مجله خبری 22 شرقی
مقالات فنی

اجزای سیستم تعلیق خودرو کدام اند؟

سیستم تعلیق بادی خودور و  اجزای سیستم تعلیق بادی در مطلبی دیگر از دانستنی های مفید خودرو سایت اخبار خودرو ایران و جهان ۲۲ شرقی مورد بررسی قرار خواهد گرفت، تا انتهای این مطلب همراه ما باشید و در صورتیکه به خبرهای خودرویی علاقه مند هستید می توانید از طریق همین صفحه و دسترسی های مختلف اطلاعات بسیار مفیدی در زمینه: معرفی انواع خودروهای جدید، نقد و بررسی خودروها، فرمول یک و … مراجعه کنید. 

همانطور که می دانید سیستم تعلیق بادی خودرو قسمت مهمی از خودرو است و با کمک همین سیستم می توان خودرو را در موانع و ترددهای آفرودی حفظ کرد تا به آسیب وارد نشود به ویژه در مسیرهایی که پرپیچ و خم نیز هستند می توان با کمک سیستم تعلیق بادی و کمک فنرها خودروها را با تعادل مناسب حفظ کرد تا تکان ها و لرزش هایی که به آن وارد می شود باعث انحراف مسیر آن نشود. برای اطلاع بیشتر از عملکرد سیستم تعلیق می توانید از طریق این لینک جزئیات بیشتری را مطالعه کنید. در ادامه به بررسی موارد زیر پرداخته می شود…

  • اجزای سیستم تعلیق خودرو 
  • دسته بندی های مختلف سیستم تعلیق خودرو 
  • نحوه نگهداری سیستم تعلیق خودرو 

هر قطعه یا سیستمی که در خودروها به کار گرفته می شود خود از زیرمجموعه و متعلقات مختلفی نیز برخوردار هستند که در نهایت به تشکیل این سیستم کمک کرده اند. ساختار سیستم تعلیق خودرو نیز یکی از همین مواردی است که دارای بخش های مختلفی هستند.

اجزای سیستم تعلیق خودرو

اجزای مختلف سیستم تعلیق خودرو هر کدام وطیفه مهمی را در این سیستم ایفا می کنند و چنانچه هرکدام از این قسمت ها دچار خرابی و یا آسیب شوند عمکلرد کلی سیستم نیز دچار مشکل شده و در نهایت بر روی ایمنی اتومبیل تاثیرگذار خواهد بود و موردی که بسیار شایع نیز می باشد فرمان پذیری نادرست خودرو است. در سیستم تعلیق بادی خودرو ممکن است قطعات زیادی وجود داشته باشد مانند: بازوی دنباله دار، بازوی فرمان اکسل، میله پن- هارد، شاه پین و بازوی کنترل، بازوی خمیده و … که البته جزء قطعات  اصلی نیستند اما در عمکلرد کلی این سیستم تاثیرگذار هستند. در ادامه به معرفی مهمترین قطعات و اجزای سیستم تعلیق بادی خودرو می پردازیم که نقش بسیار پررنگی را دارند.

معرفی فنر در سیستم تعلیق

مهمترین اعضای یک سیستم تعلیق فنرها هستند و عملکرد درست آنها باعث تاثیرگذاری مستقیم بر عمکلرد بهتر خودرو می شود. لازم است بدانید سیستم تعلیق بدون فنر در اصل بی معناست و این فنرها وظیفه دارند که ارتفاع خودرو را تنظیم کنند تا لاستیک ها بر روی جاده به درستی قرار بگیرند و همچنین از دیگر وظایف انها می توان به جذب ضربه ها نیز اشاره کرد به این صورت، فشاری که از ضربه ها وارد می شود را می تواند درون خود جمع کند تا به شاسی و بدنه انتقال پیدا نکند.

در حالت های نرمال و عادی نیز خودرو در حین حرکت به صورت طبیعی فشاری به تایرها هم وارد می کند و باعث می شود که تماس آنها با سطح جاده به بهترین شکل ممکن انجام شود.

فنرها در انواع متفاوتی هستند مانند: فنر مارپیچ، فنر میله پیچی، فنر بادی، فنر تخت 

فنر مارپیچی یا لوله ای:

این فنر در اصل به پیچیده شده می باشد و اطراف آن را یک مفتول فلزی پوشانده است مانند فنرهایی که در خودکارهای فشاری می بینید! مفتول پیچیده شده از یک فلز بسیار مقاوم است و آنقدر توانایی و مقاومت دارد که بتواند وزن خودرو و سرنشینان را تحمل کند. هر چقدر قطر حلقه بیشتر باشد فنر نیز مقاومت بالایی از خود نشان خواهد داد و می تواند ارتفاعات مختلفی را نیز تحمل کند. در تولید فنرهایی که قبلا استفاده می شد طول و ارتفاع در سراسر قسمت فنر به یک شکل بود و امروز به خاطر قطر حلقه و فشردگی آن،می توانند این ویژگی در همه فنر یکی نباشد و اصطلاحا به آنها، فنر چند نرخی نیز میگویند. خودروهای سواری که امروزه تولید شده اند بیشتر از این نوع فنر استفاده میکنند و گزینه بسیار مناسبی برای آنها می باشد.

روغن سوزی موتور و عوامل ایجاد آن + راه حل های رفع مشکل

 فنر برگی (تخت)

قدیمی ترین نوع فنرها همین فنرهای برگی هستند و در دو مدل تک شمش و چند شمش هستند که از تسمه های پهن فلزی تشکیل شده و محدب شکل نیز هستند. خمیدگی فنرها به شکلی است که در مواجه با سطوح ناهموار درگیر شده اند و انرژی ضربات را جذب می کنند.

مطالعه بیشتر  اطلاعات عمومی خودرو | وجود آب در مخزن سوخت (بنزین) نشانه ها و راه برطرف کردن آن 

در مدل تک شمش فنر برگی، از یک ورق استفاده می شود که در وسط آن کمی پهن تر و قطور تر شده است و چندین شمش نازک هم بر روی یکدیگر قرار گرفته اند که معمولا برای هر چرخ به صورت مجزا و به وسیله یک اتصال U شکل بر روی شاسی قرار میگیرند. فنرهای در این دسته نیاز دارند که فضای بازتری در اختیار داشته باشد و بتوانند وزن را تحمل کنند که اغلب برای خودروهای سنگین از این فنرها استفاده می شود.

فنر میله پیچی

این فنرها در زمانی که به آنها ضربه وارد می شود به خود می پیچند و جنس آنها فولادی است که به شکل L هستند و یک سر آنها به بدنه و سر دیگرشان به وسیله یک اتصال متحرک به چرخ ها وصل شده است. این میله ها به راحتی تنظیم می شود و استهلاک خاصی نیز ندارند.

فنر بادی

برای خودروهای مدرن از این فنرها استفاده می شود که دارای یک سیلندر پلاستیکی پرشده از هوا هستند و به همراه یک پیستون به چرخ ها وصل می شوند. این پیستون وظیفه دارد که ضربه وارد شده از چرخ ها را به هوای فشرده درون سیلندرها وارد کند و البته هوای فشرده نقش یک فنر را ایجاد کرده و نیروی ضربه را در اصل میگیرد.

زمانی که وزن خودرو یا نیروی وارد شده از سوی ضربه بالا باشد مقداری هوا از سیلندر خارج شده و در زمان برگشت وزن به حالت عادی و یا تخلیه نیروی ضربه، هوا به کمک یک کمپرسور باد که در کنار فنر می باشد جایگزین می شود. قیمت این فنرها بالاست و نرمی قابل توجهی دارند که در حرکت به وجود می آید مثل حس معلق بودن در هوا را ایجاد میکند.

دمپر (کمک فنر)

دمپر مهمترین و اصلی ترین عضو یک سیستم تعلیق است و نقش مهمی دارد در اینکه به فنر کمک کند تا وظیفه خود را به طور کامل انجام دهد، به این صورت که نیرویی که به فنر وارد می شود و یا همان ضربه هایی که در مسیرهای ناهموار دریافت می کند را دفع کرده و از بروز آسیب جلوگیری می کند. اگر فنر خودرو نتواند نیرویی که از ضربه ها دریافت میکند را نتواند دفع کند ممکن است خودرو به سمت بالا پرتاپ شود و در صورت تکرار این عمل به مرور فنر خاصیت خود را از دست داده و در این قسمت کمک فنر عملیات خود را شروع می کند و نیروی دریافت شده را کم کم دفع می کند و همین همکاری بین فنر و کمک فنر باعث می شود که خودرو از پرش های ناگهانی و یا حرکات های بالا و پایین دور بماند.

سیستم تعلیق بادی | اجزای سیستم تعلیق بادی | انواع مختلف سیستم تعلیق خودرو | دانستنی های خودرو | سایت اخبار خودرو | معرفی قطعات خودرو و نحوه عملکرد هریک

دمپر یا کمک فنر خود از یک پیستون به همراه سوراخ های ریزی تشکیل شده است و در یک سیلندر قرار میگیرد که با روغن یا گاز پر شده است. با عبور فشار از این سوراخ ها حرکت بسیار نرمی درون سیلندرها در جریان می افتد.

به طور کلی دمپرها به دو دسته کلی تقسیم می شوند:

  • سیال روغنی (هیدرولیکی)
  • سیال گازی (سیال گازی)

لاستیک و رینگ

برای سیستم تعلیق خودرو لاستیک ها و رینگ ها یکی از بیرونی ترین قسمت هایی هستند که می توانید به طور واضح مشاهده کنید و اثر مستقیمی را در زمان حرکت خودرو دارند که به با حرکت تایرها و لاستیک ها به سیستم تعلیق منتقل می شود. لاستیک ها هر چقدر بتوانند بر روی جاده عملکرد درستی داشته باشند و چسبندگی خود را حفظ کنند سیستم تعلیق خودرو نیز به درستی می تواند عملیات خود را انجام دهد و رینگ ها در این قسمت نیز در اصل توزیع انتقال وزن مناسب خودرو با سطح جاده را فراهم می کنند.

مطالعه بیشتر  سنسور دور موتور ESS (سنسور موقعیت میل لنگ)

میل موجگیر (میل تعادل)

میله موج گیر در اصل همان میله تعادلی است که به صورت اصطلاح در بین تعمیرکاران رواج پیدا کرده است و نقش آن نیز ایجاد کردن یک ثبات نسبی در خودرو است به صورتیکه باعث می شود خودرو در مسیرهای پرپیچ و خم چپ نکند!

سیستم تعلیق بادی | اجزای سیستم تعلیق بادی | انواع مختلف سیستم تعلیق خودرو | دانستنی های خودرو | سایت اخبار خودرو | معرفی قطعات خودرو و نحوه عملکرد هریک

میل رابط در سیستم تعلیق خودروها

در انواع مختلف سیستم های تعلیق بادی که در مطالب بعدی می توانید انواع آنها را مورد بررسی قرار دهید، میله های رابط وظیفه دارند که بخش های مختلف این سیستم را به یکدیگر متصل کنند و به شکل فلز هستند که از مقاومت بالایی نیز برخوردار هستند.

سیستم تعلیق بادی | اجزای سیستم تعلیق بادی | انواع مختلف سیستم تعلیق خودرو | دانستنی های خودرو | سایت اخبار خودرو | معرفی قطعات خودرو و نحوه عملکرد هریک

سیبک سیستم تعلیق

این قطعه ضمن اینکه می تواند اتصال را در این سیستم به وجود آورد می تواند چرخش و حرکت نیز داشته باشد و به شکل یک گوی فلزی دسته دار تشکیل شده است که این قابلیت را دارد تا حرکت درون محفظه فولادی خود را به وجود آورد. اطراف آن توسط یک لاستیک پوشیده شده است.

سیستم تعلیق بادی | اجزای سیستم تعلیق بادی | انواع مختلف سیستم تعلیق خودرو | دانستنی های خودرو | سایت اخبار خودرو | معرفی قطعات خودرو و نحوه عملکرد هریک

سیبک چرخش فرمان و حرکت آن را در زمان هایی که از موانع یا ترددهای سخت خودرو می خواهد عبور کند، شرایط را فراهم کرده و چرخش لازم را ایجاد می کند. سیبک یک سر آن به چرخ ها وصل شده است و سر دیگر آن نیز به طبق های تعلیق خودرو وصل شده که البته این قطعه بیشتر در چرخ های جلویی نصب می شود و عملکرد آن نیز با سیبک فرمان متفاوت می باشد!

سیستم خنک کننده موتور خودرو، مهمترین اجزا + عیب یابی

بوش

بوش را می توان یک اتصال در سیستم تعلیق نام برد و تفاوتی که با سیبک دارد در مفصل زانو، ران و لگن است و ضمن اینکه چرخش نیز ندارد و تنها به صورت باز و بسته می تواند حرکت داشته باشد. جنس آنها معمولا از پلاستیک است و کاربرد آنها برای گرفتن سر و صدا حاصل از حرکت قطعه ها و لرزش آنها می باشد. این قطعه بخش های متحرک این سیستم را به هم وصل می کند و می تواند مقداری از ضربه های وارد شده را نیز جذب کند.

سیستم تعلیق بادی | اجزای سیستم تعلیق بادی | انواع مختلف سیستم تعلیق خودرو | دانستنی های خودرو | سایت اخبار خودرو | معرفی قطعات خودرو و نحوه عملکرد هریک

طبق

سیستم تعلیق و شاسی به وسیله طبق به یکدیگر متصل می شوند و جنس آن نیز از فولاد است که باز اتصال طبق به شاسی به وسیله بوش است.

طبق در سیستم تعلیق به دو دسته تقسیم می شود:

طبق جناغی

طبق کنترلی

سیستم تعلیق بادی | اجزای سیستم تعلیق بادی | انواع مختلف سیستم تعلیق خودرو | دانستنی های خودرو | سایت اخبار خودرو | معرفی قطعات خودرو و نحوه عملکرد هریک

در نوع کنترلی می توان به شکل یکپارچه و به شکل حرف A اتصال ایجاد کرد و در نوع جناغی با دو بوش محوری به شاسی را متصل می شوند. البته تنوع در طبق ها زیاد است و حتی در بعضی از سیستم ها نیز از آنها استفاده نمی شود و در برخی دیگر برای چرخ یک یا دو طبق به کار می رود و برای برخی نمونه های دیگر نیز برای هر دو محور عقب و جلویی استفاده می شود.

استارت

این قطعه معمولا در مدل هایی وجود دارد که سیبک و طبق در آن نباشد و فنری که در آن استفاده شده نیز از نوع فنر لول باشد که در این نوع سیستم تعلیق کمک فنر درون فنر لول نصب می شود و به علاوه وظایفی که خود این فنر و فنر لول دارند باید برقراری اتصال سیستم تعلیق با شاسی را هم فراهم گنند.

سخن پایانی:

با دنبال کردن مطالب بسیار مفید ۲۲ شرقی می توانید تمامی قطعات به کار رفته در یک خودرو می توانید مطالعه کنید چرا که یادگیری آنها برای هر راننده ای لازم است. در مطالب بعدی نیز انواع مختلف سیستم تعلیق و ایرادات رایج سیستم تعلیق را مورد بررسی قرار خواهیم داد.

اولین امتیاز را شما ثبت کنید !

مطالب مرتبط

۶ نشانه زمان تعویض سیستم تعلیق، کمک فنر و پایه های خودرو!

mortazavi

قفل گازی ماشین و پدیده فلوت کردن چیست؟

mortazavi

نشانه های خرابی موتور خودرو

mortazavi

نظر دهید.