مجله خبری 22 شرقی
مقالات فنی

اجزای موتور خودرو و کاربرد آنها

اجزای موتور خودرو و کاربرد آنها نام قطعات موتور خودرو | وظیفه موتور خودرو | قطعات اصلی موتور خودرو | معرفی قطعات موتور خودرو 

اجزای موتور خودرو و کاربرد آنها

اجزای موتور خودرو دارای اهمیت زیادی هستند زیرا همین قطعات باعث می شوند که خودرو حرکت کند. قطعات اصلی موتور خودرو وظیفه های مشخصی دارند که در صورت انجام آنها خودرو امکان حرکت را پیدا می کند. هر راننده ای باید آشنایی حتی کم با وظیفه موتور خودرو و شیوه عملکرد آن داشته باشد. این شناخت زمانی پیش می آید که شما حداقل نام قطعات موتور خودرو را بدانید. ما می خواهیم در ادامه مطلب به معرفی قطعات موتور خودرو بپردازیم تا در نهایت رانندگان شناخت بیشتری نسبت به این قطعات پیدا کنند.

شناخت خوب راننده درباره قطعات اصلی موتور خودرو در بسیاری از موارد منجر به این موضوع شده است که به خوبی از آن نگهداری کند. شما می توانید با شناخت کافی از اجزای موتور خودرو در نهایت رسیدگی به موقعی نسبت به این قطعات داشته باشید و طول عمر مفید آنها را افزایش دهید. رانندگان می توانند در زمانی که موتور خودرو دچار مشکل شد با داشتن اطلاعات کافی در مورد قطعات موتور خودرو آن را رفع کنند. این شناخت از لوازم موتور خودرو می تواند در شیوه رانندگی شما نیز تاثیر داشته باشد زیرا بعضی از رانندگان با غیر اصولی رانندگی کردن آسیب های اساسی به سیستم فنی ماشین وارد می کنند.

موتور در خودرو به عنوان یک قلب تپنده بشمار می آید. همین اهمیت بالای موتور در سیستم فنی خودرو باعث می شود که هزینه های تعمیر آن نیز قابل توجه باشد. عملکرد خودرو دارای حساسیت های خاصی است که هر اختلالی می تواند در فرایندهای آن مشکل ایجاد کند.

شناخت قطعات موتور خودرو

خودروهای مختلف موتورهایشان نیر متفاوت است. اما به طور معمول قطعات استفاده شده در همه موتور خودروها یکسان می باشد. اما موتور خودرو ویژگی خاصی دارد و آن این نکته می باشد که عملکرد آن فقط زمانی مناسب است که همه قطعاتش به طور منظم با هم کار کنند در غیر این صورت شما با خرابی موتور خودرو مواجه خواهید شد. درباره این به هم پیوستگی قطعات موتور این ضرب و المثل را می توان به کار برد که بنی آدم اعضای یک پیکرند که در آفرینش ز یک گوهرند. ما در ادامه مطلب به معرفی قطعات موتور خودرو خواهیم پرداخت.

بلوک سیلندر بدنه موتور خودرو

بلوک سیلندر بدنه و یا همان تنه اصلی خودرو جزء مهمترین قطهات بشمار می آید زیرا بسیاری از اجزای موتور خودرو روی آن نصب می شوند و در عملکرد احتراق داخلی نیز نقش اساسی دارد. قطعاتی که بلوک سیلندر در خود جایی می دهند عبارت اند از:

  • سیلندرها
  • سرسیلندر پیستون
  • شاتون
  • کارتل
  • رینگ
  • میل‌لنگ

فرایند جرقه‌زنی و احتراق درون این بلوک انجام می‌شود و به همین دلیل باید دارای مقاومت بالایی باشد. همین مسئله باعث شد که شرکت های خودروسازی برای ساخت این قطعه از آلیاژی مثل آلمینیوم یا چدن استفاده کنند. بهتر است بدانید بلوک سیلندر استهلاک کمی دارد.

مطالعه بیشتر  مشکلات رایج کمربند خودرو در نکات عمومی خودرو 22 شرقی

سیلندر و اهمیت آن در موتور خودرو

درون بلوک سیلندر فضایی استوانه ای وجود دارد که برای حرکت پیستون می باشد. سیلندر هسته‌ اصلی برای موتور ماشین است. دیواره سیلندر نیز مانند بلوک سیلندر از جنس آلمینیوم یا چدن می باشد. سیلندرها به طور معمول تعداد و آرایش‌های مختلفی دارند که همین شیوه چیدمان آنها در کنار هم نوع موتور را مشخص می‌کند. وظیفه موتور خودرو به حرکت در آوردن ماشین است و این قطعه در آن نقش ویره ای دارد. علائم خرابی موتور چیست و چه نشانه هایی دارد؟

آرایش خطی سیلندرها

این چینش سیلندرها به گونه ای است که همه آنها در موازات هم قرار می گیرند. دقت داشته باشید که همه موتورهای چهار سیلندر دارای آرایش خطی هستند. اما جدا از مسئله موتورهای چهار سیلندر امروزه خیلی از خودروها موتورهایشان دارای آرایش خطی است.

آرایش خطی زاویه دار سیلندرها

این چینش طوری است که سیلندرهای خطی با زاویه‌ ۱۵ تا ۶۰ درجه نسبت به زاویه‌ی ۹۰ درجه قرار می گیرند. موتورهایی که این نوع آرایش را دارند به دلیل فضای اریب درون سیلندرها مرکز ثقل پایینی دارند.

آرایش خورجینی سیلندرها

این چینش آرایش ۷ شکل نیز نامیده دارد. سیلندرها در این نوع چینش در دو ردیف خطی به شکل عدد ۷ (هفت) در مقابل هم قرار می‌گیرند. خودروهایی که موتورهایشان دارای آرایش هفت شکل است به طور معمول ۱۲ سیلندر هستند.

سر سیلنردها

این قطعه در بالای سیلندر قرار می گیرد. سر سیلندرها به طور معمول از جنس آلومینیوم هستند که بالای بلوک سیلندر قرار می گیرند و اتاقک احتراق، شمع‌ها و سوپاپ‌های دود و هوا را در خود جای می‌دهند که در واقع این اصلی ترین وظیفه آنها بشمار می آید. این قطعه در خود میل سوپاپ و منیفولد گاز و هوا را نیز جاسازی می‌ کند. پس می توان با در نظر گرفتن این ویژگی های سر سیلندر گفت که این قطعه در موتور خودرو دارای اهمیت زیادی است. سرسیلندرها به طور کلی سه دسته هستند که عبارت اند از:

  • سرسیلندر تکی با سرمایش آبی
  •  سرسیلندر تکی با سرمایش هوا
  •  سرسیلندر چندتایی

نقش واتر پمپ در موتور خودرو

این قطعه که پولی پمپ آب نیز نامیده می‌شود. واتر پمپ در واقع جزء سیستم خنک‌کننده ماشین بشمار می آید و اصلی ترین وظیفه آن تنظیم دمای موتور به وسیله‌‌ جریان مداوم آب و ضد یخ یا ضد جوش است. این قطعه در واقع آب را بین رادیاتور و بلوک سیلندر در گردش می اندازد. واتر پمپ انرژی مورد نیاز خود را از میل‌لنگ و با استفاده از تسمه تایم دریافت می‌کند. واتر پمپ از قطعات اصلی موتور خودرو به حساب می آید.

پسیتون در موتور خودرو

به بخشی که دورن سیلندر وجود دارد و به صورت متحرک می باشد پیستون می گویند. پیستون نوع حرکتش بالا به پایین است و با این کار فرایند جرقه‌زنی و احتراق را تکمیل می کند که در نهایت باعث می شود انبساط گازهای ناشی از احتراق رخ دهد. موتورهای احتراقی برای حرکت دادن ماشین چهار مرحله مهم دارند که پیستون نقش اساسی در آن دارد. یکی از وظایف اصلی پیستون انتقال انرژی حاصل از احتراق گازهای منبسط شده‌ درون سیلندر به وسیله شاتون (میل رابط) به میل‌لنگ است. جنس بدنه این قطعه به طور معمول از چدن یا فولاد و یا آلومینیوم می باشد که نمونه‌ آلومینیومی آن می تواند بازده موتور را به دلیل وزن کمی که دارد پایین بیاورد و با همین عمل توازن وزنی را در سیستم فنی خودرو حفظ کند و شتاب را نیز افزایش دهد. پیستون هایی که از جنس آلمینیوم هستند می توانند حرارت را بهتر انتقال دهند.

مطالعه بیشتر  کاور بدنه یا بادی فنس خودرو چیست؟ و چه کاربردهایی دارد؟

فنر سوپاپ و موتور ماشین

فنر سوپاپ نقش ویژه ای در ثبات سوپاپ در جای خود دارد. زمانی که سطح مقطع سوپاپ در محل قرارگیری خود سفت نباشد  احتمال دارد نشت مایعات در زمان احتراق یا تراکم بالا آنها اتفاق بیافتد که برای موتور خودرو بسیار مضر است. شما می توانید با محکم کردن این فنر در جای خود احتمال این نشت را تا تاجای ممکن از بین ببرید و همچنین از آسیب های احتمالی به سیستم فنی خودرو جلوگیری کنید. بهتر است بدانید در میان اجزای موتور خودرو این قطعه اگر دچار آسیب شود می تواند همه عملکرد موتور را مختل کند.

پیشنهاد می کنیم بخوانید: سیستم خنک کننده موتور از چه اجزایی تشکیل شده است و چه وظایفی را بر عهده دارد؟

اهمیت رینگ پیستون

استفاده از این رینگ در موتور خودرو وابسته به تعداد پیستون ها است. رینگ پیستون در واقع حلقه‌هایی چدنی هستند که مقاومت بالایی در مقابل حرارت دارند علاوه بر این موضوع که انعطاف پذیری خوبی را نیز می توانند از خود نشان دهند. این ویژگی های رینگ پیستون باعث می شود که فرایند عابق بندی به خوبی در زمان حرکت درون سیلندرها انجام شود. رینگ به طور معمول روی پیستون قرار می گیرد و اتصال آنها به وسیله‌ بست‌هایی حلقه‌ای انجام می پذیرد.

پمپ روغن

رسیدن روغن به قسمت‌های مختلف موتور خودرو باعث می شود که از اصطکاک قطعات جلوگیری شود. پمپ روغن وظیفه دارد میزان روغن قابل توجهی را به بخش های مختلف موتور برساند زیرا در غیر این صورت به سرعت عملکرد موتور دچار مشکل می شود. هر قطعه ای برای انجام وظیفه خود در سیستم فنی ماشین نیاز به نیرو دارد و پمپ روغن هم نیرو مورد نیاز خود را به وسیله میل‌لنگ تامین می کند.

دقت داشته باشید که در هنگام خرید این قطعات باید در کنار شناخت فنی اسم قطعات موتور خودرو را نیز به بدانید زیرا در بسیاری از موارد دیده شده است که به دلیل اطلاع نداشتن از اسم و یا تلفظ صحیح آن شخص نتوانسته است اجزای موتور خودرو که مورد نیازش بوده را خریداری کند ویا آن را به اشتباه خریداری کرده است.

5/5 - (1 امتیاز)

مطالب مرتبط

نحوه عملکرد سیستم ضد سرقت ایموبلایزر در آموزش فنی خودرو

mortazavi

نحوه تمیز کردن باتری سولفاته خودرو (شرح فرایند در یک ۶ مرحله ای آسان)

mortazavi

کاهش مصرف سوخت ماشین و راهکارهای مناسب آن!

mortazavi

نظر دهید.