مجله خبری 22 شرقی
مقالات فنی

آمپر سوخت و نحوه عملکرد آن در دانستنی های مفید ماشین ها!

آمپر سوخت و نحوه عملکرد آن در دانستنی های مفید ماشین ها - مجله خبری ایران! نشان گر بنزین | از کجا بفهمیم ماشین چقدر بنزین دارد | تمام شدن بنزین ماشین

آمپر سوخت و نحوه عملکرد آن در دانستنی های مفید ماشین ها!  آمپر سوخت (گیج سوخت) ماشین برای رانندگان مهم است زیرا بر اساس این نشانگر بنزین می توان برنامه ریزی دقیقی برای ادامه مسیر داشت و البته همانطور که می دانید از نشانگر بنزین برای نشان دهنده میزان سوختی که در خودرو موجود است استفاده می شود. نشانگر بنزین یکی از مهمترین و پرکاربردترین قطعاتی است که در خودرو به کار رفته است. همچنین تمام شدن بنزین ماشین در میان مسیر کابوس هر راننده ای است. شاید اصلا فکر کردن به این سوال که از کجا بفهمیم ماشین چقدر بنزین دارد؟ در نگاه اول خنده دار باشد و جواب به صورت مشخص در ذهن شما نقش ببندد یعنی آمپر سوخت، اما خیلی از رانندگان با سهل انگاری در این موضوع به طور مداوم با تمام شدن غیر منتظره سوخت خودرو مواجه می شوند در ادامه این مطلب از دانستنی های مفید ماشین ها می خواهیم به بررسی سوال آمپر سوخت چیست؟ و مکانیزم عملکرد آن بپردازیم. 

همه رانندگان می خواهند بیشترین مسافت ممکن را با حداقل میزان سوختی که در باک خودرو باقی دارند طی کنند به طور میانگین اگر شما به ازای هر باک ۳۲ کیلومتر اضافه طی کنید در یک سال دوبار کمتر به پمپ بنزین می روید. آمپر سوخت در بعضی مواقع بیشتر یا کمتر از میزان سوخت باقی مانده در باک خودرو شما را نشان می دهد.

آمپر سوخت ( گیج سوخت) چیست؟

آمپر سوخت متشکل از دو قسمت کلی فرستنده و آمپر است که در ادامه مطلب آمپر سوخت و نحوه عملکرد آن توضیحات بیشتری درباره این دو قطعه می دهیم.

کارکرد فرستنده در آمپر سوخت خودرو

وظیفه اصلی فرستنده اندازه گیری میزان سوخت در باک است و در خودروها معمولا فرستنده در داخل باک ماشین قرار می گیرد. جنس تشکیل دهنده فرستنده از فوم است و در باک به صورت شناور به یک میله فلزی نازک متصل شده است و همچنین انتها آن میله به یک مقاومت متغیر اتصال داده شده است. مقاومت در مقابل جریان الکتریکی وظیفه اصلی دستگاه مقاومت است و هرچقدر شدت مقاومت افزایش پیدا کند، مقدار کمتری از این جریان می‌تواند عبور کند. لازم به ذکر است که بدانید محل قرارگیری فرستنده نشانگر بنزین در خودرو در داخل باک خودرو می باشد. 

معمولا در باک خودرو، مقاومت متغیر از یک نوار بارک فلزی از مواد مقاوم در برابر عبور جریان الکتریکی تشکیل شده است که از یک سمت به کف مخزن سوخت متصل می شود. اتصال الکتریکی که در سطح حرکت می‌کند به گیج وصل می شود و در طول نوار بارک فلزی ماده مقاوم می‌لغزد و باعث هدایت شدن جریان الکتریکی از گیج به مقاومت می شود و در صورتی که اتصال الکتریکی نزدیک سطح پایینی نوار بارک فلزی باشد در مسیر جریان الکتریکی ماده مقاومت کمتری وجود خواهد داشت در نتیجه میزان مقاومت بسیار کاهش پیدا خواهد کرد. حتما از مطالب دیگر دانستنی های مفید ماشین ها بخوانید: آیا برای سیستم تهویه خودرو از سوخت استفاده می شود؟

زمانی که اتصال الکتریکی در انتهای دیگر نوار بارک فلزی باشد، ماده مقاوم بیشتری در مسیر جریان الکتریکی وجود خواهد داشت که منجر به وجود آمدن مقاومت بسیار زیادی می‌شود. اگر شناور نزدیک سطح بالایی مخزن باشد، اتصال الکتریکی در مقاومت متغیر نزدیک قطب منفی قرار می‌گیرد که به معنای وجود مقاومت کم و مقدار زیادی از جریان الکتریکی که از قسمت فرستنده به گیج سوخت فرستاده می‌شود و به محض افت سطح سوخت در باک شناور به سمت پایین فرو می‌رود و اتصال الکتریکی جابه جا می‌شود و در این شرایطی که مقاومت زیاد شده است میزان جریان ارسالی به گیج کاهش پیدا می کند. این عملکرد از مهمترین دلایل غیر دقیق بودن آمپر سوخت است.

مطالعه بیشتر  آیا گرم کردن خودرو در جا باعث آسیب موتور می شود؟

رانندگانی که کمی تجربه دارند معمولا متوجه این موضوع شده اند که گیج سوخت بیشتر می خواهد حالت پر باک را نشان دهد. زمانی که باک شما پر است باتوجه به میزان سوخت شناور در حداکثر موقعیتش در داخل باک قرار می گیرد. بنابراین حرکت به سمت بالای آن یا به وسیله میله متصل یا توسط سطح بالایی مخزن محدود می‌شود و این شرایط به معنی غرق شدن شناور است و همچنین تا زمانی که سطح سوخت تا قسمت پایینی شناور کم نشود، شناور غرق نمی شود.

البته بهتر است بدانید که آمپر گیج تا زمانی که شناور غرق نشود شروع به حرکت نمی کند. شبیه به این شرایط زمانی که شناور نزدیک سطح پایینی تانک است پیش می آید. معمولا محدوده حرکت به پایین ترین قسمت مخزن گسترش پیدا نمی کند، بنابراین شناوری که در حال حرکت است می‌تواند به کف مخزن برسد در شرایطی که هنوز سوخت در داخل مخزن وجود دارد و دلیل اینکه اکثر خودروها در حالی که هنوز سوخت در باک وجود دارد زیر سطح نشانگر خالی بودن باک می‌روند و در همان حال باقی می‌ماند همین نکته است.

دلیل دیگر کم بودن دقت عملکرد گیج های سوخت را می توان شکل مخزن سوخت دانست. در خودروهای جدید مخزن های سوخت از جنس پلاستیک هستند و به نحوی تولید شده اند که در فضاهای بسیار تنگ خودروها قرار بگیرند. معمولا باک شکل خاصی دارد تا برای جاگیری در اطراف بعضی از قطعات خودرو یا شاسی به مشکل خاصی برخورد نکند. در مواقعی که شناور به وسط باک می‌رسد باتوجه به شکل مخزن ممکن است کمتر یا بیشتر از نصف سوخت موجود در مخزن باقی مانده باشد.

آمپر سوخت ( گیج سوخت) در خودرو

آمپر سوخت میزان سوخت موجود در باک را به راننده نشان می دهد. گیج دستگاه ساده ای است که جریان الکتریکی ارسال شده از فرستنده را از وسط یک مقاومت که دور یک بیمتال یا نزدیک یک بیمتال قرار گرفته است عبور می‌دهد. از آمپر گیج به وسیله یک مفصل نوار بارک فلزی بیمتال وصل شده است. اگر بخواهیم بررسی دقیق تری از نوار بارک فلزی بیمتال داشته باشیم می توان گفت که آن قطعه، تکه ای فلزی است که با روی هم قراردادن دو قطعه نازک از دو فلز مختلف به وجود می آید.

فلزات تشکیل دهنده نوار بارک فلزی در زمان تغییر دما منبسط و منقبض می‌شوند. هر قسمت فلزی، ضریب انبساط مخصوص خود را دارد. انتخاب دو فلز تشکیل دهنده نوار بارک فلزی به نحوی است که ضریب انبساط و انقباض متفاوتی داشته باشند. از نکات آموزشی و آشنایی با قطعات خودرو مطالب دیگری نیز بخوانید: نحوه عملکرد سیستم سوخت رسانی ریل مشترک دیزلی به همراه مزایا و معایب هنگام گرم شدن نوار بارک فلزی یکی از فلزات، کمتر منبسط می‌شود بنابراین نوار بارک فلزی دارای انحنا می‌شود به همراه فلزی که در قسمت بیرونی قرار دارد بیشتر منبسط می‌شود.

مطالعه بیشتر  مقالات فنی خودرو | دینام خودرو، نحوه عملکرد آن و علائم خرابی
آمپر سوخت و نحوه عملکرد آن در دانستنی های مفید ماشین ها - مجله خبری ایران! نشان گر بنزین | از کجا بفهمیم ماشین چقدر بنزین دارد | تمام شدن بنزین ماشین
آمپر سوخت و نحوه عملکرد آن

این عملکرد خم شدن دلیل به حرکت در آمدن آمپر سوخت است. بعضی از ماشین های مدرن به جای ارسال مستقیم جریان به گیج از میکرو پروسسور استفاده می‌کنند که بتوانند میزان خروجی مقاومت را بخوانند و با داشبورد تبادل اطلاعات داشته باشند. استفاده از این سیستم ها کمک زیادی به افزایش دقت گیج ها می کنند.

بررسی سیستم های میکروپروسسور

بعضی از ماشین هایی که تازه وارد بازار شده اند دارای سیستم میکرو پروسسور هستند که وظیفه خواندن میزان مقاومت متغیر در باک را دارند و این اطلاعات را با یک میکرو پروسسور دیگر در داشبورد تبادل می‌کنند. شرکت های خودرو سازی می ‌توانند با اصلاح کردن حرکت گیج سوخت کمی از خطا شکل مخزن سوخت را با توجه به منحنی های کالیبراسیون کم کنند. کاربرد این منحنی ها ارتباط دادن موقعیت شناور با حجم با قیمانده از سوخت در مخزن است با این کار شرایطی برای گیج پیش می آید تا میزان سوخت را دقیق تر نشان دهد، مخصوصا در ماشین هایی که شکل مخزن سوختشان پیچیده است.

 این سیستم ها می توانند هشدار کاهش میزان سوخت موجود در مخزن را از طریق روشن کردن چراغ اخطار ارسال کنند. هنگامی که چراغ اخطار سوخت روشن می‌شود شما در نگاه اول متوجه تمام شدن بنزین ماشین می شوید ولی روشن شدن این چراغ به معنای این است که در وقت اضافه هستید و چند لیتری بنزین بیشتر ندارید و باید به سرعت خود را به یک پمپ بنزین برسانید. البته میکرو پروسسور این امکان را دارد که حرکت آمپر را تعدیل کند. هنگامی که خودرو قصد پیچیدن و یا بالا رفتن از یک پیچ یا سربالایی را دارد، سوخت داخل باک در یک سمت جمع می شود و به طبع سریعا موقعیت شناور تغییر می‌ کند.

آشنایی با سنسور فشار ریل سوخت چیست؟ و نشانه های خرابی آن اگر آمپر مجبور باشد واکنش سریعی نسبت به این موضوع داشته باشد، دائما در حال جهش می بود. جایگزین آن، یک نرم افزار حرکت آخرین موقعیت های شناور را محاسبه می ‌کند و این موضوع به این معنی است که تغییرات در موقعیت آمپر آرام انجام شود. رانندگان این موضوع را در زمان پر کردن باک خودرو نیز به صورت کامل متوجه می شوند اگر بعد از مدت طولانی پس از پر شدن باک خودرویتان نشانگر بنزین این موضوع را نشان داد بدانید که گیج های سوخت دقت کافی ندارند و راننده باید در تخمین مسیرهایی که می رود نسبت به میزان سوخت باقی مانده با احتیاط عمل کند. ما در مطلب دانستنی های مفید ماشین ها تلاش کردیم که از سوال های ابتدایی مثل این که از کجا بفهمیم ماشین چقدر بنزین دارد و یا اینکه نشانگر بنزین از چه اهمیتی برخوردار است و همچنین تمام ساختار آمپر سوخت را مورد بررسی قرار دهیم.

5/5 - (2 امتیاز)

مطالب مرتبط

باتری حالت جامد چیست؟ وچه کاربردی در خودرو دارد؟

mortazavi

توئین توربو شارژ و معایب آن بهتر بشناسیم! (Twin-Turbocharging)

mortazavi

عملکرد خودرو با رینگ اسپرت را چگونه بررسی کنیم؟

mortazavi

نظر دهید.