستی و اتوماتیک)

اهمیت حفظ سلامت لاستیک های خودرو

یکی از مهم‌ترین موارد استهلاک خودرو، خراب شدن لاستیک‌ها هستند. اگر رسیدگی مداوم به لاستیک های خودرو داشته باشید، توانسته اید جلوی یکی از اساسی‌ترین هزینه های خودرو را بگیرید. البته در حال حاضر، قیمت لاستیک خودرو از هر مدل و کیفیتی، افزایش زیادی داشته  و به طور تقریبی چهار برابر شده است. با وجود این هزینه ها به صرفه نیست که به طور مداوم  لاستیک خودرو را عوض کنیم.

اما سوال اساسی این است که چه‌کار کنیم تا لاستیک ها عمرشان چند برابر شود؟ یکی از مهمترین موارد برای بالا بردن طول عمر تایرها و افزایش ایمنی خودرو، جابجایی آن‌ها است. با توجه به این شرایط که تایرهای عقب و جلو را با رعایت جهت چرخش آن‌ها باید در هر ده هزار کیلومتر تعویض کنیم تا با این کار بتوانیم استهلاک خودرو در هر کیلومتر را کاهش دهیم. به این ترتیب اگر ایرادی در بخش زیر بندی و جلوبندی خودرو شما به وجود آمد، از خورده شدن یک تایر و از قاعده خارج شدن آن جلوگیری می‌شود.

اطلاعات عمومی خودرو و استهلاک خودروی سواری به چه معناست! | استهلاک خودرو چیست؟ | استهلاک خودرو در هر کیلومتر | روش های استهلاک خودرو

بهتر است این فکر را که تایر نو باید همیشه در جلو خودرو قرار بگیرد را از ذهنمان خارج کنیم. طبق آمار در بسیاری از مواقع ترکیدن تایر عقب باعث می شود که خودرو از مسیر اصلی که درحال حرکت است منحرف شود. پس بهتر است که تایر نو را در عقب خودرو قرار دهیم، به دلیل اینکه خودروهای امروزی با داشتن سیستم فرمان هیدرولیک می توانند فشار زمان ترکیدن تایر جلو را تحمل کنند پس در نتیجه کار برای راننده ای که می خواهد ماشین را کنترل کند آسان تر شود. احتمال بالای ترکیدن لاستیک خودرو در تابستان که یک امر بسیار رایج است را می توانید علت و نحوه جلوگیری از آن را در این مطلب بخوانید.

مطالعه بیشتر  مافلر یا صدا خفه کن چیست و چه عملکردی در خودرو دارد؟

اهمیت تنظیم بودن باد تایرهای خودرو

یکی دیگر از مهمترین کارها برای کاهش استهلاک خودروی سواری، تنظیم باد تایرها است. تایری که فشار باد استاندارد ندارد، باعث مشکلاتی مثل: خورده شدن، استهلاک بیش‌ از حد، خواهد شد و این تنظیم نبودن فشار باد، بر سایر قسمت‌های خودرو مخصوصاً فنربندی و هندلینگ اثر محسوسی خواهد گذاشت. تنظیم نبودن باد تایرها در بلند مدت تا ۱۵ درصد از عمر مفید آنها را کم خواهد کرد وهمچنین می‌تواند تا ۱۰ درصد هم باعث افزایش مصرف سوخت شود.

بالانس تایرها چه تاثیری در استهلاک خودرو دارد؟

البته ارانندگان معمولا به سرعت متوجه این مشکل می شوند چون نابالانسی تایرها اثر بسیار نامناسبی روی کیفیت رانندگی و میزان کنترل خودرو هنگام حرکت خواهد داشت. تایرهای نابالانس باعث می شود که خودرو در سرعت‌های بالا دچار لرزش شود و میزان کنترل راننده کاهش پیدا کند. این لرزش هم شبیه به دیگر لرزش‌های خودرو منجر به اتلاف انرژی که موتور تولید می کند خواهد شد.

سنسور باد لاستیک در خودرو ( TMPS)

البته باید توجه داشته باشیم که بالانس نبودن تایرها آسیب های عمیقی به قسمت هایی مثل: زیر بندی، فنربندی وارد خواهد کرد. تایرهای جلو اگر از تعادل خارج شوند، در سرعت ۸۰ تا ۱۰۰ کیلومتر در ساعت باعث می شوند که  فرمان لرزش داشته باشد و این مشکل در تایرهای عقب، زمانی رخ می دهد که شما سرعت‌ بالای ۱۲۰ کیلومتر در ساعت داشته باشید.

پارک طولانی مدت مساوی با استهلاک شدید خودرو

بعضی از مالکان خودرو فکر می کنند اگر خودرو را در جایی مطئن پارک کنند، استهلاک کمتری برای خودرو ایجاد می شود. اما بالعکس پارک طولانی مدت خودرو باعث افزایش شدید استهلاک خودروی سواری می شود. به دلیل اینکه قطعاتی در خودرو هستند که بر اثر استفاده نکردن به سرعت خراب می شوند مثل باتری و اگزوز!

اما چطور هنگامی که خودرو شما زمان بسیار زیادی خاموش است مستهلک می شود؟ زمانی که شما خودرو را خاموش می‌کنید، انباری اگزوز شروع به فرسوده شدن در اثر عوامل محیطی می‌کند و این نم و رطوب باعث سوزاندن اگزوز می شود.

اما راه حل این است که اگر در روز از خودرو‌یتان استفاده زیادی نمی کنید حداقل هر دو یا سه روز یک‌بار، سوار خودرو بشوید، آن را روشن کنید و یک دور کوچک بزنید. با این کار باعث شارژ شدن باتری می‌شوید و همچنین بر اثر گرمای اگزوز، رطوبت داخل آن خشک می‌شود و منجر به پوسیدگی نمی‌شود و در نتیجه استهلاک خودرو شما کاهش پیدا می کند.

چک کردن و تعویض تسمه تایم

همان‌طور که از اسم این قطعه مشخص است، یکی از مهمترین قطعاتی که باعث ایجاد استهلاک در خودرو می شود، تسمه زمان یا همان تسمه تایم است. زمان دقیق تعویض تسمه تایم بسیار مهم است. و طبق اصول این کار تسمه‌ تایم اوجینالی را که کارخانه روی خودرو بسته، باید پس از ۶۰ هزار کیلومتر حرکت خودرو تعویض شود و همچنین اگر تسمه تایم خودرویتان را در تعمیرگاه نصب کرده است، حتما پس از ۵۰ هزار کیلومتر طی کردن مسافت باید عوض شود.  علت پاره شدن تسمه تایم خودرو چیست!؟

مطالعه بیشتر  انواع گاز کولر خودرو چه کاربردهایی دارند؟

رگلاژ کردن کلاچ خودرو

هر سه یا چهار ماه یکبار کلاچ یا جعبه دنده خودرو باید رگلاژ شوند. کلاچ‌هایی که دارای سیستم گیربکس اتومات هستند، این کار برایشان خیلی ضروری نیست و باعث ایجاد مشکل در سیستم آنها نمی شود. ولی خودرو‌هایی که گیربکس قدیمی دارند مثل: پراید، پژو‌های قدیمی، حتماً باید هر دو تا سه ماه یک‌ بار رگلاژ شوند. از طرفی دیگر، پس از ۳۰ هزار کیلومتر راه رفتن خودرو روغن جعبه دنده باید عوض شود.

استفاده از کولر خودرو در زمستان چگونه باعث استهلاک می شود؟

در فصل زمستان، حداقل هفته‌ای دو‌بار کولر خودرو را روشن کنید. زمانی که شیشه‌ها عرق می‌کنند و دارای رطوبت هستند، عرق‌گیر بودن کولر باعث خشک شدن این رطوبت می شود و همچنین گاز کولر هم در جریان می افتد. این کار در ظاهر کمی غیر عقلانی به نظر می رسد، ولی کمک بسیار زیادی به نگهداری از گاز کولرتان می‌کند. اگر کولر خودرو در مدت زمان زیادی استفاده نشود، گاز آن ته‌ نشین می شود و افت گاز رخ می‌دهد.

به همین دلیل زمانی که شما در تابستان بعدی، کولر را روشن می کنید متوجه می شوید که مثل قبل خوب کار نمی کند. اما روشن کردن کوتاه‌ مدت کولر در زمستان، باعث می‌شود  هزینه شارژی که برای کولر در تابستان می خواهید پرداخت کنید به شدت کاهش پیدا کند. همین عمل ساده، موجب می‌شود که کولر خودرو شما افت گاز نداشته باشد.

زمانی که شما فکر می کنید استهلاک خودروتان افزایش پیدا کرده است، در واقع به این معنی است که عمر مفید قطعات و لوازم خودرو زودتر از زمان استاندارد خود تمام شده اند و در نتیجه هزینه تعمیر و نگهداری خودرو شما افزایش یافته است.

استهلاک خودروی سواری، مخصوصا برای افرادی مثل رانندگان تاکسی که کسب درآمدشان از این طریق است، اهمیت بسیار زیادی دارد به همین دلیل  همیشه در حال تلاش هستند تا حد امکان استهلاک خودروشان را کاهش دهند.

اطلاعات عمومی خودرو و استهلاک خودروی سواری به چه معناست! | استهلاک خودرو چیست؟ | استهلاک خودرو در هر کیلومتر | روش های استهلاک خودرو
اطلاعات عمومی خودرو و استهلاک خودروی سواری به چه معناست! | استهلاک خودرو چیست؟ | استهلاک خودرو در هر کیلومتر | روش های استهلاک خودرو

اهمیت نگهداری صحیح در افزایش طول عمر مفید خودرو

یکی از مهمترین روش های کاهش استهلاک خودروی سواری، انجام منظم سرویس های خودرو می باشد. مهمترین سرویس های خودرو عبارت اند از:

  • تعویض روغن
  • تعویض فیلترها
  • تنظیم باد
  • تعویض لنت ها
  • تعویض لاستیک
  • بررسی مایع رادیاتور

اگر سرویس ها در زمان مناسب خود انجام نشوند، باعث کاهش استهلاک خودرو و همچنین وارد شدن صدمات شدید به قطعات مختلف می شود. و در نهایت عمر مفید قطعات کاهش پیدا کند.

برق خودرو چه نقشی در کاهش استهلاک خودرو دارد؟

معمولا ما ایرانی‌ها برای اینکه از سیستم‌های صوتی بزرگ استفاده کنیم به سیستم برق‌رسانی خودرو فشار وارد می کنیم و با این کار باعث کاهش قدرت برق خودرو می شود. اگر بخواهیم از سیستم برق خودرو بیشتر از توانش خروجی بگیریم باعث خرابی دینام و باتری خودرو می شویم. در شرایطی که چنین اتفاقی رخ دهد باعث مستهلک‌ شدن سیستم سیم‌کشی خودرو می‌ شود. اگر دوست داریم که از سیستم های سیستم‌های صوتی سنگین استفاده کنیم مطمئن باشید که باطری و سیم‌کشی اصلی خودرو شما دچار آسیب می شود و برای اطمینان یک باتری دوم روی خودروتان اضافه کنید و انرژی مورد نیاز برای سیستم صوتی را از طریق آن تامین کنید.

اولین امتیاز را شما ثبت کنید !

مطالب مرتبط

سنسور دریچه گاز در خودرو، وظایف و علائم خرابی آن

mortazavi

علت آتش گرفتن خودرو و راه های مقابله با آن

mortazavi

۳ دلیل مهمی که به شما می گوید چرا دنده اتوماتیک از حالت پارک خارج نمی شود؟ 

mortazavi

نظر دهید.