مجله خبری 22 شرقی
مقالات فنی

آموزش بستن زنجیر چرخ و معرفی انواع آن

آموزش بستن زنجیر چرخ و معرفی انواع آن | بستن زنجیر چرخ در برف | زنجیر چرخ پلیمری | انواع زنجیر چرخ | نحوه بستن زنجیر چرخ تسمه ای

آموزش بستن زنجیر چرخ و معرفی انواع آن آموزش بستن زنجیر چرخ برای همه رانندگان امری مهم بشمار می آید. بستن زنجیر چرخ در برف باعث می شود که احتمال بروز حادثه به شدت کاهش پیدا کند. زنجیر چرخ انواع مختلفی دارد به عنوان مثال: اطلاع داشتن از جنس زنجیر چرخ پلیمری یا دانستن نحوه بستن زنجیر چرخ تسمه ای زمانی می تواند برای شما مفید باشد که تمام نقاط ضعف و قوت آن را بدانید و در نهایت با توجه به کاربردی که برای نوع خودرو شما دارد آن را انتخاب کرده باشید. همچنین در ادامه مطلب می خواهیم به بررسی انواع زنجیر چرخ بپردازیم.

اگر از زنجیر چرخ مناسبی استفاده کنید، احتمال وقوع تصادف به شدت کاهش پیدا می کند و می توانید سفری ایمن را تجربه کنید. زنجیر چرخ‌ها با تنوع زیادی در بازار هستند که از نظر کیفیت، استحکام و قیمت با هم تفاوت زیادی دارند. البته رانندگان با وجود این همه تنوع معمولا با توجه به نیاز و میزان بودجه خودشان اقدام به خرید می کنند.

انواع زنجیر چرخ ها

زنجیر چرخ ها معمولا از جنس نانو پلیمری، پلیمری، فلزی، تسمه‌ای و پارچه‌ای هستند. هر کدام از این زنجیرها نقاط ضعف و قوتی بخصوص خود را دارند که در بسیاری از موارد رانندگان در هنگام خرید از آن اطلاع ندارند.

زنجیر چرخ‌ فلزی

در ادامه مطلب می خواهیم به مهمترین نکات درباره آموزش بستن زنجیر چرخ فلزی بپردازیم. جنس زنجیر چرخ‌ های فلزی آهن است و از محکم‌ترین نوع زنجیر چرخ‌ ها به حساب می‌آید و به‌ آسانی پاره نمی‌شود. ولی این احتمال وجود دارد که هنگام حرکت خودرو زنجیر چرخ باز شود. این زنجیرها در اثر سهل انگاری ممکن است بعد از مدت کوتاهی دچار زنگ‌ زدگی بشوند. البته اگر بعد از هربار استفاده آنها را تمیز و خشک کنید و همچنین برای نگهداری از جعبه مخصوص خود زنجیر چرخ ها استفاده کنید، طول عمر مفید آنها افزایش پیدا می کند و در نهایت دیرتر دچار زنگ زدگی می شوند. اطلاعات عمومی خودرو و استهلاک خودروی سواری به چه معناست!

زنجیر چرخ‌ فلزی معمولا در دو نوع، تکی و جفت در بازار برای فروش وجود دارند. زنجیر چرخ تکی معمولا از دو زنجیر موازی در طول و زنجیرهای کوتاهی در عرض تشکیل می شوند که بخش ابتدایی و انتهایی آن در طول به هم متصل می‌شوند. ساختار زنجیر چرخ زوجی شباهت زیادی به نوع تکی آن دارد با این تفاوت که دارای دو رشته‌ عرضی ضربدری و سه زنجیر در طول است.

یکی از مهمترین مشکلات استفاده از زنجیر چرخ های فلزی این است که در هنگام حرکت خودرو باز می شوند و خسارت اساسی به جلوبندی، گلگیر و ترمز وارد می‌کنند. بستن زنجیر چرخ فلزی کار دشواری است به دلیل اینکه باید زنجیر را روی زمین پهن کنید و بعد خودرو را به وسط زنجیر ببرید. حتی اگر برای برخی افراد سختی زیادی نداشته باشد، بستن آن در مقایسه با نوع ژله‌ای بسیار زمان‌ بیشتری را به خود اختصاص می دهد. یکی دیگر از مهمترین مشکلات این زنجیر میزان آسیبی است که به لاستیک‌ها وارد می کند به‌ خصوص زمانی که به‌ درستی بسته نمی شود. ضمن اینکه اگر به صورت طولانی‌ مدت از زنجیر چرخ فلزی استفاده کنید ممکن است ترک‌هایی در محل قرارگیری زنجیر روی لاستیک به مشاهده کنید.

مطالعه بیشتر  دلایل مهم تعویض دیسک و صفحه کلاچ

زنجیر چرخ پلیمری

زنجیر چرخ‌ پلیمری معمولا بسیار گران‌تر از نوع فلزی است و میزان استحکام آن‌ بستگی به نوع برند و جنس زنجیر دارد. زنجیر چرخ پلیمری طوری طراحی شده‌ است که فرآیند نصب آن بسیار آسان تر از نوع آهنی آن است و به‌ دلیل نصب آسان و ظاهر متفاوت، بیشتر برای چرخ‌هایی با رینگ اسپرت به کار می‌رود. همچنین این زنجیرها به‌ دلیل ایجاد اصطکاک زیاد با جاده، مانع فرو‌رفتن خودرو در برف عمیق می شوند. با توجه به میزان محبوبیت زنجیر ژله ای در بازار، قیمت بالاتر آن‌ باعث شده است که آمار فروش این نوع زنجیر نسبت به نوع آهنی کمتر باشد.

زنجیر چرخ از نوع نانو پلیمری

کاربرد زیاد زنجیر چرخ نانو پلیمری بیشتر در کشورهایی است که شرایط آب و هوایی سردی دارند که استفاده از این نوع زنجیر نه‌ تنها آسیبی به جلوبندی و گلگیر نمی‌زند، بلکه باعث می شود آج لاستیک عمر مفید طولانی‌تری داشته باشد و همچنین هیچ گونه اختلالی در سیستم ABS ایجاد نمی‌کند. البته ناگفته نماند که زنجیرهای نانو پلیمری این عیب را دارند که در صورت بازشدن هنگام حرکت خودرو، متوجه آن نخواهید شد و در این صورت احتمال گم شدن آن بسیار بالا است.

زنجیر چرخ تسمه ای

از نظر میزان بازدهی زنجیر چرخ تسمه ای پس از زنجیرهای پلیمری قرار می‌گیرد و نسبت به سایر زنجیرها در بازار، محبوبیت کمتری دارد. این زنجیر چرخ مثل یک تسمه، چرخ را احاطه می‌کند و برای خودروهایی کاربرد دارد که رینگ اسپرت دارند. همچنین برای خرید این نوع زنجیر، یکی از مهمترین مسائل سایز رینگ دارد. نصب این زنجیرها بسیار آسان است و برای استفاده از آن‌ نیاز نیست که لاستیک و جک را تعویض کنید. زنجیر چرخ تسمه‌ای علاوه بر نوع فلزی، با جنس پلاستیکی نیز در بازار عرضه می شود، ضمن اینکه این زنجیر چرخ از انعطاف و دوام بالایی برخوردار است و به رینگ و لاستیک خودرو آسیب نمی‌زند. تراز نبودن تایرها چه مشکلاتی به وجود می آورد؟

زنجیر چرخ پارچه ای

زنجیر چرخ پارچه‌ای یا اصطلاحا ابریشمی به‌ دلیل وزن سبکی که دارد، توانسته است رضایت مصرف‌کنندگان را جلب کند. این نوع زنجیر از طریق ایجاد اصطکاک زیاد با سطح برف، مانع از سرخوردن و فرو رفتن خودرو در برف می شود، و این مزیت بزرگی برای این نوع زنجیر چرخ به حساب می آید. طراحی و ساخت این زنجیر به‌ گونه‌ای است که امکان استفاده آن روی تمامی خودروها وجود دارد. نصب آن مشکلات نصب زنجیرهای دیگر را ندارد و می توان در کمتر از یک دقیقه آن را به‌راحتی نصب کرد. باز و بسته کردن این زنجیر بسیار ساده است و در نتیجه پس از عبور از جاده‌های برفی می‌توانید آن را باز کنید و به مسیر خود ادامه دهید. علاوه بر این، زنجیر چرخ پارچه‌ای آسیبی به آسفالت جاده یا چرخ خودرو وارد نمی‌کند، در برابر سایش و خوردگی مقاوم است، برای کمک فنرها و جلوبندی ضرری ندارد، برای محیط زیست مضر نیست، می‌توان آن را بازیافت کرد و همچنین در هنگام حرکت خودرو نیز باز نمی‌شود. آموزش بستن زنجیر چرخ و معرفی انواع آن | بستن زنجیر چرخ در برف | زنجیر چرخ پلیمری | انواع زنجیر چرخ | نحوه بستن زنجیر چرخ تسمه ای

آسان ترین روش بستن زنجیر چرخ

آموزش بستن زنجیر چرخ برای هر راننداه ای نیاز است. ابتدا باید زنجیر چرخ را روی محوری ببندید که نیروی محرکه خودرو را تحمل می‌کند به عنوان مثال: اصولا برای خودروهای دیفرانسیل جلو، زنجیر را روی چرخ جلو نصب می کنند. اگر خودرو شما دارای دو دیفرانسیل است و طبق مکانیزم خود نیرو محرکه را به چهار محور خودرو انتقال می‌دهد، زنجیر چرخ را روی چهار چرخ ببندید.

مطالعه بیشتر  دودی کردن شیشه ماشین چه کاربردهایی دارد؟

برای بستن زنجیر چرخ در برف زمانی که در جاده هستید، ابتدا خودرو خود را در جای امنی پارک کنید سپس زنجیر را باز کنید و آن را از جهت خارهایش روی زمین قرار دهید، طوری که قسمت صاف آن به‌ طرف لاستیک باشد. در این شرایط خودرو را روی زنجیر ببرید تا لاستیک مورد نظر درست در وسط زنجیر قرار بگیرد. اگر می‌خواهید زنجیر را به لاستیک چپ نصب کنید، فرمان خودرو را به‌سمت راست بچرخانید و همین کار را برای لاستیک راست خودرو انجام دهید و آن را در جهت چپ بگردانید. با این کار می‌توانید دسترسی بهتری به دو طرف زنجیر داشته باشید. مشکلات انواع پدال های گاز، ترمز،کلاچ در خودرو چیست؟ 

در دو طرف زنجیر، حلقه‌هایی است که باید آنها را به هم وصل کنید به این ترتیب که گیره‌ محکم یک طرف زنجیر را از حلقه طرف دیگر عبور دهید. با استفاده از آچار مخصوص بست‌های چرخشی روی زنجیر را تاحدی بچرخانید که زنجیر محکم شود. در واقع زنجیر باید کل عرض تایر را بپوشاند و اتصالات آن به شکل یکسانی محکم شده باشند. وقتی زنجیر را نصب کردید، کمی رانندگی کنید و مجددا زنجیر چرخ‌ را کنترل کنید تا از نصب صحیح آن مطمئن شوید.

نحوه بستن زنجیر چرخ تسمه ای

مهمترین نکته در آموزش بستن زنجیر چرخ تسمه ای این است که در زمانی که می خواهید زنجیر چرخ تسمه‌ای را ببندید، حتما بندهای زنجیر را از وسط پره‌های رینگ رد کنید. حالا قفل زنجیر را باز کنید و پس از عبور زبانه زنجیر از آن، زبانه را تا حدی بکشید که ثابت و محکم شود. سپس زبانه و قفل را به‌طرف پایین بیاورید تا بسته شوند. برای اینکه اضافه بند زنجیر آویزان نماند، آن را از قسمت پین عبور دهید.

بستن زنجیر چرخ در برف

برای بستن زنجیر چرخ در برف حتما در مکانی امن در کنار جاده توقف کنید. بهتر است در مکانی پارک کنید که کاملا صاف باشد تا موقع بستن زنجیر چرخ در برف و یخبندان با مشکلی مواجه روبه رو نشوید. بیشتر بدانید: ۴ علت دود سیاه بیش از حد از اگزوز در موتورهای دیزلی کدام موارد هستند؟

مهمترین نکته ها درباره زنجیر چرخ

سعی کنید که از زنجیری متناسب با اندازه لاستیک‌های خودرو استفاده کنید و قبل از سفر حتما زنجیر چرخ را روی خودرو تست کنید. به‌عنوان مثال: لاستیک خودروهایی مثل تیبا، پراید و ماتیز شبیه به هم هستند و در نتیجه می‌توانید زنجیر چرخ یکسانی برای آن‌ها به کار ببرید. پس اگر زنجیر چرخ بزرگ‌تر از سایر لاستیک باشد، احتمالا روی چرخ‌ها سفت نمی‌شود و در حین رانندگی در هوای سرد و برفی برایتان دردسرساز می‌شود. البته به این نکته توجه داشته باشید که بسیاری از خودروها زنجیر چرخ مخصوص خود را نیاز دارند. شما می توانید با مطالعه این متن آموزش بستن زنجیر چرخ و کاربرد انواع آن را متوجه شوید.

اولین امتیاز را شما ثبت کنید !

مطالب مرتبط

دانستنی های مفید ماشین: شیوه تنظیم آینه خودرو + سوالات متداول

mortazavi

نشتی گاز کولر خودرو را چگونه بر طرف کنیم؟

mortazavi

انژکتور تمیز چه اهمیتی دارد؟

mortazavi

نظر دهید.