مجله خبری 22 شرقی
مقالات فنی

آپشن های خودرو | دی لایت خودرو و کاربرد آن

آپشن های خودرو | دی لایت یا Daylight در خودرو و کاربرد آن

چراغ های روشنایی روز، دی لایت یا Daylight (یا DRL) یک ویژگی نسبتاً جدید در اکثر خودروها است. DRL ها چراغ هایی هستند که در جلوی وسیله نقلیه قرار دارند و هر زمان که موتور روشن است روشن می مانند. … هدف از چراغ های روشنایی در روز افزایش دید خودرو شماست تا رانندگان دیگر بتوانند شما را در جاده ببینند.. برخلاف چراغ های جلو ، چراغ های روشنایی روز نسبتاً کم نور هستند و جاده پیش رو را روشن نمی کنند. هدف از چراغ های روشنایی در روز افزایش دید خودرو است تا رانندگان دیگر بتوانند شما را در جاده ببینند. در شب، چراغ های جلو و چراغ های عقب شما روشن می شوند، این بدان معنی است که تشخیص سایر رانندگان برای شما آسان است. با این حال، در طول روز، اکثر رانندگان چراغ های خود را خاموش می کنند و تشخیص سایر وسایل نقلیه به آسانی آسان نیست.

معرفی آپشن جدید خودروها به نام دی لایت یا Daylight

DRL ها در دهه ۱۹۷۰ به عنوان یک معیار ایمنی معرفی شدند و از آن زمان محبوبیت بیشتری پیدا کرده اند. با این حال، محبوبیت و مفید بودن آنها برای دهه ها مورد بحث قرار گرفته است. چراغ های روشنایی روز در کشورهایی که در شمال واقع شده اند، جایی که نور کمتری وجود دارد (به ویژه در زمستان) محبوبیت بیشتری پیدا کرده است. بنابراین منطقی است که کشورهایی مانند سوئد، نروژ، ایسلند، دانمارک و کانادا جزو اولین کشورهایی بودند که به DRL در همه وسایل نقلیه نیاز داشتند. در این کشورها، مطالعات متعددی که از دهه ۱۹۷۰ انجام شده است نشان داده است که افزودن چراغ های روشنایی در روز تصادفات را کاهش می دهد. این چراغهای روشن می تواند به طور بالقوه دید سایر رانندگان را کم کند. از نظر تئوری، چراغ های روشنایی روز در مقایسه با چراغ های جلو باید کم نور باشند. علاوه بر این، دی لایت در وسایل نقلیه بزرگتر احتمالاً بالاتر قرار می گیرد، به این معنی که می تواند مستقیماً در چشم سایر رانندگان بتابد و ممکن است آزار دهنده باشد.

مطالعه بیشتر  آپشن های محبوب خودرو را بهتر بشناسیم!

چرا به چراغ های روشنایی در روز نیاز است؟

این روز ها محبوبیت این مدل چراغ ها بسیار زیاد شده است و نیاز بسیاری از خودروسازان داخلی و خارجی است که این آپشن را بر روی سیستم های خود نصب کنند. در خودروهای مجهز به چراغ های روشنایی روز یا دی لایت، سیستم اتوماتیک است. آنها باید هنگام رانندگی بدون نیاز به ورودی راننده روشن شوند. نحوه کار آنها از خودروساز به خودروساز و حتی از مدل به مدل دیگر متفاوت است. تقریباً در تمام سیستمهایی که در ابتدا توسعه یافته بودند با استفاده از تنظیمات توان کمتری در چراغهای موجود، معمولاً نورهای بیشتری در چراغ ها وجود داشت. با گذشت زمان، بسیاری از خودروسازان دیلایت ها را به عنوان یک آپشن خاص با طراحی های منحصر به فرد مورد استفاده قرار دادند و لامپ های LED در حال حاضر محبوب هستند.

هدآپ چیست؟

پس از فعال شدن، دی لایت یا Daylight در خودرو کاملاً خودکار هستند و بدون نیاز به مشارکت راننده کار می کنند. آنها معمولاً وقتی ماشین روشن است روشن می شوند، اما برخی از خودروسازان، به عنوان مثال سوبارو، آنها را تنها زمانی فعال می کنند که خودرو در دنده ای غیر از پارک قرار بگیرد. هنگامی که چراغهای جلو توسط راننده روشن می شود یا سیستم اتوماتیک خودرو مجهز است، دی لایت ها ممکن است روشن یا خاموش شوند. هنگامی که چراغهای جلو روشن می شوند، دیگر نیازی به آنها نیست، مگر اینکه دوباره به عنوان راهی برای جلوه دادن نمای جلویی خودرو به نظر برسند.

در برخی از وسایل نقلیه مجهز به دیلایت، سیستم را می توان غیرفعال کرد. اگر Daylight های وسیله نقلیه شما به دلایلی کار نمی کنند یا اگر فقط یکی از آنها کار می کند، علت اصلی آن سوختن لامپ است. در بسیاری از اتومبیل ها، لامپ با عملکرد دیگری به اشتراک گذاشته می شود، بنابراین چراغ های دیگر را امتحان کنید تا ببینید آیا می توانید علت را تشخیص دهید.

علت نبود دی لایت در قسمت عقب خودرو چیست؟

دلیل این کار استفاده از طلق های قرمز در چراغ های عقب خودرو می باشد که حالتی شبرنگ داشته و در روزهای مه آلود از آن استفاده می شود. وجود همین مورد در چراغ های عقب باعث می شود که دیگر نیازی به دیلایت در قسمت عقبی نباشد. همچنین خودورهایی که دارای سنسور هستند راننده با تنظیم کردن سلکتور چراغ ها در حالت اتومات این اختیار را به راننده می دهد که در صورتیکه که نور از میزان مشخصی کم شد، چراغ ها را روشن کند. اما حتی در خودروهایی که سنسور نور دارند هم از دیلایت استفاده می کنند و در شرایطی که سنسور نور محیط را به حد کافی تشخیص دهد، چراغ های خودرو خاموش شده و دی لایت ها روشن می شوند. دلیل استفاده از دی لایت در این خودروها این است که ممکن است راننده سلکتور چراغ ها در حالت خودکار قرار نداده و در این شرایط هم ممکن است چراغ ها خاموش باشند.

مطالعه بیشتر  فرمان برقی در مقابل هیدرولیک! کدام را ترجیح می دهید؟

انواع مختلف قرارگیری دی لایت در خودروها

بسته به مدل خودرو قرارگیری انواع دیلایت متفاوت است و هریک از شرکت های تولید کننده خودرو و براساس فضایی که در چراغ های جلو یا زیر سپر قرار گرفته اند، دی لایت خودروها را قرار می دهند.  معمولا شکل دی لایت یا Daylight در خودرو یا چراغ های روشنایی در روز خودرو به صورت خطی می باشد و هیچ کدام از دی لایت ها پیدا نمی شوند که به شکل حبابی یا لنزی باشد، چرا که اکثرا به شکل خطی و باریک هستند. در مدل های متفاوت تر دی لایت در قسمت زیرین سپر و در کنار چراغ مه شکن قرار گرفته و به شکل یک خط مستقیم و صاف هستند که دید بهتری را ایجاد کنند. در مدل خودروهای جدیدتر نیز چراغ های خودروها به شکلی طراحی شده اند که دی لایت در داخل آن قرار گرفته اند و دلیل این دیلایت ها در داخل چراغ جلو جاساز شده اند. در نهایت که می دانیم کمپانی های خودروسازی برای قرارگیری چنین آپشن هایی در خودروهای تولیدی خود طراحی های متفاوتی را در نظر دارند که منحصر به فرد کمپانی خود باشد.

5/5 - (1 امتیاز)

مطالب مرتبط

بخاری ماشین و شیوه عملکرد آن

mortazavi

نکات مهم خودرویی رانندگی با هر دو پا؟ اشتباه بسیاری از رانندگان!

mortazavi

آپشن های محبوب خودرو را بهتر بشناسیم!

mortazavi

نظر دهید.