مجله خبری 22 شرقی
مقالات فنی

آپشن های محبوب خودرو را بهتر بشناسیم!

آپشن های محبوب خودرو به دو دسته کلی تقسیم می شوند. بخش زیاد این تقسیم بندی بیشتر بر اساس محبوبیت این آپشن ها برای رانندگان است. اما جدا از این محبوبیت آپشن های ضروری خودرو معمولا توسط کارخانه های خودرو سازی نصب می شوند. خیلی از رانندگان می خواهند نصب آپشن خودرو را خودشان انجام دهند و صرفا به آپشن های کارخانه های خودروسازی کفایت نکنند. ما در این مطلب می خواهیم به طور اساسی به مسئله آپشن های محبوب خودرو بپردازیم و به سوالات مهمی مثل آپشن خودرو چیست؟ نیز پاسخ دهیم.

آپشن خودرو چیست؟

ما در این مطلب می خواهیم در ابتدا به یک تعریف درست از آپشن های محبوب خودرو برسیم. رانندگان در این زمان و با سرعت رشد تکنولوژی از خودرو مورد نظرشان چیزی بیشتر از موتور، گیربکس، کابین و تایرها انتظار دارند. نگاهی موشکافانه می تواند این مسئله را به ما ثابت کند که ماشین ها با استفاده از آخرین تکنولوژی و فناوری های دنیا مجهز شده اند و شرایط بسیار ایمن تر و راحت تری را برای راننده به وجود می آورند. کارخانه های خودروسازی همیشه در تلاش بوده اند که میزان سهم بیشتری از بازار را در اختیار بگیرند و این امر موجب شد تا تکنولوژی هایی پیشرفته ای را برای جلب نظر رانندگان به خودروها اضافه کنند تا رقیبانشان را کنار بزنند. این فناوی های و ویژگی های به کار رفته در خودروها را آپشن خودرو نیز می گویند.

دسته بندی آپشن های خودرو

آپشن های خودرو به طور کلی به دو دسته تقسیم می شوند که کارایی دسته اول بیشتر برای ایمنی و دسته دوم برای زیبایی در خودروها است.

سقف پانوراما

در ایران سقف متحرک، آپشن بسیار محبوبی است که به دو شکل سانروف و پانوراما برروی خودروها قرار می گیرد. اگر بخواهیم شناخت بهتری نسبت به سانروف داشته باشیم می توان گفت شیشه متحرکی است که یک سوم از سقف خودرو را تشکیل می‌دهد و این امکان را برای راننده به وجود می آورد که به صورت دستی یا برقی سانروف را باز و بسته کند و در شرایط دلخواه در حین رانندگی از هوای بیرون خودرو و یا دیدن آسمان لذت ببرد.

ردیاب ماشین

GPS برای رانندگان بسیار مهم و کاربردی است. اگر ردیاب خودرو شما سیم کارت خور باشد می‌توانید به راحتی موقعیت مکانی خودرو را مشاهده کنید. برخلاف تصور بسیاری از رانندگان که فکر می کنند این قطعه صرفا مسیریابی می کند امکاناتی از قبیل:

  • خاموش کردن خودرو از فاصله دور
  • اطلاع‌ دادن در زمان ضربه‌ خوردن خودرو
  • هشدار برای باز شدن درب ها یا روشن شدن پیشرانه
  • ردیابی خودروی به سرقت رفته

را نیز دارد.

فناوری استارت بدون کلید Keyless Start

سیستم استارت بدون کلید به وسیله کارت یا سوئیچ هوشمند ماشین این امکان را فراهم می کند که از راه دور خودرو را روشن کنید و دیگر نیازی به استارت زدن نداشته باشید. راننداگان با نصب آپشن خودرو استارت بدون کلید می توانند با نگه داشتن پدال ترمز، خودرو را روشن کنند و به همراه این آپشن امکانات دیگری نیز ارائه می دهد.

  • باز و بسته کردن قفل درب ها
  • استارت پیشرانه بدون کلید 
  • روشن و خاموش کردن خودرو
مطالعه بیشتر  اطلاعات عمومی میکانیکی خودرو | 5 نشانه خرابی سنسور دمای خنک کننده در خودرو

شیشه نمایشگر جلو Head-Up Display

معمولا آپشن نمایشگر شیشه جلو  یا سیستم هدآپ در خودروها یک مزیت لوکس بودن محسوب می شود. کارشناسان معتقدند که به خاطر اطلاعاتی که به راننده نشان داده می‌شود تمرکز او در هنگام رانندگی افزایش پیدا می کند و به همین خاطر این آپشن را به عنوان سیستم ایمنی نیز به حساب می آورند. شیوه عملکرد این فناوری این گونه است که اطلاعات داخلی و خارجی به وسیله دوربین‌ها و رادارهای خودرو به نمایشگر شیشه جلو انتقال داده می شود.

  • تحلیل وضعیت جاده
  • موقعیت ماشین‌های اطراف
  • فاصله خودرو با خطوط جاده
  • وضعیت کیلومتر شمار
  • سیستم گرمایشی و سرمایشی
  • دمای پیشرانه
  • سرعت خودرو
  • وضعیت بنزین
  • مسیریابی
آپشن های محبوب خودرو را بهتر بشناسیم! خواندنی های جالب ماشین ها جالب ترین آپشن های خودرو | آپشن خودرو چیست؟ | آپشن های ضروری خودرو | نصب آپشن خودرو
آپشن های محبوب خودرو را بهتر بشناسیم! خواندنی های جالب ماشین ها جالب ترین آپشن های خودرو | آپشن خودرو چیست؟ | آپشن های ضروری خودرو | نصب آپشن خودرو

خودکار پارک کردن خودرو Auto Park

این تکنولوژی از آپشن های محبوب خودرو به شمار می آید و وظیفه دارد که به محاسبه طول و عرض و فضای چرخش خودرو برای قرار گیری در جای پارک کمک می‌کند.

سیستم دید در شب

 سیستم دید در شب دارای دوربین مادون قرمز است و راننده در شرایطی که می خواهد از مسیر تاریکی عبور کند بسیار کارساز می باشد.

کنترل میزان پایداری الکترونیکی EPS

سیستم کنترل پایداری الکتریکی به راننده کمک می‌کند تا در پیچ‌ها اشتباه یا خطا نکند و در نهایت منجر به حادثه ای مثل چپ کردن خودرو نشود. این آپشن توانایی تشخیص حواس‌پرتی راننده را دارد و با گرفتن ترمز مانع از خارج شدن خودرو از مسیر اصلی می شود.

سیستم سنسور نور Auto Light

این سیستم برای تشخیص قدرت و ضعف نور حسگرهای حساسی دارد و در شرایطی که نور محیط کم یا زیاد باشد خودکار چراغ‌ ها را روشن و خاموش می کند.

کروز کنترل هوشمند Cruise Control

با سیستم کروز کنترل هوشمند می توانید سرعت خودرو را در حالتی ثابت نگه دارید و حتی این امکان را دارید که بدون فشار دادن پدال گاز رانندگی کنید. این سیستم با این که قیمت بالایی دارد باز هم رانندگان آن را روی خودروهای خود نصب می‌کنند.

سیستم دی لایت DRL

سیستم دی لایت در واقع چراغ‌هایی برای روشنایی در روز هستند که از مجموعه‌ای لامپ‌های ال‌ ایی دی کوچک تشکیل شده اند و بیشتر جنبه تزیینی دارند. این آپشن به روزتاب نیز شهرت دارد.

سیستم ترمز پارک برقی Auto Hold

ترمز پارک برقی EPT یا همان ترمز دستی قدیم است که در خودروهای مدرن با دکمه کوچکی با عنوان P شناخته می شود. البته این آپشن ترمز پارک برقی در بین رانندگان ایرانی خیلی محبوبیت ندارد.

سنسور پارک و دوربین ۳۶۰

دوربین ۳۶۰ و سنسور پارک دو آپشنی هستند که به عنوان مکمل یکدیگر به حساب می آیند. این آپشن به راننده امکان می دهد در فضاهای تنگ و کوچک به راحتی پارک کند. معمولا بدنه خودروهایی که این آپشن را دارند دارای دوربین‌هایی هستند تا اطلاعات محیط را به کامپیوتر مرکزی خودرو ارسال کنند تا تصاویر در کامپیوتر پردازش شوند. راننده با داشتن این سیستم می‌تواند تصاویر را به صورت ۳۶۰ درجه کامل از بالا مشاهده کند. این سیستم حسگرهایی در جلو عقب دارد تا در زمانی که مانعی نزدیک شد، این حسگرها با هشدار صوتی به راننده اطلاع دهند.

ماساژور صندلی خودرو

رانندگی‌ های بلندمدت به خستگی راننده منجر می شوند. ماساژور صندلی می تواند بدن شما را از حالت کرختی خارج کنند و گردش خون در بدن را بهبود ببخشد.

مطالعه بیشتر  باد سرد بخاری خودرو نشانه خرابی کدام قطعات می باشد؟

سیستم گرمایش و سرمایش صندلی ها

این ویژگی به رانندگان امکان می دهد که با توجه به فصل سرد یا گرمی که درآن قرار دارند بتوانند تنظیم دمای مورد نظرشان را بر روی صندلی خودرو انجام دهند. این آپشن برای کسانی که بیماری روماتیسم یا دیسک کمر دارند بسیار مفید است.

مالتی مدیا

خودرو دارای آپشن در ذهن رانندگان بیشتر داشتن امکاناتی مثل:

  • مانیتور بزرگ لمسی
  • بلندگوی قدرتمند
  • سیستم رهیاب
  • بلوتوث

است و سیستم مالتی مدیای صوتی تصویری از آپشن های محبوب خودرو در بین رانندگان به حساب می آید طوری که صاحبان خودروهای معمولی یا ارزان تر هم به دنبال نصب این آپشن هستند.

سیستم نمایشگر لمسی

تلفن‌های همراه هوشمند به جز جدایی ناپذیر زندگی ما تبدیل شده اند و شرکت های خودروسازی از این تکنولوژی در خودرو برای سرگرمی و تنظیمات استفاده می کنند. بهتر است بدانید این نمایشگرهای لمسی قابلیت اتصال به موبایل دارند.

سیستم های مبتنی بر رادار

این سیستم از تعدادی رادار تشکیل شده است که با تشخیص موارد زیر به راننده هشدار می‌دهد:

  • تشخیص عابر پیاده
  • امکان برخورد از جلو
  • امکان تصادف از عقب
  • خوانده نشدن تابلو ها
  • تشخیص نقطه کور دید راننده
  • هشدار خارج شدن از خط

به عنوان مثال: رادار LDW اگر راننده از مسیر خارج شود او را مطلع می کند. راه انتقال این هشدارها به وسیله صوت و ایجاد لرزش در فرمان است.

نظارت نقطه کور دید راننده

معمولا در فضای عقب خودرو محدوده‌ای با ابعاد ۹.۵ در ۳ متر وجود دارد که به عنوان نقطه کور راننده شناخته می شود. وظیفه سیستم نظارت نقطه کور این است که اگر در این نقطه یا به صورت کلی در مسیر راننده مانعی وجود داشته باشد به راننده هشدار دهد و این هشدار به این صورت است که چراغ زرد رنگ آینه‌های کنار خودرو ناگهان قرمز می‌شوند.

درب صندوق عقب هوشمند

در طراحی صندوق عقب بعضی خودروها، سنسوری برای شناسایی پا تعبیه شده است. مثلا زمانی که پا در مقابل صندوق قرار میگیرد درب به صورت خودکار باز می‌شود.

حافظه صندلی برقی

صندلی برقی حافظه‌دار از آپشن های محبوب خودرو است و راننده می‌تواند صندلی را بر اساس قد سرنشین تنظیم کند. این صندلی ها قابلیت ذخیره‌سازی تنظیمات را دارند و شما می توانید به راحتی با یک دکمه تنظیمات را به حالت دلخواه خود برگردانید.

حسگر باران

این سیستم درزمان بارندگی با تنظیم کردن شیشه‌های خودرو باعث می شود که برف پاکن حرکت کند.

سنسور باد لاستیک خودرو

در این آپشن بر روی هر لاستیک حسگری تعبیه شده است که این حسگرها نسبت به تغییرات دما یا کم و زیاد شدن باد لاستیک هشدار دهند و راننده را مطلع کنند. زمان تنظیم باد کارشناسان توصیه می کنند که این سنسورها کالیبره شوند زیرا کالیبره نشدن آنها باعث می شود چراغ هشدار از کار بیافتد.

گرمکن فرمان

گرمکن فرمان از آپشن های محبوب خودرو است و در طراحی آن کلیدی روی فرمان تعبیه شده که با روشن کردن آن در هوای سرد، فرمان گرم می‌شود.

اولین امتیاز را شما ثبت کنید !

مطالب مرتبط

افزایش توان خودرو و شیوه های مختلف آن

mortazavi

کاهش تاخیر توربو خودرو و راه های جلوگیری از آن

mortazavi

بررسی مشکلات شاسی ماشین در حین رانندگی    

mortazavi

نظر دهید.