مجله خبری 22 شرقی
مطلب ویژه مقالات فنی

با دنده اتوماتیک این کارها را انجام ندهید!

با دنده اتوماتیک این کارها را انجام ندهید! برای اولین بار در سال 1940 گیربکس اتوماتیک به واسطه شرکت الدزمبیل بر روی خودروها اعمال شد که البته وجود خودروهایی با دنده اتوماتیک کم بود که این امکانات به پیشرفته تر شدن خودروها و راحتی رانندگان بسیار بود. توجه داشته باشید که همانقدر که گیربکس های اتوماتیک برای راحتی رانندگان به وجود آمده است، به همان مقدار نیز باید نحوه استفاده صحیح از دنده اتوماتیک را نیز مهارت داشته باشید که هرچقدر در مورد مثبت و منفی دنده اتوماتیک اطلاعات داشته باشید به حرفه ای تر شدن شما کمک می کند. همچنین لزوم دانستن این نکته که تعویض دنده اتوماتیک در حال حرکت و یا رانندگی با دنده اتوماتیک در سربالایی از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. هر کدام از حالت های دنده اتوماتیک کاربرد مخصوص به خود را دارد که کاربرد n در دنده اتوماتیک نیز یکی از این موارد است که در این مطلب سعی میکنیم مهمترین موارد را بررسی کنیم. 

نحوه استفاده صحیح از دنده اتوماتیک | با دنده اتوماتیک این کارها را انجام ندهید!

برای اولین بار در سال ۱۹۴۰ گیربکس اتوماتیک به واسطه شرکت الدزمبیل بر روی خودروها اعمال شد که البته وجود خودروهایی با دنده اتوماتیک کم بود که این امکانات به پیشرفته تر شدن خودروها و راحتی رانندگان بسیار بود. توجه داشته باشید که همانقدر که گیربکس های اتوماتیک برای راحتی رانندگان به وجود آمده است، به همان مقدار نیز باید نحوه استفاده صحیح از دنده اتوماتیک را نیز مهارت داشته باشید که هرچقدر در مورد مثبت و منفی دنده اتوماتیک اطلاعات داشته باشید به حرفه ای تر شدن شما کمک می کند. همچنین لزوم دانستن این نکته که تعویض دنده اتوماتیک در حال حرکت و یا رانندگی با دنده اتوماتیک در سربالایی از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. هر کدام از حالت های دنده اتوماتیک کاربرد مخصوص به خود را دارد که کاربرد n در دنده اتوماتیک نیز یکی از این موارد است که در این مطلب سعی میکنیم مهمترین موارد را بررسی کنیم.

نکته اول: 

در زمان حرکت گیربکس را خلاص نکنید

این امر علاوه بر کاهش کنترل خودرو، فشار مضاعفی به شیر برقی گیربکس وارد می کند. مثلا گیربکس خودروی ۲۰۶ تیپ ۶ با کد AL4 یکی از ساده ترین گیربکس های اتوماتیک دارای ۸ سوپاپ برقی است که ۲ تای آن امکان خرابی دارد. هر سوپاپ در این خودرو حدود ۱۰۰ هزار تومان قیمت دارد. بدون در نظر گرفتن هزینه تعویض این قطعات، این اعداد ذکر شده برای یک گیربکس جدید در یک خودروی اتوماتیک جدید چندین برابر بیشتر است.

مطالعه بیشتر  قیمت 207 کارکرده در بازار و کارخانه امروز 18 ام چند است؟

نکته دوم:

از حالت خلاص N برای لانچ کردن استفاده نکنید

ما از عبارت لانچ استفاده کرده ایم که به معنی حرکت خودرو از حالت سکون است که در معنی کامل تر می توان گفت با بیشترین گشتاور ممکن و کمترین هرزگردی را لانچ می گویند. لانچ را به زمانی می گویند که دور موتور با رها کردن ناگهانی کلاچ میسر می شود. اما باز هم در برخی موارد مشاهده شده که برخی افراد عملیات لانچ کردن دنده اتومات را با خودروهای دنده ای یکی می دانند. به این شکل که دنده را در حالت N یا خلاص قرار می دهند و دور موتور را بالا نگه میدارند که بعد از آن دنده را در حالت D یا  Drive قرار می دهند که در اصل اینکار باعث آسیب جدی به گیربکس های اتوماتیک می شود هزینه های زیادی را برای راننده باقی می گذارد.

به طور کلی دنده های اتوماتیک خودروهای شهری برای راحتی و سهولت رانندگی و مصرف سوخت پایین طراحی شده اند و برای شتاب گیری ناگهانی و رانندگی پر استرس مناسب نیستند. برخی از خودروهای اسپورت که از گیربکس اتوماتیک استفاده می کنند از گزینه ای به نام لانچ کنترل استفاده می کنند که به راننده اجازه می دهد بدون فشار اضافی برای شتاب گیری ناگهانی راه اندازی کند.

نکته سوم:

عوض کردن دنده در حین حرکت خودروهای دنده اتومات

اگر در برخی مواقع مجبور بودید که به شکل پشت سرهم حرکت به سمت عقب و جلو داشته باشید، مانند دور زدن در خیابان های کم عرض و یا پارک کردن در یک فضای کوچک، در گام اول باید به طور کامل توقف کنید و بعد دنده را از حالت R به D و یا به صورت برعکس تغییر وضعیت دهید، تغییر دادن حالت دنده در زمان حرکت، باعث فشار آوردن به گیربکس می شود.

مطالعه بیشتر  قیمت محصولات بهمن موتور کارخانه 9 مرداد

نکته مهم: تغییر گیربکس از حالت D به حالت دستی (تیپترونیک) یا حالت های پیش فرض گیربکس یعنی حالت اسپرت/برف مشکلی ایجاد نمی کند.

نکته چهارم:

در توقف های کوتاه دنده را خلاص نکنید

سعی کنید در ترافیک و چراغ قرمز که ماشین کمتر از ۲ دقیقه توقف می کند گیربکس را خلاص نکنید. هنگامی که گیربکس در حالت D است و شما متوقف می شوید، گیربکس در دنده ۱ می ماند و تنها تعامل بین موتور و گیربکس جریان های گردابی روغن هیدرولیک داخل توربین است که به دلیل دور موتور پایین بسیار کم است.اگر برداشتن گیربکس و بازگرداندن آن به حالت D شامل مجموعه‌ای از کلاچ‌ها، سوپاپ‌ها و دریچه‌های الکتریکی است که فرسودگی بسیار بیشتری دارند.

نکته پنجم:

با دنده P و حالت توقف کامل در خودروهای اتومات

برای اینکه بخواهید توقف کامل داشته باشد، ابتدا باید دنده را در حالت N قرار دهید و سپس ترمز دستی را بکشید، در همین لحظه پا را از روی ترمز برداشته تا این حرکت باعث شود که وزن خودرو بر روی چرخ های عقب بیفتد و بعد از آن دنده را در حالت P یا Park گذاشته شود و در غیر اینصورت فشار وزن خودرو بر روی گیربکس خواهد افتاد که این کار برای دنده های اتوماتیک ضرر دارد.

اولین امتیاز را شما ثبت کنید !

مطالب مرتبط

زیان دهی عجیب این سه خودروساز بزرگ

mortazavi

کاهش قیمت خودرو در دوشنبه ۴ دی ماه

mortazavi

سیستم پارک خودکار یا اتوپارک چیست؟ نحوه عملکرد آن

mortazavi

نظر دهید.